Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Tammikuu 28, 2013, 19:47:27 ip
-
Tänään tuli kouraan epäkuntoinen Valeon valmistama käynnistinmoottori.
Joku oli lähimenneisyydessä tehnyt huollon startille. Moottorin ja alennusvaihteen välinen peltilevy oli asennettu paikoilleen paremmin ja takapään peltikotelo oli maalattu sisäpuolelta. Oli ilmeisesti ruostunut. Tyyppivika.
Startti starttasi vain toisinaan. Epäilykset kohdistuivat solenoidiin. Sieltähän vika löytyi. Ei ollut huoltaja vaivautunut avaamaan solenoidia. Puhdistin kärjet hiomalla. Taas on hyllyssä yksi ehyt startti.
Kuva palaneista kärjistä liitteenä.
-
Kärjet saa tuohon kuntoon myös huonolla akulla "päristämällä".
-
Tässä tapauksessa oli vissiin akku kunnossa mutta maajohto oli pykinyt.
Korjattu Valeo kaupan: http://www.motomatti.fi/2012/12/poistotavaroita-myytavana.html
-
Aika halpa konsti pitää pyörässä sähköongelmat loitolla, kun aina silloin tällöin tarkastaa maadoituksen kunnon. Vaikuttaakuitenkin aika moneen sähkömysteeriin.
-
Tuota Valeota ei ilmeisesti ole tarkoitettu aktiivisesti huollettavaksi koska varaosina saa vain moottorin hiilet ja niiden jousen. Solenoidi on tehty liki mahdottomaksi purkaa koska se on prässäämällä kasattu. Piti tehdä erikoistyökalu että sen saa avatuksi ja kunnostetuksi. Avauskertoja rakenne kestää ehkä parhaimmillaan alle kolme kertaa. Huulloksen metalli väsyy useammista taivutuskerroista. Solenoidiin ei ole tietenkään varaosia. Tosin muiden merkkien vastaavista osista voi muokkaamalla jotain saada aikaiseksi. Yleensä kyllä alkuperäisistä osista puhdistamalla ja säätämällä saa kelvolliset.
Kun sain kunnostettua ensimmäisen vikaantuneen Valeon solenoidin niin ajankuluksi avasin myös omien pyörieni Valeot. Niiden solenoideissa ei ollut mitään vikaa. Voitelin vain starttien mekanismit ja puhdistin solenoidin rautasydämen. Sen saa pois solenoidia sen kummemmin purkamatta.
-
Jatkoin syventävää tutkimusta Valeo-starttien sisuskaluihin. Jos ketä kiinnostaa:
http://www.motomatti.fi/2013/04/valeo-kaynnistinmoottorin-tyyppivikoja.html
-
Tempuloin joskus startin kanssa - ja pitkään. Kunnes annoin periksi ja vein ao. autosähköliikkeeseen. Tuo hiilisilta oli murtunut, mutta siten, että ajoittain se toimi.
Samassa yhteydessä tutustuin startin sieluun ja ruumiiseen. Mielestäni startti on niin a) helppo irroittaa ja b) purkaa+kasata, että sen huoltaminen pitäisi kuulua joka 20´000km välein tehtäväksi. Aina sieltä löytyy hiiripölyä, vaseliinikarstaa ja kosteutta, jotka on hyvä saada pois.
Aikaa tuohon tekemiseen saa kulumaan tunnin, kun tekee rauhallisesti tuumaillen. Työkaluiksikin riittää tavalliset pakista löytyvät.
Tuo solenoidi on niistä kytkentäkuvista poiketen kaksikääminen. Siellä on veto- ja pitokäämit. Vetokäämi kytkeytyy irti, kun veto on tapahtunut. Pitokäämi pitää vedon kiinni, kunnes ottaa sormen nappulalta. Tuollaisella käämijutulla saadaan - kuulemma - vähän säästetyksiä sähkö kriittisessä stattauksen vaiheessa. Älkää kysykö paljonko - en tiedä...
-
Ei Guzzin startti, mutta kuitenkin;
Joku vuosi sitten vaimon silloisen Kawan startti toimi välillä ja välillä ei. Noissa japseissa startti on pelkkä sähkömoottori ja Bendix on järkätty muuten. Moottori ei varsinaisesti ollut huollettavissa, mutta tein tarvittavat avaimet ja sukelsin sen sisuksiin. Moottori oli sisältä suht täynnä magneettista, mustaa pölyä. Ilmeisesti maadoitti moottorin välillä, niin ei startannut. Putsattuna toimi taas moitteetta. Eli vaikka tuollaista kestomagneettimoottoria pidetään, hiiliä lukuunottamatta, huoltovapaana, voi pelkkä moottoriosuuskin vikaantua. Jännä Kawan tapauksessa, että mistä se sitä tomua oli kerännyt? Magneetit olivat omilla paikoillaan ja esim laakerit olivat kunnossa. Lisäksi täyskatetussa pyörässä (o-renkain tiivistetty) starttimoottori on moottorin päällä niin hyvässä suojassa, ettei luulisi ulkomaailmasta mitään keräävän.
-
http://www.euromotoelectrics.com/Moto-Guzzi-s/61.htm?searching=Y&sort=13&cat=61&show=20&page=2. Katoppa Matti tuolta. Ameriikan kaupassa näyttäs olevan liki kaikkee Valeon starttiinkin.
-
Tunturi TT:lle: Pöly on todennäköisesti kaikki peräisin kollektorin ja hiilien kulumisesta siinnyttä.
Paineilmalla voi joskus korjata vakaviakin vikoja.
Mulle on ihan yhtä tyhjän kanssa jos niitä osia on Amerikassa. On niitä kaiken todennäköisyyden mukaan Puolassa ja Ranskassakin kun niitä mm em maissa valmistetaan. Mulle ne ovat käytännössä aina ulottumattomissa jos osia ei saa paikallisen tukkurin ja/tai Broman Groupin lähimyymälästä kohtuullisen hintaan.
-
Eiköhän niitä joku kauppias kumminkin saa Suomeenkin kun niitä kerran on olemassa ja myyntiin tehtaalla tehdään. Jos ei saa niin on kovasti onnettomia nämä Suomen kauppiaat. Minä kyllä ostin sen pakeliittisen hiilien pidikkeenkin noin 4 vuotta takaperin Hämeen autosähköstä Hämeenlinnasta, tai se oli korjaussarjan nimellä ja siinä tuli tää pakeliittiosa, hiilien jouset ja jotain pientä. Ei ollu ees kallis. No onhan siitä aikaa...
-
Ei riittänyt paineilma. Oli nimittäin oikeasti kovassa kiinni. Lähti mekaanisesti rassaamalla ja myrkyillä. Oli varmaan hiilistäkin töhkää. Ryhtyi sitten toimimaan kuitenkin, success.