Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: TimoEv - Tammikuu 22, 2013, 12:32:40 ip
-
Cali 2008 musta. Takalokarista irtosi maalia painepesurilla pestessä. Kohta oli täysin virheetön, eli ei naarmua, ruostetta tms. Ilmeisesti pohja oli tehty ruokatunnin jälkeen...
Lokari on muuten ihan virheetön, eli ei lommoja tms.
Ajattelin tehdä ihan itse maalauksen:
- Rasittavaa hiontaa ja pesua
- Paukkupullosta "sparysinkkiä" ensin pohjalle pariin-kolmeen kertaan
- Tarvittaessa siloitushiontaa
- Paukkupullosta kirkasta mustaa jokunen kerros
- Päällimmäiseksi kirkasta paukkupullolakkaa
Kannattaako tehdä itse noin - onko kellään kokemuksia - ja pysyykös spraymaali huolellisesti tehtynä "kauan"?
Riittääkö ehjän maalipinnan hiominen vai oliskos koko lokari parempi tehtä kiiltävästä pellistä lähtien?
Kun automaalaamo lupasi tehdä 250€:een, enkä ihan viitsisi...
Onkos kukaan pruutannut lokarin sisäpinnalle spraykumimassaa, joka jää vähän elastiseksi? Suojana sekin voisi olla hyvä...
-
Sinkkisprayta ei kannata väliin sotkea, se todennäköisesti kuplii tai irtoaa.
Kyllä nuo spraytkin toimii, ostat maaliliikkeestä 2-komponentti maalit suhupulloon sekoitettuna ja sieltä myös sopiva lakka päälle. Neuvovat myös työn vaiheiden suorittamisessa.
Alle satkulla pitäisi lähteä kaikki tarpeet matkaan. Maali ollut muistaakseni 20-35€/pullo.
-
Tuohon paukkupullomaalaukseen en ota kantaa sen enempää kuin että kovetuttuaankin tahtovat olla kemikaaliherkkiä ja pehmeitä pinnaltaan. Siinä suhteessa kaksikomponenttimaali on huomattavasti parempi. Sellaisiakin spraymaaleja on olemassa. Ovat hintavampia kuin tavan sprayt. Maalikaupoista saa tilaamalla. Harvoin hyllykamaa koska vanhenevat nopeasti. Parhaat maaliliikkeet sekoittavat sen odottaessa.
Jos maali irtosin yhdestä kohtaa, mikä estää sen irtoamisen toisesta paikkaa? Uusi maali päällä kovettuessaan kiristää alla olevia kerroksia ja silloin alla oleva löysä maali irtoaa. Maalarit voivat kertoa ilmiöstä lisää.
Mihin tuota sinkkiä aoit tarvita? Eikö täytemaali hoida tasottamisen ja pohjustuksen? Sitten hionta jos tarvitsee. Lakkakin on syytä olla 2k uv-suojalakkaa jos ei tee ns myyntifiksausta. Ei tuo 250 ole mielestäni ollenkaan kova hinta maalauksesta oikeilla vehkeillä.
Kumimassa ei ole elastinen siinä mielessä että se korjaisi vikoja joita kivet ym roina aiheuttavat mutta auton alustansuojamassa on. Kumi on lisäksi omiaan hautomaan allaan olevia sulkeutumia tai sinne päässyttä kosteutta ja ruostuttaa kahta nopeammin. Sisäpuolen pinnoitus vasta muun maalauksen jälkeen. Paljon sen jälkeen.
-
Terve Timo EV.
Maalasin oman EVni rekisterikilven telineen juuri kuvaamallasi tavalla - pintojen hionta, pari-kolme kerrosta sinkkiä ja päälimmäiseksi muutama kerros kiiltävää mustaa. On toistaiseksi pysynyt hyvänä ja siistinä, aika näyttää, kuinka pitkään. Takalokasuojan alapinnassa oli paljasta peltiä näkyvillä, sen alueen suihkuttelin pesun jälkeen sprayalustamassalla ja sekin tuntuu toimiva. Molemmat käsittelyt tein viime kesänä.