Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Tammikuu 05, 2013, 14:56:12 ip
-
Näin hyvissä ajoin muuttuneista määräyksistä mopojen suhteen on otettava huomioon että ajokorttiuudistuksen jälkeen ei ole enää pyörätie- tai kuntakohtaisia eroja siinä missä mopolla saa ajaa. Nyt saa ajaa vain samalla ajoväylällä kuin muillakin moottoriajoneuvoilla. Maastossa ja pyöräteillä saati jalkakäytävillä on mopolla ajo kielletty. Liikenneturva pitää tätä hyvänä edistysaskelena liikenneturvallisuuteen. Moottoripyöräilijöiden kannalta tilanne ei juurikaan ole muuttunut: että motoristi erottuisi mopoilijasta pitää edelleenkin ajaa lähempänä keskiviivaa koska mopoilijoille on esitetty että pitää ajaa lähellä reunaviivaa mutta ei pientareella koska se on varattu kevyemmälle liikenteelle. Autoilijoidenhan on välillä vaikea arvioida onko päätietä tulija mopo vai mp ja mikä on nopeus...
-
Liikenneturman suosituksista huolimatta päivällä lisäksi pitkät päällä. Kääntyviä ajoneuvoja ei parane ohitella jne osv. Muuten kyllä ohite aina. Ei saa jäädä perässä eikä jonoon roikkumaan. "Muista aina--liikenteessä--monta vaaraa ompi eessä--siksi valpas--ompi mieli--turva verraton" ja ehkä ainoo. Kuka muistaa tän?
-
"Muista aina liikenteessä, Hannu Karpo ompi eessä". Näin Juice laulo keikalla 70-luvun lopulla.
-
Liikenneturman suosituksista huolimatta päivällä lisäksi pitkät päällä.
<snip>
Joo! Ja vielä vilkku päällä niin näkyy paremmin.
-
Minun mielestä "ongelma" tässä on olematon. M-pyörällä ajetaan ainakin täällä päin lähellä keskiviivaa, siinä missä autojen vasen rengas piirtää normaalisti viivaansa. Mopolla taasen ajetaan tien reunaa, tai viimeistään siinä oikean autonrenkaan urassa.
Lisäksi on aivan oikein, että sääntöjä yhtenäistetään. Mopo ei kuulu jalkakäytävälle, se jos mikä on vaarallista. Itse aina välillä kurvailen maantiellä mopolla ja moposkootterilla. Se jos mikä palauttaa perspektiivin liikenteeseen. Ajan aina autojen kanssa samalla tiellä (paitsi niissä erikoistapauksissa, kun mopolla PITÄÄ ajaa muuta väylää).
-
Maastossa ja pyöräteillä saati jalkakäytävillä on mopolla ajo kielletty
Eikö siis enää voi olla pyörätietä ja merkkiä erikseen että mopolla saa ajaa ? Jos noin on niin johan on paikoin vaarallista taajamien ulkopuolella. Esim. tuossa vähän matkan päässä menee kuutostie ja kovasti paljon liikennettä (kesällä 80-100 km/h, talvella 80 km/h) rekkaa ja muuta kulkijaa niin että. 8 km matkalla (kunnan keskustaajamaan) kulkee 6 -tien vierellä uudehko pyörätie.
Jos siltä pitää skodetyttöjen ja mopopoikien siirtyä kuutostien laitaan... tulee mieleen vanha "viisaus" (jota oikeusoppineet joskus moittivat) että "mikä ei ole oikeus ja kohtuus ei voi olla laki"...
Vai voiko pyörätie olla vaikka pelkästään kevyen liikenteen väylä? Mahtaako mopolla ajo olla sitten kevyttä liikennettä ?
-
Uskoisin, että tuollaisten "satasen" tien, moottori- ja moottoriliikenneteiden viereen jätetään yhä pyörätie, jolla lupa mopoilla. Eihän esim. moottoritiellä saa ajaa traktorillakaan.
-
Mopoja on pikkuhiljaa siirretty omasta erikoisosastostaan muun liikenteen vertaiseksi. Tehorajoitus poistui, mopon ajokortti muuttunut vaativammaksi, saa kuljettaa kyytiläistä ja on rekisteröintipakko. Oikeastaan mopon paikan "nokkimisjärjestyksessä" on ottanut sähköavusteinen polkupyörä. Aikoinaanhan mopossa vaadittiin mahdollisuus ajaa sitä polkemalla.
Kyllä, maaseudun pyöräteiltä poistuu, jollei ole jo poistunut, -mopolla ajo sallittu- kyltit. Todennäköisesti tulevana kesänä on vielä paljon epäselvyyttä tässä asiassa. Ainakin täällä Tampereen eteläisessä lähiössä mopopojat ajelevat pyöräteitä. Tytöt sentään noudattavat sääntöjä ja ajavat vanhaa kolmostietä rekkojen ja ojan välissä. Siinä sitä oppii ajamaan varovasti... Se on niinkon vaihtoehto traktoreille ja muulle hitaammalle kulkimelle.
Ai niin. Vain Suomessa on voimassa vanha moottoripolkupyörille asetettu kansallinen 45 kmh rakenteellinen huippunopeus. Pääosin muualla saa mopot kulkee isompaa kmhoota.