Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: NorgeGTL - Joulukuu 29, 2012, 15:49:02 ip
-
Huuhtelin tuossa joku aika sitten Quotan valaisimen sisäkalut vesi/Fairy -liuoksella putsatakseni valaisimeen kertyneen pölyn ym. pois. Onnistui hyvin ja lasi on melkein kuin uusi. Mutta mutta... Pitkänvalon heijstimesta irtosi heijastinpintaa ja on siten suunnillen pilalla. Kesäpäivinä ei haittaa mutta muuten. Valaisinpaketti yhtäpuuta eli purkaminen tapajtuu sahaalla jne. Pitkässä valossa oli 100 wattinen polttimo, joka lienee osaltaan pehmittänyt heijastinta.
Valo on 80mm halkaisijaltaan ja tulisi asentaa paikalleen säätö on kohdallaan kun lyhyenkin säätö on koska molemmat säätyy samoista ruuveista. Toinen vaihtoehto on rakentaa kokonaan uuden valot jotakin bi-xenonia tms.
Onko jollakin ajatuksia asiasta?
-
Laitoin heti uutuuden tonnisen Quotan valoiksi kanttimallin VW Golfin pyöreät ja pienet Bosch-umpiot. Kytkin ne myös toimimaan yhdessä siten että kaksi lyhyttä palaa yhtä aikaa (silloin laiton kytkentä), samoin pitkät jolloin lyhyet on sammutettu. (Nykyään nekin saa palaa pitkien kanssa yhtä aikaa jos ovat eri umpiossa.) Samalla polttimot vaihtuivat H4-mallisiksi 50/65W. Alkuperäinen systeemi oli että lyhyillä palaa yksi 25W ja pitkillä kaksi 60W. Kun vaihtoi lyhyille ei hetkeen nähnyt mitään mutta pykälät näin vaativat.
Rakenteesta: Istutin umpiot suorakaiteen muotoiseen alumiinilevyyn jonka kiinnitin samoihin kiinnikkeisiin missä alkuperäinen umpiopari oli.
Lisäksi muutin valot releohjatuiksi ja tein poliisia varten piilokytkimen jolla sai pimennettyä toisen lyhyen. Lain muututtua poistin kytkimen.
Nyttemiin laittaisin projisoivan pitkän valon toiseen aukkoon ja toiseen tavallisen mutta isowattisen halogeeniumpion jotka voivat palaa yhtä aikaakin jos niin haluaa. Itse tosin arvostan yksin palavaa ja pitkälle näyttävää kaukovaloa. Etualan valaistus tuo vain turhaa turvallisuuden tunnetta. Vrt. sumuvalojen käyttö pitkien valojen kanssa.
-
Tonnisen ja 1100 ES umpiot ovat erilaiset. Toki siihenkin voi askarrella vaikka mitkä jos intoa on. Muuten molemmat valot ovat ihan surkeita jos oikeasti ajelee pimeessä. Itse asensin päivänvaloledit kun noi lyhyet eivät mitenkään näy päivälläkään. Sit voi asentaa vaikka lisäpitkät kaatumarautoihin jos pimeessä ajelee. Mulla tuossa on hellan sumarit kun pimeenajoa on tosi vähän. Laturi taitaa huutaa "hoosiannaa" jos kaikki on päällä. Laillisuudesta en mitään tiedä mutta "show what". Releohjauksella kaikki tietenkin kun italiaanon johtojenpaksuudet on mitä on.
-
Varsin edustava ja vieläpä todennäköisesti laillinen setti nykyään.
Juu. Tonnisessa on katteessa kaksi pyöreää reikää joiden taa saattoi piilottaa parin Jallupullon* lisäksi pari H4:sta. Eikä ole niin väliä viimeistelystä. Tosin ennenvanhaan Jallupullot viimeisteltiin oikein hyvin.
Tuohon tonnisataseen kun laittaa kirkkaan pleksin alkuperäisen "lasin" tilalle ja maalaa sen sisäpuolelta sopivalla värillä muualta kuin valoreikien kohdalta niin taakse voi laittaa sopivalta vaikuttavat umpiot.
-
Tuohon 1100:n pitäisi käydä Yamahan umpio. Olikohan semmoinen, joka löytyisi TRX:n tms varaosanumerolla. Ameriikan foorumeilla on tästä konversiosta ollut juttua. Koitan kaivella.
-
Olikin -91-93 FZR 600-1000 umpio.
http://www.thisoldtractor.com/gtbender/moto_guzzi_quota.htm#gtb_headlights_for_the_quota_1100 (http://www.thisoldtractor.com/gtbender/moto_guzzi_quota.htm#gtb_headlights_for_the_quota_1100)
-
Harmittaa vaan tuon alkuperäisen tärveltyminen kunn uutta ei taida enää saada muuta kuin vasemmanpuoleiseen liikenteeseen ja kustantaakin reilu 300. Ebaysssa on yksi käytetty yhtä pölyisen näköinen hintaan 75€, voisi ostaa jemmaan ja olla pesemättä...
Alkuperäisen lasihan on sileä ja rihlaamaton, joten jos sen leikkaisi irti ja liimaisi valoaukkoon ja taakse jotakin 90 mm luokkaa olevia valoja tai jos ei näytä sopivan niin pienempiä linssivaloja. Ulkoinen olemus olisi hieman alkuperäisempi. Tai sitten vaan ilman kun se vaan keräisi avonaisena ratkaisuna tass kaiken paskan ja pölyn. Tutkitaan.
Alkuperäinen suunnitelma oli vain pestä valot ja laittaa niihin Osramin Nightbreaker Plusssat releistettynä niin kesäiseen käyttöön olisivat olleet erittäin ok. Lisäksi olisin laittanut katkaisijan, jolla kaukovalon olisi saanut pelaamaan vaihtioehtoisesti joko yksinään tai tarvittaessa lähivalon kanssa.