Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Kimmo Saarelainen - Joulukuu 27, 2012, 17:30:54 ip

Otsikko: Moto Guzzi Elecia
Kirjoitti: Kimmo Saarelainen - Joulukuu 27, 2012, 17:30:54 ip
Välipäivän tervehdys!

Englantilainen Lee Thompson on kehitellyt ideaa sähkökäyttöisestä moottoripyörästä, joka olisi Moto Guzzin näköinen.
Pyörässä olisi viisi aurinkokennoa sekä optiona ilmanvirtauksella toimiva latausturbiini. Akut komiasti esillä, ikään kuin Guzzin V2 sylinterit.
Jos olet kiinnostunut kuulemaan lisää hänen ideoistaan, voit vapaasti ottaa yhteyttä:

Sähköposti:  leett@sky.com

t. tiedottaja
Otsikko: Vs: Moto Guzzi Elecia
Kirjoitti: Kimmo Saarelainen - Joulukuu 27, 2012, 17:31:30 ip
Hi!
I only e-mail asking if you could have a look at something I designed, nothing more. No I'm not after anything else, no selling or cons etc, I'm a one man band trying to design and get into the closed door little talent world out of touch sometimes with the rider firms who dictate and DON'T ask what people want. I only want to show you and ask you for any comments about a slightly futuristic (not star wars) design I did. It is an electric cell powered Guzzi I have called the "elecia". IF the petrol ran out and had no option but to by an electric powered bike the only option from what I have seen looks like it fell out of a Christmas cracker or Kinder Egg. I believe I can give it style that still looks something and would last longer than an hour. With solar panels in the fairing and screen, dynamo of the crank and wind assistance from ducting 3 hours+ maybe possible but will also charge when on its stand. Anyway that's it... A lot to imagine but who says cell power won't happen, I love petrol power myself but I think if I make it look nice who knows maybe it would get considered. I took a sympathetic adaptation of the latest Moto Guzzi styling for this and hope someone your part world wouldn't just dismiss it because it’s a battery/cell bike...
 
Many thanks for your time, and all the best in the New Year
Lee Thompson
Otsikko: Vs: Moto Guzzi Elecia
Kirjoitti: Kimmo Saarelainen - Joulukuu 27, 2012, 17:31:57 ip
Lisäkuva 2:
Otsikko: Vs: Moto Guzzi Elecia
Kirjoitti: egon - Joulukuu 27, 2012, 20:08:43 ip
Puuuuuufff.

Kannattaisi keksijän ehkä kerrata tekniikan perusopintoja vielä, ihan varmuuden vuoksi.

Tai tietenkin, jos käyttää pyörää vain lyhyisiin pyrähdyksiin, joiden välillä sillä on aikaa latautua pitkät ajat auringonpaisteessa niin mikä ettei. Tarpeitahan on niin kovin monenlaisia. 
 
Otsikko: Vs: Moto Guzzi Elecia
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Joulukuu 27, 2012, 20:50:27 ip
Huomauttaisin, että ilmavirralla toimiva latausturbiini ei ole mikään uusi
keksintö vaan sitä on käyttänyt ansiokkaasti mm. Niilo Pielinen, kuten
oheisesta dokumentista ilmenee.

Otsikko: Vs: Moto Guzzi Elecia
Kirjoitti: Pekka - Joulukuu 27, 2012, 22:09:14 ip
No mutta, onkohan tämä ensimmäinen hyvännäköinen sähkömopo ::)
Otsikko: Vs: Moto Guzzi Elecia
Kirjoitti: egon - Joulukuu 28, 2012, 10:29:20 ap
Jos pyörään saa sopivasti piilotettua vaikka 50...100 kg akkuja niin siitä tulisi jo jonkin verran toimintasädettä. Aurinkopaneelien teho on niin pieni, ettei niillä ole sähköpyörän toimintasäteen kannalta mitään merkitystä.
Otsikko: Vs: Moto Guzzi Elecia
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 28, 2012, 11:28:34 ap
Lainaus
Jos pyörään saa sopivasti piilotettua vaikka 50...100 kg akkuja niin siitä tulisi jo jonkin verran toimintasädettä. Aurinkopaneelien teho on niin pieni, ettei niillä ole sähköpyörän toimintasäteen kannalta mitään merkitystä.

Egon on oikeassa. Ainoa tehokas menetelmä kerätä sähköä ajon aikana on suorittaa jarrutus moottorilla jolloin "sähkön suunta" muuttuu moottorista akkuun päin. Säästyy jarrupalat ja ajosta tulee ennakoivampaa koska kukapa jättää mahdollisuutta tankata pysähtymättä vaikka tulos olisikin kerrallaan vain muutama sata metriä lisää ajomatkaa.

Itse olen ollut rakentamassa paria sähköpyörää ja yhteen teen parhaillaankin osia. Tosin näissä asioissa olen keskittynyt enemmän rakenteellisiin seikkoihin kuten runko- ja voimansiirtoratkaisuihin. Siinä sivussa tulee oppia noista sähköistäkin ja järjestelmähallinnasta.

Tässä juttua ehkä parhaasta suomalaisesta sähkömoottoripyörästä: http://kwsaki.blogspot.fi/
Autokin on työn alla.

Jostain kumman syystä ei nuo paikalliset sähköautokehitelmät oikein saa tuulta alleen. Tampereelle perustettiin oikein yritys joka valmistaisi edullisia sähköautoja mutta kuinka kävikään: lainsäädäntö verotuksen muodossa tyrmäsi hankkeen.

Eräs tuttavani muutti mopoauton sähköautoksi mutta kävi liki samoin: katsastuskonttorilla todettiin että mopoja ei saa muuttaa tai rakennella. Toistaiseksi siis vain muutetut sähkömoottoripyörät menevät läpi lainsäädännöstä ilman rajoituksia tai lisäveroa. Eikös ole mukavaa että motoristeilla on edes jotenkin toimiva edunvalvonta...

Omaa osallistumistani muiden e-proggiksiin: http://www.motomatti.fi/search/label/S%C3%A4hk%C3%B6py%C3%B6r%C3%A4t

Päivitänpä hieman ylläolevaa. On jäänyt seuraamatta viimeaikaista kehitystä:

Lähde: http://www.sahkoautot.fi/

Lainaus
4 Apr 2012 Sähköautojen verotus kevenee - kaikissa verolajeissa!

Sähköautoja verotetaan kolmella tavalla: a) Ensirekisteröinnin jälkeinen autovero, b) Vuotuinen perusvero ja c) Käyttövoimavero. - Nyt on vihdoin kaikista verolajeista päätökset verotuksen alentumisesta sähköautojen osalta. 1.4.2012 aleni sähköautoilla autoa ostettaessa maksettava vero. 1.1.2013 alenee myös perusvero ja käyttövoimavero.

Sähköautolla käyttövoimaveron määrä on 1,5 s/päivä/jokainen alkava 100 kg.
Perusveron korotuksen myötä minimiveron määrä on 43,07 €/vuosi 1.1.2013 alkaen.
Perusvero määräytyy 1.1.2013 alkaen muunnossähköautoille minimin, eikä enää painon mukaan.
Otsikko: Vs: Moto Guzzi Elecia
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 28, 2012, 16:49:55 ip
Eiköhän se suurin harmi edelleen ole akkujen kehitys. Ominaisuuksiltaan parhaat akut ovat kalliita. Joten useimmat rakentelijat päätyvät perinteisempiin ratkaisuihin, joissa sitten tulee turpaan painon kanssa.

Työkaveri rakentaa omaa sähkö mopoaan ja latailee siihen aika kasan 123 akkuja. Kallistahan se toki on.. 
Otsikko: Vs: Moto Guzzi Elecia
Kirjoitti: MotoJussi - Tammikuu 31, 2013, 20:09:39 ip
Eiköhän se suurin harmi edelleen ole akkujen kehitys. Ominaisuuksiltaan parhaat akut ovat kalliita. Joten useimmat rakentelijat päätyvät perinteisempiin ratkaisuihin, joissa sitten tulee turpaan painon kanssa.

Työkaveri rakentaa omaa sähkö mopoaan ja latailee siihen aika kasan 123 akkuja. Kallistahan se toki on.. 

Näin. Ittellä vaatimaton suorituskyky ja vaatimaton kantama. 16 kappaletta "20Ah" AGM-akkuja, joista jokainen painaa vajaat 7 kiloa. Siitä voi laskea jos haluaa.

Akkuset vie tilaa ihan hirmusti ja on kovasti kömpelöitä käsitellä.
Otsikko: Vs: Moto Guzzi Elecia
Kirjoitti: Hajakenttä - Helmikuu 16, 2013, 18:23:56 ip
En ole itse pannut tikkuakaan ristiin sähköllä liikkumisen puolesta, joten hyvähän tässä on viisastella. Mutta, jos kuitenkin jotain ajatuksia päästän.

Sähkömoottoreillahan on joitakin ylivoimaisia ominaisuuksia: teho/paino suhde ja vääntö nyt ainakin, eikä pidä unohtaa niiden verrattoman helppoa ohjattavuutta, vai pitäisikö sanoa säädettävyyttä.

Jos siirretään vaan sähkökäyttö lämpövoimakäytön tilalle, unohdetaan helposti nuo verrattomat edut ja niiden hyödyntäminen. Jos taas otetaan sähkökäytön edut suunnittelun ytimeksi, päädytään aivan toisenlaiseen tuotteeseen. Moottoripyörässä varmaan olisi sittenkin kaksi pyörää, kuinkas muuten, ja kuljettajan jalkojen välissä olisi se ajettava kone, arvaan. Kaikki muu olisikin sitten toisella tavalla kuin ennen. Kahdella kumipyörällä on tukevampaa ottaa tienpinnasta kiinni pitkittäisissä kiihtyvyyksissä, kuin olisi yhdellä pyörällä. Jarrutuksessahan pyritään kyllä kitka jakamaan molemmille pyörille, mutta kiihdytyksessä pitäisi pyrkiä samaan. Jos jarrutusenergia otetaan talteen, se on otettava myös etupyörästä. Sähkömoottorin koko on tehoonsa nähden sitä luokkaa, että se voidaan hyvin rakentaa kummankin pyörän napaan. Oikeastaan pyörien navoiksi. Tällöin kiihdytyksen voima voidaan jakaa optimaalisesti kummallekin pyörälle, samoin jarrutuksen. Moottorien hyvän ohjattavuuden vuoksi on mahdollista tehdä täysin hallittu luistamisen esto kummassakin pituuskiihtyvyydessä. Runkoon jäisikin sitten, kuljettajan lisäksi, akkuja ja säätötekniikka ym. lisätarpeita. Painon jakautuminen olisi kohtuu helppoa asetella kennojen sijainnilla. Ulkonäkö olisi varmaan opittava hyväksymään ihan uudelleen. Voisi mennä sukupolvi aikaa siihen.

Entäs autot sitten. Montakos pyörää niissä isoissa rekoissa onkaan? Jos jokainen pyörä olisi vetävä/jarruttava, kuinka hienot mahdollisuudet olisikaan ajolinjojen hallintaan...

Akkujen riittävyys lienee nykyisin se kehityksen kuuma pottu. Ennätys taitaa olla 0,4 kWh/kg. Se tekee sellaisen ilmiön, että akut ovat sikakalliita. Se taas tekee ne käyttökelpoisiksi silloin kun koko ajoneuvo on sairaankallis muutenkin ja akku maksaa siinä läjässä suhteessa vähän. Tai ajoneuvon ollessa kevyt ja akkujen määrän siten suhteellisen pieni. Kuten rekka, josta jää pois kallis diesel, kytkin ja vaihdelaatikko, ja valtavassa massassa akkujen massa on vaatimaton. Ja rekasta tulee ylivoimaisen tehokas työkalu. Tai... niin, miten sitä sähkömoottoripyörää kehuisikaan?

Henkilöauto taitaa jäädä noiden akkujen hinnan ja määrän ja sähkön riittävyyden suhteen pahimpaan loukkuun.
Otsikko: Vs: Moto Guzzi Elecia
Kirjoitti: Summu - Helmikuu 16, 2013, 22:55:18 ip
Eniten noissa sähkövehkeissä nyppii se, että niiden pitää aina olla jotain helvetin muotoilukukkasia. Ihan aina.  Miksi mikään autotehdas ei kehitä täysin normaalin näköistä perheautoa, missä on sähkötekniikka kuoren alla. Voisi olla jopa menekkiä. Mutta ei. Pitää olla joku helvetin koppimopo tai muuten futuristinen, johon ei kuitenkaan mahdu kuin kuljettaja ja apina. Karu totuus taitaa olla, että normaalikokoiseen ja -painoiseen henkilövaunuun täytyy survoa akkumulaattoreja vielä enemmän, mikä tietenkin vie olemattoman toimintasäteen vielä pienemmäksi.

Tässä päivittäin kun on tullut kuljettua sen Kampin latauspisteen ohi, niin siinä olen nähnyt ladattavan yhden kerran --viime vuonna--.
Otsikko: Vs: Moto Guzzi Elecia
Kirjoitti: Pekka - Helmikuu 17, 2013, 03:11:44 ap
Minä edelleen ihmettelen, millä näiden akut ladataan sitten kun kaikki ajaa sähköllä.
Tällä hetkellä EU:n suunnitelmissa on vaatia kaikkiin jäsenmaihin latausverkosto.
Suhteutettuna Suomen väkilukuun ja ajoneuvokantaan tänne tulisi alkuvaiheessa
rakentaa muistaakseni 7000 latausasemaa. Epäilen että, veronmaksajan kuvetta
tässäkin joudutaan kaivamaan.
Tällä tietämällä latausvaihtoehdot ovat väliltä 8A/240V tavallisesta sukopistorasiasta<->
55kW teholla/500V tasavirtalataus latausasemalla. Isompiakin tehoja on esitetty.
Edellisessä latausaika luokaa 12h, jälkimmäisessä alle 1h jos akut on ajettu tyhjiksi.
Jos tuolla jälkimmäisellä latusasemalla olisi vaikkapa vain 20 kulkupeliä latauksessa samaan aikaan
tarvitaan tehoa 1,1 MW. Tarvii jo hyvän sähkön syötön.
Jos 7000 latausasemaa tarkoittaa 7000x55kW=385000kW=385MW
Tuo on jo "puolikkaan" ydinreaktorin teho 7000 auton samanaikaiseen lataukseen.
Jäjempänä olevassa liitteessä todetaan että, suomen sähköverkko riittää satojen tuhansien sähköautojen lataamiseen.
Kyllä kai jos jotain rajoituksia laitetaan. Jos 100000 autoa ladattaisiin 55kW teholla menisivät nykyiset ydinvoimalat polvilleen.
Suomessa taitaa olla tällä hetkellä jotain 2,8 miljoonaa henkilöautoa...
Yhdysvallat panostaa öljyyn, lähivuosina omavarainen ja maailman suurin öljyntuottaja.
Arabien öljyn ostavat Kiinalaiset.
Meille jäävät sähkömopot ja ydinreaktorit? :o

http://www.stek.fi/energia_ja_ymparisto/sahkokulkuneuvot/sahkoauto/fi_FI/sahkoauton_lataaminen

Pekka
Otsikko: Vs: Moto Guzzi Elecia
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Helmikuu 17, 2013, 09:15:57 ap
Saksassa on jo keritty laskemaan, että jos ydinvoiman alasajo toteutuu suunnitelmien
mukaan, on dieselauto ekologisempi kuin sähköauto.

 
Otsikko: Vs: Moto Guzzi Elecia
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 17, 2013, 11:14:27 ap
Hajakentän tekstiin viitaten:

Tuollainen isotehoinen napamoottori ei vaan ole kovin hyvä moottoripyörään. Tulee liikaa pyörivää ja jousittamatonta massaa. Ajettavuus maantienopeuksissa kärsii.
Otsikko: Vs: Moto Guzzi Elecia
Kirjoitti: Hajakenttä - Helmikuu 17, 2013, 18:56:15 ip
Hajakentän tekstiin viitaten:

Tuollainen isotehoinen napamoottori ei vaan ole kovin hyvä moottoripyörään. Tulee liikaa pyörivää ja jousittamatonta massaa. Ajettavuus maantienopeuksissa kärsii.

Niin... haihattelua ja haaveilua tämä tietenkin on. Kovin paljoa ei lisäänny se pyörivä massa, koska osa moottorin ja navan massasta on niille yhteistä akselia ja laakeria ym. ja jarrulevyt ja -puristimet jäävät pois, vain kevyt pysäköintijarru tai vastaava jää. Sähköjarru on paljon kitkajarrua tehokkaampi, eikä tee lämpöä. Jousittamaton massa saattaisi kasvaa hiukan, mutta kovin painava ei tuon tehoinen sähkömoottori ole nykyiselläänkään. Niillä on lisäksi kova kehitystahti menossa, uusia magneettimateriaaleja juuri tästä syystä.

Älkää nyt kovin vakavasti ottako tätä amatöörifilosofointia.  ;D  Siitä olen kuitenkin ihan varma, että sähkökäytön ja polttomoottorikäytön reunaehdot ovat kovin erilaiset. Katsokaa moottoripyörää. Sen rakenne on kovasti moottorikeskeinen, moottorin ehdoilla tehty, vaikkakin äärimmilleen kehittynyt, meidän silmissämme täydellinen kone. Ja katsokaa nykyaikaista isoa laivaa. Sen rakenne on tarkoituksenmukainen ja taloudellinen. Pääkone muodostaa voimalaitoksen ja potkurien sähkömoottorit ovat niiden navoissa. Sitä rakennetta ei ole tehty hivelemään merimiehen silmää vaan omistajan rahapussia. Ei ole hyvä idea rinnastaa paljoa moottoripyörää ja valtamerilaivaa, mutta sopii silmäillä mitenkä on kokoa ja tehoa niissä potkurien sähkömoottoreissa. Ne jauhavat kaiken sen sähkön, jonka hieroo useita kymmeniä kertoja painavampi pääkone. Eniten minä ihailen sitä suunnittelun ennakkoluulottomuutta.
Otsikko: Vs: Moto Guzzi Elecia
Kirjoitti: Ekku - Helmikuu 17, 2013, 19:18:31 ip
Tässä nyt taitaa unohtua se tosiseikka, että ei moottoripyöräsuunnittelu ole tähdännyt mahdollisimman taloudellisen ja käytännöllisen kulkuneuvon suunnitteluun.

Sen jälkeen kun T-Foordi saatiin tuotantoon, on moottoripyörät suunniteltu lähinnä hupivälineiksi. Kehitysmaa-olosuhteisiin on toki tuotettu pieni ja halpoja pyöriä, mutta tuskinpa parhaat resurssit on suunnattu niiden suunnitteluun.

Nykyaikainen moottoripyörä on laivavertausta käyttäen huvijahti eikä mikään rahtilaiva...
Otsikko: Vs: Moto Guzzi Elecia
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 17, 2013, 20:43:10 ip
Ajatus kaksipyörävetoisesta hybridimoottoripyörästä on jossain määrin vaivannut mieltäni.

Lähtisin tekemään sitä, jos olisi aikaa ja rahoitus, olemassa olevan moottoripyörän pohjalle. Perusrakennetta ei juuri muutettaisi mutta energian varastointiin pitää jonkin verran keksiä tilaa. Sähköinen ajomoottori voisi olla takapyörässäkin mutta ajatellen tehokasta energian talteenottoa on etupyörä sijoituspaikkana turvallisempi. On myös otettava huomioon että kyseisenlainen laite ei voi olla kovin urheilullinen vaan mieluimminkin raskas customi. Jarrulaitteissa voisikin tinkiä sillä perusteella että jarrutus sähkömoottorilla on varsin tehokasta ja samalla energia otettaisiin talteen. Akkuvarausta tietenkin huollettaisiin silloin kun pyörällä ei ajeta. Hybriditoiminnon vuoksi ei ole kovin suurta merkitystä lataustoiminnon nopeudella. Haluttaessa akut voisi täyttää ajaessa juuri ennen taajamaan tuloa ja taajamassa suorittaa liikkumisen sähkövoimalla. Se ei tietenkään ole taloudellista mutta sähköllä ajamien ei lisäisi taajama-alueen päästökuormaa.
Otsikko: Vs: Moto Guzzi Elecia
Kirjoitti: Pekka - Helmikuu 18, 2013, 00:11:27 ap
<<<Pääkone muodostaa voimalaitoksen ja potkurien sähkömoottorit ovat niiden navoissa. Sitä rakennetta ei ole tehty hivelemään merimiehen silmää vaan omistajan rahapussia. >>>
Hienoa ja kallista erikoistekniikkaa ???

Omistajan rahapussia hivelee kun yhdellä pääkoneella ja akselilla pyöritetään tankkerin yhtä ainoaa isoa kiinteälapaista potkuria. ;D

Pekka


Otsikko: Vs: Moto Guzzi Elecia
Kirjoitti: Hajakenttä - Helmikuu 18, 2013, 12:15:59 ip
Kaunis pyörä on kuitenkin tuo Elecia. Mikähän siinä niin silmää miellyttää?

Sähkökäyttö moottoripyörässä tulee kysymykseen tietenkin vain ja ainoastaan hyvien ominaisuuksien hyödyntämisen vuoksi. Taloudellisuuskin toki on hyvä juttu, mutta ei liene niitä päällimmäisiä.

Asiasta kiinnostuneita tietysti askarruttaa kaikki mahdollisuudet. Siksi tuo Elecia konseptikin lie syntynyt.

Sellaistakin mietin, että tuo tuuliturpiini taitaa olla hassuttelua, mutta jos Motomatin ajatusta hiukan modifieeraisi, niin kuinkahan kävisi takapyörän keppiveto sähkömoottorilla ja etupyörässä navaksi rakennettu pelkkä sähköjarru/generaattori, ja joku kevyt liikennevalojarru lisäksi? Generaattori ja moottori ovat kyllä suunnilleen sama rakenne, mutta optimaalisiksi tehtyinä hiukan eri mitoituksella. Katsastusvaikeuksia voisi kyllä tulla. :P
Otsikko: Vs: Moto Guzzi Elecia
Kirjoitti: Summu - Helmikuu 18, 2013, 13:11:22 ip
<<<Pääkone muodostaa voimalaitoksen ja potkurien sähkömoottorit ovat niiden navoissa. Sitä rakennetta ei ole tehty hivelemään merimiehen silmää vaan omistajan rahapussia. >>>
Hienoa ja kallista erikoistekniikkaa ???

Omistajan rahapussia hivelee kun yhdellä pääkoneella ja akselilla pyöritetään tankkerin yhtä ainoaa isoa kiinteälapaista potkuria. ;D

Pekka



Jep, ainakin hienoa. Kuluista en tiedä, mutta nuohan eivät tarvitse hinaajapalveluja samassa määrin kuin tavanomaiset. Ilmeisesti paras (ja ainoa?) tekijä tällä hetkellä on ABB, jonka Azipod-mainosvideo on youtubessa.

Total cumulative operating hours 2,6 m
Vessels in operation 59
Azipod units in operation 128

Systeemi on ihan sikasiisti
Otsikko: Vs: Moto Guzzi Elecia
Kirjoitti: TimoEv - Helmikuu 18, 2013, 14:50:30 ip
>>Systeemi on ihan sikasiisti.<<

Ei tämänkään insinööripähkäily kamalan kelvoton ole...
Eka kerran tämän nähneenä luulin sen olevan jokin pila, mutta osoittautui hyväksi vekottimeksi.

Otsikko: Vs: Moto Guzzi Elecia
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 18, 2013, 19:36:54 ip
Työn puolesta vähän liiankin tuttu tuo azi..
Otsikko: Vs: Moto Guzzi Elecia
Kirjoitti: Pekka - Helmikuu 19, 2013, 01:25:46 ap
>>Systeemi on ihan sikasiisti.<<

Ei tämänkään insinööripähkäily kamalan kelvoton ole...
Eka kerran tämän nähneenä luulin sen olevan jokin pila, mutta osoittautui hyväksi vekottimeksi.


Jep, oikea laitteisto oikeaan paikkaan.
Aavalla ulapalla seilataan yksinkertaisella ja hyötysuhteeltaan hyvällä systeemillä.
Ahtaammissa paikoissa tarvitaan ohjailukykyä ja siihen Azipod lienee parasta mitä rahalla saa.

Tuo Elecia on minusta nätti hahmotelma. olisi varmaan ihan toteuttamiskelpoinenkin kun tehtäisiin
yksinkertaisesti.
Jos moottorin paikalle tungetaan akkuja ja vaihteiston seutuville moottori niinkuin kuvista voisi päätellä,
tuosta voisi tulla ihan kiva peli ajaa pari kierrosta radallakin.
Ei siitä vielä nykyisellä akkutekniikalla matkapyörää tulisi mutta jos käytän "lähdeaineistona" noita 22,2V/5Ah Lipoa:ja
mitä tässä tyhjennän ja latailen päivittäin niin, niitä mahtuisi 50kg:n n.60kpl.
Noista syntyisi vaikkapa 222V/30Ah akkupaketti. Sen ulkomitat olisivat, sijoittelusta riippuen, vaikkapa n. 200mm x 300mm x 600mm.
Jos valitaan "halpis" akut joita voi purkaa tässä 6x 100A virralla saataisiin huipputehoa 133kW kW, n.180hv.
Tuossa akkupaketissa olis energiaa 6,66 kWh.
6,66Kw teholla voisi päästä 80km/h. Toimintamatkaksi tulisi siis 80km.
Ei paha.
Jos akkupaketin rakentaisi noista "halpis" 5Ah akuista tulisi sille hintaa n. 3600€  :(
Nykyisellä latauskalustollani noiden lataamiseen menisi kaikkine kiemuroineen n. viikko. >:(
Paljonkohan tuosta selviävä nopeudensäädin ja sähkömootori mahtaisi kustantaa?
Tarkistakkaas viisaammat noi mun laskelmat, tuo näyttää hintaa lukuunottamatta liian hyvältä ;D
Hyötysuhteen jätin sivuun ihan tarkoituksella, paljonkohan olisi? Noissa RC-vekottimissa lupaavat 80-90%.
Niin ja pitää muistaa että, Litiumpolymeeriakku menee piloille jos sen kapasiteetista käyttää yli 80%.
Ainakin senverran noista luvuista pitää ottaa pois.
80km x 0,8 x 0,8= 51,2 km jääkin enää toimintamatkaksi :-\.

100kg akkuja ;D

Pekka