Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Urpo ja Turpo - Joulukuu 15, 2012, 20:18:33 ip
-
Miten ostetaan EU-alueelta uusi moottoripyörä, jolla ei ole
maahantuojaa Suomessa?
Terv. Urpo ja Turpo
-
Jos itse ostaisin uutta pyörää niin mukan on seurattava nippu papereita jotka todistavat että se täyttää tulevan rekisteröintimaan kansalliset sekä EU:n säädökset päästöistä ja liikenneturvallisuusmääräykset. Tai että pyörä on jo valmiiksi rekisteröity johonkin EU-maahan pois lukien Englanti. Veroa menee muuten huomattavasti vähemmän jos pyörän voi ostaa käytettynä. Olikohan että vähintään 6000 km ajettu ja puoli vuotta jossain EU-maassa kilvissä niin on käytetty peli. Tästä en ole aivan varma kun en ole ollut aikoihin pyöräkaupoilla.
Nykyään ei enää ole ns maahantuojia kun ollaan tässä liittiovaltioaihiotilanteessa. On vain "dealereja".
-
Kuinkahan paljon sillä 0,5v -kikkailulla oikeasti säästäisi?
-
Jotkut väittävät, että riittäisi kun käyttäisi Viron kilvissä, niin menisi täälläkin kilvenkiinnikeestä. Uusi tai käytetty siis.
-
Muistaakseni nuo ikä- ja kilometrirajat koskevat ns. uuden kulkuneuvon arvonlisäveroa, eivät autoveroa. Eli ajoneuvo on autoveron kannalta käytetty, kun se on johonkin kerran rekisteröity. Paljonko tuolla sitten autoverossa säästäisi, ei ole mitään hajua.
Sen sijaan Suomen ALV on maksettava, jos se on joko ollut muualla kilvissä alle puoli vuotta tai ajettu alle 6 000 km. Siis jompikumpi riittää. Eikä tämä ole edes mikään Suomi-spesiaali, vaan ihan EU:n säädös. Eli jos ostaa uuden/vähän käytetyn ulkomailta niin kannattaa varmistaa, että saa sikäläisen ALV:n pois/takaisin, koska Suomen ALV:n joutuu joka tapauksessa maksamaan.