Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: moottori turpa? - Kesäkuu 07, 2006, 13:43:45 ip
-
onko kellään tullu vastaan tai tietoa et mikä vois laatikossa olla vikana kun kuuluu semonen kolinaa tonnin kierroksilla niin ku auton alakerrasta ku laakerit hirttää !! isommilla kiekoilla hiljenee !!! mistä se johtuu ja onko vaarallista ?! muuten huohottimesta tulee öljyä pihalle hyvin vähän !!! :(
-
No, Floridan vaihdelaatikko ei ole niitä kaikkein vahvimpia, mutta mulla ongelma ilmeni (tyypillisesti) ulinana viitosvaihteella - Erkka Korpiahon mukaan myös nelosella. Kolina saattaa johtua ihan muusta.
Guzzin moottorihan metelöi suunnilleen sepelimyllyn tapaan, joten pienet kolinat yms. kuuluvat asiaan.
-
Kaivelin arkistoa ja löysin oheisen kommentin:
######
Topi Kuusinen , Sun Sep 26 10:32:46 2004
Re: vaihteet rutisee [line] > Kaverin japsi rutisee vaihdetta vaihdettaessa,siis
> laatikko ääntää normaalisti ylöspäin vaidettaessa,
> rusauttamalla rattaita.Öljyjä kokeiltu erilaisia,mitäs
> seuraavana?
Vaihto Guzziin. Ei tarvitse huolestua, vaikka loota vähän rutisee ja kolisee.
-Topi Kuusinen
-
Toimiikos kytkin ihan kunnolla? Vois olla kytkinlevyn vaimennusjouset tai painelaakeri. Paljonko on muuten ajettu ja ujeltaako viitonen? Vaihda öljyt askiin ja katso tuleelo sieltä miten paljon metallimujua ulos. Jos tulee niin aski auki.
-
Siis tyhjäkäynnillä kuuluu kolkotusta? Luultavammin ääni tulee kytkimestä eikä ole vaarallista. Tyhjäkäynnin nosto auttaa jos kolinaa haluat vähentää.
-
juu laatikko ujeltaa vitosella niin ku sirkkeli tai pahemminkin !!! tänä aamuna hoksasin et ei ääntäny kylmänä tyhjä käynnillä !!! epäilen et ei johu kytkimestä ku kytkimen painaa pohjaan niin kolina loppuu !!! jotain muuta on vialla !!!!
:(
-
Villi arvaus:kytkin ja aski auki niin eiköhän ujelluksen ja kolinan syy löydy. Onneksi maahantuojalta saa aika hyvin osia...
-
olen itekkin miettiny tota aukasu operaatiota !!! mut ensin ajattelin kokeilla et onko öljyllä jotain osuutta tohon meteliin ku se pukkaa vähän sitä ulos ku kone lämpenee !! ja kolina alkaa vasta lämpimänä !!! :cool:
-
Moi. Olisko tuo kuitenkin kytkin. Sopii kuvaan että kolina loppuu kytkin pohjassa. Samoin se että on kylmänä hiljaisempi. Ulinaan auttaa vain askin päivitys uusilla osilla. Kuten kytkimeenkin.
-
pitää kattoa ja vaihtaa öljyt ainaki ensiks ja kuullostella et muuttuuko mikään !!! ja jos ei muutu niin pitää joku ilta levittää loova ja tutkia et mikä sillä on hätänä !!!! :vau: :(
-
oli tapaus; pikkulohkon kytkin otti äreesti kiinni -levyssä olevat "värähdysvaimenninjouset" osa paikallaan osa pyöri kytkinkopassa ja ilmeisesti siellä missä välissä milloinkin.
isolohkoissa nykäys vaimennetaan vaihteistossa olevalla mekanismilla/jousella.
-
laatikon ongelmat ei ole loppuneet vaan lisääntyneet !!! :( vitos vaihte meinaa joutua hukkaan ku ei löyvy ennen ku kytkin on ylhäällä oisko siirtäjä vika vai leviikö laakerit vai hammas rattaat ?! kolinaa ei kuulu kylmänä vaan lämpimänä rupee kalakatus kuulumaan !!!! mitä vois tehä uusia koko loota vai mikä tulee halvimmaksi ?????!!!! :O
-
Vaihteiston laakerivialtahan tuo kuulostas. Myös viitosvaihteen hampaiden ryntöpinnat taitavat olla kuluneet. (siitä ulina) Joka tapauksessa vaikuttaa siltä että purkuhommiin pääsee. Samalla voi, ja pitääkin, tsekata kytkimen kunto. Vaihteiston purkamisessa on niksi. Ensin pitää purkaa vähän matkaa vaihteiston etupäätä eli avata suunnanvaihtajan (pikkuguzzin spesiaalirakenne) kotelo enneko löysää takapäätä tai yleensäkään irrottaa mitään akseleita. Vika voi löytyä myös suunnanvaihtajasta. Muutamia erikoisempia työkaluja tarvitaan. Esim ultrapitkä kuusiokoloavain. Jatkovarren kanssa ei tahdo sopia irrottamaan pääakselia loiskelevyn takia. Sisäpuolen ruuvit on kaikki varmistettu liimalla ja hammastetuilla teräsaluslaatoilla. Kytkinlevyn keskitykseen tarvitaan myös tuurna mutta homma ei ole läheskään niin tarkka kuin tuplalevyisessä isossa Guzzissa. Moottoria ei kannata laskea rungosta pois vaan runko on helpompi nostaa pois moottorin päältä. Talja kattoon ja silleen. Ja jos ei oma into riitä niin laita loora rahtina Tampereelle laitettavaks. Kytkimen kanssa kyllä pärjää.
mm
-
paljonko remppa maksas ?! tuli vaan mieleen ja meneeks siihen kauan aikaa ?! tuli muuten tänään huomattua ku ajelin et kolinaa ei kuulunu ku ajoin noin kuutta kymppiä max !! mut ku vauhti lisäänty ja käytin vitosta niinrupes kolina kuulumaan vapaalla !! vaikuttaako öljyjen lämpiäminen eli riittääkö voitelu taso ja mitä öljyä suositteletta ?! ajattelin vaan ku siellä on sisässä jokku 80/90 tavalliset laatikko öljyt !! :D pitääkö käyttää jotain erikois öljyä ?!
-
Kyllä noillakin öljyillä pärjää. Toiset käyttää 85W120 öljyä vaihteistossakin. Perään sitä yleensä pikkuguzzissa laitetaan. Rempan hinnasta etukäteen on paha mennä sanomaan kun ei tiedä mitä osia sinne pitää vaihtaa. Hinta pompsahtaa jos pitää rattaita vaihdella. Laakerit ei tuu kovin kalliiksi. Työtunteja saa vähennetyksi sillä jos pesee looran, erityisesti takapään ja kytkikotelon, hyvin puhtaiksi ravasta jo etukäteen. Homma itsessään pestyyn irtolooraan ei kestä useita tunteja. Eniten aikaa menee osien kunnon tarkastamiseen, pesuun ja laakereiden ym muiden mahdollisesti tilattavien osien odotteluun. Piikkiön myymälän toimitukset on yleensä nopeita jos osia on heillä hyllyssä. Alkuviikolla tilasin Centauroon polttoaintankin osia joita heillä ei hyllyssä ollut. Tänään tuli paketti postissa jossa Italiasta tilatut osat jo olivatkin! Eli toimitusaika ulkomailta kotiin Piikiön kautta n. 3 päivää.
Heinäkuun viimeisellä viikolla on mahdollisuus vaihteistoremppaan jos viitsit toimittaa irtolaatikon Tampereelle. Soittele 0400-737123.
mm