Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: kaide - Lokakuu 09, 2012, 14:58:39 ip
-
V11 LM:ssa (2000-2001) on 180mm:n takana. Mitähän kaikkia osia joutuis vaihtamaan, jos talven aikana tekis? Haarukka, banjo, keppi jne?
-
Tekniikasta ei ole kompetenssia liikoja puhua, mutta tämä teksti oli peräisin taas "tavallisesti asioista hyvin perillä olevasta lähteestä", tällä kertaa taisi olla joku USA:n dealereista.
"
V11:
Vaihdelaatikko on myös kokonaispituudeltan 70 mm lyhyempi kuin aiemmat, jolloin takapyörän ripustuksen rakennetta voitiin muuttaa vapaammin ja käyttää lyhyempää akseliväliä. Kardaaniakselista tehtiin nyt aikaisempaa pidempi, ja se tulee ulos vaihdelaatikosta sivummalla ja alempana kuin aikaisemmin.
"
Leveämmän takarenkaan tila oli siis huomioitu tältä osin jo lähtökohtaisesti.
-
Jos ei mene suoraan entisen tilalle ja mahdu pyörimään, niin ei kannata alkaa projektiin. Eihän se ole kuin 10mm puolelleen leveämpi. Tyyppinumerot on aika lähellä toisiaan.
-
Tätä kysyttiin jo aiemmin minulta. Että tekisinkö eräälle Centauron omistajalle. Hän halusi myös pinnapyörät.
Tein tutkielman aiheesta: http://www.motomatti.fi/2012/02/centauroon-180-levea-takanakki.html
Että onnistuu kyllä kun näkee hieman vaivaa ja hankkii pinnavanteet ja Californian tai muun pinnavanteisen navat.
Voi onnistua vakiovanteillakin mutta se ei kuulunut tähän "tilaukseen".
Asiaa ei ole toteutettu, ainakaan vielä.
-
Koitan katella kolaripyörästä irroitettua takavannetta. Yhden löysin jo ebaystä, mutta 160-leveälle ja maksaa 250. Iskemätön 180-leveälle sopiva lähes tonnin Stein Dinsellä. Vanteen leveys on vissiinkin 5,5 tuumaa 180:lle. Tietenkin pitää mittailla mahdollisimman pitkälle etukäteen koko joustomatkalta ettei raapaise mihinkään. Joltain pommittajalta vois saada sopivan levyisen kumin kokeiluja varten. 180/55-17 lienee oikea koko.
-
Onko tässä kenties hakusassa paremmin saatavilla oleva rengaskoko? Ajettavuuden paraneminen tuskin on syynä. Pari senttiä lisää takarengasta, ei ainakaan ketterämmäksi tuota pulleroa tee..
-
Kaikenlaisia älyttömiä virityksiä harkitaan ja joskus toteutetaan. Pientä päivitystä vaan meinaan V10:iin. Satakuuskymppisen saatavuudessa ei ole ongelmaa. Ketteryys tulee suurimmaksi osaksi siitä kuka puikoissa kulloinkin on. Teoriassa sivuttaispito paranee, koska kosketuspinta renkaan kulutuspinnan sivuilla 180/55:ssa on suurempi. Ei nämä keijukaisia ole mitkään yli tonniset Guzzit. Sporttimallit on kyllä vakaita ja kevyitä taittaa mutkaan. Bellagio mukaan luettuna.
Homman kaataa tällä kertaa se, että nykyinen vanne on 4,5 tuumainen eikä sivuun rihtaus valuvanteelle onnistu. Vanteen reuna hipoisi taaimmaista ristiniveltä liian läheltä.
-
Tuli vastaan Saksan "punaisella foorumilla":
"
V11/2001=> 5,5“ takapyörä ei sovi 5-vaihteisen perävaihteeseen täysin, koska 6-vaihteisen perä on erilainen. On tosin mahdollista tehdä muutos 6-vaihteisen perään kaikkine osineen, mutta siihen tarvitaan hajottamolta 1 kpl V11 malleja... Dynotecillä oli aikanaan levitettyjä takapyöriä Centauroon, Sport1100i ja Daytona RS –malleihin. Ne levitti Georg Deget. Perävaihdetta siirrettiin lyhennetyllä puslalla oikealle, pyörää levitettiin vasemmalle. Näin oli mahdollista käyttää 180 tai 190 -rengasta. Minulla on tuollainen takapyörä Centaurossa, pari muutakin nimimerkkiä ajavat tällä renkaalla. Levitys maksoi aikanaan 450€, nykyistä hintaa en tiedä.
"
http://www.deget.de/index-2.html (http://www.deget.de/index-2.html)
Täällä tarjotaan muutostöitä Tonti -rungon tapauksessa (moottori asennetaan vinoon, kardaani siirtyy oikealle):
http://www.mandello-cycles.de/html/breitreifenumbau.html (http://www.mandello-cycles.de/html/breitreifenumbau.html)
-
Lieneekö kukaan miettinyt siirtää takahaarukan laakerointipistettä Tonti-rungossa rungon ulkopuolelle? Eli ne töpötapit kierretään rungon sisältä päin haarukan laakereihin. Tai tehdä jopa niin että vaihteiston takaosa, ja tietysti moottorikin, käännetään rungossa niin että kardaani kulkee takahaarukan akselin yläpuolelta eikä sen läpi.
Taannoin laitettiin kaverin kardaanipyörään leveämpi kumi 17/140:n tilalle. Laitettiin 15/360 mm koko. Ei siinä isompia ongelmia ollut. Vain yksi nivel kardaaniin lisää. Nyt on siis kaksi. Eli samaan tapaan kuin California-malleissa muutettiin jo tehtaalla rengaskoko 18/120 -> 17/140. Tällöin riitti että nivelten väliä jatkettiin kun isolohkon kardaanissa on jostain syystä tuplaristikko vaikka yhdelläkin pärjäisi.
-
Poikii liikaa muutoksia. Täytyy tiedustella Dynoteciltä tai muualta rakennussarjaa. Yksi mahdollisuus olisi hankkia V11 hajottamolta ja vaihtaa kaikki kytkimeltä taaksepäin. Samalla sais 6-pykäläisen vaihteiston. Heittämällä menee paikalleen tietenkin.
-
Samalla sais 6-pykäläisen vaihteiston
Voisi olla räväkkä peli, 4 venttiilinen kansi ja 6 vaihteinen loota. Se pitää vaan avata ja kaikki laipat putsata ja tiivistää parhaalla käytettävissä olevalla huolellisuudella ja kaikki pinnat tiivistää, V11 -laatikossa ei ole missään tiivisteitä ja saamani käsityksen mukaan on täysin normaalia, että ne vähän aina vuotavat. Maahantuojakin sanoi asiasta kysyessäni että sen voi tiivistää (iso työ) mutta melko varmasti kohta taas jostain tihnuaa. Niin pientä että öljyä ei tarvitse lisätä, mutta tyypillinen "pikku juttu, mutta harmittaa sentään" -tapaus.
-
Laatikon tiivistäminen hoituu Loctite 5205 "suositellaan alumiinisille v-laatikoille , sietää hieman joustoa" - sanoo yhtiön mainos. Itse korjasin vuodon tällä , vinkki Makelta Piikkiöstä. 100tkm ilman vuotoa takana.
..Ei taida välitykset oikein käydä järkevästi , jos käyttää ristiin vanhaa 5.v lootaa ja V11 perää tai päinvastoin.. www.fastguzzi.nl = Daytonassa V11 laatikko.
-KG-
-
Siellähän se on tehty koko homma. Lisäksi vielä V12 big bore-sarja asennettu. Kaavailin Racecolta Coshworthin 100mm sylinterin halkaisijan sarjaa. Ei ole enää myynnissä. Liikaa on rakenneltavaa ja työstettävää minulle. Kompromissina laitan 170:sen pyörimään alle ensi kesänä :)
-
Kaikki kannet kannattaa (joutuu) avata ja tietysty putsata hyvin. Suurin työ on aloittamisessa. Kannet on helpommat irrottaa/asentaa kuin vanhasta 5-v laatikosta , mitään ei lennä pihalle. Minulla vuoti juuri sieltä päätylaipan "sisäpuolelta"
Moottori lähtee huomattavasti tilavammin pihalle kun ottaa ne rungon kolmiotuet kokonaan pois.
-KG-