Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Lokakuu 05, 2012, 09:38:19 ap
-
Trafilta tuli rekisteröintitodistus California kolmoseen ja siinä muuten oli asiat kohdillaan mutta istuinpaikkaluvuksi on merkitty vain yksi.
Ilmeisesti Trafin tai vakuutusyhtiön virkailijan virhe. Rekisteröinti suoritettiin vakuutusyhtiön toimesta. Epäilen kuitenkin TRafia enemmän.
Tätä yksipaikkaisuusvirhettähän ilmeni jo joskus aiemmin kun Trafin edeltäjä, Ajoneuvohallintokeskus, merkitsi kaikki moottoripyörät yksipaikkaisiksi.
Nyt siis kummittelee jälleen...
Onko muilla ilmennyt tätä kyytiläisestä jalankulkijaksi pakottavaa istuinpaikkalukuvirhettä?
-
No tuota, katsokaapa kaikki muutkin rek. otettanne. Veikkaan että aika monella lukee paikkalukuna yksi..
Tätä puitiin joskus aiemmin eräällä toisella foorumilla. Erikseen pyytämättä laittavat jostain syystä oletuksena näin.
-
On esiintynyt. Ei liene ongelma tien päällä käytännössä. Virhe tuli, kun tietojärjestelmiä ja rekisteriotteen ulkomuotoa (kaksiosainen) ym. uudistettiin AHK/Trafi:ssa. Ryhmäajossa kaikista mp:ristä tuli ykspaikkasia ja virhe toistuu, jos ei sitä uudelleen rekisteröitäessä tai omistajan vaihdoksessa huomaa pyytää erikseen korjattavaksi. Ei ehkä onnistu vakuutusyhtiön tiskillä. Sitä en tiedä maksaako toimenpide erikseen tehtynä. Ei ainakaan pitäisi, koska virhe on viranomaisten.
-
Muistuipa tästä viranomaisen virheestä sellainen kun vaihdoin vanhaa pahvista ajokorttia tähän nykyiseen eu-kokoiseen. Joku valopää oli päättänyt, että moottoripyöräajo-oikeuteen laitetaan voimassaolomerkintä 9. A-kohtaan, mutta sen pienemmän pyörän kohdalle kaikille niille, joille tuli autokortin mukana moottoripyörän ajo-oikeus. Ajo-oikeus kuitenkin on kohdallani Isolle Pyörälle. Tuo päätös ei perustunut mihinkään säädökseen vaan oli yksittäisten virkamiesten laiton päätös. Noita sitten vaihdeltiin vähin äänin korrekteiksi. Asian nosti ns. tapeetille MTV:n entinen toimittaja Ismo Jokinen, joka harrastaa moottoripyöräilyä. Vaihtoivat sentään veloituksetta, mutta jos olisi tajunnut, niin olisi kannattanut yrittää velottaa viranomaiselta ainakin 2-3 tuntia turhasta poliisilaitoksella juoksemisesta ja jonottamisesta.
Tarkastakaa korttinne aina. Viranomaisen mukaan tuosta ei kuulemma olisi ollut haittaa Suomessa, koska ajo-oikeustieto on rekisterissä. Mutta entäs jos matkustaakin ulkomaille? Häh? Voi olla että matka jää kesken innokkaan polizistin takia.
-
Mulla taas on niin että T5 poliisipyörän rek. otteessa 2- paikkainen vaikka pyörä 1- paikkainen. Titaniumin otteessa 2-paikkainen, mutta olen modifioinut sen 1-paikkaiseksi, toki se on alkujaan ollutkin 2-paikkainen. En ole mihinkään ilmoitellut 1-paikkaisuudesta.
-
Tutkin.
Tuo yksipaikkaisuus toteutuu aina silloin kun moottoripyörän kokonaispaino ei "kestä" kahden henkilön painoa. Laki sanoo että henkilön paino on 75kg. Kahden henkilön paino ja pyörän omapaino ei saa ylittää rekisteröintitodistuksessa mainittua kokonaispainoa. Jos menee tasan niin tavaratilaa ei voi olla. Jos yli niin on yksipaikkainen.
Yksipaikkaisuus toteutuu myös jos pyörässä ei ole matkustajan paikkaa. Tarkoittaa että vaikka olisi satula ja jalkatapit tai vastaavat laitteet mutta se remmi tai kauhukahvat puuttuu niin yksin ajat. Sitä en tiedä onko muutoskatsastuksen paikka. Mutta konstat tavattaessa ehdottavat auliisti että matkustajasta tulee jalankulkija/kulkijatar. Jos huomaavat kyseisen puutteen. Tai välittävät.
Vielä puuttuisikin että poliisi kuljettaisi mukanaan henkilövaakaa...
-
Onhan se esimerkiksi mun moposkootterin kanssa, että en saisi itsekään sillä ajaa. Laitoksen käyttäjän maksimipaino oli muistaakseni 110-115 kiloa. Yli paukkuu. Silti, vaikka ajan kaksi päällä ihan aikuisen ihmisen kanssa, ei siitä poliisi huomauta tai jalkauta kyytiläistä.
-
Mulla on vielä se vanha punanen rekisteriote ja siinä on tyhjää henkilömäärän kohdalla, korirakenne on sentään avo, kaverilla oli aikanaan awo mp ja siinä oli toiston välttämiseksi korirakenne umpi joskus 70 luvulla
-
V10:n oma massa on 250 ja kokonaismassa 460. Joten 210kg jää erotukseksi. Kyytiläiselle ja matkatavaroille jää n. 100kg eli riittävästi.
-
"Mulla on vielä se vanha punanen rekisteriote ja siinä on tyhjää henkilömäärän kohdalla."
Näyttäisi olevan tuo yksipaikkaisuus näiden "paikattomien" moottoripyörien kohtalo.
Samoihin aikoihin kun rekisteriote vaihtui vihreäksi rekisteröintitodistukseksi tuli mopoihin paikkaluku. Se taasen määriteltiin tyyppihyväksynnän kautta. Mopothan nostettiin pykälää ylemmäs moottoriajoneuvohierargiassa ja niistä tuli rekisteröitäviä ajoneuvoja. Ennenhän mentiin vain vakuutuskilvellä jonka väri vaihtui vakuutusjaksottain.
Nyt tuon entisen mopo-kohdan täyttää osittain sähkömoottoripolkupyörät. Niissäkin on alkanut ilmetä väärinkäytöksiä eli on nähty moottorivoimalla liikkuvia polkupyöriä niin ettei kuljettaja ole lainkaan polkenut.
-
Tuo mopon reikisterihomma on kyllä epäreiluimmasta päästä; ajoneuvoa ei voi seisottaa. Vakuutusta ei siis voi katkaista ollenkaan. Ja tunnetusti tuo vakuutusmaksu tuppaa nousemaan..
-
Kyselin tuota samaa asiaa ORGilta aikanaan.
http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/249827-MP-n-istuimien-m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4-rekister%C3%B6intitodistuksessa?highlight= (http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/249827-MP-n-istuimien-m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4-rekister%C3%B6intitodistuksessa?highlight=)
Kysyin samaa katsastusmieheltä, niin se sanoi, että jos on tuontipyörä, niin silloin luku on yksi. Eivät kuulemma ala muuttelemaan, joku tietokonejuttu tekee matkustajamäärästä ykkösen. Sama tieto on kuulemma tien päällä (poliisi) ei kiinnosta rekisteröintitodistuksen henkilömäärä.
-
Eikös nää ole tuontipyöriä kaikki. Kyseessä oleva vaimon pyörä on Moto Italian maahantuoma 1989.
Mitähän se tarinan konstaapeli tarkoitti sanalla tuontipyörä?
-
V10:n otteeseen ja tietenkin samalla trafin tietoihin muutettiin pakoputkiston muutoskatsastuksen yhteydessä.
-
Mulla olis tuo V10 muutoskatsastus tekemättä. Se on kyllä kaksipaikkainen paperilla. Nykyisessä takarungossa ei ole sijaa matkustajalle, tosin.
Millaisille putkille katsastit? Tarviko putkista minkälaisia papereita esittää vai menikö melumittauksen kautta?
Mulla on alkupää putkistosta muutettu. Yhdysputki 10 cm kannesta eteenpäin. Keskipönttö alkuperäinen mutta siitä taaksepäin on kaksi Supertrappia. 12 vaimenninlevyä per putki. Mekaaninen ahdin antamassa kyytiä ilmalle. Vuosimalli 96.
Mitä luulet mahiksista vai ajelenko niin kuin tähänkin asti? Pysäytetty on kun luultu bomberipojaksi mutta päästetty vanha patu jatkaan matkaansa sen kummemmin tutkimatta.
-
Onko rekisteriote vanhan mallinen punasävyinen vai tää uudenmallinen kaksosainen? Luulen, että jos tilaat uuden, niin muuttuu yksipaikkaiseksi.
Ilmoitin vain, että on Termignonin kokoputkisto ja sitten mitattiin melut. Mitään dokumenttejä ei tarvinnut esittää, kun on sen ikäinen pyörä jo. Muutosprosentteja tuli viiden verran. Ei ole mitään hajua, miten miliisimme käytännössä suhtautuu tien päällä. Pelkästää huhupuheita olen kuullut. Jos melut jäävät alle määräysten, niin ajele vaan sellaisenaan ilman katsastusta.
-
Muutosprosentteja tuli viiden verran.
Eikös se ollu 2%
Motomatin pyörän muutoskatsastukseen tarvitaan äkkiseltään ajateltuna dynolappu jossa näkyy ahtopaine ja jossa teho on noussu korkeintaan 20%, lisäksi tarvitaan konttorilla tehtävät melu- ja päästömittaukset. Pitäis olla helppo homma jos vaan tyhjäkäyntiseokset on edes jotenkin kohdallaan.
-
Tarviikos tuon ikäisen pyörän kanssa olla huolissaan päästöjen kanssa?
-
Ahtimen asennuksen jälkeen pitää jotenkin todeta että käyttöönoton aikaiset vaatimukset täyttyy, nykyään ton ikäselle pyörälle riittää konttorilla tehtävä mittaus jonka edes jotenkin säädöissään oleva pyörä kyllä läpäisee. En just muista arvoja, mut oisko ollu CO 4,5 ja HC 1000 voi olla myös 3,5 ja 600, pitäis tarkistaa..
-
Ok. Autoissahan lukee otteessa erikseen vähäpäästöinen, jolloin moottorinvaihto tai ahtaminen aiheuttaa harmia.
-
Kaksprossaahan se oli putkistosta, juu. Mulla oli ajatuksena, ettei mm sohisi tarpeettomasti muurahaispesää, jos äänet jää reilusti alle sallitun ja miliisitkin on noin höveleitä kun vaan ottaa kiulun pois päästä. Voiko aloitetun katsastuksen keskeyttää tai perua kokonaan, jos alkaa näyttää pahalta ettei CO:ssa mene läpi?
-
CO:n voi käydä mittauttamassa vaikka lähikorjaamolla. Se kuitti käy myös konttorille dokumentiksi.
-
Terse
Tarkistin kanssa tuon penkkijutun, haa, istuimien lukumäärä yksi, mutta kun on kahdenistuttava istuin ? Jos siinä lukis kaksi, vois varmaan kuskata neljää, jos kantavuus riitäisi, vähän kuin Intiassa
-
Cali AN vm -10
istuimien lukumäärä rekisteriotteessa 2 ? Mutta ei siinä mun mielestä ole kuin yksi penkki - tosin kyllä siihen kaksi mahtuu???
KL
-
Paikkaluvulla tarkoitetaan istuinpaikkojen määrää. Ei varmaankaan sitä miten itse satula rakentuu ja muodostaa sijan takamuksille joita meillä ihmisyksilöillä on keskimäärin yksi per henkilö/henkilötär.