Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: pekkakos - Lokakuu 03, 2012, 07:01:14 ap
-
Moi!
Tilasin pikkuBrevaan öljynsuodattimen paikalliselta maahantuojalta. Hinta 13,30 plus toim. kulut 15,00, yht. 28,50 !!!
Saman tötterön olisin saanut Englannista 14,50 Eurolla kotiin toimitettuna 3-4 pvässä. Tämän tsekkasin vasta, kun olin
postista noutanut tuon Piikkiön älyttömän hintaisen tötsän. Tyhmä kuin olin. Miettikää nyt hyvät herrat ja naiset ennen
kuin osia tilaatte, mistä ne kannattaa ottaa!
-
Moro!
Eikös tuo tötsän hinta ollut melko kohdallaan?
Se on taas toinen asia miksi postinkuljetus maksaa Suomessa kohtuuttomasti!!!
Tänäkin vuonna olen muutaman paketin toimittanut postitse ja jokainen kerta olen kyyneleet silmissä maksanut kohtuuttoman postimaksun.
Keski-Euroopasta tulee postia Suomeen murtohinnalla mitä sen lähettäminen maksaa täältä sinne.
Tämä on sitä monopolisuomea parhaimmilllan :(
T. Kimmo
-
Joo, OK - hinta 13,50 Alv:neen on about 3 - 4 Eur yli kohtuullisen, siis,
markkinahinnan, jos katsotaan hinnat netistä. Mitä toimituskuluihin tulee,
niin kyllä 15 Eur on kuitenkin aivan hanurista, katsoo sitä sitten vaikka Kiinasta
tai kuusta. Sitten ihmetellään, kun ihmiset ei suosi kotimaista kauppaa. Ei kai,
kun hinnoittelevat itsensä pihalle. Oliskohan laskettu vähän ekstraa ns. posti-
ennakkokuluille? Nykyisen sähköisen maksu- ym. liikenteen aikana tollainen
tuntuu vedätykseltä. OK - vedän hieman hernettä nenuun. Pääasia, että saa tötterön kiinni ja koneen pommisuojaan talveksi. Muuten, Motonet tarjoaa 10:llä Eurolla
öljyfilttereitä. Brevaan vaan tarjoavat ihan väärää mallia ja vielä inttävät, että se se on.
Siis sellaista lohkon ulkopuolelle ruuvattavaa pötikkää...
-
Tuolla toisessa jutussa jo kirjotin kokemukseni Motonetin öljynsuodattimesta. Voi olla että oli yksittäisjuttu mutta minä en enää osta Cali kolmoseeni sieltä suodatinta. Suodatin näytti ihan sopivalta ja paketin tekstin mukaan se oli sopiva vaan kun ei. Kierre oli oikea ja muutenkin kooltaan sopiva mutta kun kierre oli niin syvällä että juur ja juur otti jenkalle, ehkä puoli kierrosta meni. Eihän semmosta koneeseen voinu jättää vaan vanha suodatin paikalle ja öljypohja kiinni. Että se niistä Motonetin halvoista suodattimista. Mutta onhan se halpa!
-
Onhan toi 15,00€ vähä kova hinta jos oikeen köyhäillään. Postipaketti enintään 2,00kg 7,20€ + postiennakkomaksu 3,80€ on yhteensä 11,00€ eli kokonaista 4,00€ ylihintaa. No eihän se paketti tosin itellään sinne postiinkaan kulje joten..... No mikä kellekkin on kallista.
-
Eikös nuita huolto-osia voi muutaman kerralla tilata,jos vaikka viis viltteriä ottaa niin eipä oo postimaksu ku kolome euroo kappaleelta,ihan kohtullista,eikä tarvii kermaaneja vaivata suatikka sumujen suarta :)).
-
Joillekkin vaan kaikki on liian kallista jos netistä jostain löytyy vähä halvemmalla.
-
Ja on sinne ulokomuan kauppiaan järjestämälle risteilyllekkin aeka pitkä matka.
-
Minä tilasin ennen kesälomareissua jarrupalat Piikkiöstä Verneriltä. Onneksi tallin hyllyllä oli varalla uudet, jotka vaihdoin ennen Norjan reissua...
Katsokaas kun:
Piikkiö lähetti palat samana päivänä. Asiasta ei kuulunut mitään, kunnes kolme viikon kuluttua Kape kysyi puhelimessa, että miksi en noutanut paloja, kun ne palautettiin. Sanoin, että
en ole saanut mitään ilmoitusta postista. No, seuraavana päivänä - perjantai - tupsahti ao. postin ilmoitus luukkuun. Tämä tapahtui pe illalla klo 20 jälkeen, ollessani
saunassa. Matkaa postista meille on n 5 km ja paikka on Espoon keskus, ei siis Perä-Mettälän pitäjän Syrjäperän kylä!
Reklamoin postiin ja sain "copy-paste" -vastauksen, kun olin sitä kahdesti kysynyt. Mutta vastaus olis tasoa "Mitäs tänne valitat"!
Tällainen toiminta Itellalle on enemmän kuin poikkeus. Kohdalleni on näitä tapahtunut usein, eikä Itellassa kukaan asioista välitä.
Kyseessä on monopolin tulos: Kun ei ole kilpailua, niin ei tarvitse asiakkaita edes kohdella, saati palvella.
Arvatkaas miksi työmaalla suositaan Kiitolinjaa ja Matkahuoltoa?
Tämän vuoksi hain pienen kopallisen tavaraa viime lauantaina "syysajelun" yhteydessä.
-
Itellan palvelussa näkyy koko ajan kilpailun kiristyminen ja kulujen vahtiminen. Hinnat nousevat ja palvelu heikkenee. Pääkaupunkiseudulla vaivannee sitten vielä se, että kun siellä on "kaikkea enemmän" on myös enemmän sellaisia henkilöitä Itellalla töissä, jotka tuumaavat asiakkaan asioista "EVVK". Tuosta hinnoittelusta olen aina ihmetellyt, kun en oikeen muuta ole nähnyt koko elämäni aikana kun pienen perheyrityksen arkea, että miten on yrityksiä, joiden kannattaa toimia niin että "tässä on meidän hintamme, ota tai jätä". Toisaalta on varmasti mahdotonta kilpailla jonkun Stein-Dinsen kanssa, joka toimittaa ympäri maailman ja ostaa suuria eriä suoraan valmistajalta, ihmeen halpoja hintoja niillä on kun vertaa vaikka joihinkin italialaisiin tarvikemyyjiin Mandellossa. Itse joudun usein ajattelemaan hinnoittelussa että "yksi euro on parempi kuin nolla euroa", mielummin otamme sen yhden kun nolla. En ole paljoa maahantuojan palveluja tarvinnut, mutta palvelu on ollut iloista ja nopeaa. Kun ostin aikanaan n. 1000€:llä osia, eivät päässeet edes tarjoamaan, koska pelkkä tarjous olisi maksanut tunnin töitä ja tarjouspaperin toimittamisen postiennakolla. Minun olisi sitten pitänyt lunastaa tuo tunti töitä ja postiennakkomaksu saadakseni tarjouksen. Lista varaosanumeroineen oli jo valmiina, minkä tarkistaminen ei olisi mielestäni ollut työlästä. Tällaisia hommiahan tässä itse kukin tekee melkein päivittäin ja suhteellisen harvoin ne johtavat kauppaan. Mutta en tunne kuluttajamyyntiä ja voihan olla että sillä saralla astutaan heikoille jäille helposti. Ja hintojen on oltava tietty kaikille samat, asiakaskohtanen hinnoittelu ei ole mahdollista. Sitten vielä, on löydyttävä yksi virallinen paikka mistä saa virallisia alkuperäisiä varaosia joista löytyy Piaggion ja Guzzin leimat, maksoi mitä maksoi. Tietää että sopii ja että se on "original genuine spare part" - olipa sisällä sitten yksi ja sama osa minkä saa muualta halvemmalla tai ei. Varmasti on monia osia, joista maahantuoja maksaa Piaggiolle enemmän ostohintana kuin millä joku S-D niitä loppukäyttäjälle tarjoaa...
Mutta sure näitä, mielelläni maahantuojan henkilöitä tilaisuuden tullen tapaan ja kaikenlaisilla asiattomilla kysymyksillä vaivaan, jos mahdollisuus on (vaikka ostokseni eivät ole sinne suureltakaan osalta ohjautuneet, juuri näistä hintasyistä). Joskus voisi vielä kerätä rohkeutta ja koeajaa uutta Guzziakin...
-
Joo, itsekin tilailen välillä huolto-osia Piikkiöstä. Kannattaa vaan tilata vähän enemmän kerralla, kuin yhtä filsua. Nuo filtterit nyt on niin pieni osa harrastuksen kulurakennetta, että on ihan saman mistä ne ostaa, kun tarve on.
Onhan kaikki Suomessa kallista, ei siitä mihinkään pääse. Itse tilaan kuitenkin suurimman osan tarvikkeista ja osista Englannista ja saksasta, Ebay on hyvä väline. Esimerkiksi purkuosia ei mitenkään päin kannata hommata suomalaisilta purkaamoilta, hinnoittelevat romunsa tyyliin, uusi osa miinus 40%, huolimatta missä kunnossa osa on.. Toinen hyvä b-osien hankinta paikka on muut harrastajat. Itse löytänyt yhtä ja toista osaa veljeshintaan tämän foorumin kautta.
Moto Italialle lähtee minulta kyllä kasa pisteitä. Ensinnäkin toimitusajat ovat sellaisia, ettei niihin muut yllä. Ovat pelastaneet minut usein hädästä.
Palvelu on asiallista, siitä ei mihinkään pääse.
-
Itse olen Ufin ohella (itse asiassa vain pikkulohkon lyhyempi suodatinmalli on pakko ostaa Ufi-merkkisenä) asentanut pyöriini Championeja. Tunnettu merkki ja hinta mielestäni kohtuullinen. Guzzissa yleisin C305 löytyy samoista liikkeista, kuin autosuodattiemetkin, jotka Championia edustavat. Tämä ei ole mainos. Sattuu vain olemaan sen verran yleinen merkki ja malli että lähiseudullani ko filtteriä edustaa parin pikkuliikkeen lisäksi Broman Group (AD-Varaosa ja Motonet) Tammer Diesel ja joillakin "perinnebensiksilläkin" niitä näkyy olevan myynnissä.
Eipä ole tarvinnut tuskailla sopivuuden tai saatavuuden suhteen.
Championia tuo maahan Mercantile/ Örum Oy Ab.
Tässä yksi Championin myyjä: http://www.mc-lifestyle.com/Varaosat/%D6ljynsuodattimet/Champion-C305/
Hieman on hakusassa mallit ja valmistusvuodet.
Jatkoa:
C305 on jäämässä pois. Tilalle tulee tämä: COF451
Muita valmistajia, sama filtteri:
HF HF551
KN KN-551
OEM - Moto Guzzi 30153000
Old Champion (<2011) C305
-
Vielä löytyy Wix filter, jota ainakin Motonet myy (ilmanputsareita yms.). Wixin koodi isolohkoon on 51215. Saa myös kromattuna :o Sepä siellä öljyn seassa lämmittääkin, kun kiiltelee..
-
Lisäksi ovat autoihin tarkoitetut suodattimet, siis ne jotka ovat samoja sisäiseltä rakenteeltaan ja kiinnitykseltään. Joidenkin eurooppalaisten autojen filtterit käyvät suoraan eli ovat aivan samoja mutta pituus saattaa hieman heittää. Aikanaan Quotassa käytin liki tuplapitkää auton filtteriä. Muissakin autoissa käytetään samoja värkkejä mutta tyyppinumerointi on eritapaista.
Satavarmaa on että autotarvikeliikkeestä löytyy juuri "sopiva" filtteri kun kysyy kyseisen automallin mukaan.
On vielä huomioitava sellainen seikka kuin öljynpaine. Guzzissa se on melkoisen kova.
En kerro mitään mallimerkinnöistä ja ristiinsopimisesta ettei tulla syyttämään jos jollakulla kone poksahtaa. Itse pidän öljynsuodattimen hinnan kipurajana 35 euroa. Kyseinen kustannus tulee eteen kerran tai kaksi kahden vuoden aikana riippuen ajomäärästä. Parasta ennen-aikarajoitusta filttereillä ei ole. Itse ajan yhdellä filsulla noin 20000 km. Joskus enemmänkin kun ajokauden aikana en viitsi vaihtaa. Imuvaihto ja baanalle!
-
Itse viime syksynä katsoin filtterin ulko- ja kierteen halkaisijan ja menin niine tietoineni marketin autotarvikehyllylle. Sieltä löytyi sopiva filsu myös Guzziin. Numeroa en laittanut ylös, mutta sopiva ;D
Eikä ole öljynpainevalo syttynyt väärään aikaan. Se paineenrajoitusventtiili siellä filtterissä taitaa aueta vasta suht kovilla paineilla, eli pitää olla jo oikeasti jostain kanava tukossa.
-
Joo - kellä varaa, kellä ei. Mä ainakin tykkään, ettei kovin järkevää olemaksaa 15 Eukkia ylimääräistä siitä ilosta, että saa samaa kamaa ylihintaan ja vielä bonuksena kusetetuksi tulemisen ilon. Mutta jos kerran fyrkkaa on niin mikä ettei. Kukin tavallaan.
-
Moto Italian valttina on juuri toimituksen nopeus. Pistävät paketin nopeinta reittiä esim pikalinjan kyytiin Helsingin suuntaan. Koskee kaikkia osia, mitä hyllystä löytyy. Pelkkää öljynsuodatinta ei ehkä kannata yksin kappalein tilata. Kaikkia vaan ei kiinnosta vertailla ja ostaa halvinta ja ehkä sopivaa. Varmasti vastaavat, jos kysyy paljonko pakkaus- ja postituskulut kutakin lähetystä kohti ovat.
-
Ja vielä näinkin: jos ei Porin kokoisesta käpykylästä löydy suodatinta, niin pakkohan se jostain muualta on haalata. Mutta en kyllä kylkiäisiksi ota muutamaa litraa öljyä enkä muuta roinaa, jota en tarvitse ja jota saan lähempääkin. Enkä ole tukussa ostamassa suodattimiakaan kun en ole tietoinen kuinka kauan/paljon milläkin pyörälläni tulevaisuudessa ajelen, en vaikka antaisivat 10 filsua yhden rahdeilla, mitä suuresti ihmettelisin. Joo, nää on pienet markkinat täällä arktisessa, ja tarviihan kaikenlaisten yrittäjienkin jotenkin kaivaa katetta ja jostakin, eihän ne hyväntekeväisyyttäkään harrasta. Bisneksessä vaan on se ilkeä pointti, että asiakkaat nykyään äänestää mielellään jaloillaan, varsinkin kun huomaavat, että puolet halvemmalla saa saman kaman kotona klikkailemalla...
-
Oli vuosi 1983 keväällä, kun ensikerran Moto Italian numeron veivasin,oli virma aluillaan ,pitiköhän soittaa ihan "soittoaikaan". Silloinkin palvelu oli jo kohdillaan,liekkö ollut hyllyssä muuta kuin esitteitä,mutta yritys paistoi jo silloin. Ei ollut nettiä , mitä klikkailla,mutta oli kumminkin toimiva maahantuoja ,se oli paljon se. Eikä niitä pyöriäkään tainnut monta vielä silloin mennä,mutta hengissä ovat pysyneet. Ja ovat sitä varaosavarastoa kasvattaneet,kiertonopeus ei luultavasti ole ekonomien mieleen mutta palvelee meitä harrastajia. Taitaa tätä nykyä olla harvoja maahantuojia joka edelleen varastoi edes jonkin verran osia,ei tarvitse odotella "Hollannin varastolta"tulevia terveisiä niinkuin perheemme muille harrastepeleille tahtoo käydä. Ja löytyy myös vanhempaan kalustoon osia,tästä kiitos.
-
Niinkuin tässä keskusteluketjussa on käynyt ilmi, niin lähimmästä autotarvikeliikkeestä tai supermarketista oisit käypäsen filtterin saanut. Pitää vaan etsiä tarvikkeen tyyppinumeron mukaan, ei pyörän merkin ja mallin.
-
Ketjun olisi voinut tosiaan aloittaa tuolla tekniikka osiossa: Mikä tarvike öljynsuodatin kävisi Brevaani ,kun täällä Porissa ei ole saatavana alkuperäisiä?
-
Piikkiö lähetti palat samana päivänä. Asiasta ei kuulunut mitään, kunnes kolme viikon kuluttua Kape kysyi puhelimessa, että miksi en noutanut paloja, kun ne palautettiin. Sanoin, että
en ole saanut mitään ilmoitusta postista. No, seuraavana päivänä - perjantai - tupsahti ao. postin ilmoitus luukkuun. Tämä tapahtui pe illalla klo 20 jälkeen, ollessani
saunassa. Matkaa postista meille on n 5 km ja paikka on Espoon keskus, ei siis Perä-Mettälän pitäjän Syrjäperän kylä!
Reklamoin postiin ja sain "copy-paste" -vastauksen, kun olin sitä kahdesti kysynyt. Mutta vastaus olis tasoa "Mitäs tänne valitat"!
Tällainen toiminta Itellalle on enemmän kuin poikkeus. Kohdalleni on näitä tapahtunut usein, eikä Itellassa kukaan asioista välitä.
Kyseessä on monopolin tulos: Kun ei ole kilpailua, niin ei tarvitse asiakkaita edes kohdella, saati palvella.
Meille oli tuossa taannoin tulossa paketissa ruoka-tarvikkeita. Pilaantuvaa tavaraa. Olikohan kolmas paketti kun löysi perille? Tai neljäs? Vaihdoin nimittäin toimitusosoitteeksi työpaikkani. Milloin ei voitu toimittaa, kun ei ollut ovikoodia. Ei ollut ei. Aukinainen alaovi vaan. Milloin ei vastattu. Ei vastattu, kun ei soitettu. Toivottavsasti maistui.
-
Joo, ei lähikaupasta kannata ostaa kuin se unohtunut hiiva. Kyllä ne sillä pärjää.
Mutta tuskin tätäkään foorumia olisi olemassa ilman Moto Italiaa. Mihin sitä sitten kirjoittaisi? Satakunnan Kansaan, vai Turun Sanomiin? ;D
-
Niinkuin tässä keskusteluketjussa on käynyt ilmi, niin lähimmästä autotarvikeliikkeestä tai supermarketista oisit käypäsen filtterin saanut. Pitää vaan etsiä tarvikkeen tyyppinumeron mukaan, ei pyörän merkin ja mallin.
Jaa että Prismasta sais pikku Brevaan suodattimia? Hohhoijaa...Joo, lähin paikka Moto Italian lisäksi oli kyllä Rovaniemen Motonet, ja nekin myi väärää filtteriä. Varmaan on Prismassa kova kysyntä pikkulohkomopon filttereille? Et oo kyllä ihan tosissas!
Mutta se pitää sanoa, että kun perjantaina soitin Moto Italiaan, niin suodatin oli tiistai-iltana koneessa kiinni ja testaus käynnissä. Itellan touhuista en tiedä eikä kinosta, mutta sen tiedän, että Saksasta ja Englannista saat pyörään kun pyörään, oli veteraani tai mikä mopo tahansa, kaman kuin kaman kolmessa arkipäivässä. Koska - ne osaa bisneksen ja ARVOSTAA asiakasta. Tietävät, että asiakas palaa, kun palvelu ja hinta/laatu on kohdallaan. Puhutaan sitten tarvike tai alkuperäisistä OEM osista. Eri asia on, jos opn jotenkin suhteessa paikalliseen maahantuojaan, tai haluaa ehdottomasti maksaa kaikesta tuplahinnan vain siksi, että voi sanoa rahaa löytyvän. Kyllähän tauhkaa löytyy itse kultakin, mutta se ei olekaan tämä pointti. Rahalla voi rehvastella ja kehua, mutta hölmöähän se on, loppupeleissä...Mutta jos oikein mietitään, niin ei näissä kaksipyöräkoneharrastuksissa juuri järjestä ole kysekään. Jostain muusta. Se myönnettäköön, ja hyväksytään.
-
No niin. Soo soo pojat, riita poikki ja voita väliin. Tulee pitkä talvi jos kiukuttelu alkaa jo nyt.
Pikkulohkon patruunafiltteriä ei saa marketista se on selvää. Ebayhin laittaa MOTO GUZZI NEVADA BREVA 750 oilfilter, nii vaihtoehtoja on reilusti. Kannattaa sitten tilata kerralla muutama.
-
Ei se motoitalia mikään apteekki sentäs ole. Kun hinnan sopii tilatessa niin ei tarvi jälistäpäin manata. Kyllä ne tietää että tavaraa saa muualtakin.
Paljon tilailen itekkin sakemanneilta koska sd:llä on hyvät nettisivut ja kaikkea pikkunippeliä löytyy helposti. Mutta ei siinä hinnassa kyllä oikeestaan eroa ole.
-
Oikeessa oot en ihan tosissaan tälläkään kertaa ollut. Juurihan tuolla mm kirjoitti, että vain lyhkäsempää patruunamallia saa vain ufina. Supermarketti oli vain lievästi karrikoitu vaihtoehto. Ei sopinut sinun tapaukseesi. Prismasta sai esim Toyota Camry V6:ssa yms käytettävän suodattimen, joka sopi esim Centauroon. Kyseessähän on nyt erikoisosa, jonka saat vain Moto Italiasta tai ulkomailta. Ulkomaan vaihtoehtoon verrattuna kärsit korkeintaan 15€ tappion. Onko tuo nyt itkun arvoinen asia. Olen monta kertaa tehnyt tikusta asiaa Piikkiön suuntaan, jolloin tarvikkeiden toimituskuluksi jää puhdas nolla. 15€:lla pääsee parisataa kilometriä.
-
Khöm...johan sohaisin. Kaikki vain siitä pikku jutusta, että joku unohti kertoa toimituskuluista. Sovitaanko niin, että meni oman hölmöyteni piikkiin, kun en älynnyt sitä puhelimessa tiedustella kun pikkutötteröä tilasin. Hinnan kyllä kysyin, ja sehän tulee aina ilmoittaa asiakkaalle ALVillisena. Olisin olettanut, että olisivat kohteliaasti myös kertoneet, paljonko rokottavat pelkän tötterön toim. kuluina, varsinkin kun ne ovat noin ronskit. Rahallisesti tämä ei ollut se tärkeä juttu, vaan periaatteesta on kyse. Huomaan, että markkinat meillä ovat sen verran pienet, että tiettyjen merkkien harrastajat näyttävät olevan yhden toimittajan armoilla. Hyvä, että on edes se yksi, mutta tämä ei aina ole ihan kivaa asiakkaan kannalta. Asiakashan on aina se KING, joka on aina oikeassa! :D
-
Käyn iltapäivällä katsomassa sen pikkuBrevan "pitkän" filtterin koodin. Se on kieltämättä hieman harvinaisempi kuin peltitötteröt mitä isolohkoisissa on sisällä, ulkona tai erillisen kannen alla. Joka tapauksessa kuuluu Championin vakiofiltterihin ja siten paikalliselta Championin edustajalta tilattavissa jos ei ole hyllyssä. Tutkittu asia kun niitä kerta minunkin hyllyssäni on. Kahden hengen huushollissa tällä hetkellä neljä isolohkoa ja kaksi Benelliä joten huolto-osia on tullut tilattua joskus tukuttainkin. Tällä hetkellä ei yhtään pikkulohkoista. Normi tilaus Piikkiöstä on 2 - 3 ilmansuodatinta, saman verran öljynsuodattimia, pari bensansuodatinta sekä epälukuinen määrä vaijereita ynnä muita huolto-osia kuten tiivisteitä.
Taitaa mulla olla vaikeuksia asettautua yhden pyörän omistajan asemaan kun nyt talvisäilytyskautena pyöriä on parkissa kahden kaupungin ja yhden kunnan alueella ja siihen autoprojektikin vielä päälle.
Voi olla henkilökohtaisia eroja siinä kuinka pitkään pitää jotakin pyörää. Viitisentoista vuotta ajoin, aluksi, japaninpyörillä ja käytäntö oli vaihtaa uuteen ainan kun uutuusmalli tuli markkinoille eli parhaimmillaan pari kertaa vuodessa. Silloin en itse kajonnut tekniikkaan vaan huollot teetin merkkihuollossa vaihtelevalla menestyksellä.
80-luvun loppupuolella siirryin Guzzi-kantaan mutta epäluuloisena säilytin yhtä japanilaista tallin perällä. Jonka sitten parin vuoden päästä myin pois tarpeettomana. Sen jälkeen olen tehnyt kaikki huollot, korjaukset, muutostyöt, lisävarustelut ja entsiöinnit itse. Apua olen tarvinnut kansipajalta venttiilien sovitukseen kanteen ja venttiilikoon muutoksiin ja maahantuojalta ruiskun uudelleen ohjelmointiin.
Jännä huomata kuinka paljon olen oppinut tekemään itse. Koneremontti sujuu, vaihteistot, kardaanit ja perät korjaantuu, jopa kilpakäyttöön asti, Tonti-rungon oikaisu, satulan päällisen ompelu, teräs-, rosteri- ja alumiiniosien hitsaus, erilaisten akseleiden ja kierreosien valmistus ja kunnostus, monenlaiset pintakäsittelyt, katekorjaukset, katteiden design-muotoilu ja kantavienkin rakenteiden valmistus vaikka hiilikuidusta ja varmaan muutakin normaalin päivätyön ohella. Lisäksi tulee osaamista lainsäädännöstä että tiedän mitä laki sanoo jos teen joitakin muutoksia tietyn ikäiseen moottoripyörään. Tyydytystä tuo kun käyttää pyörän muutokset Testmill Pentanovalla hyväksytettävänä, kuten laki määrää, vie sitten katsastuskonttorille ja leimat molemmista paikoista tulee kiitosten kera.
Tuskinpa omistamalla Hondaa olisi kehittynyt moisia harrastetaitoja. Paha sanoa näin jälkikäteen mitä olisin sen sijaan tehnyt. Olisinko rakentanut omakotitalon, hankkinut kesämökin ja käynyt etelänmatkalla marraskuussa...
-
Huomaan, että markkinat meillä ovat sen verran pienet, että tiettyjen merkkien harrastajat näyttävät olevan yhden toimittajan armoilla. Hyvä, että on edes se yksi, mutta tämä ei aina ole ihan kivaa asiakkaan kannalta. Asiakashan on aina se KING, joka on aina oikeassa! :D
On se nyt vaan kuitenkin hyvä, että on edes se yksi toimittaja, jolla kuitenkin on sitä tavaraa hyllyssä.
Ei näissä "valtamerkkien" puljuissa monesti mitään varaosavarastoa ole, vaan toimitusajat venyy joskus kohtuuttomasti. Hyvä esimerkki vuoden takaa : ostin ylivuotisen enduro-Bemarin ja vein sen ensimmäiseen huoltoon. Eipä ollut firmassa edes öljynsuodatinta hyllyssä...
Itse olen ylipäänsä yllättynyt siitä, että tämmöisen marginaalimerkin kuten Guzzin myynnillä edes pysyy firma pystyssä näin pienillä markkinoilla. Tuskinpa tulee jatkossakaan paljon kilpailua Guzzi-rintamalle...
Tomituskulut ovat korkeahkot, olen niistä joskus itsekkin purnannut. Postiennakko on turhan kallis toimitustapa, mutta ymmärrän hyvin senkin, että muutaman työntekijän firmalle ei ole taloudellista työllistää yhtä ihmistä kyttäämään, maksavatko asiakkaat laskunsa tai ajelemaan Matkahuollon toimipisteelle, jos se ei satu olemaan nurkillä. Jos Suomessa pitää jotain lähetellä, niin Matkahuolto kyllä pesee Itellan hinnassa ja nopeudessa.
Siitä täytyy kyllä antaa Motoitalialle täydet pisteet, että koskaan ei ole valitettu "harmaatuoduista" pyöristä. Jokunen vuosi sitten oli suhtautuminen näiden omatoimisesti ulkomailta tuotujen pyörien suhteen aika nuivaa "valtamerkeistä" puhuttaessa. Asiakkaalle suoraan sanoen vittuiltiin päin näköä monessakin merkkiliikkeessä.
Useimmat meistä Guzzi-harrastajista tilaavat osan tavaroista ulkomailta, mutta kyllä minä ainakin kysyn ensin hinnan ja saatavuuden Motoitaliasta. Aina se ulkomainen toimittaja ei ole ollut halvempi vaihtoehto.
-
Olisiko Champpion X 318 oikea numero? Myös Yamaha XV-750 suodatin pitäisi olla sopiva?
-
Kyläkauppa kuolee siihen, että sieltä ostetaan vain ne, jotka unohtui ostaa kirkolla marketista. Mutta lopulta itketään menetettyä kauppaa...
Monet kypäräkauppiaat noituvat, että kuppi sovitetaan myymälässä ja näyttelyssä, mutta ostetaan netistä saksalaisesta kaupasta. Sen jälkeen asiakas kiroilee, kun suomalaisessa kaupassa on liian vähän valikoimaa ja hinnat kovia.
Renkaistahan on täälläkin keskusteltu. Kun Saksasta saa kympin-kaksi halvemmalla, kuin Suomesta...
Nettikauppa on sikälikin helppoa, että siinä ei tarvitse olla juurikaan väkeä töissä eikä liiketilaa. Varasto voi olla vaikka pienessä kylässä alppien juurella, josta kuljetusfirma hakee rullakon päivittäin. Varasto voi jopa olla ison tukkurin naapurissa, ja tavarat noudetaan sieltä saatujen tilausten mukaan. Sitoutunut pääomakin jää näin alhaiseksi. Lisäksi iso saksalainen verkkokauppa myy esim. 50x enemmän renkaita, kuin suomalainen edustaja, jolloin ostohinnasta pääsee ruuvaamaan vielä lisää.
Takavuosina keskustelin erään valmistajan kanssa jospa tekisivät vähän muutoksia laitteeseen suomalaisen asiakkaan pyynnöstä. Ei tehty, kun Suomen kokonaismarkkinat ( 4 vuotta ) olivat alle 2 viikon tuotanto eimericcalaisella tehtaalla.
Itse myyntipäällikkönä joka päivä törmää virolaisiin sähköasentajiin: Ne tekevät suurimmalta osaltaan sutta ja sekundaa, mutta kun ne on kuulemma halpoja, niin niitä käytetään.
Parvekkeelta seuraan viereisen rakennustyömaan asioita lähes päivittäin. NCC:n miehet tulevat töihin, menevät pukukoppiin ja vaihtavat siellä puhtaat - NCC:ltä annetut - työvaatteet ja suojaimet ennen kuin menevät kohteeseen.
Virolaiset vaihtavat p****set vaatteet P-paikalla, eikä ole edes wc:tä. No, ei ole kyllä muutakaan sosiaaliturvaa. Mutta - halvalla tekevät!
Ei nää hinta-asiat niin yksinkertaisia ja helppoja ole.
Ja mitä tulee sitten Piikkiön hintoihin yms. Tietääkseni mikään muu maahantuoja ei ole näin tiiviissä ja hyvässä yhteistyössä merkkikerhon SEKÄ yksittäisten jäsenten kanssa, kuin Moto Italia.
Taannoin keskustelin erään gruppolaisen kanssa tästä asiasta. Totesimme, että Moto Guzzilla ajaminen ei ole pelkästään moottoripyörällä ajamista. Se on tavallaan elämäntapa, johon sisältyy niin Italo, kuin Bella ja kaikki yhdessä olemiset ja kokoonontumiset. Eikä suhteet Piikiön väkeen ole mitenkään toisarvoiset. Aina kun olen tarvinnut teknistä neuvontaa, niin Make on niitä antanut - laskuttamatta.
Ja "syysajelu" - koskahan Honda tai Kasawika omilleen...
-
Ulkomailta tilatessa voi palauttaminen toimitusvirheen tms takia vaikeata tai mahdotonta. Ainakin, jos Itella pääsee väliin sotkemaan.
Tilasin etujarrupalat peltilehmään virolaisesta nettikaupasta. Prätkäpuolella sarja käsittää yhden levyn palat ja autopuolella akselin palat eli kaksi paria. Tuli siis yksi ylimääräinen sarja. Toimituksen operaattorina oli Viron Itella. Meilasin nettikauppaan, että näin on käynyt ja miten toimitaan. Antoivat tunnusnumeron ja pyysivät viemään lähimpään postiin alkuperäisessä pakkauksessa. Lupasivat hyvittää pankkitilille suoraan. Postineiti naputteli numerot koneeseen ja sanoi, että kone ei tunne tuota numeroa. Kysyi vielä takahuoneesta joltain yrityspuolen aluepalvelumyyntipäälliköltä neuvoa. Lopputulos oli pitää laittaa ulkomaan pakettina ja postituksen hinta on 27€. En jättänyt pakettia postiin vielä silloin. Kysyin neuvoa nettikaupasta, josta sanottiin, että maksa vaan postikulut he laittaa koko summan jotain 45€ tilille, koska haluavat palat takaisin. Olin jo henkisesti valmistautunut pitämään palasarjan. Pistin ohjeen mukaan postiin ja rahat tuli tilille parin päivän päästä. Kaipa he jatkoivat asian selvittämistä Viron Itellan kanssa.