Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: NorgeGTL - Syyskuu 30, 2012, 23:11:38 ip
-
Oranssi valo kun syttyy niin tankkiin menee noin 12 litraa tavaraa kun tankkaa putken alareunan tasolle. Näinkö sen pitää olla? Oli miten oli mutta kunhan vaihdan pa-suodattimen niin pitänee hieman säätää. Kyllä se 15 litraa pitisi mennä eli varalle jäsi siten sopivat 4 litraa.
Ensimmäinen tankkausväli ajettu ja syksyisessä matka-ajossa mitään yrittämättä 4,7 l/100 km. Yllättävän vähän! Tarkoittaa helposti 350 km tankkausvälejä pienehköstä tankista huolimatta.
-
Huomenmoro!
Bensavalon toiminta tuntuu normaalilta. Valon syttymisen jälkeen voi ajella 80-100km.
Mulla on kulutus litran verran enempi, joten sulla on hyvä lukema.
Ajotyyli vaikuttaa huimasti.
T. Kimmo
-
Ominaisuus se on. Omassa ajossa vaihtelee 200-230km:n välillä ja sen 12 litraa sinne valolla menee.
Aika rauhallisesti olet ajanut, jos 4,7 litraa ollut kulutus.
-
Bensavalo toimii minullakin samalla tavalla. Valo syttyy - lientä mahtuu n. 12 l.
Siinä vaiheessa on vielä ajomatkaa ainakin 60-80km, joten ei hätää.
Paitsi joskus Nevadassa, kun se lamppu oli palanut...
-
Huushollin uudemmassa Calissa, kolmosessa, vilahti bensan vähyydestä varoittava valo ekan kerran 300 km kohdalla jarrutuksen aikana. Matka loppui ennen kuin lamppu välähti seuraavan kerran 50 km myöhemmin tallin kynnystä ylittäessä.
Kirjailin joitan huomioita kolmosesta ja vähän riennostakin: http://www.motomatti.fi/2012/10/cali3-testiajo-savojarvelle-ja-takaisin.html
-
On kylläkin Nevada, mutta taitaa olla sama systeemi. Mitä se tarkoittaa, kun bensavalo syttyy niin matkamittarissa näkyy F ja jotain numeroita, jotka kasvaa hiljakseen. Eivät ole metrejä, eivät sekunteja, mutta mitä?
Jos jäljellä on ajettavaa n. 80 km niin senkin arvaaminen on tienviittojen tai navigaattoreiden varassa kun se matkamittari on varattu tuohon outoon failure käyttöön. Arvostaisin enemmän kunnon bensamittaria.
Nevadan tankkiin menee 14 litraa, jos hyvin ahtaa. Kun valo syttyy sinne mahtuu 7 litraa. Voi mennä 8 jos saa takapyörän öljynerotuskaivon kannelle ja mopon siten pystympään asentoon. Joten sen anturin tehdasasetus taitaa olla vähän italialainen.
Onko kukaan roplannut sitä tankin anturia? Onko joku uimuri vai NTC-ketju vai mikä? Olisiko mahdollista rakentaa siitä "oikea" bensamittari? Vai pitääkö tehdä ulkopuolinen, tankin kylkeen liimattava, ultraääni resonanssi tilavuusmittari?
Onkohan noita F_nnn vikailmoja muitakin? Jos tuo on ainoa, se on kyllä joskus vielä puukotettava sieltä pois. Ai niin... onhan siellä se maint ilmo, jonka juuri opin kuittaamaan pois huollon jälkeen. Onkohan kaikki vikakoodit siitä luettavissa? Miten?
Jostain luin, että pitäisi löytyä jotenkin myös sähköjen volttinäyttö. Mistähän sen saisi näkymään?
-
Mitä se tarkoittaa, kun bensavalo syttyy niin matkamittarissa näkyy F ja jotain numeroita, jotka kasvaa hiljakseen....
Griso näyttää ajetut kilometrit bensavalon syttymisen jälkeen.
.
-
Mitä se tarkoittaa, kun bensavalo syttyy niin matkamittarissa näkyy F ja jotain numeroita, jotka kasvaa hiljakseen....
Griso näyttää ajetut kilometrit bensavalon syttymisen jälkeen.
.
Ehkä pitää vielä katsoa tarkemmin. Ehkä siinä näkyy hehtometrit. Kovin rivakasti silti kasvaa se luku. Jos se ei ole satoja metrejä, niin ehkä se sitten on rikki se systeemi. Sitten se on kysyttävä maahantuojalta.
Kiitos vinkistä kuitenkin. ;D
-
Onko kukaan roplannut sitä tankin anturia? Onko joku uimuri vai NTC-ketju vai mikä? Olisiko mahdollista rakentaa siitä "oikea" bensamittari? Vai pitääkö tehdä ulkopuolinen, tankin kylkeen liimattava, ultraääni resonanssi tilavuusmittari?
Tuosta on joskus aiemmin ollut juttua, anturi on ilmeisesti sellainen NTC-termistori.
-
Auttasko jos sorvais jatkoholkin tankin ja anturin väliin. Kertokaa mitta niin äkkiä tulee ainakin V10:iin ja V11:sta sopiva palikka.
Ja jos joku viitsisi selvittää saman asian Californian osalta. Liekö sama anturi.
Tuskin kuitenkaan tämä?
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Fueltanks-Acc-/Others/Fuel-level-sensor::1087.html#!prettyPhoto/0/
Ilmeisesti tämä:
-
Auttasko jos sorvais jatkoholkin tankin ja anturin väliin. Kertokaa mitta niin äkkiä tulee ainakin V10:iin ja V11:sta sopiva palikka.
Ja jos joku viitsisi selvittää saman asian Californian osalta. Liekö sama anturi.
Tuskin kuitenkaan tämä?
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Fueltanks-Acc-/Others/Fuel-level-sensor::1087.html#!prettyPhoto/0/
Ilmeisesti tämä:
Noissa molemmissa taitaa olla joku uimuriosa nokassa. Onkohan siinä kierre, jota voisi kiertää ylemmäksi tai alemmaksi? Runko-osassa varmaankin on kytkin, joka kytkee, kun uimuri jää kuiville ja painuu alemmaksi. (Kokemusperäisesti voidaan osoittaa, että se ei kipinöi.)
Voi olla termistorikin, jos ei ole liikkuva osa siinä mustan putken kärjessä se pistoolinhylsyn näköinen.
Jos onkin kaikkiin pyöriin pantu sama anturi? ::) On aika turhaa Nevadan 14 l tankista tietää, että se on puolillaan nyt ja hupenee minkä hupenee. Väliholkki voisi olla yksi ratkaisu. Täytyy joskus tutkia mahtuuko sinne holkin päätä törröttämään.
-
Mekein uskallan sanoa, että mitään liikkuvia osia siinä ei ole. Bensavalo ei ainakaan itsellä pala laitoksen jäähdyttyä ajon jälkeen, kun starttailee uudelle kierrokselle. Jos olisi kelluke, tilanne kylmällä käynnistettäessähän olisi sama, kuin ajon loputtua oli? Nyt vaatii vähän aikaa, ennen kuin lämpiää toimintatilaan.
Ymmärsiköhän tuosta kukaan mitään?
-
Tässä motomatin linkittämässä kuvassa on aiemmin käytössä ollut malli:
Tuskin kuitenkaan tämä?
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Fueltanks-Acc-/Others/Fuel-level-sensor::1087.html#!prettyPhoto/0/
Siinä on messinkiputken sisällä reed-kosketin (lasiputki) ja päässä oleva lakupötkön mallinen uimuri sisältää magneetin.
Vempeleessä on lisäksi liitäntäsuojasukan sisällä vastus, joka rajoittaa lampun valovoimakkuutta. Tämän vastuksen
liitäntäjohdot napsahtavat helposti poikki, mutta vika on kotikonstein korjattavissa.
V11:ssä on toiminnasta päätellen NTC-vastus (valon kirkkaus vaihtelee). Outoa on, että tällainen vaatisi toimiakseen
NTC-vastuksen vieressä olevan lämmitysvastuksen. Tällaisesta tai vastuksen liitännästä ei kytkentäkaaviossa näy merkkiäkään.
Tähän uudempaan en ole päässyt tutustumaan, kun on toiminut eikä ole huvikseen viitsinyt avata.
Vielä uudemmissa lienee NTC-vastusanturi, joka on johdotettu ohjaustietokoneen kautta, jolloin teksti tai valo ei välttämättä
vilku samassa tahdissa kuin anturin signaali.
edit: Tuollahan noista NTC-vastuksista on ollut puhetta:
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=3096.0
eikä se NTC mitään erillistä lämmitysvastusta tarvitse. Tuntui vaan jotenkin mahdottomalta, että virta, joka riittää lämmittämään
NTC:n ei samalla hehkuttaisi polttimoa edes hiukan. Tuon toimintaan saaminen on kyllä vaatinut joltain aikoinaan melkoista
optimointia.
-
Joo... ei siellä anturijutussa ole mitään liikkuvia osia. Muutenkin on tuo toteutus lähinnä viitteellinen. Ts. se vain ilmoittaa, jotta juottopaikkaa on syytä ruveta miettimään. Itse olen todellakin huomannut, että valo syttyy siinä 12l kieppeillä ja sen jälkeen "kauaskin" ajaneena, menee tankkiin ungefäär 14l.
Senhän voisi muuttaa hyväksi siten, että sen anturipuikon vaihtaa niin pitkäksi, että se ulottuu tankin pohjalta lähes ylös asti. Sitten vain sopiva volttimittari ja sen kalibrointi - voilá! Varsinainen toteutus onkin sitten hyvin askartelua vaativa työnäyt - eli ns. diplomityö. :P
-
Juuri tuossa aiemmin ruokatunnilla parin kolleegan kanssa aiheesta rupateltiin! Paras mittari olisi juurikin tuollainen anturi, josta mitattaisiin litran välein lukemat ja "opetettaisiin" ne mittariin. Olisi tarkin.
-
Noita pinnankorkeus ilmaisimia on tehty sekä PTC, että NTC vastuksella. Molemmat perustuvat siihen, että vastus jäähtyy eri tavalla ollessaan beniinin pinnan alla tai päällä. Tässä Nevadan tapauksessa ainakaan sitä ei voi mennä paljoa modifioimaan ilman, että puututaan softapuoleen moottorinohjauselektroniikassa. Tai sitten annetaan sen olla olematta ja jollain tavalla lukitaan näyttämään ikuisesti täyttä tankkia. Tilalle sitten tuo mainittu jatkuvanäyttöinen pinnankorkeusmittari ihan erillisenä laitteena. Tai jos tankkia muutenkin rakennetaan ja hitsataan isommaksi autiomaanylitystankiksi, niin sittenhän siihen voi tehdä uuden kierreholkin uutta mittaria varten.
Tuleekohan tästä nyt varttuneiden keksijöiden palsta? ;D
Mittarihan syntyy nykytekniikalla hyvinkin tarkka. Yksi tekniikka on mitata ultraäänellä tankin tyhjän tilan tilavuutta. Lähetetään tankin kylkeen, ulkopuolelle, liimatulla pietsokaiuttimella ääni ja samanlaisella vastaanotetaan se. Niien väliin laitetaan vahvistin, jolloin syntyy kiertoulina. Sen ulinan taajuus on verrannollineen siihen tilavuuteen.
Toinen ultraäänikonsti on lähettää joko pohjasta tai kannesta ultraääni, joka vastaanotetaan vastakkaiselta puolelta. Sen kulkuaikaviive määräytyy pääasiassa kaasussa kuljetusta viiveestä, joka mitataan ja muutetaan litroiksi.
Eräs aika helppo ja paljon käytetty konsti on tehdä tankin pohjaan pystyyn metalliputki, jonka sisällä on metallilanka, kuten koaksiaalikaapelin pätkä. Se muodostaa kondensaattorin, joka on collpits oskillaattorin osana. Koska pinnakorkeus määrää kondensaattorin eristeen dielektrisyyden ja siten sen kapasitanssin, syntynyt oslillaattorin taajuus on verrannollinen pinnankorkeuteen.
Näissä kaikissa sitten saatu pinnankorkeusarvo viedään EPROM piirille muistipaikan osoitteeksi. Jokaista osoitetta, siis pinnankorkeutta, vastaavaksi muistipaikan sisällöksi kirjoitetaan litramäärä. Se sitten näytetään isossa numeronäytössä. Näin saadaan aina oikea litramäärä, riippumatta tankin muodosta.
Pienellä laskennalla tuosta syntyy myös polttoaineen kulutusmittari.
En ole tällaisia rakentanut, mutta en vähääkään epäile, etteikö se vieläkin syntyisi. Olen näistä lukenut, ja joitakin valmiita nähnytkin ihan käytössä, jopa valtavissa satamasäiliöissä.
-
Tuo ultraääniversio toimisi samalla hirvikarkottimena.
-
Samalla jos suunnittelee tekevänsä tankkilaajennusta niin kolvaa tankin kylkeen sopivalle kohtaa, esimerkiksi lähelle etupäätä, kaksi 8 mm putkenmutkaa, toinen tankin yläreunaan ja toinen alareunaan. Yläpäähän kuristin ja väliin läpinäkyvä letku. Tuttu kilpakalustosta. Kuristin tarvitaan hidastamaan ilman liikettä että polttoaineen pinta ei heilu putkessa älyttömästi ja on siten ajantasaisena ajonkin aikana. Kohtuullisen varmatoiminen ja siihen voi merkitä vaikka desilitrajaolla kuinka paljon lientä tankissa on kulloinkin. Toki ajon aikana "näyttö" voi hieman vaihdella mutta pian oppii koska viimeistään pitäisi tietää lähin tankkauspaikka.
Sähkötekniikkaa harrastavat voivat lisätä vielä merkkivalon: Letkuun sisään pieni kelluke, "korkki", jonka pohjassa on metallilappu ja letkun klemmarin raosta pujotettu johdinpari joiden päihin korkki bensan korkeuden mukana laskeutuu.
-
Tuossa pitää olla luja usko siihen, että letkuun ei missään oloissa kehity räjähtävää seosta
ja siihen virtapiiriin ei missään oloissa esim. oikosulun ansiosta kehity kipinöinnin aiheuttavaa
virranvoimakkuutta. Jos ei pelkääkään räjähdystä niin se pieni kipinöimätön virta kulkee
epävarmasti tuon virityksen läpi.
Vähemmän riskialtis ja luotettava kytkentä olisi pieni magneetti kohoon:
http://www.vekoy.com/product_info.php?cPath=624_1473&products_id=7468
ja letkun ulkopuolelle magneettiin reagoiva kytkin:
http://www.vekoy.com/product_info.php?cPath=62_1164&products_id=11026
-
Ei siihen letkumittariin tarvitse johtaa 12 Voltin jännitettä. Itse ajattelin nappipatteria ja lediä. Virta on tosi pientä eikä tarvita mitn relevirityksiä. Enimmäkseen ne johtimen päät on bensan pinnan alla. On varsin epätodennäköistä että kipinöinti tankissa aiheuttaisi palovaaraa. Tankissa tuskin on paloherkkää seosta normiolosuhteissa. Onhan siellä sähkömoottorikin pumppua pyörittämässä. Olisi sekin jo kielletty jos pelättäisiin sähköä tankin sisällä. Kipinöinti tankin korkin tietämillä onkin sitten eri asia. Siinä kohtaa ilmassa oleva happi pääsee reagoimaan bensiinihöyryjen kanssa. Yhden baarin paineessa tarvittaisiin vain melko paljon lämpötilaa tai kunnon tuli että seos innostuisi syttymään. Tankkauskin olisi siten hyvin hankalaa jos kipinöintiä pelkäisi. Maahan tai moottorin päälle valunut bensiini sitä vastoin on hyvinkin herkkää haihtuessaan nopeasti ja muodostaessaan ilman hapen kanssa helposti syttyvän seoksen.
Ei olla Amerikassa jossa jokainen auto tieltä pois jouduttuaan räjähtää. ;)
-
Virta ei nyt varsinaisesti ole tosi pientä nappipatterisysteemissäkään. Sen ledin sytyttämiseksi
tarvitset sisätiloissa 10mA ja yli 20mA, jos haluat sen näkyvän auringonpaisteessakin. Ledin
sytyttämiseksi tarvitset 3V nappipariston, esim. tyypin 2032. Sen oikosulkuvirta on yli 0,5A
(esim. jos sen ledin jalat hipaisevat toisiaan). Tällä saa takuulla bensan syttymään.
Olisiko tässä nyt säästöä väärässä paikassa kun toimivan ja turvallisen systeemin osat maksavat
alle 4 EUR (+ postikulut, jotka kyllä olisivat ihan oman keskustelunsa paikka).
-
Kuinkahan mahtaa kipinöidä ne iänikuiset uimureiden potentiometrit? Ei ole kai yksikään tankki posahtanut. Ei sittenkään, vaikka harrastajamekaanikot niiden kanssa kytkentöjään rustaa. Sekin potikka on monessa mallissa koko ajan ihan tankin yläosassa bensiinihöyryssä. Huh!
Reedreleillä ja vastusketjulla saisi kyllä ihan kelpo mittarin. Kaksi rinnakkaista muoviputkea. (Muovin laadussa on kai aika vähän valinnanvaraa bensankestävyydeltään.) Muovia siksi, että magneettikenttä läpäisee sen. Kaksi siksi, että toisessa likkuu vapaasti ylös ja alas koho, johon on kätketty pieni kestomagneetti. ja toisessa putkessa on se reedreleketju. Pitäisi vielä voida tehdä niin tanakka, että pysyy oikeassa asennossa aivan pohjalta tankin yläosaan asti. Ne muoviputket voivat kyllä olla rinnakkain kupari, tai messinkiputkessa, kunhan pinnankorkeus vaan vaikuttaa siellä putkessa kohoa kelluttaen. Kohon pitää voida liukkaasti kohoilla, vaikka putki olisi viistossa asennossa ja vähän käyräkin kuten tankin muotokin. Voisi myös ottaa rinnakkaismuotoisen datan niiltä releiltä yhtä moneen lediin. Aika hyvä olisi jo kolme relettä ja lediä. Täysi tankkihan tiedetään kun tankataan. Vihreä syttyisi 3/4 kohdalla, keltainen 1/2, ja punainen 1/4 kohdalla. Muunkin määrän voisi tietysti laittaa, mutta ihan litran välein tuskin mahtuu. Reed-rele ei ole kallis Niitä on sulkeutuvia ja avautuvia ja vaihtavia. Niiden herkkyys ilmoitetaan amppeerikierroksina, joka tarkoittaa johdinsilmukkaa, joka on sen releen ympärillä ja siinä on kierroksia ja niissä kaikissa sama virta ja niiden tulo on se amppeerikierrosluku. Semmonen 150-300 amppeerikierrosta syntyy helposti pienellä kestomagneetilla, ainakin sellaisella netissä myytävällä, vähän hernettä pienemmällä, supermagneetilla. Reedrele on tarkka myös sen magneetin asennosta, joka selviää kokeilemalla. Voisi laittaa ne ledit, jos ei ole monta, samaan reikään, jossa on nyt se puolivillainen lamppu. Ledin alle 20 mA ei kovasti kipinöi, ja reedrele on kaasutiivis lasiputki.
Ja pitää kai vielä huomauttaa siitä vanhasta nyrkkisäännöstä: Älä korjaa ehjää. Tässä vaan innovoidaan keksimisen ilosta. Ehkä joskus toteutetaankin jotain.
-
Niin kauan, kun tankinkorkki on kiinni, ei tankkiin normaalioloissa muodostu sellaista seosta, että se kipinällä lähtisi. Seos on liian rikas kaikissa tilanteissa.
-
Ehkei normaalioloissa, mutta jos kaikilla intialaisilla olisi moottoripyörissä tuollaiset niin
tuhat intialaista vuodessa kuolisi tankkien räjähdyksiin.
-
Nyt ei ilta olekaan mennyt pelkässä suunsoitossa. Ohessa on kuva polttoainekytkimen prototyypistä.
Kuvassa näkyy paristo, polttoaineputki (sisältää vettä tässä versiossa), koho, jonka alapinnassa magneetti,
reedkytkin nippusiteillä kiinni putkessa, led ja virranrajoitusvastus.
-
Hyvin askarreltu tuo malli. Tuommosia ne saattaa vaikka olla, päätellen noista kuvista ja ulkonäöstä. Jos se uimuri olisi jotenkin säädettävissä, kuten noista laitekuvista toisessa näyttäisi olevan, saisi sen lampun syttymään muussakin kohdassa kun puolitankissa.
Jos tuota ideaa monistaa useammaksi kytkimeksi eri pinnan korkeuksille saa kelpo mittarin. Yhtä monta relettä, magneettiuimuria ja lediä. Yhteinen putki ja joka uimurille toppari siihen kohtaan jossa ledi syttyy. Täydellä tankilla kaikki ledit palaa, sitten yksitellen sammuvat kun tankki vajuu. Tai toisin päin, syttyvät sitä mukaa kun tyhjä tila tankissa kasvaa. Tulee yksinkertainen rakenne, eikä tarvitse muistipiiriä ym. logiikkaa, joka olisi oltava jos on vain yksi uimuri, joka yksi kerrallaan vähäksi aikaa kytkee jokaisen reedreleen vuorollaan.
Vaikein osa taitaa olla se tankin pohjan kierreholkki ja johtimien eristävä läpivientitulppa. Toisaalta... voi sen tehdä ylhäältä roikkuvan mallinkin. Tiivishän senkin on oltava, mutta ei alituiseen likoa bensiinissä. Olisivat saaneet tehdä sen jo tehtaassa.
Jos rikkinäisen alkuperäisen korvaisi "jatketulla" useampiportaisella em. reedrele sarjalla, voisi tehdä samalla kaksijohtimisella läpiviennillä. Kytkisi releet sarjaan sopivilla vastuksilla ja kuivalla puolella virran portaittaisesta muutoksesta indikoisi pinnankorkeudelle näyttölaitteen.
Heh... kaikkea sitä jääkin vanhaan päähän pyörimään.
-
Jospa tekisi mikroaaltomittarin? Vaikkapa vain 18 GHz:n Gunn-diodioskillaattori jota pulssittaisi esim. 0,5nS pulssilla PRF:n ollessa 10mS. Sitten laskuri mittaa aikaeron, joka konvertoidaan matkaksi ja edelleen litroiksi. Sehän on periaatteeltaan ihan tavallinen tutka, A- tai PPI-näyttöä vain ei ole, eikä pyörivää antennia. Meille tutkamiehille Peace of Gace eli Kalervon pala. ;)
Tankkiin porataan päälle sopivaan kohtaan aukko, johon antennitötterö kiinnitetään. Antenni suojataan PTFE-kalvolla, ettei bensiini aiheuta korroosiota. Tankkiin on tietenkin asennettava ao. liityntäjuntturi.
Tällaisia on tietenkin valmiina teollisuusovelluksiin ( http://www.labkotec.fi/tuotteet/pinnankorkeuden_mittaus/nesteille/tutkamittaus/ ) mutta niiden mittausmatka on liian pitkä pieneen bensatankkiin.
Ei ole teknisesti mahdoton, mutta ihan varmasti niin kallis, että useamman kerran tulee Falck´in hinurilla kotiin bensan loputtua ja vielä jää rahaa. :D
Eipäs siitä sitten muuta kuin näppärät propellihatut keksimään... :P
-
Jospa tekisi mikroaaltomittarin? Vaikkapa vain 18 GHz:n Gunn-diodioskillaattori jota pulssittaisi esim. 0,5nS pulssilla PRF:n ollessa 10mS. Sitten laskuri mittaa aikaeron, joka konvertoidaan matkaksi ja edelleen litroiksi. Sehän on periaatteeltaan ihan tavallinen tutka, A- tai PPI-näyttöä vain ei ole, eikä pyörivää antennia. Meille tutkamiehille Peace of Gace eli Kalervon pala. ;)
Tankkiin porataan päälle sopivaan kohtaan aukko, johon antennitötterö kiinnitetään. Antenni suojataan PTFE-kalvolla, ettei bensiini aiheuta korroosiota. Tankkiin on tietenkin asennettava ao. liityntäjuntturi.
Tällaisia on tietenkin valmiina teollisuusovelluksiin ( http://www.labkotec.fi/tuotteet/pinnankorkeuden_mittaus/nesteille/tutkamittaus/ ) mutta niiden mittausmatka on liian pitkä pieneen bensatankkiin.
Ei ole teknisesti mahdoton, mutta ihan varmasti niin kallis, että useamman kerran tulee Falck´in hinurilla kotiin bensan loputtua ja vielä jää rahaa. :D
Eipäs siitä sitten muuta kuin näppärät propellihatut keksimään... :P
Pulssin pituus pitäisi olla paljon lyhyempi kuin 0,5 ns, joka edustaisi 15 cm:n lyhintä etäisyyttä, mutta Kalervon pulla olisi nykytekniikalla ja komponenteilla vaikka 0,5 ps. Ja antenni olisi 12,5 mm:n messinkitappi eristeaineisessa pultissa tankin sisäkannessa. Kyllä tämäkin tässä kehittyy kun muutama yön sydän sitä mietitään. ;D Ja voishan se kantoaalto olla 24,5 GHz joka on poliisin tutkan taajuus. 8)
-
Ja alle 35v Guzzikuskit sais vaan tyttöjä.
-
Ja alle 35v Guzzikuskit sais vaan tyttöjä.
Tarkoitatko jälkeläisiksi vai kyytiin? Legenda elää kummastakin tapauksesta, mutta kyytiin ne tulee vielä yli 60v Guzzikuskille, kunhan on tarpeeksi kaunis Guzzi. ;D
-
Tuskin kyytiin tulijaa heti kiinnostaa miten bensamittari on konstruoitu. Sitten (luultavasti aika pian) , jos kyytiläinen haluaa jälkeläisiä RF-Guzzistin kanssa, on ehkä syytä kertoa miten tulee käymään ja mistä syystä.
-
Eihän sitä säteilyä tarvi pitää päällä käytännössä kuin kymmenen - parinkymmenen kilometrin välein ihan pienen hetken. Itsekin tutkalaitteiden kanssa työskennelleenä tiedän että homma hoituu todella lyhyessä ajassa. Kuten kaikki tässä iässä ajasta riippumatta.
Kyseinen tutkan lähetin ja peili oli paineilmatoimisen varren nokassa joka kuormurin lavalta ponnahti hetkessä horisontin yläpuolelle ja takaisin alas. Tutkaryhmä vaihtaa saman tien paikkaa koska mittauspaikkaan todennäköisesti on odotettavissa jonkinlainen aseellinen isku.
Joku asiaa paremmin tunteva valaisee varmaan tätä turhaa tietoa lisää...
-
Pysähdytään sillointällöin ja kurkataan tankkiin onko lientä jäljellä, niin ei tarvitse vekottimia keksiä tai varoa. Luotan enemmän trippimittarin lukemaan ja hakeudun tankille 200km paikkeilla viimeistään. Vielä ei v10:stä ole liemi loppunut ennen bensa-asemaa. Muista isommallakin tankilla varustetuista on kyllä muinoin.
-
Ei meidänkään pyöriin ole mitään ylimääräisiä virityksiä tulossa. V11:stä tietää, että kun bensavalo
ei enää sammu kiihdyttäessä niin bensaa on jäljellä alle 3 litraa. Kiihdyttämällä voi tehdä myös öljypinnan tarkistuksen.
Jos öljyvalo syttyy kiihdyttäessä niin öljypinta on alaviivalla.
-
Kun bensavalo sammuu samalla kun öljyvalo syttyy pitää lisätä molempia melko välittömästi.
-
Minulla ei ole käytössäni Mandellon tehtaan suunnittelupalaverin pöytäkirjoja, mutta
suunnilleen näin se on varmaan mennyt:
Testiajaja: "Nyt on niin, että tämän moottorin öljypumppu haukkaa ilmaa kiihdyttäessä,
jos öljyn määrä on alle 3 litraa".
Suunnitteluinssinööri 1: "No pahus, pitäisikö sinne öljypohjaan laittaa sitten loiskelevy?"
Suunnitteluinssinööri 2 (kustannuksista vastaava): "Ei kyllä ruveta mitään loiskelevyä laittamaan.
Laitetaan öljytikun alaraja siihen kolmeen litraan."
-
Mulla Titaniumin pa-varoituvalo syttyy 240 - 260 km:n vaiheilla, ei se ainakaan vika ole. Polttoainetta tuolloin on jäljellä n. 100:n km:n ajoon.
-
V10-koneet ovat erityisen herkkiä vilauttamaan öljyvaloa. Erityisesti kylmällä säällä.
Kunhan ottaa reippaan kiihdytyksen vaikka ei keulisikaan. Tuolla maailmalla oli joskus kaupan loiskelevyjä.
JL Meccanica teki oikein viimeisen päälle loiskelevyn mutta sillä ei liene kaupallista tulevaisuutta.
http://3.bp.blogspot.com/-YNft3qt6wyw/T-dCg1MjVaI/AAAAAAAAAnk/sPF7g0Jsk5o/s1600/crank_scraper_2.jpg
-
Pikkulohkossahan taitaa olla vakiovarusteena loiskelevy.
-
^ en ainakaan muista, että mun Lariossa olis ollu? Tosin siitä on jo _hetki_ aikaa, kun se mulla oli.. ;D
-
Jotenkin on semmonen muistikuva, että olis valussa. On tosin joku vuosi, että itsekään sinne tiiraillut..
-
Eikös pikkulohkossa ole oikeastaan kuivasumppu?
"Öljysäiliö"eli öljypohja on kampikammion alla ja kampikammiosta johtaa sinne kanavat.
Paluupumppua ei siis tarvita eikä öljypohjassa majaileva öljy pääse läikkymään
kovin helposti kampiakselin sotkettavaksi kovemmassakaan röykytyksessä.
Elikkä ainakkan tuon minun NTX:n kampiakselia ei pääse tarkastelemaan jos öljypohjan irrottaa.
Öljypohjassa loiskelevyt ovat yleensä enemmän tai vähemmän vaakasuorassa kun halutaan
estää öljyn loiskuminen kampiakseliin.
Polttoainetankkiin loiskelevyt laitetaan enimmäkseen pystysuoraan.
Kuvassa nykyinen näkymä kohti LM:n kampiakselia.
-
Tässä ensimmäinen versio. Nokka-akseli ei tykännyt.
-
Tulipa aiheesta pätkittäin mieleen sellainen juttu, eettä minullahan oli pikkulohkon eräässä tankkivariaatiossa ihan koholla toimiva anturi. Tankki ja sitä myöten anturikin olivat jostain 750cc Kawa VN:stä. Toimi juuri niin kuin pitää.
-
On ne hehtometrejä. Siis ne numerot, joita Nevada Anniversarion matkamittari alkaa laskettaa tankin pinnankorkeusanturin antaessa merkin. Oli tuossa eilen sen verran poutaa, että piti sekin käydä käyttämässä hyödyksi ja ajaa pari tuntia pitäjän mutkateitä. Siinä sekin sitten tuli tarkistettua. Hassua kun ei heti tullut mieleen.
Kyllä tuokin menetelmä tietysti käy, mutta siinä vähän keljuttaa kun matkamittaria/trippimittaria ei sitten ole ennen kuin lisätään menovettä. Ja jos on huono muisti, niin aina pihasta lähtiessä on tankin peilaus tarpeellista, mutta mahdotonta. Tässä mallissa nimittäin ei korkin aukosta saa asiasta selvää. Tikkukaan ei mene pohjaan asti, siellä on jotain estelaippoja, enkä kyllä muutenkaan ala tikuilla sorkkia. Onhan tässä poskea soitettu monenlaisista ratkaisuista, mutta ei se ihan tosikkomaista saa ollakaan.
Kukin peilaa tankkinsa tyylillään, mutta 14 l tankki on aika pieni ja siksi sanoin arvostavani eniten tarkkaa "saksalaista" litramittaria. Sellaisen jonain tulevana talvena vielä rakennan, mutta en vielä tänä talvena. Sen reunaehdot ovat aika selvät; tarkka mies on tässäkin tarkka.
-Pitää sopia nykyisiin mekaanisiin osiin. (Näyttö saa olla erikseen sijoitettu johonkin sopivaan paikkaan.)
-Saa sytyttää tankkimerkkilampun kuten nytkin.
-Ei saa sotkea matkamittarin näyttöä.
-Pitää näyttää tarkasti ja jatkuvasti tankin bensiinin litramäärä kahdella numerolla.
-Ei saa olla kuluvia osia.
-Pitää olla turvallinen.
-Pitää olla yksinkertainen, varma ja kestävä.
Kuten sanottu: tehdas olisi kyllä saanut asian hoitaa, kuten näkyy aika monella merkillä olevan.
-
Kaiken lisäksi tuo merkkivalo + sen jälkeen ajetut km:t ei toimi ajatetulla tavalla. Se matka, nimittäin nollaantuu kun virta käännetään pois, ja jatkuu sitten taas nollasta kun lähdetään taas ajamaan. Se on siis kelvoton järjestelmä.
-
Parituhatta kilometriä ehdin Calilla ajaa ennen lumien tuloa. Pa-valon toiminnasta havaitsin, että se syttyy noin 250-270 km:n ajon jälkeen ja olen ajanut sen jälkeen enimmillään noin 100, jonka jälkeen tankkiin meni vajaa 17 litraa bensaa. Olettaen, että tankista saa ulos luvatut 19 litraa niin merkkivalon syttymisen jälkeen voinee ajaa varman päälle 120 km.
Cali söi tuon parintuhannen kilometrin matkalla keskimäärin 4,8 litraa vaihteluvälin ollessa 4,4 -5,2. Ihan hyvin näin syykoleilla. Norge vei kuuden vuoden ja reilun 100 tkm:n matkalla keskimäärin puoli litraa enemmän ja Quotan pari tankillista, mitä ehdin ajaa, 6-7 l/100km, mikä on jo metsässä ja asiaa tullaan tutkimaan. Kaikissa lukemissa otettu mittarivirheet huomioon eli ovat vertailukelpoisia noilta osin.