Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: NorgeGTL - Syyskuu 23, 2012, 20:47:51 ip
-
Ymmärsinköhän oikein, kun luin Motomatin starttivertailua, että ´99 Quotan ja ´06 Calin startit olisivat vaihtokelpoisia? Molemmat kun ovat vanhoja 5-vaihteisia. Calin startti nimittäin startatessa vain "räpisee" terhakasti. Kuulostaa solenoidilta eikä muuta sitten taphdukaan. Nyt näköjään nuo starttimurheet painavat päälle. Ei Pemareissa koskaan.
-
Onko kokeiltu ihan vamasti hyvällä akulla? Oma pikkulohko tekee juuri noin jos akku ei ole tikissään.
-
Starttien keskinäinen sopivuus on pikemminkin kiinni runkotyypistä. Sähköinen sopivuus on sitten eri asia. Vaikka startti sopisikin mekaanisesti samoihin vaihdelaatikon pultinreikiin niin tuskin 850:n startti välttämättä jaksa kaikissa olosuhteissa pyöräyttää 1200: konetta käyntiin kaikissa olosuhteissa. Siitä olen kuitenkin melkoisen varma että Quotan startti toimii myös samankokoisessa tai pienemmässä Calissa.
Kaikki kuusivaihteisen startit eivät sovi viisivaihteisten kylkeen vaikka rungon puolesta sopisikin. Homma on kiinni useasti vapaavalon anturin olemassaolosta. Anturia ja sen kiinnitystä voi modifioida. Samalla kertaa anturin voi säätää siten että vapaavalo syttyy vain vapaan kohdalla. Anturin muokkaaminen antaa mahdollisuuden sovittaa joitakin uusia starttimalleja vanhoihin.
http://www.motomatti.fi/2012/03/moto-guzzin-kaynnistinmoottorien.html
Harmillista kun homma on vielä kesken. Nyt on vertailtavana myös Lucas-merkkinen startti.
Omassa valikoimassa on 850, 950, 1000 ja 1100 cc koneet joista viimeinen on CARC 6-vaihteinen malli. Vuosimallit 82, 90, 95 ja 05. Pitäisi olla lisää malleja vertailtavaksi mutta ihan sen takia en niitä viitsi hankkia.
Laturien vaihtokelpoisuus pitäisi vielä testata. Tarvis vaihtaa Cali3:sen Bosch tehokkaampaan Ducati Energiaan. Tai ehkä Saprisaan.
-
Jännitettä on ainakin kun pikapikaa testasin. Saman verran kuin paikalla olleessa Norgessa ja K75:ssä. Päivän valjettua koetyan vaihtaa startit keskenään Quotasta ja Calista. Norgenkin startti saattaa tulla jo maanantaina Piikkiöstä myös joten starttitalkoota tiedossa.
-
... en paremmin sano... Akkuhan se oli kuitenkin ja ny on uusi käytössä ja kyllä lähtee...
-
Oli vaan niin tutut oireet.. ;)
-
Guzzeissa näyttä käyvän niin, ettei akun hyytyminen juuri paljoa varoittele vaan se joko toimii tai sitten ei. Aiemmin totuin siihen, että hiipumisen huomasi huonosta pyörittämisestä.
-
Quotan starttihuoltoa tehden ( jää pikkasen startatessa päälle > särähtää), niin hämmästyttä, kummastuttaa pientä huoltajaa, eli mikäs anturi se tuo on?( vihreä) ja mikä tuo gromattu proppu on?( sininen). Omasta Owners Manual ei äkkiseltään noita löytynyt. Olisko tuo vihreä lämpötila tms...?
-
En ole saanut /joutunut vielä itse asiaan paneutumaan mutta vihreä näyttäisi vapaavaihteenmerkkivalon anturilta. Eihän laatikko sähköä muuhun kaipaa, kai. Sinisestä ei tietoa. Eiköhän tähänkin tule pian perusteellinen vastaus...
-
No niinpä taitaa olla se vaparin anturi, ei vaan tullut mieleen, että eihän siinä laatikossa oikein muuta voi olla. ::)
-
Vihreä on tosiaan vapaan anturi ja kuten näkyy niin siinä on jopa säätömahdollisuus.
Sen kromipropun alla on jousi ja tuommonen tappi http://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/28234700.jpg joka seurailee tämän http://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/14234405.jpg koloja. (Mikä tuon hieno nimi nyt sitten onkaan.) Kait se tappi vain pitää tuon vaihteensiirtosysteemin paikallaan ettei se itekseen pyöri. Siitä ei kannata murehtia vasta kun laatikkoa avatessa.
-
Tuossa vielä linkki 5-vaihteisen sielunelämään. http://www.motoguzziclub.co.uk/tech/Gearbox_shim.pdf
-
Kiitti tiedosta. Ei availla suotta. ;)