Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: GPL - Syyskuu 18, 2012, 12:21:33 ip
-
Onko foorumilaisilla muutakin kuin mutukokemusta Liqui Moly vaihteisto- ja peräöljyn lisäaineesta? Sitä myydään 20g tuubissa useissa varaosaliikkeissä ja huoltamoilla, hintakin on edullinen. Sisältää molybdeenisulfidia ja markkinoidaan samaan käyttötarkoitukseen kuin Molykoteakin.
-
Mulla taitaa olla perässä tuota isolohkossa. Samaa/vastaavaa töhnää, kuin Kotekin.
-
Stein-Dinsellä on tuollaista "Getr.-Additiv Endantr.HPLS 125 ml". Maksaa 16€.
-
Selittäkääs nyt miksi se Molykote Type A pitää saada korvattua jollain muulla?
-
Saatavuus lähimarketissa saattaa olla aika hyvä syy.
-
Velipoika huollatti Norgensa Jyväskylässä ja kun hän huollon jälkeen kysyi laitettiinko perään Molykotea oli huoltomies hermostunut ja sanonut ettei sitä tarvita kun nykyöljyt on niin hyviä...
Laakeriliikkeet myyvät tuota Type A:ta ja jos ja kun tilaa maahantuojalta tai muualtakin Guzzi-osia niin pikkupurkki A:ta kulkee siinä samassa eikä tarvitse vuosikausiin miettiä koko asiaa.
Tuossa laitoin juuri "lähimarkettitietoa" edullisemmeista osista erään mallin osalta. Lähinnä siinä kiinnostivat nuo pikkutulpat joita ovat laittaneet kannen nurjalle puolelle. Ovat olleet joissain kohteissa melko arvokkaita. Että sikäli suosin minäkin lähikauppiasta ja ostan varaosat pyörääni muun kauppareissun yhteydessä. Kuten perjantaina Californiaan kytkinvaijerin Biltemasta.
Sellainen epäilys vain herää että ovatko muut tuotteet yhtä kelpoja kuin alkuperäinen ja käytössä toimivaksi todettu tuote?
-
Sama määrä vaikuttavaa ainetta näkyisi selosteen mukaan olevan. Tuo Liqui-Molyn tuote on ehken hieman juoksevampaa, helpompi sekoittaa öljyyn(?). Yhtä sotkevaa ja mustaa ainakin..
Annostus ei oikeasti ihan niin kovin orjallista ole, molybdeenitöhnää tarvitsee juuri sen verran, että öljy muuttuu mustaksi. Silloin rasvan joukossa on liikkeellä haluttua lisäainetta. Se, että tarvitaanko sitä nykyöljyillä vai ei, on jokaisen oma henkilökohtainen mielihalu.
-
Tietämätön kyselee?
Onkos tuo Guzzin perä jotenkin "herkempi" kulumaan, konstruktio erilainen tai materiaali toisenlaista, moneen muunmerkkisen kulkimeen verrattuna kun niihin ei Molytöhnää mitenkään oletuksena suositella ( toki ei varmaan sen käyttö ole kiellettyäkään). Vai oman mielerauhan vuoksiko sitä käytätte. Ikinä en ole moista käyttänyt, eikä ne perät ole vielä hajonneet tai ulisseet. No toki 500tkm ajettu teinitähden perä jo ääntelee, mutta se taitaa olla toinen juttu. 8)
-
Manuaali pyytää. Itse en ole koskaan pikkulohkoon laittanut, vaan käyttänyt notkeampia nykyöljyjä. +80000 ajettu perä toimii hienosti edelleen. Isolohkoon laitoin, kun sattui muihin hommiin varattuna olemaan Liqui-Molya. Tavalliset, nykyaikaiset hypoidiöljyt varmasti toimivat ihan samalla lailla.
On kuitenkin muistettava, että voiteluaineissa ja perämurikoiden valmistustoleransseissa yms. on tapahtunut kehitystä viimeisen neljänkymmenen vuoden aikana, Guzzi vaan haluaa pitää kiinni perinteistä. Manuaalin sisältöä ei tältä osin ole muutettu, kun ainakaan molykoten käyttäjillä ei ole erityisen paljon porsinut perävaihteita. Ei kyllä varmaan ilmankaan ajaneilla..
-
Valistunut arvaus: jäykempää perään.
Breva 1100 omistajan käsikirjassa kielletään moottorin, vaihteiston ja perän osalta käyttämästä mitään lisuketta. Kuitenkin kun peräöljyn vaihtoaika koitti perästä valui mustaa mököä. Soitto maahantuojalle niin sieltä kerrottiin että totta kai Molykotea laitetaan. Myöhemmin tuli lisälehti käsikirjaan jossa kehoitetaan Molykotea käyttämään.
Tätä episodia ennen, liki uutena, tuli takaisinkutsu joka määräsi koko perän vaihdettavaksi. Perä vaihdettiin lähimmässä merkkihuollossa muutamassa minuutissa. Tästä jälkimmäisestä perästä sitten sitä mustaa öljyseosta valuttelin ihmeissäni.
-
Määristä päätellen, paksumpaa perään. AGIP GEAR MG SAE 85W-140 on sitä tuhtia visvaa, mitä pitäisi livauttaa pikkulohkon perään. Tuo lyhenne MG kertonee jotain, kuka tuota rasvaa tilailee valmistajalta..
-
Paljonko tötsä molykottia suunnilleen kustantaa jos yrittäisi hakea jostain lähistön laakerikaupustelijoilta?
-
AGIP GEAR MG SAE 85W-140 on API GL-4/GL5 luokan öljy, elikkä on varsinaisesti vaihteistoöljy
mutta voi käyttää myös vetopyörästössä. Periaatteessa EP lisäaineistus on siis "heikompi" ja sitä
ilmeisesti halutaan Molykotella korjata? Häh?
http://www.enischmiertechnik-datenblaetter.de/mediapool/shop_gallery/1015/TDS0313_e.pdf
AGIP GEAR MG/S SAE 85W-90 on API GL-5 luokan öljy eli ns. peräöljy. Sopii hypoidi-vetopyörästöön
minkälaista ei Guzzeissa taida olla. Tässä tapauksessa käytetään vaihteistoöljynä. Näyttää
kelpaavan myös märkäkytkimeen.
http://travel.eni.com/catalog/products/documents/SK3903_26_en_SK_1_106.pdf
Pekka