Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Summu - Syyskuu 17, 2012, 11:28:17 ap
-
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ranska+ehti+ensin+e10-bensan+loppu+haamottaa/201209259583 (http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ranska+ehti+ensin+e10-bensan+loppu+haamottaa/201209259583)
Kuinkahan paljon tämä siekailu moottoribensiinin kanssa tulee loppujen lopuksi maksamaan? Jakeluketjuissa ja moottorien modaamisessa tehtailla. Suomi tietysti ensimmäisten joukossa ottamassa etanolilitkun käyttöön, mutta luopumassa viimeisenä. Viro ei tainnut ottaa e10 polttoainetta koskaan jakeluun. Ei mene jakeluun mulle tämä sekoilu.
-
Moro,
Asia on vaatinutkin oikaisua!
On aivan järjetön, että ruuaksi tarkoitettuja tuotteita käytetään autojen polttoaineena.
Tämä vielä erilaisten tukieurojen voimalla! Hyvä, että edes joku on tullut järkiinsä!
t. Kimmo
-
Tuskin tuo kymppi poistuu, vaan se etanoli tehdään jostain muusta. Tekeehän st1kin omansa jätteistä.
-
Elintarvikkeiden raaka-aineen käyttö, jos erityistä syytä, muuta kuin parempi tuottavuus, ei pystytä osoittamaan, on yleensä ottaen kummallista ja arveluttavaa. Toivoakseni St1:n biopolttoaine (RE85)oikeasti on sitä mitä sen sanotaan olevan. ABC:n E85-moottoripolttoaineen taustoja en ole tutkinut mutta harvoin olen käyttänyt.
St1:stä olen kuullut moitittavan siitä että ravitsemusjätteestä alkoholia tuottavat tuotantolaitokset ovat liian pieniä ja säiliörekat joutuvat ajamaan liikaa tarvittavan polttoainemäärän keräämisen vuoksi. Toistaiseksi euron litrahinta tuntuu mukavalta ja kulutuksenkin olen kyennyt tarkalla moottorin säädöllä painamaan lähes bensiinin kulutuksen tasolle eli n 6,5 litraa/100 km ajotavasta riippuen.
Ehkäpä markkinoiden kunnolla muodostuttua alkoholipolttoaineelle suotuisiksi tuo keittämöiden pienuuskin siitä korjaantuu.
Se mikä todella olisi ihmis- ja ympäristöystävällisempää en kykene itse tulkitsemaan mutta mutu-pohjalta väittäisin että saattaisi olla silti kasvispohjainen luonnontuote voittoisampi kokonaisuudessaan pidemmällä aikavälillä kuin maaöljyn pumppaaminen ja jalostaminen. Kyse on kaiketi siitä että kuinka monelle maapallon asukkaalle annetaan oikeus saada ruokaa ja suoda liikkumisen vapaus erilaisilla ajoneuvoilla tulevaisuudessa.
Tämä vastakkainasettelu tulee joka tapauksessa vastaan silloin kun maaöljy ryhtyy loppumaan eikä olisikaan keksitty muita tehokkaita ja riittoisia energialähteitä.
Nämä EU:n ja varsinkin oman maamme ympäristönäpertelijät eivät näe kovin pitkälle tulevaisuuteen. Lisäksi ovat eri markkinaosapuolien "vakuuttelut" päättäjiä kohtaan vaikuttamassa päätöksiin energiakysymyksissä. Kuitenkin ilman näitä "ympäristöystävällisyysirtiottoja" ei tapahtuisi kehitystä. Vaikkakin se joskus vaatii jonkinasteisia uhrauksia. Yleensä veromaksajilta. Joskus homma hiukan venähtää kuten Väliaikainen Autovero tekee edelleen. Kuka muistaa syyn miksi tämä vero asetettiin?
-
<snip>
Joskus homma hiukan venähtää kuten Väliaikainen Autovero tekee edelleen. Kuka muistaa syyn miksi tämä vero asetettiin?
Enpä tuota muista, kun olin niin pieni silloin, mutta Wikipedia muistaa: Autovero otettiin Suomessa käyttöön 1. tammikuuta 1958 voimaan tulleella lailla. Lakia säädettäessä eduskunta ilmoitti 'edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva ja että verosta pyritään luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden'
-
Tuo on ihme juttu, että tekevät mieluummin "ruokajätteestä" ja viljasta mieluummin moottoripolttoaineeksi käypää alkoholia, kun sitä voi käyttää ihan mistä vaan eloperäisestä. Ilmeisesti puujätteestä ei enää tehdä (tikkuviinaa)?
-
Eiköhän se abcn tavara ole ihan samaa mitä st1lläkin.
"ABC-ketjun myymä EkoFlex E85 –polttoneste sisältää 80-85% bioetanolia, joka on valmistettu kotimaisesta elintarviketeollisuuden biojätteestä ja vähentää siten merkittävästi autoilun aiheuttamia ilmaston lämpenemistä kiihdyttäviä fossiilisia hiilidioksidipäästöjä."
-
Politiikkaa ja rahan jakoa näytää olevan biopolttoaineiden kanssa touhuaminen.
Esimerkki löytyy tästä kotikylältä. Biokaasua tuottava laitos syö enemmän kuin tuottaa.
Lisäksi poliitikot ovat takinkääntöineen tunnetusti sangen epäluotettava sopimuskumppani.
Päätökset tehdään sen mukaan mikä näyttää tuovan paremmat kannatusluvut ja
pitää tukijat tyytyväisenä.
Ovat isommat toimijat tainneet nähdä tässä biopolttoaineasiassa pidemmälle kun
metsäyhtiöt laittoivat hetki sitten jäihin suunnitelmat sen tikkuviinan polttamiseksi.
Syyt elintarvikkeiden raaka-aineiden riittämättömyyteen ovat kyllä muualla kuin
Biopolttoaineiden valmistuksessa. Yksi tärkeimmistä on siinä kun ihminen lisääntyy
holtittomasti.
Eikä vapaa keinottelu raaka-aineiden hinnoilla taida ainakaan tehdä niitä halvemmiksi.
Pekka
-
Politiikkaa ja rahan jakoa näytää olevan biopolttoaineiden kanssa touhuaminen.
Niinhän se näyttää olevan.
Suurin osa tästä "uusiutuvan energian" tuotannostahan pyörii tukiaisten varassa.
Taitaa saada tuulivoimalakin pyöriä aika kauan ennen kuin on rakennuskulut saatu maksettua?
-
Laitampa tämän E10 -tapauksen tähän säikeeseen kun ei varsinaisesti koske Guzzia ja
toi toinen säie on jo aika vanha...
Se Honda-merkkinen agrikaatti joutui tässä tositoimiin ja teki stopin ekan tankillisen jälkeen.
Ja on muka jonkun mielestä ainoa laite mihin voi luottaa?
Agrikaatti on jo vissiin kohtuullisen iäkäs kun siinä on peltikuoret ja painoakin aivan riittävästi.
Lisäksi oli ollut jouten jo tovin edellisellä omistajalla.
Alkuun kaadoin tankkiin pienkonebensaa mitä oli kanisteriin jäänyt sen varran, että tankki tuli
reilusti puolilleen.
Lähti käyntiin ja toimi muuten ok mutta kuormitettessa kierrosluku heilui aavistuksen verran.
Kun pienkonebensat oli loppu, kaadoin tankkiin 95E10:ä.
Lähti käyntiin mutta ei kestänyt kuormaa ja lopulta suostui käymään vain ryyppy päällä.
Ensimmäinen ajatus oli, että jotain törkyä mennyt kaasuttinta tukkimaan.
Kohokammion pohjalta sitä löytyikin mutta suuttimen ja kohokammion putsaus pelipaikalla ei auttanut.
Perusteelisempi tutkimus osoitti, että suuttimen reikään oli kertynyt vihreää "hometta" mikä
mittaukseni perusteella kuristi suutinta hieman.
"Homeen" poiston yhteydessä vielä suurensin suutinta muutaman satkun ja johan
laulaa Honda iloisesti ;D
On niissä bensoissa eroa ihan oikeasti jos kerran rajatapauksessa käyvästä koneesta tulee
käymätön, pelkällä polttoainelaadun vaihdolla.
Toki ongelma olisi varmaan korjautunut pelkällä "homeen "poistollakin.
Tuolla muissa keskusteluissa ilmenee, että nykiviä Guzzeja on enemmänkin, ettei olis
niissäkin osassa käynyt polttoaine laihaksi?
Pekka
-
Pekka "epäili" että nykybensassa olisi "petäjäistä" seassa. Tämä on myös käytännön havainto. Kaasutinmoottoreissa riittää yleensä pääsuuttimen ja tyhjäkäyntisuuttimen vaihto isompaan ja sytytyksen kääntö hieman myöhäisemmälle (Nykybensa palaa nopeammin). Siinä mielessä bensiinin laatu on parantunut ja tehontuotto yksikköä kohden parempi niissä moottoreissa jotka ovat suunnitellut kyseiselle polttoaineelle.
Vanhoissa Open-loop eli lambdattomissa ja katalysaattorittomissa pyörissä tarvitsee moottorinohjausta, ECU:a, säätää. Sitä varten olen niitä "johdintiituloita" kiinnostuneille värkkäillyt.
Uusissa Closed-loop-koneissa järjestelmä muokkautuu automaattisesti eri bensiinilaatujen suhteen paitsi ei E85 ja RE85 -moottoripolttoaineille eikä dieselille. Vaatii pienen sovitteluajon käyntilämpöisellä moottorilla että järjestelmä adaptoituu.
Olen huomannut sellaisen seikan että läheskään kaikki Guzzin. saati muiden mp-merkkien omistajat, eivät tiedä minkä tyyppinen moottorinohjaus heidän pyörässään on. Se selviää usealta taholta. Joissan malleissa se mainitaan rekisteriotteessa/rekisteröintitodistuksessa. Tyyppimerkintäkin voi sen kertoa mutta varminta on ottaa käteen omistajan käsikirja ja katsoa mikä on moottorinohjauksen tyyppi tai ainakin tyyppimerkintä. Jos sielläkään ei ole tietoa tai ei ymmärrä mitä siellä on niin inttterin netistä voi googlettaa pyöränsä omituisuustietoja merkin. tyyppimerkinnän ja hakusanojen ecu, carburation, lambda, injection, ym kanssa.
Hämmästyksenpoistajaa olisi tarvittu kun eräs pitkän linjan puolituttu motoristi tuli (tällä kertaa japaninpyöräasilla) valittamaan tallilleni että on jotain häikkää kun nykii. Kysyin häneltä että onko hankinta kaasutin- vai ruiskutusmoottorilla. Hän ei sitä tiennyt. Paha oli neuvoja jakaa jos tieto on tätä tasoa. Pyörä kun oli hänellä tallissa 15 km päässä.
Eikä hän ole ainoa jonka tietotaso pyörästään on tätä luokkaa... Pahoin pelkään.