Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Hankkija - Syyskuu 14, 2012, 17:58:57 ip
-
Morjensta. Laturi ropleemia olis kun lakkas lataamasta!Ensin alkoi latausvalo hehkuu ja kilometrin jälkeen palaa koko ajan.Hiilet,johdot katsonut ei mitään vikaa.... ja mopetin on -83..
sellaista nääs!
Mistähän lähtis vikaa etsiin?
-
Oletko mitannut jännitettä , onko todellista ? Meinaan itellä vanha lemu hehkuttanut latausvaloa jo n. 15 vuotta , -lataus jännite silti normaali. Muistaakseni silloin aikoinaan joku sähköstä ymmärtävä sanoi sen (valon palamisen) johtuvan viallisesta diodista tms.
-KG-
-
siis ei jännitettä ole kuin akun vähenevä... juu mittailtu on.... ehkäpä se diodi laatikko...
-
Kuumeneeko se "laatikko" tai onko sieltä tullut peräti savut pihalle? Savullahan nämä toimii.... jos savuaa niin ei enää toimi ;D
Se säädin/tasasuuntaaja ei kovin paljoa saisi lämmetä jos on kunnossa. Tarkista sen säätimen maadoitus.
Jostain muistan kuulleeni että vanhempiin guzzeihin sopivia diodihässäköitä tai jännitteensäätimiä olisi ihan biltemassa myynnissä. Pitääkö paikkansa? Olikohan joku volvon osa tai jotain....
-
Omasta pikkulohkosta nukahti joskus kesken lennon lataus. Etsin vikaa joka paikasta, tuloksetta. Huomasin sitten tuon diodiboksin olevan aika "homeessa". Pudistin siitä hapettumat teräsharjalla (varovasti) ja elektroniikkacleanerilla. Ei vielä heräillyt, mutta joku joskus neuvoi "herättämään" diodit yleismittarilla. Mustaakseni diodia mitattiin vastusasetuksella, napaisuutta välillä vaihtaen. Ja kas kummaa, kaikki diodit läpikäytyäni, lataus ryhtyi toimimaan!! Ja toimii nyt jo tie miten monetta vuotta. Ainoastaan pidemmän akuttoman kauden jälkeen, magnetointi pitää muistaa käynnistää hyppylangalla.
-
ei ole savunnut mikään!!vika tuli yht äkkiä.säädintä löytyy fiat mallistosta mutta tuo erillinen diodi hässäkkä on eri juttu ehkä vain guzzi ja/tai bmw.
vai onko koko laturinpää entinen..
eihän tuossa vaihtovirta laturissa mangetointia tarvis tehdä!??diodi boksin liittimet puhdistettu.....
-
Roottorin kunto kannataa kans tarkistaa. Mulla näitä on mennyt Guzzis parikin kappaletta ja Benellin 900 sei:ssä lukematon määrä!
-
Vianetsinnän aloitus on hyvä alkaa vaihtovirtalaturin kolmen vaiheen tutkimisella. Niistä kaikista kolmesta karvasta pitäisi löytyä 60 - 90 Volttia vaihtojännitettä.
-
eihän tuossa vaihtovirta laturissa mangetointia tarvis tehdä!??diodi boksin liittimet puhdistettu.....
Se voi joskus unohtaa magnetoinnin. Silloin otetaan akulta suora johdon pätkä plussasta ja tökätään siihen magnetointijohdon liittimeen. Magnetoi käämin ja lataa taas, jos siis vika oli siinä. Johtoa ei saa pitää kovin kauaa siinä käämissä.
-
on mittailtu kolmea johtoa ei mitään tule mutta paremmat mittaus laitteet tulee pyhänä kun alan osaaja tulee mittailee.........
palailen sitten asiaan!!!!(taitaa mennä peltsun saluunaan korjaan mopoo ;D)
-
Jännitettä pitää tulla silloin, kun kone käy.
-
jännitettä ei tule siis mitattu käynnissä!!
T:auton asentaja vuodelta kivi ja kirves.... mää mitään tiärä......
-
Jos vaihtojännitettä ei tule niin vika on magnetointivirran saannissa. Laturi ja tasasuuntaaja siis voivat olla aivan ehyet. Vika johdoissa, hiilissä tai lataussäätimessä. Järjestelmähän on aivan sama kuin oli samaan aikaan henkilöautoissa.
-
Oikosulun takia käämit kärähtäneet on arvaukseni. Mittaa samalla yleismittarilla, jolla mittasit jännitettä koneen pyöriessä, mutta mittaa kone sammuksissa ja ohmialueella eri käämien välistä vastusta. Sitten, jos vastus näyttää nollaa, on tapahtunut eristelakan sulamisesta johtuva oikosulku eri käämien välillä. Yhden käämin vastus ehjänä on muutamia ohmeja. Kyllä tämä on kuulunut autonasentajan perusosaamisalueeseen hoppafordiajoilta asti.
-
Moi.
Ei lataa
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=318.0
Taitaa olla ää ja öö lopullisesti kadonneet?
Muoks, korjailin linkkiä.
Pekka.
-
no niin vika löyty!! diodi rikki!! näyttäis siltä tuo laatikko että on ennenkin korjailtu,tarttee alkaa etsiin uutta!!! eiköhän se tuosta...... ;D
-
Paljonko sellainen diodisilta saa maksaa?
-
no jos järkevään hintaan löytyy... huomenna menen kyseleen ja-electrosta mutta voi olla ei oo tuote! tilaamalla löytyy englannista ainakin alle 90€ kotio tulleena.mutta jos lähempää...
-
http://www.ebay.co.uk/itm/MOTO-GUZZI-BMW-BOSCH-RECTIFIER-DIODE-PACK-/180708094022?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item2a130ab046&_uhb=1 (http://www.ebay.co.uk/itm/MOTO-GUZZI-BMW-BOSCH-RECTIFIER-DIODE-PACK-/180708094022?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item2a130ab046&_uhb=1)
Tuommonen olis Brittilässä.
-
no ny lataa taasen!! diodi silta löytyi hyllystä tarvikkeena ja oli suht edullinen...