Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Tevil - Syyskuu 09, 2012, 15:56:04 ip
-
Kaikkihan me tiedämme, että uudet renkaat ovat uskomattoman liukkaat. Tänään tieto muuttui kokemukseksi, kun takarenkaan vaihdon jälkeisessä ensimmäisessä kulmassa kanttasin hiukan liikaa ja hiukan liikaa kaasua. Takapää alta pois ja ensimmäinen huomio oli kun pää kopsahti asfalttiin. Kelikin oli ihan kuiva ja hyvä.
Ei minulla mitään isompaa hätää. Uusi kypärä hankintaan ja Kustiin tuli kosmeettista ustkottavuutta. Kunhan nyt muistutan tuosta uusien renkaiden sisäänajon tärkeydestä.
T
-
Hyvä että äijälle ei käynyt pahemmin! Saako olla utelias oliko rengas Metzeler? Mulla meinas kalin kanssa käydä köpelösti kyseisellä kummilla, ja sen jälkeen niitä ei ole alle laitettu.
-
Bridgestone BT 45. Tuolla tekniikka-osiossa on menossa rengaskeskustelu, jossa kerrotaan mm. kahdesta kaatumisesta ensimmäisen tonnin aikana kyseisellä rengasmerkillä. Toisaalta kehutaan BS:n pito-ominaisuuksia. Itselläni on nyt menossa kolmas setti kyseistä rengasta ja tyytyväinen olen ollut. Olisiko niin, että merkistä riippumatta renkaan valmistusprosessi jättää pinnan siloiseksi? Näyttää sitten kiiltävältä ja hienolta uutena edistäen myyntiä.
-
Liekkö kysymys varastovahasta tai -rasvasta, mutta minulle rengasmyyjä on huomauttanut, että älä sudita heti nurkan takana, koska sieltä ne ovat yleensä käyneet korjaamassa kaatuneet pyörät ja tarvittaessa antaneet ensiapua kuskille :'(
Alla nyt kolmannet Michelin Pilot Road renkaat ja tällä kertaa takana viime syksyn uutuuden, 3:sen pehmeämpi versio takana (leskimies ajaa yksin) 8) 8)
Kokemukseni mukaan minulle sopivimmat renkaat kuivalla, märällä, soralla sekä neljännen kerran myös todistettavasti myös hauskaan rata-ajoon.. ;D ;D ;D
Pitemmälle reissulle lähtiessä kokeilen pitoja kiihdytyksessä ja HÄTÄJARRUTUKSISSA, koska kuten tiedätte pito vaihtelee kevään ja syksyn välillä sääoloista riippuen.
PR3 on etevä rengas, kun se ilmoittaa jarrutuksessa hivenen ennen lukkiutumista naukaisemalla, jolloin voi säätää jarrutusta. Pyörässäni ei ole mitään sähköisiä avustimia, joten pääsen itse ajamaan ja siksi moponi onkin mielenkiintoisen haastava 8)
28.8.12 Alastarossa takarengas lämpeni reunoihin asti ja pitoon saattoi luottaa, mikä olisi sallinut suuremmat mutkanopeudet, mutta kun kuskilta puuttui vielä kokemusta :(
Alla kuva hyvästä renkaasta:
https://plus.google.com/photos/102464933727710545711/albums#photos/102464933727710545711/albums/5774741613594965665/5783644402198854770
-
Kosken Huollon rengasmestari kertoi joskus, että oli vaihtanut takakummin eräälle ja sanonut, että on syytä sitten ajaa varoen eka sadat metrit, koska renkaassa on varastosilikoni.
"Kyllä minä tiedän!" oli vastaus.
No, oli se mies sitten käynyt kyljellään parin sadan metrin päässä... :-[
-
Tekstiä.
Ihan vaan rakentavasti neuvon; olisko mahdollista, että kirjoittelisit yhden nimimerkin takaa? Tarkoitus olisi, ihan foorumin selkeyden takia, että jokaisella olisi vain yksi nimimerkki. Tämä taitaa olla Sinulle jo kolmas?
-
Jaa se olikin Norgearska. Täydestä meni kun väärä raha, kun en kuvaa katsonut ensin :D. Sitten totean, että saanen nauttia valitsemani edustajan välityksellä siitä, että voi harjoitella radalla sellaisella "Guzzilla", missä on vääntöä ja tehoja. Ehkä jo kohta pitäisi alkaa laittaa nimimerkeille Tunturi TT ja Ekku anomusta menemään, että josko ensi suvena saisi kokemattomille Guzzisteille koulutusta rata-ajossa...vaikuttaa siltä, että kun siitä saa edes haalean aavistuksen, kaikenlainen muu ajaminen ikään kuin "haalenee". Lisäksi edelleen epäilen, että siellä tulee sellaista taitoa, minkä avulla saattaa henkikulta joskus liikenteessä säilyä. Josko myös ehkä päinvastoin, tulee mentyä turhan lujaa mutkaan ???.
-
Kannatan! Siis Guzzi-klubilaisille suunnattua ratapäivää. Kenenkään ei tarvitse ajaa mahdollisimman kovaa, vaan ottaa oppia omasta ja pyörän toiminnasta erilaisissa ajoympäristöissä. Lupaan, että jokainen saa rata-ajosta jotain irti, pyörästä riippumatta. Harjoitustilanne radalla on kuitenkin kontrolloitu ja esim. vastaantulevaa liikennettä tai soraa tiellä ei tarvitse pelätä.
Kenellä olisi mahdollisuus järjestää vaikka Kemoraan päivä?
BTW: Tunnen itseäni parempia kuskeja, joita voisin mahdollisesti pyytää antamaan ajolinjakoulutusta, tunnen myös pari EAK-kouluttajaa.
-
Sillon kun tuli radalla tahkottua renkaita sileeksi niin ei liikenteessä edes kiinnostanut päästellä isosti. Ja päinvastoin: kun tiellä vauhti yltyi niin piti mennä radalle, metsäpoluille tai montulle poistamaan turhaa intoa.
Ratapäiviä nuo veljeskerhot järjestävät tämän tästä ja silloin ratamaksukin on kohtuullinen. Niiltä saisi varmaan kouluttajia lainaksi. Siihen kun tarvitaan kohtuullisen kokoinen porukka tasaamaan kuluja ja lisäksi tarvitaan raatokiito paikalle jos tosissan ajetaan. Muutoin riittää Transitti tai Sprintteri keräämään ylpeydenaiheet pois radan varresta...
Ei vaineskaan. Kun ottaa korvien väliin ohjaajan ohjeet ja noudattaa annettuja sääntöjä niin tuskinpa viheraluetta tarvitsee tarkastella lähietäisyydeltä.
Saisinpa minäkin hiukan iloa Centaurosta ja Buranapurkista josko muutaman kierroksen kärsisi...
-
Se Ducatiporukan päivä oli niin hullusti järkätty, ettei tullut lähdettyä. Täältä on kuitenkin kolmisen sataa kilometriä suuntaansa Alastarolle, niin ei viitsi puolikkaan ajopäivän takia lähteä. Ehkä muutoin, mutta rata oli varattu iltapäiväksi!On hieman logistinen ongelma keskellä viikkoa moinen..
Kemora ei tarvitsisi niin kovin kamalan isoa porukkaa, on vissiin halvin rata. Jos vielä sponssin saisi osalle kulunkia..?
-
Kuten huomasitte - lyhyt aikaiset vierailut foorumilla estivät mukavitsikkäitten ja/tai muuten epäasiallisten kommenttien puuttumisen..
Kateellisille (turhaan) ilmoitan harkinneeni mopon vaihtamista rata-ajoon soveltuvaan pyörään ja siksi vuokrasin BMW S1000 RR 2012 viikonlopuksi 24.-27.8. Koeajosta lisää alla olevasta linkistä.
Ensi kevääksi saisi samasta pyörästä 2013 päivitetyn mallin. Alastarossa RR:ää saivat ajaa vain henkilökunnan ratakokemusta omaavat kaverit..
Kateellisuutta lieventävä lausunto:
Kiinteistön myynnistä on jäljellä enää puolet. Rahat riittävät tällä harrastus- ja kulutustasolla kahdeksaksi (8) vuodeksi! Jos haluan vaihtaa kaksitoimimopoon (nippanappa maantieajoon kelpoinen, mutta rata-ajoon suunniteltu), niin elämisen riemun täytyy päättyä kuuden (6) vuoden kuluessa :'( :'(
Radalla vietetyt hetket ovat kuitenkin täyttä elämää ja tykkään elää hetkessä, joten etsin ennustajaeukon, joka kertoo elinaikaodotteeni, jonka pohjalta teen ratkaisun 8)
Rata-ajosta:
Alastaron ratapäivän 28.8. järjesti R.M.HEINO, jolta vuokrasin bemarin. Rata-ajopäiviä järjestetään eri yhteisöjen toimesta riittävästi kesäisin ja mukaan pääsee, kun ottaa yhteyksiä ajoissa.
Ne, jotka ovat sitä mieltä ettei ratapäivät saisi maksaa - eivät tiedä mitä kaikkia valmiuksia ja talkoovoimia maksullisten opettajien ja muitten henkilöresurssien palkkaaminen maksaa! Eikä ratavuokrakaan ole ilmainen.
Paitsi, että rata-ajo on hauskaa ja haastavaa, niin siitä on riittävästi harrastettuna hyötyä myös kaikessa muussakin maantieliikenteen olosuhteissa!
RR:n ja BB1:sen vertailu:
Nopeusrajoituksien mukaan (tai melkein) ajettaessa maantieliikenteessä ja radalla vapailla nopeuksilla BB1 tarjoaa hauskuutta, raakaa voimaa, kiihtyvyyttä 5.000 kierroksesta alkaen, mutta helppoa käsiteltävyyttä, kunhan olet ensin kesyttänyt "villihevosen", jotta se tietää kuka on kuski 8)
RR:ää eivät antaneet radalle, kun en halunnut ostaa käytettyä paikan päällä.. Maantiellä pyörän hyville rataominaisuuksille ei ollut käyttöä, joskaan ei niistä ollut haittaakaan, mutta tylsää, tylsää oli ajaminen, vaikka lauantaina 25.8. oli Satakunnassa nopeusrajoitusten tehotarkkailua (lentokone mukana), niin pääsin välillä kokeilemaan mitä mopo kulkee 14.000 kierroksella 1 ja 2 vaihteella. Jotta RR:n kone kävisi parhaan vääntönsä alueella, niin maantiellä ei voisi koskaan käyttää kakkosta pitempää vaihdetta. Nylkytä sitten 4-5.000 kierroksilla nopeusrajoitusten takia - siitä ei tykkää RR eikä arska..
Tiedän, että radalla mutkaan tulo, mutkan läpi ajaminen tapahtuisi RR:llä liukkaammin, mutta mutkasta ulos tullessa BB1 pistäisi käsitykseni mukaan kampoihin - kai? Sehän tässä jäi härnäämään.
t.arska
Kesäkuussa muutin Poriin.
http://www.arskashobbies.com/moottoripy%C3%B6r%C3%A4ily.htm
-
Kuten huomasitte - lyhyt aikaiset vierailut foorumilla estivät mukavitsikkäitten ja/tai muuten epäasiallisten kommenttien puuttumisen..
??? Mitä tämä tarkoittaa?
Ja edelleen, pitäytyisimmekö siinä yhdessä nimimerkissä per henkilö? Menee suoli24-tyyliseksi epäselvyydeksi, jos on monia persoonia tai nimimerkki luodaan yhdelle kulloisellekin aiheelle sopivaksi.
-
Tunturille..
Lainauksen viimeisen sanan "puuttumisen" tilalle jos laittaa "ilmaantumisen", niin ilmaus on sitä mitä tarkoitin.. Anteeksi lipsaus.
Tähän asti henkilöön kohdistuvat kannanotot ovat olleet asiallisia - eikö?
Lupaan pitäytyä nykyisessä nimimerkissä ja olla hissun kissun sekä siirtyä seuranta moodiin. Joskus vaan tulee aiheita, joita voi ainakin lukaista, jos ehtii muilta harrastuksilta..
Ystävällisin terveisin
arska
-
Henkilöön kohdistuvat kannanotot
Jaa minä en sattunut kertaakaan palstalle siten että olisin huomannut mitään. Ota vaikka käyttöön Motomatin systeemi ja pidä laajemmat sepustukset omilla sivuilla, Mattihan kirjoitti jossain pitävänsä "(tekniikka)porno" -blogia. Taitaa olla aika hyvä kuvaus, siellä kun on sellaista nippelitietoä välillä että varamsti löytyy henkilöitä jotka a) tutkivat innoissaan pieniä yksityiskohtia b) joita ei voisi vähempää kiinnostaa.
siirtyä seuranta moodiin
Toisaalta on hyvä etteivät kaikki ole "jees" -miehiä. Itse valitettavasti muuallakin olen suorapuheisuudellani tullut loukanneeksi toisia, vaikka en ole tarkoittanut. Niistä olen selvinnyt anteeksipyynnöllä ja taas mennään...
aiheita, joita voi ainakin lukaista
Johan muillakin merkeillä ajavat ovat todenneet, että täällä on maan parhaat ja mielenkiintoisemmat jutut...seuraavat siksi tällaista "poikkeavien bileet" -palstaa?
PS. Mahtaako kukaan olla lukenut MP maailman numeroa 8/2012, jossa on iso juttu jostain sellaisesta Millepercento Albasta... joku kerta vielä referoin sitä...
-
Renkaiden muottivaha ja väärät paineet ja sileäksi kuluneet renkaat ovat niitä aika selviä juttuja, joihin voi varautua ja itsekin vaikuttaa. Keljuttaa kuitenkin kun uusia teitä päällystetään kelvottomilla aineilla. Ne kai kilpailutetaan ne urakat ja halvin voittaa. Viime kesänä päällystettiin tästä Lusi - Vaajakoski väliltä monta pätkää ja tänä kesänä niitä jo paikattiin. Lusi - Heinola välillä on moottoritiellä niin syvät urat, että kevyessä vesisateessa ei voinut autolla ajaa 120 uudenkarheilla renkailla kun alkoi etuvetoinen ulvahdella vesiliirtoon. Vasta 100 oli tukevan tuntuinen. Onneksi on tullut tuota vesiliirtoa opeteltua jo tähän ikään mennessä, että ei se hätkäytä mitenkään. Toisin näytti olevan niillä uljailla ohittajilla, jotka 100 ajavaa jonoa ohittivat sitä uratonta ohituskaistaa ja sitten palatessaan uraiselle oikealle saivat selvän hepulin. Kyllä niillekin sitten alkoi se jonon nopeus maistua.
Tuli siinä mieleen auton ratissa, että osaisipa pitää mielessä tuon vesiuran pyöränsarvissa ollessaan kun märän visiirin läpi huonosti sitä huomaa kiiltävästä tiestä, yöllä etenkin.