Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: MarkkuEVP - Syyskuu 08, 2012, 09:23:52 ap
-
Hei
Satulan vaihto ?
Pistän pari kuvaa jos on porukalla tietoa penkin kiinnityksistä... Jos koittais vaihtaa matkaystävällisemmän kahdenistuttavan satulan.
Sopiiko esim LM:n satulat ?? kiinnitykset kuvissa. Ja onko ylimääräisiä kellään ??
MR
-
ja vielä kuvia satulasta
-
Hommaa Air Hawk-ilmaistuin niin perävaivat häipyy halvalla, maksaa n.115e. Ite käytän aina kun lähen pitemmälle reisulle, alkukesästä ajoin reilu 800km yhden pysähdyksen taktiikalla, ilman en pysty ajaa kuin n.300km. Auttaa myös selkäkipuun mulla.
-
Hommaa Air Hawk-ilmaistuin niin perävaivat häipyy halvalla, maksaa n.115e. Ite käytän aina kun lähen pitemmälle reisulle, alkukesästä ajoin reilu 800km yhden pysähdyksen taktiikalla, ilman en pysty ajaa kuin n.300km. Auttaa myös selkäkipuun mulla.
Tässä satulassa on liukas pinta.... onkos Hawk niin pitävä pinnaltaan, ettei "akka" ole jatkuvasti reppuselässä ?.
Meikäläisen perä vielä kestää jos peräpenkkiläinen ei valita.
mr
-
Hommaa Air Hawk-ilmaistuin niin perävaivat häipyy halvalla, maksaa n.115e. Ite käytän aina kun lähen pitemmälle reisulle, alkukesästä ajoin reilu 800km yhden pysähdyksen taktiikalla, ilman en pysty ajaa kuin n.300km. Auttaa myös selkäkipuun mulla.
Tässä satulassa on liukas pinta.... onkos Hawk niin pitävä pinnaltaan, ettei "akka" ole jatkuvasti reppuselässä ?.
Meikäläisen perä vielä kestää jos peräpenkkiläinen ei valita.
mr
Empä oo kenenkään kuullut valittavan että ei pysyisi paikallaan, siellä alla on sellainen kuminen pinta ja puree aikas hyvin satulaan. Kuvastasi päätellen sopeisi kuin nenä pään juuri tohon satulaan. Takapenkkiläiselle on sellainen oma pitkän mallinen, mulla on sellainen vanhan fillarin "satulan" mallinen.
-
Joo, se Air Hawk on ihan pätevä. Helposti tulee vain laitettua liikaa ilmaa mutta saahan sitä pois.
-
Tuosta en luovu. Ainut ongelma oli mulla kun istuinkorkeus oli nippanappa, joten madalsin satulaa 2-3cm. Helppo säädellä sen kovuutta/pehmeyttä kun puhallusventtiili on tuon takavetoketjun sisällä. Kuvassa takana oleva verkko on luistonesto. Kun takanaistujalla ei ajopöksyissä ole sitä.
-
Stein-Dinsellä olisi vielä alkuperäisiä SP:n suoraselkäisiä... (ja LM malleihin aika hienoja ) minun monttumalliin verrattuna. Eli persjalkaselle tehty malli.
Mutta mistäs tuo luistoverkko on peräisin..?
Olisihan tietenkin mahdollista muotoilla uudelleen koko satula ja nahkealla päällisellä. Menee mietintään.
MR
-
Tuollaista vastaavaa luistonestoa voi ostaa autotarvikeliikkeistä. Olen jossain alan kaupassa nähnyt isompina siivuina. Tarkoitettu pidon lisäämiseen esim kojelaudalle.
-
Joo, se Air Hawk on ihan pätevä. Helposti tulee vain laitettua liikaa ilmaa mutta saahan sitä pois.
Niinhän ton ilman kanssa pakkaa käymään että ensin sinne pistää liikaa ja on kuin papupussin päällä istuisi, ilmaa saa olla just sen verran että ite on satulasta pikkasen irti. Tota verkkoa saat halvemmalla esim: Tarjoustalo, Ikea, halpahallit ja isot kauppakeskukset kun kysyt kodintarvikkeista sisämattojen liukuesteitä, tulee mattojen alle ja on monen mittaisia, ja on mukavan pehmeää materiaalia. ;D
Ja on muuten hyvä tankkilaukunkin alla, estää naarmuuntumisen tehokkaasti. ;)
-
Taisin Biltemasta sen ostaa ihan mp-osastolta. Mattojen ym. liukuesteet ovat ihan ok, mutta joskus harvempisilmäisiä. Mustana en ole noita löytänyt.
-
Taas naksahti.
Kävin viemässä Tunturi Sportin penkin vm. -64 verhoiltavaksi.... ja siitä se lähti käsistä.
Heti purkamaan SP:n penkkiä valtavalla itseluottamuksella... ja tässä tulos.
Hieno muovinen pohja... ja yllätys, että montusta huolimatta oli nähdäkseni alkuperäinen...
Jatkuu....
-
Ja emännän " lesta" sovitukselle. Hirvee narina kun on niin huono istua...
Siinä sitä Kauniiden ja Rohkeiden tauoilla istuntaa ja TAAS viilattiin ( puukkoa ja lentävä timanttilaikalla ) hiki päässä.
JA KOLMIOPALA piti laittaa... sitten narina lakkasi.
-
Ja nyljetty "nahka" päälle... Varsinainen kolokiikku tuli......
Koeistuttiin yhdessä vielä... ja hyväksi todettiin... Emäntä oikein rupes puristelemaan....
Sanoin että STOP tykkänään... saattaa naapuri nähdä ja menee Pohjalaisen miehen maine... heh..heh..
Taidan viedä verhoilijalle kiinnitettäväksi/ verhoiltavaksi ja kun oli uutta hienoa " tahkeaa" satulakangasta hyllyssä... niin en pilaa lopputulosta.
Että tallai ::)
-
King & Queen satula SP:ssä ;D Se voi satula olla joskus omituisen mallinen, kun se vaan sopii pakaroille. Väliäkö sillä, miltä näyttää, kunhan istuintuntuma on täysin päin p%&settä.
-
King & Queen satula SP:ssä ;D Se voi satula olla joskus omituisen mallinen, kun se vaan sopii pakaroille. Väliäkö sillä, miltä näyttää, kunhan istuintuntuma on täysin päin p%&settä.
Näin on näppylät !!
Satula taitaa kulua kuitenkin ryhmään Onni & Fanni ;D
Kangas valittu ( todella hieno )... pistän kuvan kun on valmis
"Satu"laseppä
-
Ja laajenee...
Autotalli kuin RAATTEN TIE.. (Pikku-Valmettia. Tunturia ( mopoa ) ) ja muuta krääsää.. mutta onnea kokeilemaan satulan teossa.
Alumiinia runko....sienikumia pehmuste... ??
Onko satulaosaajia paikalla ???
nimim. satula päin persettä
-
Ei ole osaaja, mutta värkkääjä. Pari satulaa olen modannut ja nyt koeistuin mallia single. Tarvetta oli single-satulalle joka olis vähän matalampi kuin alkuperäinen, jotta siinä vois käyttää Airhawkia. Ajattelin pohjan / muotin tehdä vaneeristä ja lasikuidulla vahvistaa, mutta aiemmin en ole lasikuituhommia tehnyt ja kaveri varoitti "käryistä" ym. joten jäykistin sitä lisävanerin avulla ja tuo jyrkän kulman tietenklin alumiinilla ja pehmusteeksi kovahkoa "superlonia". Päällinen onkin sitten makeen värinen :D Syy oli se, että kaikki matsu piti löytyä kotoa kun kerran on kokeilu. Ihan passeli mun ahterille. Toki tuon päällisen voi vaihtaa kun ajokokemusta tulee.
Kun rungon tekee alumiinista, niin muista että se johtaa sähköä, ettei vaan tule makeita sätkyjä kesken ajon. Siksi ne satulat ovat usein lasikuidun tapaista matskua. Ja toiseksi siihen saa sen päällisen "naitettua" hyvin kiinni. Tietenkin jos siitä tekee viimoisenpäälle, niin ommeltavahan se on ja sit tuleekin saumantekotaito esiin.
-
Vanhaa tietoa että polyesterihartsi (täyte) käryäisi kovasti. Kyllä siitä pieni krääsä lähtee mutta ei mitään silmiä kirveltävää katkua.
Jos haluaa hajuttoman homman niin käyttää epoksia. Kaasua siitäkin lähtee mutta se ei haise. Työskentely tuuletetussa tilassa.
Polyesterihartsi muodostaa lämpöä kovettuessaan joten sitä voi lutrata ulkonakin kunhan ei sada eikä ole pakkasta. Loppukovettuminen sitten lämpimässä kun ei enää käryä lähde.
-
Kiitos Matti asiantuntevasta neuvosta. Niinkuin infosin en ole aiemmin tehnyt noita kuituhommia ja sain tiedon, että autotalli haisee 2 viikkoa sen jälkeen "p...lle" ???. Täytyypi etsiä tarkempaa tietoa tuosta epoxi-hommasta.
-
Alumiini on vaan niin mukava työstää.... kaava vaan alkuperäisestä kannatinrakenteesta ja kuviosahalla ja hiekkapaperilla viimeistely.
Taittuu vaikka ruuvipenkissä ja on kohtalaisen jäykkä . Vanerilla lestan muoto..... jne..
Epoksi.... liityykö ns. hiilikuituun ??
Jotenkin olen ulkona koko hiilikuidusta... onneksi ??
Vaatiiko aina muotin..... ja onko maalaisjärjellä varustettua ihmistä joka kertoisi yksinkertaisesti työvaiheista ??
Mutta 70-luvulla tein tankkilaukun lasikuidusta CB750:een ( pitäsi skannata kuva... varmaan ainut maailmassa )
MR
-
Epoksia voi käyttää lasinkin kanssa. Se on vaan se muovi siinä laminaatissa. MUTTA!! Älkää missään nimessä tehkö epoksilaminaattia ilman hanskoja tai hengityssuojainta ja hyvää ilmanvaihtoa! Se liki hajuton ja mauton käry saattaa aiheuttaa joillain ihmisillä todella vakavia allergisia oireita ja sen jälkeen ei enää ole asiaa noihin hommiin.
Itse käytän polyesteriä, vaikka haiseekin. Haju lähtee tuulettamalla ja ei (enää :D ) aiheuta päänsärkyä.
-
King & Queen satula SP:ssä ;D Se voi satula olla joskus omituisen mallinen, kun se vaan sopii pakaroille. Väliäkö sillä, miltä näyttää, kunhan istuintuntuma on täysin päin p%&settä.
Näin on näppylät !!
Satula taitaa kulua kuitenkin ryhmään Onni & Fanni ;D
Kangas valittu ( todella hieno )... pistän kuvan kun on valmis
"Satu"laseppä
No niin..... satula haettu...olen tyytyväinen.. vielä pöydällä.. emäntä hääti autotalliin
Siisti kuin sika pienenä...satula nimittäin
MR
-
Ja kiinni SPIII:ssa
-
Joskus jo tätä lyhyttä ja suppeaa komposiittiopastani täällä mainostin ja on se tuolla blogissanikin, www.motomatti.fi linkitettynä. http://www.mmaf.fi/documents/komposiittiliite.pdf
Juttu käsittelee lyhyesti eri materiaaleja, niiden tunnistamista ja käyttöä. Lisäksi linkkejä ammattilaisten oppikirjoihin.