Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Tuulenpoika - Syyskuu 07, 2012, 10:24:52 ap
-
Niin meni ajossa varoittamatta laakeri paskas.Tankkasin pyörää ja liikkeelle.. paha kolina.Onneksi hajoaminen ei tapahtunut vauhdissa.Takahaarukka irti..hauleja tippui maahan.Laakerin ulkokehä jäi putkeen ja ilman erityistyökaluja hankala otettava pois.Onneksi Turusta löytyi Moto-Italian neuvosta koneistamo ,ja heillä ulosvetäjä millä homma hoitui.Nivelkin menee vaihtoo koska laakerin puoleinen nivel oli mennyt jäykäksi.Onko tyypillistä,että sadassa tuhannessa hajoaa ? Mitä seuraavaksi odotettavissa ? Pyörään keväällä tehty kytkinremontti,etuhaarukan laakerit vaihdettu ja tepsi vaihdettu.Meneekö seuraavaksi perä kun tuntuu olevan välystä?
Missä ongelma kun ajaessa ottaa kädet irti ohjaustangosta, etupää alkaa "voplaamaan" ? Tyyppiominaisuusko ? Pyörä satatuhatta ajettu Cali EV vm. 2000.
-
Voblaaminen voi johtua siitä, että ohjauslaakerin jälkikiristys uusimisen jälkeen on tekemättä. Pitäisi tehdä muutaman sadan km ajon jälkeen. Ilmiötä edesauttaa vialliset tai huonosti tasapainoitetut renkaat (jompikumpi tai molemmat).
Ei ole mitenkään tyypillistä, että just 100k:ssa hajoaa. Jossain 50k-200k:en välillä todennäköisesti jotain joutuu voimansiirrossa uusimaan. Piikkiössä varmasti on paras näppituntuma aiheeseen. Täältä tulee yksittäisiä vastauksia "minun pyörässäni ei ole hajonnut" jne.
Perässä pitääkin olla sopivasti väljää, koska kepin on mahduttava sisään :P . Mm voisi selittää selvemmin.
-
Aletaas perästä päin:
Ei kunnossa oleva pyörä voblaa eikä saa voblata. Vika voi olla laakeroinnissa. (etu-, takapyörän, takahaarukan tai ohjauslaakerin vika/väljyys) Teleskooppi väljä tai runkopultit ovat löysässä. Huonot renkaat, huonot takaiskarit tai väärät paineet gummeissa vaikuttavat myös. Tehostavat vähäistäkin ongelmaa.
Kardaanin niveltä ja laakeria ei varmaan keväällä tarkastettu/voideltu? Sekin pitäisi sisällyttää huoltoon toisinaan. Varsinkin kun se on käsillä silloin kun kytkin on auki.
Kardaanin nivel kestää useita satoja tuhansia kunhan se vain voidellaan silloin tällöin tai muutaman vuoden välein ja samalla tukilaakeri vaihdetaan.
Perän välystä ei voi havaita kuin purkamalla perä irti. Takapyörän heilumiseen, jos sitä tarkoitat, löytyy lääke uusista laakereista. Homma on nopea ja edullinen.
Perävaihteen irrotus on helppo tehdä esimerkiksi renkaanvaihdon yhteydessä ja samalla tarkistaa/puhdistaa/voidella kardaanin takapään spoori ja kardaanitunneli. Peräöljyn vaihtokin on mukavampi tehdä pöydän ääressä kuin perän paikallaan ollessa. Mitään erikoistyökaluja ei tarvita.
Mitä tarkoitat etuhaarukan laakereilla? Teflonhelat teleskooppiputkien päissä? Jos näin niin äkkiä ovat kuluneet. Onkohan renkaanvaihdon yhteydessä kiristetty etuakseli väärin?
Varmasyi löytyy runsaasti kohteita jotka voivat hajota jo noilla kilometreillä jos niitä ei ole huollettu/puhdistettu asianmukaisesti. Onko tehty pyörien pinnojen tarkastus/säätö ajallaan? Helppo tehdä itse. Ko. pyörä ilmaan ja napauttelemaan kevyesti jokaiseen pinnaan esim. 10 mm lenkkiavaimella. Pitää kuulua joka pinnasta sama nuotti. Jos kuuluu "plonk" tai särähdys on pinna löysällä. Jos kuuluu oikein korkea sointu niin pinna on liian kireällä. Selkeä syy voblaamiseen. Tällöin pitää suorittaa vanteelle rihtaus. Se taasen on alalle oppineen henkilön hommia.
-
Juu, se tulilaakeri/nivelhomma on kai vähän niin, ettei se mene 100 000 kilometrin ajolla vaan 12 vuoden käytöllä ilman yhtään jälkivoitelua. Ne komponentit on niin jämerät, että ne kestää vaikka mihin saakka jos ne vaan on voideltu.
-
Tarkoitin etuhaarukan ohjauslaakereita.Miten etuakselin voi kiristää väärin ?
-
Aletaas perästä päin:
Ei kunnossa oleva pyörä voblaa eikä saa voblata. Vika voi olla laakeroinnissa. (etu-, takapyörän, takahaarukan tai ohjauslaakerin vika/väljyys) Teleskooppi väljä tai runkopultit ovat löysässä. Huonot renkaat, huonot takaiskarit tai väärät paineet gummeissa vaikuttavat myös. Tehostavat vähäistäkin ongelmaa.
Kyllä ainakin Nevada voi. Syynä pääasiassa ohjausvaimentimen puuttuminen, toissijaisesti pleksi ja sivulaukut. Sama pätee Floridaankin, kun ohjausvaimennin hajosi, woblausta ilmeni, uudella vaimentimella ei enää.
-
Tällä kertaa on kyseessä lievemmän sorttinen voblaus, kun vasta kädet irroittamalla lähtee väreilemään. Kokeilin muinoin yhtä Rahkon Kalevin käytössä ollutta GSX1100E -83:sta, joka alkoi kiihdytyksessä 160km/h vauhdissa heittää kuskia kyydistä rodeomalliin. Kun ihmettelin asiaa, Kale opasti, että anna tuppee äkkii lisää se loppuu 180:ssä.
-
Mitä seuraavaksi odotettavissa ? Pyörään keväällä tehty kytkinremontti,etuhaarukan laakerit vaihdettu ja tepsi vaihdettu.Meneekö seuraavaksi perä kun tuntuu olevan välystä?
Missä ongelma kun ajaessa ottaa kädet irti ohjaustangosta, etupää alkaa "voplaamaan" ? Tyyppiominaisuusko ? Pyörä satatuhatta ajettu Cali EV vm. 2000.
Menee varmaan Bemarin vaihtoon ;D
Keväällä jo ihmettelin että sait kasaan ja Voplaaminen varmaan johtuu kun hyljeksit Metzler Marathonia...
Kasasitko nyt varmasti oikein...meikä pikkuisen epäilee taitoja.. kun sulla on kyläsepän kourat..
nimin: swingi väärinpäin
-
Kumpikos nivel -00 EV:ssä on? Lyhyt vaiko pitkä?
Yleensä se vanhemman mallin lyhyt nivel/laakeripaketti varoittelee kunnostaan astinlautaa ja takajalkatappia tärisyttämällä kun alkaa olla laakerin vaihdon aika. Ja kyllä se ääntääkin.
Jonkin verran noitten laakereitten kanssa aikanaan tappelin. 80tkm on mulla se viimenen raja kun laakeri lähtee vaihtoon.
-
Näihin etuakselin väärin kiristämisen ongelmiin on törmäillyt melko usein. Aiheuttaa teleskoopeissa tarpeetonta kulumista.
Tyypillinen virheellinen etuakselin kiristys tapahtuu siten että kiristetään ensin teleskoopin alapään pitkittäispultti ettei akseli pyöri kiristettäessä ja vasta sen jälkeen akselimutteri. Guzzi kun käyttää mahdollisimman vähän väliholkkeja. Tämän johdosta on toinen pää akselista paksumpi.
-
Mitä seuraavaksi odotettavissa ? Pyörään keväällä tehty kytkinremontti,etuhaarukan laakerit vaihdettu ja tepsi vaihdettu.Meneekö seuraavaksi perä kun tuntuu olevan välystä?
Missä ongelma kun ajaessa ottaa kädet irti ohjaustangosta, etupää alkaa "voplaamaan" ? Tyyppiominaisuusko ? Pyörä satatuhatta ajettu Cali EV vm. 2000.
Menee varmaan Bemarin vaihtoon ;D
Keväällä jo ihmettelin että sait kasaan ja Voplaaminen varmaan johtuu kun hyljeksit Metzler Marathonia...
Kasasitko nyt varmasti oikein...meikä pikkuisen epäilee taitoja.. kun sulla on kyläsepän kourat..
nimin: swingi väärinpäin
Uusi ohjausvaimennin tulee paljon halvemmaksi. :)
-
virheellinen etuakselin kiristys tapahtuu siten että kiristetään ensin teleskoopin alapään pitkittäispultti
Omassa on kierteet akselissa ja teleskoopin alapäässä, ei ollenkaan mutteria. => Ei siis voi kiristää kun yhdellä tavalla kääntämällä akselin päästä. Varmistusruuvit kiristetään viimeiseiksi. Mutta on näköjään myös versio, jossa on mutteri erikseen akselin päässä.
Näin ymmärrän tuon tekstin: "Akseli pyörän keskiön läpi. Akselin kierre ja lukitusmutterin (C) alapuoli voidellaan. Mutteri kiristetään akselin päähän. 4 ruuvia (D) kiristetään annettuun momenttiin. Mutteri (C) kiristetään annettuun momenttiin (90-100Nm)."
=> Neuvotaanko tässä juuri niin, mikä ei ole suositeltava tapa ?
-
Jos tuntuu väljää kun pyörittelet takapyörää edes takas vaihde päällä niin kuuluukin jonkun verran olla. Jos on hurjasti niin yksi paikka voi olla kardaani ja kardaanin muhvi, ne tulee vetämällä pois kun perä on irit. Ne kannattaa voidella jos jos on boorit kuluneet niin ehkä uusia, perän puoleiset boorit on pinionin kanssa samaa osaa että ei saa päästää kulumaan.
-
Etuakselin kiristysohje tuossa Camnin laittamana onkin. Tuossa ohjeessa on vaarallista se että moni ohittaa tuon ensimmäisen "nut C"-kiristämisvaiheen. Se on se tärkein vaihe. Jos haluaa olla oikein varma onnistumisestaan niin pitää nousta tässä vaiheessa pyörän päälle ja mutaman kerran painaa eutujousitusta niin alas kuin saa jolloin oikean puolen teleskoopin "uiva" alapää hakeutuu varmasti oikealle kohdalle ja teleskoopit ovat siten yhdensuuntaiset.
Jos taas kiristää ensimmäisessä "nut C"-vaiheessa jo momenttiin asti, kuten näkee rengasliikkeissä tehtävän voi olla melko varma että laakerikauppaan tulee asiaa kohtapuoleen ja laakerien väliholkin joutuu hankkimaan uuden.
Momenttiin kiristys tulee vastaan sitten kun pitkittäiset neljä (tai kaksi, riippuu mallista) on kiristetty kunnolla. Toisaalta tässä vaiheessa etuakseli pysyisi paikoillaan ilman mutteriakin mutta varmistus on tärkeytensä vuoksi "vyö ja henkselit" -varmuustasoa.
Akselin kiinnitysratkaisuja on useita: Mutterit molemmissa päissä eikä pitkittäispultteja ollenkaan, pelkkä akseli jonka vastakierre on teleskoopin alapäässä ja pitkittäispultti vain "uivalla" puolella, jne...
-
Perä putsattu,rasvattu ja kasattu Markun epäilystä huolimatta.Piikkiössä kun kerroin woblauksesta,kehoittivat tarkistamaan ohjausiskunvaimentimen.Taitaa olla loppu.Täytyy alkaa etsimään syytä.Kiitos asiallisista vastauksista.
-
Täällä ei ole nyt hirveästi korostettu sitä, että kardaaninivelen kestolle aivan olennaisen tärkeää
on, ettei se pääse pyörimään laakerin sisällä. Jos näin pääsee käymään, on nivelen lähtölaskenta
alkanut. Liitoksen pitävyyden voi tarkistaa avaamalla suojakumin klemmarit ja kokeilemalla vaikka
ruuvimeisselillä, ettei eteen-taakse -liikettä ole. Jos romuosat ovat jäljellä, tarkista, onko laakerin
sisäkehä väljä nivelen kaulaan. Jos on, niin hajoamisen syy on siinä.
Terv. nimimerkki "2 niveltä/100 000km"
-
Aletaas perästä päin:
Ei kunnossa oleva pyörä voblaa eikä saa voblata. Vika voi olla laakeroinnissa. (etu-, takapyörän, takahaarukan tai ohjauslaakerin vika/väljyys) Teleskooppi väljä tai runkopultit ovat löysässä. Huonot renkaat, huonot takaiskarit tai väärät paineet gummeissa vaikuttavat myös. Tehostavat vähäistäkin ongelmaa.
Kyllä ainakin Nevada voi. Syynä pääasiassa ohjausvaimentimen puuttuminen, toissijaisesti pleksi ja sivulaukut. Sama pätee Floridaankin, kun ohjausvaimennin hajosi, woblausta ilmeni, uudella vaimentimella ei enää.
Woblaus on oire jostain ihan muusta, kuin ohjausiskarin kunnosta. Ohjausiskunvaimentimella vaan peitetään oire, sitä korjaamatta. Ehjä Nevada ei vemputa etupyöräänsä mihinkään. Ekana tarkastaisin eturenkaan kuvion, paineen, ohjauslaakerin kunnon, etupään kunnon ja huoltotarpeen ja yleisesti koko pyörän kunnon.
-
Parisen vuotta sitten pisti yksi rengasasentaja Caliin renkaan ja kehui:
"Tää on hyvä. Tällä menee mutkaan hienosti!"
Ja minä onneton uskoin. Eipä ole Cali ennen voblannut, mutta sitten senkin harjoittelin...
Luulin ohjausiskarin hajonneen - ei. Sitten tarkistin etupään pultit ja emälaakerin - ei.
Noh, sitten Kosken Huollossa vaihdatinetu renkaan ja voblaus loppu siihen. Opin, että renkaita asentaa kuka tahansa, mutta
kannattaa ostaa ja asennuttaa ammattilaisella.