Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Tevil - Elokuu 30, 2012, 11:54:59 ap

Otsikko: Öljynpainevalon kertomaa?
Kirjoitti: Tevil - Elokuu 30, 2012, 11:54:59 ap
Terve.
Ennenkuin aloittelen oikeaa kädet rasvassa työskentelyä, niin pyytäisin kannanottoja ja kokemuksia näihin ajatelmiin. Kyse on Cali EV:n öljynpainevalosta. Tuo kun syttyi kesken ajon. Pysähdyin, sammutin koneen, tarkistin ölymäärän (ok) ja käynnistin uudelleen. Ajoa n. kilometri ja syttyi uudelleen, ensin himmeästi ja sitten kirkastuen. Epäuskoinen kun olen, toistin tuon saman, samoin tuloksin. Nyt päätelmiäni:

a) Anturivika?  Vaihtoehdosta ehkä helpoin, mutta empä usko. Jos anturi olisi rikki niin eikö se joko palaisi koko ajan tai olisi pimeä. Nyt se kuitenkin syttyy kun laittaa virrat päälle ja sammuu kun koneen käynnistää. Tuntuisi ilmoittavan kadonneesta paineesta. ok?

b) Öljypumpun vika? Epäilen, koska valo sammuu kun koneen käynnistää. Kertoo siis kohonneesta öljynpaineesta ja pumpun toimivuudesta. Koneen käynnissä en huomannut korvakuulolla enkä ajolleen muutoksia.

c) Paineensäädin öljypohjassa?  Sekin tuntuisi toimivan, koska käynnistettäessä paine nousee (siis valon perusteella). Säätöä siis tapahtuu. Liian kova painehan ei valoanturia aktivoi? Voisiko se "laueta" lämmön vaikutuksesta tai mekaanisesta viasta?

d) Ohivuoto ennen paineanturia? Mahdollinen, mutta edellyttää lämpötilan kasvun aikaansaamaa muutosta jossain, missä? Ulkoista vuotoa en ole havainnut. Paitsi hyvin hentoa kostumista paineanturin kupeesta jo pidempään.

Pitäisi siis aloittaa paineensäätimestä. Olenko edes oikeilla jäljillä? Ihmiselle tyypillisen laiskuuden vuoksi tarttuisin neuvojen perusteella vain oikeaan työhön ilman turhaa sähläämisiä.

Vaikka onhan tämä tallityökin osa moottoripyöräilyn viehätystä.  :)



Otsikko: Vs: Öljynpainevalon kertomaa?
Kirjoitti: Ikkala - Elokuu 30, 2012, 12:08:25 ip
Mulla löyty vika paineisiin noin:   http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=3785.0

Sinuna kokeilisin ensin toisella anturilla. On niitä hajonnut noinkin että välillä palaa ja välillä ei. Kosteus tekee ihmeitä.

Mittaa paineet jos mahdollista.
Otsikko: Vs: Öljynpainevalon kertomaa?
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Elokuu 30, 2012, 12:53:24 ip
Vilkaiseppa keskustelua: http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=3703.0
Se, että palaa välillä himmeästi, viittaa nimenomaan rikkinäiseen kytkimeen.
Himmeä palaminen voi johtua myös siitä, että kytkin on ulkopuolelta likainen ja
kostealla ilmalla sähkö kulkee sitä likaista ulkopintaa pitkin.
Tämä ei sulje pois sitä mahdollisuutta, että kytkinvian lisäksi myös öljynpaineessa
olisi jotain oikeasti vialla.
Otsikko: Vs: Öljynpainevalon kertomaa?
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 31, 2012, 01:27:05 ap
Jos haluaa rauhan sielulleen niin mittaat öljynpaineen ja jos se on ok niin vaihdat anturin. Joskus on joutunut anturiremonttiin useinkin. Muutoin yksinkertainen homma mutta avaimen sovittamisen kannalta hiukan hankala paikka.

98% varmuudella veikkaisin anturivikaa.
Otsikko: Vs: Öljynpainevalon kertomaa?
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Elokuu 31, 2012, 08:41:48 ap
Tuossa on erikoisavain öljynpainekytkimen vaihtoon. On helppo
ottaa matkallekin mukaan pienen kokonsa ansiosta.

Otsikko: Vs: Öljynpainevalon kertomaa?
Kirjoitti: Tevil - Syyskuu 05, 2012, 08:35:15 ap
Kiitos kommenteista ja neuvoista!

Kuten te arvelittekin, öljynpaineen mittaamisen jälkeen tuomio on selvä. Anturivika. Paineet nousi käynnistettäessä tyylikkäästi n. 5 bariin, joka liene ihan ylärajalla. Mittarin jouduin ostamaan ja siihen asetelma helpoon mittaamiseen - liittimet ja pätkä letkua (yht. 30€).

Hyvät syksykilometrit!
Otsikko: Vs: Öljynpainevalon kertomaa?
Kirjoitti: MotoJussi - Syyskuu 05, 2012, 20:12:44 ip
Kiitos kommenteista ja neuvoista!

Kuten te arvelittekin, öljynpaineen mittaamisen jälkeen tuomio on selvä. Anturivika. Paineet nousi käynnistettäessä tyylikkäästi n. 5 bariin, joka liene ihan ylärajalla. Mittarin jouduin ostamaan ja siihen asetelma helpoon mittaamiseen - liittimet ja pätkä letkua (yht. 30€).

Hyvät syksykilometrit!

Mitäs totas jotas jos tekis jatkoletkun tuohon guzzin omaan hienoon anturiin?

jatkoletkulla sijoittais guzzin hienon anturin jonnekin missä ei ole niin kuuma, ja jossa ei tule vettä niskaan.

nääs mullakin on mennyt jo vaikka kuinka hiton monta noita sikahienoja antureita, eikä kilometrejä ole vielä edes 120 000.

J
Otsikko: Vs: Öljynpainevalon kertomaa?
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Syyskuu 05, 2012, 20:28:44 ip
Vika on kelvottomissa osissa. Tuskin se auttaa, vaikka
sijoittaisi kullalla silattuun vitriiniin.

Otsikko: Vs: Öljynpainevalon kertomaa?
Kirjoitti: BMW - Syyskuu 05, 2012, 20:45:26 ip
Mulla ei oo menny yhtään anturia(kop,kop) 2006 vuodesta lähtien mitä tolla lipanonilaisella oon ajellu ja on sillä lipanonilaiset polliisitkin ajellu varmaan samalla anturilla ties kuinka paljo Lipanonin helteissä. Onko vaan hyvää säkää?
Otsikko: Vs: Öljynpainevalon kertomaa?
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Syyskuu 05, 2012, 20:54:32 ip
Tuolla toisessa ketjussa esitin teorian, että noiden laatuvaihtelu on niin suurta,
että tuurilla saa vuosia toimivan osan. Silloinhan niistä huonommista ei saa
ikinä tietääkään (paitsi kuulemalla toisten kokemuksista).

Otsikko: Vs: Öljynpainevalon kertomaa?
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Syyskuu 05, 2012, 21:26:02 ip
Näitähän tulee varmasti useammasta tehtaastakin. Kuvassa edessä oikealla viimeksi
Piikkiöstä tilattu malli, joka on ainakin ulkoisesti jämäkämmän oloinen kuin vanhempi
vasemmalla. Paineentasausreikä on siirretty keskiekektrodin juuresta keskielektrodin
sisään (ontto putki). Ehkä siitä menee vähemmän vettä sisään kuin vanhemmasta
mallista.

Otsikko: Vs: Öljynpainevalon kertomaa?
Kirjoitti: NorgeGTL - Syyskuu 05, 2012, 21:39:11 ip
Vastahankkimassani Calissa on myös anturi rikki ja ex-omistajan mukaan vaihdettu kuulemma joka huollossa eli noin kerran vuoteen. Mistä saa toimivan?
Otsikko: Vs: Öljynpainevalon kertomaa?
Kirjoitti: kaide - Syyskuu 05, 2012, 21:50:54 ip
Syy toistuvaan hajoamiseen samassa pyöräyksilössä voi olla joku asentamisessa tapahtuva virhe. Mekaanikko tekee toistuvasti saman virheliikkeen. Kiristää liikaa tai liian vähän. Toinen voisi olla valuvirhe lohkossa tai huono kierre. Maadottuu huonosti jne. En ihan usko, että kerran kun joutuu vaihtamaan, niin sen jälkeen säännöllisesti.
Otsikko: Vs: Öljynpainevalon kertomaa?
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Syyskuu 05, 2012, 21:58:15 ip
Usko pois, että ne on vaan niin huonoja rakenteeltaan. Kytkiminelementtien korroosio
on suurin syy toimimattomuuteen. Mutta kuten olen aiemmin maininnut niin sisuskalut
voivat juuttua melkein uudestakin kytkimestä, jolloin korroosiota ei ole millään
kerinnyt tapahtumaan.
Otsikko: Vs: Öljynpainevalon kertomaa?
Kirjoitti: kaide - Syyskuu 05, 2012, 23:19:25 ip
En usko, koska ongelma koskee vain murto-osaa. Loput ajelevat satoja tuhansia ilman tätä ongelmaa.
Otsikko: Vs: Öljynpainevalon kertomaa?
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Syyskuu 06, 2012, 07:37:11 ap
Voihan tietysti olla, että joissakin pyörissä ilmavirrat menevät niin, että sateessa
kytkin on jatkuvassa vesisuihkussa. Kytkimen johto voi olla myös reititetty niin,
että se ohjaa veden suoraan kytkimelle.
Otsikko: Vs: Öljynpainevalon kertomaa?
Kirjoitti: kaide - Syyskuu 06, 2012, 09:32:37 ap
Jotain tuohon suuntaan. Joku tiiviste jää pois jne.
Otsikko: Vs: Öljynpainevalon kertomaa?
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Syyskuu 06, 2012, 09:47:25 ap
Tuossa vielä kuva kytkinelementeistä. Oikeanpuoleisessa on keskellä musta
muovinen tappi, joka nostaa vasemmalla olevan jousikuormitetun kytkinpinnan
irti oikeanpuoleisesta silloin kun öljynpainetta on riittävästi.
Kummatkin pinnat ovat magneettista materiaalia (rautapeltiä), jotka on pinnoitettu jollain.
Vasemmanpuoleisesta on pinnoite osittain lähtenyt irti ja se on ruosteessa.
Oikeanpuoleinen on uudenveroisessa kunnossa. Tähän on vaadittu sähkövirtaa ja vettä.
Näistä ei siis enää kulje sähkö läpi, joka tarkoittaa, että öljynpainevalo ei pala koskaan.
Otsikko: Vs: Öljynpainevalon kertomaa?
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Syyskuu 06, 2012, 12:09:27 ip
Avasin ajankuluksi vielä yhden, joka lakkasi johtamasta sähköä n. 200km ajon jälkeen.
Tämä oli sitten pöydällä irrallisena eikä edelleenkään johtanut sähköä. Yllätykseksi
kevyt kopautus kytkimen kylkeen palautti sen toimivaksi, mutta kytkin pääsi pyörään
vain siksi aikaa kun Piikkiöstä tuli uusi.
Avauksen tulos: Ei mitään korroosiota, ei mitään näkyvää vian aiheuttajaa. Ainoa selvä
ero muihin oli, että kontaktipintakuppi (aiemmassa kuvassa vasemmalla) oli löysä jousen päässä
päinvastoin kuin muissa avaamissani. Jotenkin se vaan oli päässyt jumittumaan aukiasentoon.

Otsikko: Vs: Öljynpainevalon kertomaa?
Kirjoitti: kaide - Syyskuu 06, 2012, 16:37:56 ip
Talvisäilytysolosuhteet voisi olla yhteinen nimittäjä. Jos säilytyspaikan lämpötila pääsee seilaamaan 0-asteen molemmin puolin, koneen sisään tiivistyy kosteutta, joka ajan mittaan aiheuttaa korroosiota.
Otsikko: Vs: Öljynpainevalon kertomaa?
Kirjoitti: BMW - Syyskuu 06, 2012, 18:53:14 ip
Mulla on lipanonilainen talvet kylmässä (joskin kuivassa) tallissa. Kahitiilisen piharakennuksen entinen pesuhuone on mun motskaripaja.
Otsikko: Vs: Öljynpainevalon kertomaa?
Kirjoitti: kaide - Syyskuu 06, 2012, 20:59:38 ip
Lipanonilaisessasi saattaa kullatuilla kontaktipinnoilla varustettu anturi.