Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Elokuu 22, 2012, 10:21:44 ap
-
Tein aiheesta ajantasaisen ohjeen metelin suhteen.
Tyyppikilvestä tai tarrasta löytää tiedon paljonko möykkää saa olla.
Jos on vanha pyörä tai kilpi vaurioitunut tai hukassa niin ohessa myös muistiota siitä millainen mökä on saanut korviin kuulua kulloinkin. Vanhempia säännöksiä en alkanut keräämään mutta 98% Guzzikuskeista ajelee -70-luvun kalustolla tai uudemmilla.
http://www.motomatti.fi/2012/08/moottoripyoran-tyyppikilpi-ja-melu.html
Jos tyyppikilpi tai -tarra on vaurioitunut tai hävinnyt on ajoneuvon omistaja velvollinen hankkimaan uuden.
-
Mitä sitten jos ei suostu siihen että sinitakkinen kaasuttaa pyörääni ja haluan kaasutella itse ??
-
Saattaa täyttää viran toimituksen estämis-tunnusmerkit. Häkki heilahtaa. Ei vaineskaan. Todennäköisemmin ruuvaavat rekisterikilven pois ja jatkat katsastuskonttorilla sitten joskus myöhemmin.
-
Puuttumiskynnys täällä Keski-Suomessa on todella korkea. Saunottiin tuossa kesällä erään paikallisen poliisin/moottoripyöräpoliisin kanssa ja hänen mukaansa ei ääniä juuri mittailla, ellei a) hölmöile riittävän kiinnostavasti liikenteessä b) omaa niin kamalat äänet, että ihan oikeasti "ottaa korvaan" liikenteen seasta. Sanoi vaan, että maalaisjärjellä hekin pelaavat, kyllä se kuljettaja jolla on liian kovat äänet pyörässään tietää sen itsekin kuuntelemalla.
-
Järjen osuus meluasioissa on siis suoraan verrannollinen asuinpaikkaan. Etelässä kuulemma mittaillaan ahkeraan...
-
Saattaa etelässä olla kapasiteettiakin enemmän sinitakeissa..
-
Liikaa resursseja, joilla ei ole kapasiteettia tarpeeksi ymmärtämään, että olisi tärkeämpiäkin kohteita suorittaa valvontaa.
Meluasioista tuli mieleen. Kuulin tuossa hyvän vertauksen esim Ahveniston ympäristölupaan liittyen. Siellähän lähellä asuvien asukasyhdistys valvoo radalta tulevaa melua. Kurvailemaan ei pääse, jos mp:n melut ylittävät 96dB(A). Todennäköisesti jokaisella omakotiasujalla on käytössään ruohon leikkuri, josta lähtee meteliä vähintään saman verran. Kukas niitä mittailee? Jokin vihertävä partio kiertelisi puutarhoissa mittailemassa Briggs&Strattoneitten pakoääniä. Ruohonleikkuu kuuluu kansalaisoikeuksiin. Sitä saa suorittaa milloin tahansa 24/7. Ja taho, joka uskaltaa ehdottaa puulämmitteisten saunan kiukaitten päästömittauksia ja rajoja tekee poliittisen itsemurhan. Pieni motoristiparka on suurennuslasin alla.
-
Pienkonedirektiiviin piti tulla tuo melu- ja saastepäästömittaus myös kodinkoneille. Ei tullut kun vastustus oli niin kovaa ja laajaa. Omakotiyhdistyksetkin vastustivat.
Tuli sen sijaan pienkonebensiini joka on ns. vähäpäästöistä. Oletus oli että kaikki siirtyvät käyttämään sitä. Käyttöä ei kuitenkaan valvota mitenkään.
Näin vesitettiin pienkonedirektiivi.
Tosin se on osittain silloin voimassa kun tehdään vastaavia töitä palkan eteen kuten kiinteistöpalvelut.
Perämoottoreissa esitys oli että vain sähkö- ja nelitahtimoottorit katalysaattorilla olisivat sallittuja siirtymäajan jälkeen. Sekin vesittyi mutta venemiehet tietänevät enemmän.
-
No, asiasta toiseen... moottoripyörien katsastus ym. on taas etenemässä EU:ssa. >:(
http://ec.europa.eu/transport/doc/roadworthiness-package/com%282012%29380.pdf
-
Tuo katsastusasia on maassamme ns kova juttu. Että se saataisiin läpi ollaan valmiit lakkauttamaan vaikka Liikkuva Poliisi syömästä katsastuskonttorien leipää. Liikennevalvonta tekniseltä osalta jäisi siis paikallispoliisin mututuntuman varaan.
Mieluimmin asioisin muutetulla pyörälläni ammattitaitoisen liikkuvan kanssa kuin kinaisin paikallispoliisin kanssa koska siitä tulisi väkisinkin arvovaltakysymys ja oletettu syy jäisi taka-alalle. Olen valitettavasti törmännyt konstaapeleihin jotka perustelevat päätöstään "koska minä sanon niin"-periaatteella. Ammattimiehen tunnistaa ammattimaisesta asenteesta. Kirkonkyläpoliiseilla sitä ei aina ole. Hermostuvat heti kun kysyy perusteita.
Jotkut jo taputtavat liikkuvan lakkautusaikeille?
-
Tämähän ei korkealla halinnan tasolla ole kovin vaikea päätös runnoa läpi; Liikkuva lopetataan, ei tarvi uhrata siihen rahaa ja samalla hyväksytään katsastuspakko moottoripyörille ja hinnoitellaan se älyttömäksi-> artisti maksaa ja raha juoksee valion kassaan. Valtio voittaa... aina.
-
Tämähän ei korkealla halinnan tasolla ole kovin vaikea päätös runnoa läpi; Liikkuva lopetataan, ei tarvi uhrata siihen rahaa ja samalla hyväksytään katsastuspakko moottoripyörille ja hinnoitellaan se älyttömäksi-> artisti maksaa ja raha juoksee valion kassaan. Valtio voittaa... aina.
Valion kassaan?
No valtiohan ei tässä mitään voita, ei ole valtion katsastusasemia enää - eipä ole ollut vuosiin. Eikä asia ole Suomen valtiosta lähtöisin.
Liikkuvan poliisin asiantuntemuksen osalta on selvää, että se säilyy - eihän niitä poliisimiehiä lopeteta eikä välttämättä siirretä edes toisiin tehtäviin.
Jos joku on tosiaan sitä mieltä, että tiellä liikkuvien sakotus on poliisin kaikkein tärkein tehtävä, saa olla sitä mieltä ihan vapaasti.
Toisaalta: jos poliisista halutaan oikeasti säästää, koko #%¤& lupahallinnon voisi kevyesti siirtää muille viranomaisille. Ei esim. terroristikauhuisessa USAssa passia myönnä poliisi.
Eikä ajokorttia oikeasti myönnä poliisi, poliisi vaan siunaa ajotutkinnon tuloksen.
-
Valtion kassaan, olipa näppärää tarttua kirjoitusvirheeseen.
Eipä ole ei, vuodesta -94 alkaen ollut yksityisen konttorin perustaminen vapaata. Mutta ajatuksellasi "ei valio tässä mitään voita" ei pitkälle pötkitä. Kun kerran saadaan lisää maksavia asiakkaita katsastuksen piiriin, kilahtaa Suomelle 22% alvia jokaisesta konttorilla käynnistä.
-
Kyllä siittä katsastuksen hinnasta menee valtion kassaan reilu viidennes. Sitä enemmän mitä korkeampi katsastusmaksu sekä muut maksut mitä katsastuksen yhteydessä , erikseen, peritään.
Kuten:
katsastus
pakokaasumittaus
raskaan kaluston atk-pohjainen jarrusovitus
raskaan kaluston nopeudenrajoittimen tarkastus
raskaan kaluston vak/adr -katsastus
Myös:
identiteettitarkistus
laaja maahantuontikatsastus
rekisteröintikatsastus
muutoskatsastus
kuntotarkastus
ja muita katsastustoimipaikkojen palveluita jotka eivät ole lakisääteisiä
Ja jokaisesta toimenpiteestä erikseen valtion kassaan 22%.
Helppoa rahaa kun perintä ja tilityskin on ulkoistettu.
Eivät tuottaneet valtion katsastuskonttorit näin hyvin.
Näin veromaksajana voin olla tyytyväinen tästä kehityksestä.
Valtiojohtoista on vielä autoveron perintä. Sitä peritään moottoripyöriltäkin vaikka ministeriössä saakka myönnetään että ko veron perintä moottoripyörien osalta on tappiollista.
Mitäpä tekevät virkapäät: Eivät esitä veroa poistettavaksi vaan korotettavaksi siten että tulot kattavat kulut. Meni vähän off-topic mutta nää asiat ovat joskus niin meikäläisen järkeen käymättömiä.
-
No joo, mutta tämä moottoripyörien katsastusidea ei tällä kertaa ole Suomesta lähtöisin.
-
Ei ole idea,tällä kertaa, täältä lähtöisin mutta suvereennina jäsenvaltiona voimme täällä ihan itseksemme päättää otammeko katsastuksen käyttöön ja jos otamme niin missä muodossa. Direktiivi on aina ohje ei määräys. Vasta jäsenvaltion päätöksellä siitä tulee laki johon oma lainsäädäntömme viittaa. Kukin jäsenvaltio tekee päätöksen omin päin.
Myös toisin päin on mahdollisuus toimia: jos direktiivi tuntuu vajavaiselta niin kukin jäsenvaltio voi sitä halutessaan muokata tiukenpaan muotoon kunhan se ei ole ristiriidassa direktiivin kanssa eikä rajoita vapaata tavaroiden liikkumista.
Suomen Valtio on perinteisesti ollut kiltti oppipoika ja tehnyt lainsäädännöstään hyvinkin EU:n Komission esityksiä myötäilevää lukuun ottamatta juuri näitä ajoneuvosäädöksiä joiden kohdalla maallamme on menossa useita kansalaisten nostamia kanteita EY-tuomioistuimessa. Erityisesti vapaan liikkuvuuden, tullimaksujen ja verotuksen osalta.
Itse sain, apuvoimineni, (Smoto, MMAF) aikoinaan pois ns laajan maahantuontikatsastuksen ETA:n alueelta tuodulle ajoneuvolle tekemällä aiheesta henkilökohtaisen rikostutkintapyynnön ja toimittamalla sen tulokset EY-tuomioistuimeen ratkaistavaksi. Silti vielä katsastuskonttorilla nikottelevat vastaan kun muka "menettävät" rahaa ja väittävät että
tarvitaan "laaja". Silloin kannattaa vedota lakiin tai vaihtaa konttoria. Niitähän piisaa...
Identiteettitarkistus riittää eikä pyörän tarvitse olla ajokunnossa. Vasta sen jälkeen Tulliin.
-
suunnitelmissa on tuoda varav10. Toimin siis siten, että ajan sen tänne Suomensaarekkeelle ja sitten hyshys ja kilpi vaan vaihtuu tarpeen mukaan.
-
Ei ole idea,tällä kertaa, täältä lähtöisin mutta suvereennina jäsenvaltiona voimme täällä ihan itseksemme päättää otammeko katsastuksen käyttöön ja jos otamme niin missä muodossa. Direktiivi on aina ohje ei määräys. Vasta jäsenvaltion päätöksellä siitä tulee laki johon oma lainsäädäntömme viittaa. Kukin jäsenvaltio tekee päätöksen omin päin.
<snip>
Totta on, että direktiivin mukainen lainsäädäntö tulee voimaan vasta jäsenvaltion omalla päätöksellä, mutta sitovan direktiivin suhteen valtiolla ei ole muuta mahdollisuutta kuin panna se täytäntöön. Omin päin, totta kai. ;D
Wikipedia: "Jäsenmaiden lainsäädännön yhdenmukaistamiseksi valtion tulee määräajassa antaa oman oikeusjärjestelmänsä mukainen säädös (Suomessa laki tai asetus), jolla direktiivin tavoitteista tulee osa kansallista lainsäädäntöä."
-
Morse
Missäshän mahtaa vanhassa T3:ssa olla tyyppikilpi, syynäsin perinteiset paikat, mutta eipä löytynyt. Jos ajan hammas on en sen syönyt, niin mistähän semmosen sais ?
Terv P
-
Laitanpa tutkintaan. Tallissa on yksi T3 par'aikaa.
Epäilen vahvasti että kilpi on emäputken edessä keskellä. Tai pitäisi olla ja sen vieressä oikealla stanssattuna runkonumero.
Sen aikaisessa kilvessä ei juuri mitään tietoa ole. Kuutiotilavuus, valmistusvuosi ja paino löytyy.
Tässä Cali kolmosen vastaava kilpi muutamaa vuotta myöhemmin: http://www.motomatti.fi/2012/09/cali3-tyyppitiedot.html
Löytyykö emäputkesta noin 2 mm niitin reiät n. 10 sentin päästä toisistaan? Silloin on kilpi irronnut.
Jos ei ole kilpeä lainkaan ja runkonumero on käsin tehdyn näköinen voisi olettaa että runko on vaihdettu esim kolarin vuoksi.
Tyyppikilpiasiassa lähestyisin maahantuojaa.
-
Kaidelle:
Vara V10 on kannatettava idea jos edukkaasti saa edes jossain määrin käyntikuntoisen. Itse hellinyt samaa aatetta. Varattomuus on ollut rasitteena. Pitäiskö myydä osa Benelleistä pois?
Vaikka en ole juuri ajanutkaan Centaurolla viime aikoina (neljään vuoteen) niin aina välillä pitää käynnistellä ja kuunnella mekaanista sinfoniaa.
-
Päivän syyshinta mobile.de:ssä v10:lle on n. 3650€. Ei tarvitse montaakaan osaa vaihtaa, kun tuo summa on mennyt.
-
Vara-Cali Jackaalina tai EV:nä onkin vähän arvokkaampi toteutettava. Ajatuksena ei tökkisi omalla kohdallani lainkaan..
-
Päivän syyshinta mobile.de:ssä v10:lle on n. 3650€. Ei tarvitse montaakaan osaa vaihtaa, kun tuo summa on mennyt.
Nettimotossakin näyttäis olevan yks ihan siistin näkönen 4800e pyynnillä, ei kovin kallis sekään.
-
Ei niinkään. Saman -97 vuosikerran calit pyörii samassa hintaluokassa Saksassa kuin v10:kin
-
No joo, 3800-4000 on halvimmat "EV"-tyyppikilpiset Calit. Jos siis jatkaa tätä varsin rikollisella ajatuksella leikkimistä ;D
-
Vara-Cali Jackaalina tai EV:nä onkin vähän arvokkaampi toteutettava. Ajatuksena ei tökkisi omalla kohdallani lainkaan..
Kaikki on suhteellista. Jos vaikka vaihtaa pyörää parin vuoden välein, niin sinä menee äkkiä yhden pyörän hinta välirahoina...
-
Jep, eräskin kaveri on viimeisen kolmen vuoden aikana kierrättänyt oman tallinsa kautta kymmenkunta pyörää (monta Suzukin GSXR1000:a, pari KTM RC8:a, crosseja, enduroita jne jne). Veikkaan että on ottanut kohtalaisen henkilöauton verran turpaan tuossa rallissa..
-
Eipä näköjään tuossa mun kakkoskalissakaan ole tyyppikilpi paikallaan. Eikä liioin harrikassa.
Jos oikein pilkunpäälle mennään niin kuinka pakkollisia nuo lätkät mahtaa olla tuommosissa -80 luvun kotkotteissa?
-
Ei mullakaan ole pikkulohkossa minkään sorttista tyyppikilpeä. Tuskin on koskaan ollutkaan, vuosimalli -86.
-
Kyllä siinäkin varmaan jonkinmoinen lätkä on joskus ollut. Jopa Pannoniassa, -62, on moinen pellinpala. Niitä mulla muuten olis uusiakin. Ei vaan taida oikeen kelvata guzziin ;D