Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: MotoJussi - Lokakuu 25, 2005, 10:15:07 ap
-
Olen tässä vähän miettinyt.
Oma pyörä on hieman epäsymmetrinen nyt; vasen puoli pyörästä on kovin alastoman näköinen, eikä painopiste ole aivan keskellä.
Asialle voisi tehdä jotain rakentavaa, vaikkapa talven mittaan.
http://www.volvoclub.org.uk/faq/ImagesProcedures/Images-Turbo/TurboMitsuTD04B.gif osoitteessa oleva kuva voisi kuvata sopivan painoista murikkaa millä saisi pyörän tasapainoon.
Kuinka ollakaan, kotona on hyllyssä aika tarkkaan tuollainen.
Let me see ...
- Painekotelo [check]
- Lisäruiskutus, ohjelmoitava [check]
- lambda-anturit [check]
- öljylauhdutin [tilattu]
- ahtopainemittari [check]
- järki [hukassa]
Eli melkein kaikki tarpeellinen välijäähdytintä ja putkistoa ja öljyletkustoa lukuunottamatta taitaa olla jo hoidossa.
Josko pistäisi mopon talviteloille ja alkaisi edetä pyörän tasapainotuksen kanssa.
MotoJussi
-
Tuota...
Meinasitkos laittaa remmiahtimen ja turbon?
Peräkkäin vai rinnakkain? Olisihan se aika villiä jos toista sylinteriä ruokkisi remmiahdinpaketti ja toista turbopaketti...
Mutta onhan se hemmetin hyvä ettäkokeilumieltä löytyy.
-
RR ehtikin jo kysyä sen mitä olin kysymässä.
Äärimmäisen kiinnostuneena vastausta myös odottaen
Olli
-
Joo ihan vaikka muiden mielenkiinnon vuoksi toimeen tartu ja muista informoida täällä kuinka etenee, edessä kylmää ja pimeää.
-
Tuota...
Meinasitkos laittaa remmiahtimen ja turbon?
Peräkkäin vai rinnakkain? Olisihan se aika villiä jos toista sylinteriä ruokkisi remmiahdinpaketti ja toista turbopaketti...
Mutta onhan se hemmetin hyvä ettäkokeilumieltä löytyy.
Nah, kyllä niitä sylintereitä on tarkoitus syöttää ihan samalla paineella, eli ajatus että toisella ruokkis toista ja toisella toista toimisi tuskin kovin hyvin :)
Mietin että lähtisi liikkeelle ihan simppelillä konstruktiolla, eli että laittaisi ihan suoraan nuo sarjaan, turbo antaisi ilmaa kompressorille joka pumppaisi sen sitten koneelle tai oikeastaan painekoteloon.
Kompressori antaa mukavan ala- ja keskialueen väännön ja jossain kohtaa sitten alkaa turbiini saada sen verran kierroksia että sekin alkaa tuottaa kivasti painetta.
Teemaahan voi jatkojalostaa vaikka kuinka; kompressorin voisi ohittaa siinä vaiheessa kun se ei enää kehitä lisää painetta ja jopa irrottaa sen moottorista kytkimellä; turha sitä on pyörittää jos sitä ei tarvita.
Toisaalta, turha tehdä liian hankalaksi; ei se turbo kuitenkaan kovin usein tee duunia :)
Välijäähdytin olisi varmasti fiksu laittaa turbon ja kompressorin väliin; kompressori ei varmasti tykkää kuumasta ilmasta. Pitää vähän miettiä mistä ja miten sen hoitaa.
Ehkä tästä vielä jotain hauskaa syntyy :)
MotoJussi
-
Vai hauskaa...
Mitenkäs se nitrometaani?
Eikös sitäkin pitänyt jossain välissä kokeilla?
-
Meinaatko syöttää turbolle pakokaasua voin toisesta putkesta vai molemmista? Ainiin, sullahan tuli muutenkin ne putket sinne vasemmalle puolelle molemmat, joten eikun solmu siihen. Melkoisen sekamelskan ahtimia ja putkia saat kyllä ympäröimään pyörääsi :D. Mahtaako se kohta enää mahtua kallistumaan ollenkaan...
Meinasitko muuten jotenkin alentaa puristussuhdetta? Luulisi, että noilla ahtimilla olisi jo tarpeellista, ettei tule vaurioita? Toivottavasti laite muutenkin kestää...
-
Meinaatko syöttää turbolle pakokaasua voin toisesta putkesta vai molemmista? Ainiin, sullahan tuli muutenkin ne putket sinne vasemmalle puolelle molemmat, joten eikun solmu siihen. Melkoisen sekamelskan ahtimia ja putkia saat kyllä ympäröimään pyörääsi :D. Mahtaako se kohta enää mahtua kallistumaan ollenkaan...
Meinasitko muuten jotenkin alentaa puristussuhdetta? Luulisi, että noilla ahtimilla olisi jo tarpeellista, ettei tule vaurioita? Toivottavasti laite muutenkin kestää...
Nyt sopii kallistumaan mainiosti oikealle puolelle, ei haittaa ajamista missään oloissa. Jos vasemman puolen saa yhtä kompaktiksi, on kaikki OK.
Molempien mukien pakokaasut lienee "triviaali" putkittaa vasemmalle kyljelle ja ahtimen pyörittämiseen. Pitäisi kylläkin hahmottaa miten pakopulssien ajoittuminen toisiinsa nähden suhtautuu pakokäyrien mittoihin; osuvatko pulssit päällekkäin ? Ei olisi hyvä se. Pitää ottaa paperia ja kynä ja laskin jossain vaiheessa.... Parasta olisi jos kävisi niin sopivasti että pulssit tulisivat ahtimelle tasatahtia.
Nykyiset pakoputket nostetaan kokonaan syrjään, vain äänenvaimennin jää paikalleen.
Puristussuhteen alentaminen ei kuulosta yhtä miellyttävältä kuin vesi-alkoholi-ruiskutus, joka sekin on täysin mahdollista, melkeinpä triviaalia. Periaatteessa homma on hyvin simppeli.
Ehkä tästä vielä jotain tulee.
Voisi "ruttuputkesta" tehdä ensimmäisen version putkituksesta ja säätää siitä sitten eteenpäin. [päivitys: kävin biltemassa katselemassa ja taivuttelemassa ruttuputkia. ei ole hyvä ajatus käyttää niitä. eivät taivu tarpeeksi pienelle kaarelle]
MotoJussi & California Kompressor
-
Keu, Jussi!
Näyttää uhon määrässä siltä että tuo putkenmutka tulee tehtäväksi melki pakosta tai sitten joudut oleen nolona pitkään.
Mukava kuulla että olet palannut sfääreistäsi takaisin maan pinnalle (lähes) ja ottanut lähtökohdaksi tuon sarjaankytkennän. Paljonko siellä 5000 -6000 varvin kohdalla oli syöttökartassa jäljellä pykäliä käytettäväksi? Vai pitääkö suuttimia suurentaa ruokahalun kasvaessa?
Äkkiseltään tulee mieleen seuraavat asiat: Ilmaboxin kestävyyden varmistaminen (lämpörasitus), ilmaputket joihin integroitu jäähdytys esim tuubiratkaisu tai rivoitus sekä pienikokoinen lämmönvaihdin ja sille paikka, mek. ahtimen takapään laippa, pakokäyrät ahtimelle ja pois, öljynkierto ahtimelle, öljynjäähdytin ja sen sijoitus, ym muuta mukavaa askaretta. Luulenpa että monenlaista palikkaa joutuu vielä vääntään ja ostaan. Onko pankkitili kunnossa?
mm
-
Mainitaan tässä nyt ääneen pari juttua...
Voipa hyvinkin olla että saman verran paukkua saa tai saisi nopeuttamalla kompressoria välityksiä vaihtamalla. Voi olla että jos turboa ei saa kivasti toimimaan, menee turbo myyntiin ja pienempi kiilahihnapyörä hankintaan.
Niin, miksi sitten lähteä leikkimään ison ja hankalan virityksen kanssa kun "saman" tuloksen saisi vaihtamalla yhden kiilahihnapyörän pienempään? Vastaus on ilmeinen; pyörä olisi jatkossa tasapainoinen. Mukava muhkura molemmilla kyljillä. Lisäksi siitä lähtisi hauska ääni: vasen kylki viheltää, oikea ulvoo ja taakkepäin kuuluu murinaa.
Tuohonhan tuo sopisi. Kaiketi: http://hogsden.dyndns.org/~jsavola//ahdin/27.html
Bensansyöttökartassa on varaa vaikka kuinka hemmetisti; nyt on suurimmat lukemat muistaakseni "parikymmentä" (millisekunnin kuudestoistaosaa).
- Ilmaboxin kestävyyden varmistaminen (lämpörasitus),
Jos ahtopaineet pidetään noin kilossa niin sitten se varmaan kestää ja jos ei kestä niin sitten korjataan :)- ilmaputket joihin integroitu jäähdytys
Näin eilen erään velhon toyota-corollassa Turbo-Unon välijäähdyttimen. Jotain sellaista voisi ajatella turbon jälkeen mahd lähelle. Sopivan kokoinen. Corollasta on penkitetty 150+ hp, joten palikoiden kokoluokka täsmännee.
- mek. ahtimen takapään laippa,
Jep, se on hieman ohut, mutta jos siihen tekee riittävästi reikiä ja niihin kierteet, saanee laipan kiinni pysyvästi. Taitaa kyllä joutua tekemään tuohon reunaan lisää materiaalia että saa kunnolla kiinni laipan.
http://hogsden.dyndns.org/~jsavola//ahdin/13.html (http://hogsden.dyndns.org/%7Ejsavola//ahdin/13.html)- pakokäyrät ahtimelle ja pois,
Motonetistä tms sopivan paksuista pakoputkea, heppailee pätkistä kasaan ja kun muoto on kunnossa, antaa jollekin joka osaa tehdä putken. Vapaaehtoisia löytyy varmaan Tampereen suunnalta ?Jospa ryöstää koneen alapäästä, sieltä missä on nämä kolme pultinpäätä ? Siellähän on paineista öljyä tarjolla.
http://hogsden.dyndns.org/~jsavola/motopix/MG_P8040107.JPG (http://hogsden.dyndns.org/%7Ejsavola/motopix/MG_P8040107.JPG)- öljynjäähdytin ja sen sijoitus,
Mahdollisimman lähelle turbon öljynpoistoaukkoa; mitä kuumempi öljy, sitä helpommin se luovuttaa lämpöä.- ym muuta mukavaa askaretta.
Joo... Toivottavasti ei iske väsymys kesken askareen :) Onneksi on sellainen vaihtoehtoinen reitti että jatkaa kompressorin kanssa, jos homma alkaa mennä mahdottomaksi.
Tarkoitus on säilyttää mahdollisuus palata nykyiseen systeemiin helposti, pulttaamalla tämänhetkiset osat kiinni.
No katotaan kuinka äijän käy ...
MotoJussi & California Kompressor