Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: NorgeGTL - Heinäkuu 23, 2012, 09:58:52 ap
-
Vanhuus ei tule yksin vaan starttivian kanssa. Juuri kun olin eilen ajellessani mielessäni kiitellyt Norjalaista niin eikös jättänyt sitten käynnistymättä. Kilometrejä takana vasta 96800. Vanha konsti käyttöön eli kolautus startin sopivalla erikoistyökalulla, joka tässä tapauksessa oli paksusta harjateräksestä tehty piikki, kylkeen kunhan ensin poistin muovisen suojan ettei tärveltyisi. Lähti. Työkalun jätin kyytiin ja sen jälkeen on toiminut. Mutta uutta kaipaa ja mistä ja mihin hintaan. Wendelillä 375€. Mitähän maksaa käyttää autosähkökorjaamossa tai vastaavassa?
-
Kyllä sen autosähkökorjaamo korjaa. Veikkaisin että noin satasen nurkilla on työ ja osat päälle.
Korjaan kyllä minäkin mutta hintaa en vielä tiedä kun ei ole viasta tarkkaa tietoa.
Tuo Wendel vaikuttaa melko kalliilta paikalta.
Eikös tuo Norgen startti ole Valeota paksumpaa mallia ja merkiltään Bosch?
http://www.motomatti.fi/search?q=guzzin+startit
Muistaakseni Valeo sopii helposti myös Norgeen ja jaksaa kyllä pyöräyttää 1200 cc konetta. Esimerkiksi Breva 1100 suhteen ei ole ongelmaa. Tosin itsellä on nyt Brevassa Bosch mutta siitä syystä että Valeo siirtyi T3:seen kun myin siitä alkuperäisen ja omaan käyttöön liian matalakierroksisen Boschin pois.
Valeon hinta pyörii jossain reilun kahdensadan tietämillä. Sen kopio on edullisempi.
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Motor/Starter-and-supplies/Starter-Aviamo-as-of-76::1775.html
-
Wendelin laite on alkuperäinen. Ja Boschihan se taisi olla kun sitä silmäilin. Syyskuun alkuun asti meinaan Norgea käyttää ja sitten joudan asiaa tutkimaan. Siihen saakka pitää kuljettaa jotakin erikoistyökalua mukana vaivan uusiutumisen varolta. Mutta pitää tutkia asiaa. Ebayssa Valeo 1100 Brevaan vajaa 230€.
-
Vika uusiutui tänään ja piti jo lykätä käymään kun ei naputtelu auttanut. Solenoidivika taitaa olla kun sen ohittamalla startti itsessään pyöri ihan ok. Kotipihassa toimi taas ihan normaalisti. Vaan kun on vasta ensi viikolla aikaa paneutua asiaa niin nyt pitää vaan toivoa onnea ja riskejä pukkaajia kun keski-Suomen kautta EP:lle matkattava viikonlopun aikaan.
-
Miten tuommonen Norjalainen lähtee työntämällä käyntiin? Omat kokemukset on aika heikot ruiskupyörien työntökäynnistelystä. Ovat aika huonoja lähtemään. Tosin kokeilujen syy on yleensä ollut heikko starttausvirta.
-
Startti on helppo irroittaa ja itsekin huoltaa. Sehän on kiinni parilla pultilla ja johdot lisäksi.
Vikakohteita:
- Hiilet jumissa / kantavat / kuluneet. Puhdistus / vaihto. Hiiliä yleisesti myynnissä autosähkökorjaamoilla / -liikkeissä.
- Hiilien pidikelevy ( iso pyöreä, musta ) murtunut ja pätkii. Vaihto. Saatavana em korjaamoilta.
- Solenoidi jumittaa. Yleensä syynä kostea hiilipöly. Puhdistus ja voitelu ohuelti.
- Siirtomekanismi jumissa hiilipölyn takia. Puhdistus.
Vehjes on helppo avata, kunhan muistaa, että tuon mekanismin niveltappi on kiinni pyhällä hengellä, joten yleensä se putoaa lattiakaivoon tms. riemukasta...
Monelle on tullut yllätyksenä startin avauksen yhteydessä sisällä ollut vesi. Käsille kannattaa varata rasvatonta puhdistussprayta ( EI CRC tms. ) ja / tai paineilmaa. Sprayvaseliini on erinomainen tämän voitelussa.
Itse olen käyttänyt PRF-kontaktisprayta ja em. vaseliinia. Mitään erikoistyökaluja tai -kikkoja ei tarvita.
Sitten on tietenkin tärkeä tarkistaa starttiin vievä johdotus.
-
Kyllä se lähtee kun kaksi ripeätä kaveria pukkaa reippaasti ja kakkosvaihde päällä. Eilen oli pihassa asfalttia vain alle 10 metrin matka ja se riitti. Kolmosella ei lähtenyt. K-sarjan Bemareita olen lykkinyt aikanaan monet kerrat käymään eikä tosiaan lähtenyt niin kuin kaasarikoneinen, joille tuntuu riittävän se että hieman pyörähtää. Ruiskut tuntuu tarvitsevan ainakin sen pari "rytkäystä".
-
Juuri näin itsekin olen ymmärtänyt. Kaverin Aprilia Milleä ei joskus saatu työntämällä käyntiin. Ei vissiin pyörinyt riittävän tasaisesti, että olisi saanut luettua kierroslukuanturia tms.
Ja eihän Ekun rata-Lemanskaan (vaikkakin kaasareilla) lähtenyt käyntiin rullaamalla; kärjetön sytty ei herännyt takarenkaasta kiertämällä.
-
Merkittävin käyntiinlähdön este ruiskupyörässä on se että järjestelmä on mietitty toimimaan siten että heräte käynnistymiseen annetaan napilla jolloin käynnistysprosessi lähtee käyntiin ja se tarvitsee riittävän suuren kierrosnopeuden että sytytys ja ruisku saisivat kunnollisia signaaleja riittävän määrän peräkkäin , yleensä kahden - kolmen kampiakselin kierroksen verran. Kaksisylinterisessä nelitahtikoneessa se merkitsee huonoimmillaan vasta yhtä puristusta jonka pitäisi kyetä antamaan riittävä paine männän päälle jossa olisi seos ja siihen tulisi vielä kipinäkin. Harvoinpa se lahteen noin vähällä vaikka olisi kunnossakin.
Lykkääminen muutenkin antaa järjestelmälle virhetietoa koska starttimoottori ei ole pyörinyt niin virheblogiin kertyy luettavaa ja kolmio huutomerkkeineen ja punainen valo tillittävät mittaristossa. Siksi lykätessä on samalla painettava starttinappia juuri samalla sekunnilla kun kytkintä nostetaan ja p**se putoaa penkkiin.
Jos akkujännite on alle 11 V on varsin turha koettaa käynnistää edes lykkäämällä. Järjestelmä on päättänyt olla käynnistämättä konetta. Todellinen raja on kuitenkin 9,5 V mutta silloin käynnistämiseen tarvitaan syvällisempää tietoa ja starttinapin ja sen ohjaaman järjestelmän ohittaminen. Akkujännitteenhän näkee CARC-Guzzeissa ajotietokoneelta. Jos ei edes sitä nää niin vika on jo isompi.
Muutenkin tuo lykkääminen on arvelluttava keino katalysaattoripyörässä. Ruisku voi ruittailla omia aikojaa lykkäysyrityksen aikana polttoainetta joka ei kuitenkaan saa kipinää ja bensa on valmiiksi katalysaattorissa odottamassa isoa paukkua. Ei hyvä.
Akku kannattaa ladata ensin täyteen. Jos ei ole laturia niin voi mahdollisesti lainata toisesta pyörästä akkua mutta siitä ei ole yleensä pitkäkestoista iloa.
Parhaaseen tulokseen pääsee starttikaapeleilla: Virtaa antava laite, esim auto käy korotettua tyhjäkäyntiä ja plussa kaapeli kytketään virrattomaan akkuun ja miinuskaapeli vaikka vaihdelaatikon kylkeen. Tällöin ei pyörässä saa olla virta päällä. Tässä välissä voi pitää kahvitauon ja antaa akun latautua. Kaapelit irrotetaan, ensin musta sitten punainen sekä pyörästä että autosta. Virrat päälle ja käyntiin pitäisi lähteä. Käynnistystä ei siis yritetä kun starttikaapelit on kytketty vaan vasta niiden irrotuksen jälkeen. Sitä on turha starttailla jos akku on vielä latautumaton niin osa hyvästä sähköstä jää matkalle.
-
Joo, rouvan Triumph (pyörä, ei alusvaate ) oli jäädä Kuvan mopopalvelun pihaan, kun geeliakku lopetti toimintansa. Onneksi Simolla oli akkubuusteri jolla sai riittävästi mehua patteriin. Meni jännite niin alas ettei työntämällä inahtanut.
-
Irroitin startin ja vein sen täkäläiseen Bosch Serviceen ja epäilivät heti hiiliä, koska solenoidikin maadoittuu hiilien kautta. Tilataan kuitenkin uusi solenoidi ja sovittiin notta hiilet katsotaan myös. Huomenna tai ylihuomenna pitäisi olla valmis ja kuulee lopullisen vian.
-
Jo pomppas... Solenoidia ei saatu varaosana, hinta olisi ollut 65. Uusi Bosch startti olisi hinnaston mukaan 270e mutta sitäkään ei myydä. Liekö yksinoikeus myyntiin jollakin.
Sitten synnintunnustus. Olin kai kolauttanut starttia liian kovalla kouralla kun oli magneetti, vai mikä se nyt oli, murtunut ja sirpaleita oli sisuksissa. Puhallettiin pois. Hiilet oli ok eikä muutakaan murhetta ollut sisuskaluissa. Vikakohteeksi mainittiin vielä mahdollinen herätevirran liittimen löysyys. Pitää tarkistaa.
Mutta... Startti menee kai uusiksi kun vikaa ei ole paikallistettu, rikkomani osan lisäksi. Ja kun tuohon ei saa osia. Jollakin tosin on varmasti tuohonkin olemassa kiertotie.
-
Älä sitten heitä tätä viallista starttia romukoppaan. Sille löytynee tarve...
Ne mainitsemasi magneetit ovat haurasta jollain sintrausmenetelmällä jauheesta muotoon puristettua massaa. Särkyvät kopistelusta kyllä.
1200 kone lähtee kyllä käyntiin hiukan pienemmälläkin startilla eikä tule niin kalliiksi: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Electrical-Ignition/Starter:::1_39_185.html
Hinnat alkaen 150€.
Epäilen että ei Bosch tee erikseen juuri Guzzille starttia. Tässä on taas vanha markkinamiesten juju. Laitetaan mp-osalle eri varosanumero kuin auto-osalle ja tietokonemaailmassa homma hoituu sillä.
Kyllä joku tonkii vielä selville mitkä osat käy.
Esimerkiksi tuolla linkissä mainittu Valeon "Brush revision set" hiilisarja maksoi pari vuotta sitten Startax-autotarviketukussa 15€. Ostin useamman pussillisen. Pitänee käydä tsekkaamassa mikä hinta on nyt ja hamstrata taas.
-
Ikinä en heitä mitään hukkaan mutta jos 20 vuoteen ei ole tarvittu niin mieli jo tekisi. Startti on kuitenkin nyt paikallaan ja ainakin nyt perjantain noin kymmenen käynnistystä toimi kuten pitääkin. Jopa mökille uskalsin sammuttaa kun siellä poikkesin trimmerin hakemassa. Mökiltä olisi ainoastaan liukas nousu pois. Pitää nyt seurata tilannetta ja tiedä vaikka luotto siihen palaa enkä ostakaan uutta...
Sata tonnia lähestyy... nyt 98.3 tkm. Sunnuntaina kohti Norjaa ja veikkaisin notta keskiviikkona 22.8.2012 paukkuu satanen.
-
Startti pelasi koko reisun vaivoitta ja ny on mittarissa miltei 103 tkm. Onneksi olkoon.
Sitten... Service-teksti pomppailee satunnaisesti mutta usein mittariston näyttöön haitaten mm. matkamittarin ja ajotietokoneen käyttöä ja lukemista. Deletoiminen miitariston kautta ei auta. Työkalun kuva ei ole myöskään ilmestynyt miitaristoon, mikä on ennnen ollut helppo deletoida. Vika vai ominaisuus, johon en ole vaan ennen törmännyt.
-
Startti pelasi koko reisun vaivoitta ja ny on mittarissa miltei 103 tkm. Onneksi olkoon.
Sitten... Service-teksti pomppailee satunnaisesti mutta usein mittariston näyttöön haitaten mm. matkamittarin ja ajotietokoneen käyttöä ja lukemista. Deletoiminen miitariston kautta ei auta. Työkalun kuva ei ole myöskään ilmestynyt miitaristoon, mikä on ennnen ollut helppo deletoida. Vika vai ominaisuus, johon en ole vaan ennen törmännyt.
Luulisi sielä ajotietokoneen vikamuistissa olevan tieto mikä sen tekstin aiheuttaa. Syttyykö se punainen varoitusvalo vai tuleeko pelkkä teksti?
-
Valo syttyy ja alareunaan tulee service-teksti. Tulee aina parin-kolmen startin ajan ja on taas hetken pois. Työkalun kuvaa ei ole ilmestynyt kuten tavallisesti. Tulekohan se työkalun kuva aina 10 tkm välein vai 10 tkm viimeisestä sen kuittaamisesta. Hiukka kyrsii... Pitäisiköhän kysyä Piikkiöstä?
-
Valo syttyy ja alareunaan tulee service-teksti. Tulee aina parin-kolmen startin ajan ja on taas hetken pois. Työkalun kuvaa ei ole ilmestynyt kuten tavallisesti. Tulekohan se työkalun kuva aina 10 tkm välein vai 10 tkm viimeisestä sen kuittaamisesta. Hiukka kyrsii... Pitäisiköhän kysyä Piikkiöstä?
Jakoavain tulee aina 10tkm välein eli 10,20,30 ja ei oo väliä vaikka on kuitattu pois vaikka 12tkm niin taas palaa 20tkm kohdalla.
-
Entäs se vikamuisti? Senhän saa luettua ajotietokoneen kautta ihan ite.
-
Siellähän on muistaakseni ecu-error ja dashboard-error -luettelot. Pitääpä katsoa tarkemmin. Kuitenkin tuo service viittaa huoltoon ja kun tuo 100 tkm tuli täyteen niin pidin sitä siihen liittyvänä. Ihmettelin kun liintoavaimenkuvaa ei ilmestynyt.
-
Siellähän on muistaakseni ecu-error ja dashboard-error -luettelot. Pitääpä katsoa tarkemmin. Kuitenkin tuo service viittaa huoltoon ja kun tuo 100 tkm tuli täyteen niin pidin sitä siihen liittyvänä. Ihmettelin kun liintoavaimenkuvaa ei ilmestynyt.
Juur ne errorijutut.
Jos esim. käyttää konetta niin että se sähköliitin on irti mikä menee ilmanputsarikoteloon niin heittää heti tuon service tekstin ja varoituskolmion näyttöön. Mutta ei sitä jakarinkuvaa. Jos öljynpaineessa on vikaa niin näyttöön tulee öljykannu ja se vikavalo palaa. yms.
Jonkun anturin liittimen kosketushäikkä se mahtaa olla vaan...... hätinä sisäänajettu peli.
-
Kopioin dashboard error -valikosta tiedot ja lähetin ne Piikkiöön. Aika monta rastia oli. Saas nährä...
-
Immobilizer failure: key code read but not recognised DSB 01
Immobilizer failure: key code not read DSB 02
Immobilizer failure:Antenna broken (open or short-circuited) DSB 03
Immobilizer failure: Failure of internal controller DSB 04
Fuel sensor failure: DSB 05
Air temperature sensor failure: DSB 06
Oil sensor failure: DSB 07
Oil pressure failure: DSB 08
-
A M
01 O X
02 O X
03 O X
04 O X
05 O X
06 O X
07 X X
08 O O
Näin ne oli. Mitä nuo A ja M tarkoittaa?
-
A= Actual= päällä oleva häly viasta
M= Memorised= käväissyt, mutta poistunut häly. Jäänyt muistiin.
-
Summasummaarum eli 07 on "päällä". Siis oil sensor failure? Onko öljynpaineanturi paskana vai onko siellä joku muukin juttu? Pitänee tutkia kytkentäkaaviota...
-
Anturivialtahan se tuon mukaan näyttäs. Kauanhan se on kestänytkin jos se on vielä se mikä mandellossa on ruuvattu kiinni.
http://www.tromop.eu/cms/index.php/motoguzzi/breva1100ecucodes
Tuolta näkee ne ECU:n kooditkin. En niitä enempiä tutkinu mutta samat varmaan on norgessa kun brevassakin.
-
Oil sensor failure... Ettei vaan se anturi oikean kannen sisäkyljessä... haisteleeko se öljyn lämpöä? Vai öljynpaineanturi. Mitäs sitten on rikki, jos olisikin oil pressure failure... paineet poissa?
-
Ymmärtääkseni oil sensor on se joka on vas. sylinterin oikean yläkulman kohdalla. Siis öljynpaineanaturi. Kulutusosa. Oikean sylinterikannen sisäsivulla on temp sensor eli käyntilämpötila-anturi. Ei hajoa jos ei kolistele tai vääntele. Jotain keraamia, tms. Sydän pronssia.
Varsin normaalia on että öljynpaineanturi vaurioituu öljynvaihdon yhteydessä. Painetta voi olla 5 baarin verran kun uudella öljyllä käynnistetään ja aina anturi ei sitä kestä. Onneksi helppo vaihtaa eikä kovin arvokas.
-
Tutkitaan... Jahka tankin saa pois kun se pensaletkun liitin on aina vaikea irrottaa. Ei saa etes kunnon otetta. Apriliassa sama liitin mutta lähtee helposti.
-
Siitä liittimen irrottamisesta. Lähtee helpommalla irti kun ensin ottaa paineet pois. Eli pumpulle menevä sähköliitin irti ja sitten vähän starttinappia.
-
Määpä en ees tajuu onk toi liitin joku sellainen että se päälihylsy kuuluu siirtyy taapäin ja sit se pitäisi irrota?? Mun punainen osa eipä liiku mihenkään!
-
Juutuupi kertoo enempi kun tuhat sanaa. http://www.youtube.com/watch?v=4SYAS5xsUlo
Tuo ei ole brevatankkinen mutta liitin on sama. Sitä punaista mutkaa kannattaa oikeasti varoa ja välttää voimankäyttöä.
Brevatankkisissa pätkä kakkosnelosta sinne kiinnitysruuvin kohdille pitää tankin sopivasti ylhäällä ja on tilaa touhuta.
-
Tuossa on järkeä, nimittäin titaniumissa on samanlainen h......n liitin jonka kanssa olen pari kertaa tapellut ;D
-
Juutuupi kertoo enempi kun tuhat sanaa. http://www.youtube.com/watch?v=4SYAS5xsUlo
Tuo ei ole brevatankkinen mutta liitin on sama. Sitä punaista mutkaa kannattaa oikeasti varoa ja välttää voimankäyttöä.
Brevatankkisissa pätkä kakkosnelosta sinne kiinnitysruuvin kohdille pitää tankin sopivasti ylhäällä ja on tilaa touhuta.
Siis voi helvata, onk se tosiaan noin helppo homma, mulla vaan on toi liitin punainen mikä tossa on valkoinen. Kiitos.
-
Jaa helppo...
Katsokaahan video uudelleen. Kaverilla päällinahka kämmenselässä on jo melko repaleinen.
-
Jaa helppo...
Katsokaahan video uudelleen. Kaverilla päällinahka kämmenselässä on jo melko repaleinen.
;D Lähinnä tarkoitin valkoisen osan irroitusta punaisesta osasta, ja tuskin räpylät siinä menee noin huonoon kuntoon, muilla kuin mulla ;D ;D
-
Eilen starttiongelma hyppäs päälle uudestaan. Pitänee ostaa sovinnolla uusi startti ja jättää vanha odottamaan jonkun tulevaa tarvetta. SERVICE-teksti - ongelma odottaa Piikkiön apua kun öljynpaineanturin lisäksi en ole hoksannut mitään muuta oil sensoriksi sopivaa osaa, jossa vika voisi piillä.
Kaiken lisäksi tuo starttivika tuli päälle juuri kun ostajakandin kanssa hierottiin kauppaa...
-
Vai starttivika...
Ettei nyt vain olisi niin että jokin vikatieto joka sytyttää häiriövalon mittaristoon antaa viestin moottorinohjaukselle että starttaaminen on kieltolistalla niin kauna kunnes häriö on nollattu. Vika nollautuu kun virrat katkaistaan tai akkukaapelia käytetään hetken aikaa irti. Jos virran uudelleen kytkemisen jälkeen ei vikavalo syty ja käynnistin starttaa niin vika on muualla kuin startissa. Näissä nykypyörissä kun on itsesuojelujärjestelmä. Jos taas vikavalo syttyy heti viraan kytkennän jälkeen niin vikalogin luku olisi seuraava vaihe ja sen mukaan häiriön korjaaminen.
-
Viimeisen kuukauden startti toimi kuitenkin ihan normaalisti vaikka SERVICE-teksti poli näytössä miltei aina. Piikkiön mukaan öljynpaineanturissa olisi vika. Virrat käännettäessä päälle älypää tarkastaa paikat ja huomaa anturin olevan pimeä, tai ainakin epäkunnossa, tule service-teksti näyttöön. Jos starttaa heti kun mahdollista, tarkastusta ei ehditä tehdä ja tekstikään ei ilmaannu näyttöön. Kokeilin ja näin on. Olisin kokeillut useammankin kerran mutta startti noli sitä mieltä, että kerta/talous riittää eikä enää toiminut. Anturin ja startin ostoon näjemmä.
-
Voi se keretä estää starttaamisen vaikka servicevalo ei aina palaisikaan. Vaihda ensin se öljynpaineanturi tai ohita se ja sitten kokeile startata. Ensimmäiseltä liittimeltä anturiltapäin oikosulje langalla varoitusvalon suuntaan. Mikä on akun kunto, jos ei startti pyöri enää?
Lueskelin korjaamokäsikirjasta 8v Grison öljynpaineanturin toimintaa. Keskusyksikkö tutkii anturin tilaa erilailla pienillä ja suurilla kierroksilla, joten ym ohituksella ei homma selviä. Siellä ei mainittu erikseen, mutta todennäköisesti Turska ei käynnisty, jos keskusyksikkö havaitsee vian. Alle 1500 kierroksilla anturivian pitää olla päällä 300s. Yli 1500 ei saa olla oikosulkua. Muuten varoitusvalo syttyy. Tuskinpa ne hirveän erilaisia systeemeitä laittaa saman sukupolven malleihin. Että edelleen ensin anturi vaihtoon.
-
Jos älypää ei antaisi käynnistää moottoria jonkun häikän ollessa päällä, ei startin suunnalta kuuluisi mitään käynnistysyritykseen viittaavaakaan kuten nyt on tehnyt. Startin hinta 410€, löytyi hyllystä. Startissa on jo tässä ketjussa aiemmin mainitsemani itse aiheutettu vaurio, jonka vuoksi jo kannattaa koko laite vaihtaa uuteen kun ottaa lisäksi huomioon sen, että pyörän osti lähipiiriini kuuluva henkilö.
-
Korjaamomanuskassa ei mainittu että käynnistyminen estyisi öljynpaineanturin vian takia. Sellainen johtopäätös oli pelkkää kömpelöä spekulaatiota. Saas nähdä poistaako startin vaihto service-hälynkin. Elektronien tiet kun ovat niin ihmeellisiä. LM IV:ssä muistaakseni startti pyöri vaikka tappokatkaisija oli kytkettynä päälle.
-
Tuskin startilla ja SERVICEllä on mitään yhteyttä kun starttivika alkoi jo kuukautta aiemmin. Vaan mistä tuon tietää kun on kyse sähköstä ja vielä italialaisesta sähköstä. Totuuden nimissä, kun kokemusta on italoautoistakin, voin sanoa notta jos kaikki kulkuneuvot toimisivat yhtä hyvin niin korjaamot näkisivät nälkää.
-
Voisiko olla niin, että vanha startti on alkanut vaatia enemmän virtaa toimiakseen? Tuon suuntaisia havintoja olen tehnyt. Viimeisten epäonnistuneiden käynnistysyritysten jälkeeen latasin akkua ihan vaan varmuuden vuoksi ja sen jälkeen toimi taas ettei mitään. Ajoin 400 km -matkan ja erittäin viileän kelin vuoksi pysähdyttiin useampia kertoja ja käynnistyi aina kuin palmun alta.
-
Tai sitten itse akku ei ole enää parhaassa terässä. Kitkuttelin muutaman vuoden vajaakuntoisella Genesis-akulla, kunnes se sanoi lopullisesti sopimuksensa irti 15 vuoden jälkeen. Vaihdoin vastaavanlaiseen Odysseyyn ja nyt ei tarvii kuin hipaista starttinappulaa, niin V10 sulosoinnut täyttävät tienoon.
-
Akku on uusittu keväällä. Epäilin jo hetken lataustakin mutta ainakin jännitteet riittää. Nyt temppuilee jo Calinkin startti mutta pitää katsoa kävikö siihen Quotan startti, joka ainakin viime käytöllä vielä toimi.
-
Nyt on uusi startti paikallaan mutta mutta... Viime keväänä ostettu Motonetin Euroglobe-akku ei jaksa enää tehdä yhteistyötä ja on väsähtänyt sekin jo nyt... Menin(kö) siis halpaan. Lisävirralla lähti heti. Onhan siinä takuu mutta eihän sitä saa kuin uuden samanlaisen, ei kiitos. Mainittakoon, että startin osto oli joka tapauksessa edessä sen itse aiheutetun vian vuoksi kun sen varsinkinmöin tutulle samalle kylälle. Akku nyt on pikkujuttu mutta Yuosa se kai pitää olla.
Eurogloben kun lataa niin ilman pitkiä ajotaukoja toimii mutta muuten näyttää hyytyvän.
-
Hei
Tollainen linkki starteista ??
Taitaa varmaan olla monille jo tuttu ?
http://auto.ricardo.ch/kaufen/fahrzeugzubehoer/motorradzubehoer/roller-zubehoer/anlasser-moto-guzzi-california-daytona-lm-sp-le-mans/v/an687943004/
MR
-
Klips -Eurogloben kun lataa niin ilman pitkiä ajotaukoja toimii mutta muuten näyttää hyytyvän. -Klips
Minkäslaisia laitteita on siellä kulutuspuolella päällä kun pyörä on sammuksissa?
Akkuhan voi olla tietenkin simahtanut mutta poikkeuksellisen äkkiä. Kulutusvirtamittaus voisi kertoa jotain akun miinusnavan ja rungon väliltä kun maajohto on irrotettu.
Kirjoitin joskus akun käyttöönotosta jutun. Akun toimintaa ja kestoikää parantaa kun akku otetaan käyttöön oikein. Usein huomaa että akku vain äkkiä jo myyjän luona tai kotitallissa hapotetaan ja saman tien sitä ollaan laittamassa pyörään vajaakuntoisena. Hapotuksen jälkeen uutta akkua on syytä latailla jonkin aikaa, ainakin yön yli ja antaa hetki seisoa rauhassa ennen käyttöön ottoa. Tämän opin sain amiksessa. Silloin kaikki ajoneuvoakut olivat hapotettavia lyijyakkuja. Jutun taakse sisältyvää teoriaa en tunne. Silloin puhuttiin akun "opettamisesta" että se myöhemminkin antaa virtaa luotettavasti.
Eurogloben tapauksessa taitaa saada toisen akun tilalle takuuseen.
-
Mitään ei ole päällä, ei ainakaan pitäisi. Syksyllä ´07 Norge purki akkuaan kun ECU jäi päälle. Vuoton oli muistaakseni 0,5A. Uutta akkua latasin nyt nesteytyksen jälkeen noin 12 tuntia 0.5A:n laturilla. Pyörä on nyt uudessa kodissa ja palautetta tulee varmasti jos jokin vielä mättää. Öljynpaineanturi on vielä tulematta ja siten myös vaihtamatta.
-
Kyllä siellä on toimintoja päällä vaikka virta-avain on taskussa. Ainakin kello, ajotietokoneen muisti, ajonesto ja ehkä jotain muutakin. Tosin hyvä akku ei muutamassa viikossa kypsähdä pelkästään näiden päällä olosta. Talven aikana kylläkin.
Vilkkuuhan siinä punainen valo mittaritaulussa kun pyörä on lukittu ja ajonesto on päällä?
-
Valo vilkkuu ja onhan tietty nuo mainitsemasi "normaalit" kuluttajat, jotka ei paikkojen ollessa ok rassaa akkua nimeksikään.