Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Heinäkuu 13, 2012, 10:20:44 ap

Otsikko: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 13, 2012, 10:20:44 ap
MMAF tiedottaa että FEMA tiedottaa että EU:n Komissio tiedottaa:
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1862.msg9216;boardseen#new
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: Ekku - Heinäkuu 13, 2012, 12:10:31 ip
Tulemme näkemään, kuinka suomalaiset poliitikot ja virkamiehet tulevat innolla kannattamaan tätä esitystä turvallisuusasioihin vedoten:

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/ss-kuolonkolarien-moottoripyorista-moni-on-viritetty/1224049

Tätä uutista on muuten muutettu siitä muodosta, jossa se painetussa lehdessä esiintyi. Se oli siina muistaakseni otsikoitu jotenkin näin että : "viritetty moottoripyörä on potentiaalinen tappaja" tms.

Seuraavaksi varmaan esimerkiksi jarrujen päivittäminen parempiin kielletään perustelemalla, että "kun parantaa jarruja, valmistautuu ajamaan kovempia nopeuksia..."
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 13, 2012, 17:19:00 ip
Tässä se tiedote.
Vaikuttaako jotenkin epämääräiseltä kun tekstissä puhutaan autoista mutta katsastusta esitetään moottoripyörille?

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/12/780&format=HTML&aged=0&language=FI&guiLanguage=en

Komissiolta on toistaiseksi jäänyt toteen näyttämättä milloin ja kuka on tehnyt ja ketä varten tutkimuksen jossa todetaan tuo väitetty 8% osuus onnettomuuksiin johtaneista moottoripyörien vioista.

Toistaiseksi on toteen näytetty että vain 0,3% moottoripyörien vioista on johtanut onnettomuuteen.
http://www.fema-online.eu/index.php?page=maids-study
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 13, 2012, 19:17:23 ip
Nuuh nuuh.. Ilmassa on taas paksu rahastamisen haju.
Joka vuotinen Smoton/MMAF:n tekemä työ ja taistelu katsastuspakkoa vastaan voi kohta olla hävitty. Jos nimittäin edes vähänkään mahdollista, että esitys menee EU-tasolla läpi, tekevät Suomen päättäjät meistä ennakkotapauksen. Ainakin pahasti alkaa tuntua siltä.
Tosin tämä uusi "chopperlaki" on hyvä esimerkki mihin MMAF:n periksiantamattomuudella on päästy, korkein kypärännosto sinne päin!!
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: Hajakenttä - Heinäkuu 13, 2012, 21:38:36 ip
Sitä saa mitä tilaa!

Meidän kylällä, Joutsassa, oli juuri joutopäivillä lähes tuhat, tai ainakin monta sataa pyörää näytteillä. Valta osassa oli, korvakuulolta päätellen, muunnellut äänenvaimentimet ja kamala paukutus. Muitakin hulluja viritelmiä oli. Olin juuri oppinut oikean jarrutustekniikan. Olen varma, että jarrutus ei voi tapahtua oikein niillä vehkeillä, joissa on suojaamattomia ensiöketjuja ja remmejä saappaiden vieressä pyörimässä ja satula on kuin niittokoneesta. Tankki on kuin joku kutomakoneen sukkula, eikä polville mitään tukea.Miten sellaisesta otetaan jaloilla kiinni kun jarrutetaan? Enin osa oli harrikoita. Joukossa oli 7 Guzzia (jotka ilahduttavasti näyttivät aivan tehdasversiolta). Muitakin oli paljon. Erikseen oli oikein chopper näyttely. Niissä vasta kovat äänet olivatkin. Monesta puuttui etujarru kokonaan!!

Jos tuollaisia on liikenteessä en yhtään ihmettele, jos virkavalta kääntyy katsastusten kannalle. Ja enin osa oli todellakin liikennekäytössä, eikä mitään pelkkää näytösrekvisiittaa. Rekisterikilvet kaikissa.

Meidän kadulla asui taannoin yksi choppermies. Sen paukutuksen takia kadun asukkaat vaativat hidastintöyssyjä. Töyssyt tehtiin asiaan kuuluvan byrokratian viivytysten jälkeen, vaikka chopper oli jo aikapäiviä sitten muuttanut muualle. Nyt me lainkuuliaiset sitten pompimme niissä töyssyissä.

Hyvä pyörä kauas kuuluu, huono vielä kauemmaksi.
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 14, 2012, 00:11:40 ap
Muuten ihan hyvä, mutta karsinassa olleista pyöristä oli suurempi osa laillisesti kilvitettyjä ja muutoskatsastettuja, kuin putkiviritteisistä pyöristä parkkipaikalla. Itsekin paikan päällä kävin, omalla "tehdas"-Guzzillani..
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: Breeze - Lokakuu 12, 2012, 18:20:46 ip
http://www.smoto.fi/index.php/uutiset/kerhotiedotteet/756-liikenne-ja-viestintaevaliokunta-torjui-moottoripyoerien-maeaeraeaikaiskatsastuksen (http://www.smoto.fi/index.php/uutiset/kerhotiedotteet/756-liikenne-ja-viestintaevaliokunta-torjui-moottoripyoerien-maeaeraeaikaiskatsastuksen)

Liikenne- ja viestintävaliokunta torjui moottoripyörien määräaikaiskatsastuksen
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: Marko - Lokakuu 12, 2012, 19:25:51 ip
Hyvä SMOTO!!!  :-*

Hienosti hoidettu.
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: Vierailija - Lokakuu 12, 2012, 19:38:26 ip
Se on vasta Suomen kanta. Katsotaanpa mitä EU:sta tulee.  ;D
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 12, 2012, 23:11:07 ip
Isoista ja jonkinlaista painoarvoa omaavista maista on Ranska tyrmännyt esitetyn direktiivin. Pikkupäättäjistä Alankomaat on tehnyt vastaavan päätöksen.

Etujärjestömme Feman sivulla on aiheesta juttua: http://www.fema-online.eu/

Liikennevaliokunnan kannanotto: http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/livl_13_2012_p.shtml

Tällä lausunnolla oli painoarvoa: http://www.smoto.fi/index.php/uutiset/kerhotiedotteet/755-moottoripyoerien-maeaeraeaikaiskatsastuksen-hyoety-kustannussuhde-erittaein-heikko

Valiokuntakäsittelyaikataulu: http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/vkx3000.sh?kanta=vkfa03&LYH=LYHvkfakta&PALUUHAKU=%2Fthwfakta%2Fvpasia%2Fvkx%2Fvkx.htm&NOTTILAKOODI=&KAIKKIHAKU=U+49%2F2012+vp&TUNNISTE2=%24&TUNNISTE=&KOM=&EURODOC=&VK_VALIOK=%24&VPVUOSI=%23&VK_VAIPVM1=&VK_VAIPVM2=

Huomaa lausunnonantajat.
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 13, 2012, 00:40:39 ap
Smoton aktiiveille hatunnosto!
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: TimoEv - Lokakuu 13, 2012, 09:16:49 ap
Smoto on toiminut tässäkin asiassa upeasti.
Kustannus per Guzzisti on alle tupakkiaskin verran vuodessa - vaikka ei polttaiskaan...  :P
Samalla on huomattava, että Smoto ajaa heidänkin asiaa, jotka ovat eronneet Smotosta kustannusten ( alle 5 € / jäsen ) takia.

Gruppo teki Sieravuoressa oiken päätöksen liittymisestä.  ;D
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 13, 2012, 12:24:16 ip
Tilanne on tällä hetkellä sellainen, saatujen tietojen valossa, että esitetty direktiivi kaatuu omaan mahdottomuuteensa ja sitä joudutaan muuttamaan. Siinä menee jonkin verran aikaa. Ilman Smoton ja siihen liittyvien sisarjärjestöjemme tekemää tutkimustyötä ja siihen perustuvaa esitystä liikenneministeriölle olisi vuosikatsastus alkanut todennäköisesti 2014 alusta ja nopeutetulla aikataululla jopa ensi vuoden aikana. Uusia, alle kolme vuotta vanhojen pyörin osalta ei katsastustarvetta vielä olisi silloin.

Koska esitykselle tulee, nykyisten odotusten mukaan tyrmäys, niin päätetyn katsastuspakon tuleminen siirtyy jonkin verran koska asian uudelleen valmistelu vaatii jäsenvaltioiden esitykset siitä mitkä nimenomaiset kohdat direktiivistä pitää karsia että jäsenvaltio voisi sen hyväksyä. Tämän kaikilta jäsenvaltioilta saadun tiedon yhteenvedon jälkeen EU:n Komissiolle esitetään uusi katsastuusdirektiivi ja se tulee lausunnolle jäsenvaltioiden ministeriöille.

Mielenkiintoista nähdä Saksan lausunto direktiivistä. Siellähän on katsastettu kaksipyöräisiä jo jonkin aikaa.
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: Pampi - Lokakuu 13, 2012, 13:38:26 ip
Terve

Ei meidän " roskasäkkien " ( lainaus Indian Larry ) siis moottoripyöräilijöiden, kannata arvostella rakennettuja pyöriä ja spekuloida niiden turvalisuutta. Eivät ole onnettomuustilastojen kasvattajia, medialle saattaa olla herkkuja, perisuomalaisen kateuden ruokkijoita. Nykyisin ovat varsin laadukkaita, mahtuu toki joukkoon muutama vanha tappurikin, mutta on niin pieni marginaaliryhmä, että antaa olla. Eikä ole ylinopeutensa vuoksi listoilla juurikaan.
Päättömät kaahalijat älyttöminen ylinopeuksineen, ne jos ketkä ansaitsevat myös meiltä tuomitsevan arvostelun kuten myös muun liikenteen suhtautuminen moottoripyöriin. Tilanne oli 70-luvulla aika kehno, välillä alkoi jo tuntua, että valistus on mennyt perille, mutta mielestäni nykyään on menty takapakkia pahasti.
Tehokkaiden saksantuontiautojen kuskien hipiä ei siedä moottoripyöräilijän läheisyyttä liikenteessä mistään suunnasta, ei takaa eikä edestä, vois verrata entisiin aikoihin, jolloin Simca 1000 kuski lisäsi nopeuden tappiin estääkseen Tuuttia tai ysikawaa ohittamasta, mukulat takapenkillä nenä lasissa, emäntä ja kuski etupenkillä kuin pääsiäissaaren patsaat, kuskin jalka konehuoneen puolella .

Pidetään poijjaat ja tytöt kans yhtä, ajettiin millaisella rakkineella vaan

Terv P

P.S Luin juuri lehtikommentin siitä, kuinka tarpeetonta liikenettä kuten mopot, moottoripyörät, avoautot sekä muuta hupiliikennettä pitäisi rajoittaa ankarasti, esim eritäin korkeilla käyttömaksuilla tai erikseen määrätyllä verolla. Voidaan olla pian jänön selässä, sanois Kivivuoren Otto
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 13, 2012, 16:38:42 ip
Hupiliikennettä ovat myös veneet suurelta osalta, asuntovaunut ja asuntoautot liki kaikki, pohjalaisteinien traktoriralli, mönkijät osittain, suurin osa moottorikelkoista ja kai niitä muitakin päriseviä laitteita joilla huvikseen tai huvin perästä ajetaan kuten jääkiekkohallien parkkipaikalla olevat henkilöautot pelien aikana. Onko hölmömpää hommaa kun ajaa matkan päästä katsomaan kun isot miehet, osa isolla palkalla, kolhii toisiaan muiden huviksi.
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: Pampi - Lokakuu 13, 2012, 16:55:19 ip
Sepä se bisnes, jota taas tehtäisiin "turvallisuuden ja yleisen edun sekä päästöjen vähentämisen " nimissä, termillä vuosikatsastus. Euroopan tasolla kyse miljardien eurojen siirrosta motoristeilta katsastusfirmoille, eikä Suomenkaan osuus vähäinen ropo ole.
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: Breeze - Lokakuu 13, 2012, 19:30:03 ip
Simca 1000 kuski lisäsi nopeuden tappiin estääkseen Tuuttia tai ysikawaa ohittamasta, mukulat takapenkillä nenä lasissa, emäntä ja kuski etupenkillä kuin pääsiäissaaren patsaat, kuskin jalka konehuoneen puolella .



Simca 1000  moottori on auton takaosassa, jolloin jalan tunkeminen konehuoneen puolelle kuljettajan paikalta on melko lailla mahdotonta... ;D ;D


Pahoittelen.
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: KariL - Lokakuu 13, 2012, 19:37:35 ip
Se tuo hupiliikenne-nimitys jotenkin sieppaa syvämmestä. En nyt kiellä, ettenkö olis hupiakin ajanu, ihan varmasti. Mutta toisaalta tulee huhti-lokakuun aikana ajettua kaikki mahdolliset työmatka-ajot pyörällä, vanhan mersuni sijasta. Samoin kaikki muukin mahdollinen liikkuminen ao. aikana. Hirvimetällä tosin harvemmin - mutta sehän oliskin jo sitä hupia. Miten tämänkin sitten saa selitettyä ministeriön viisaille. Joka tapauksessa päästöjen puolesta maailma pelastuu guzzilla, jos 98-cdimersuun vertaa...

KL
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: Vierailija - Lokakuu 13, 2012, 20:42:30 ip
<snip>
Mielenkiintoista nähdä Saksan lausunto direktiivistä. Siellähän on katsastettu kaksipyöräisiä jo jonkin aikaa.

Samoin Ison Britannian kanta tulee olemaan kiinnostava, katsastusta on sielläkin ollut iät ja ajat.

Mutta ehdotus ei ole pelkkä katsastusdirektiivi, vaan siinä on muitakin, muka liikenneturvallisuutta parantavia asioita. Mm. moottorin tehoon tai päästöihin vaikuttavia asioita ei saisi muuttaa ja lisä- tai varaosien tulisi olla tyyppihyväksyttyjä kuten koko moottoripyöräkin jo on. Saksassahan TÜV-hyväksyntä lienee jo pakollinen ja Englannin moottoripyöräilijät vastustavat tällaista henkeen & vereen. Saas nähdä, mitä tästä tulee... Suomen painoarvo ei liene kovin korkea.
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: millegt - Lokakuu 14, 2012, 17:04:33 ip
Jos rahastuksest puhutaan niin nyt muuttuu mp ajokortit 2013 tammikuun puolessa välissa. Tulee A1, A2 ja A jotka saa 16, 18 ja 20 vuotiaana jos alottaa piikistä. Mutta uusi A2 ja A ei tule enään noin vaan. Pitää käydä autokoulussa kaksi opptuntia ja 5 ajokertaa molemmissa väleissä, trafin sivuilta ei selviä onko siinä sitten vielä 2x ajokoe ja/tai käsittelykoe. A2 teho nousee 35kw:n, mutta enää ei saa kuristaa kun puolet eli kaikki kuussataset noin suurinpiirtein on poissa laskuista, PC23 cebarit (vm 90 asti) nousee arvoon arvaamattomaan kun oli 68 kW alunperin.  Yli 18 mutta alle 24 vuotiaana pitää ensin ajaa A2 ja sillä kaksi vuotta ja sitten autokouluun jotta saa A:n. Onneksi meidän jälkikasvuilla on jo A kortit. Tulee aika kiire valmisajille hommaa alle 70 kW vehkeitä kuristettavasksi jos tää on vielä joku euroopa laajunen.
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: Pampi - Lokakuu 15, 2012, 12:02:18 ip
Niin onhii tonninen takatuuppari, mutta käytin sitä ajatusta ohjaavana metaforana, kun en kehdannu tuota iänikuista Ladaa käyttää ja toiseks Lada on jo klassikko.

Lisätään tonniseen sata, niin tulee mosa etupäähän

Terv P ja hauskaa syssyä vaan
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 10, 2012, 21:56:03 ip
Katsastushomma menee tällä hetkellä näin: http://www.fema-online.eu/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=338&cntnt01returnid=15

Samaa suomeksi: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1920.msg9617#msg9617

EU:n Parlamentti tuli samaan tulokseen kuin motoristitkin: Katsastuspakko moottoripyörille on kallista ja turhaa.
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: TimoEv - Joulukuu 11, 2012, 09:07:10 ap
Katsastus kaatui sitten jämäkkään edunvalvontaan ja ns. lobbaukseen. Tuo työ maksaa jokaiselle Gruppon jäsenelle vähemmän kuin tupakkiaski tai iso vaahtojuoma paikallisessa.
Mukana vapaamatkustajana kulkee sitten ne kerhot, jotka erosivat Smotosta "korkeiden ja vastikkeettomien" jäsenmaksujen takia.

Pidin tästä asiasta ns. palopuheen Sieravuoren vuosikokouksessa ja olen edellenkin sitä mieltä, että liittymispäätös oli oikea.

Hienoa työtä SMOTO ja FEMA!!!

Ai niin.. olinpa unohtaa...kuppeja olis vielä muutama!
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: Vierailija - Joulukuu 11, 2012, 10:32:16 ap
Katsastus kaatui sitten jämäkkään edunvalvontaan ja ns. lobbaukseen. Tuo työ maksaa jokaiselle Gruppon jäsenelle vähemmän kuin tupakkiaski tai iso vaahtojuoma paikallisessa.
Mukana vapaamatkustajana kulkee sitten ne kerhot, jotka erosivat Smotosta "korkeiden ja vastikkeettomien" jäsenmaksujen takia.
<snip>

No ei se nyt ihan fiksua ollut SMOTOn puolelta karkoittaa isot kerhot muualle jäsenmaksukiistan avulla. Ja vielä tyhmempää oli käynnistää oikeusjuttuja.  ;D

Olen (vielä) Touring Finlandian jäsen ja seurannut keskustelua sillä puolella, kyllä valtava epäluulo on vieläkin - ja edunvalvonta vaatisi kaikkien voimien yhdistämistä.
SMOTOn tämänhetkisestä jäsenmäärästä on epämääräinen tieto, että se olisi noin 18.000 (jos enää sitäkään) - Ruotsissa sikäläisessä järjestössä 65.000 jäsentä eikä Ruotsi niin paljon isompi maa ole. Niin että kaikki kerhot pitäisi saada mukaan.

Ja katsastusasiankin hoitamisessa olisi parannettavaa ollut, esimerkiksi siitä mielenosoituksesta olisi voinut kertoa kerhoille etukäteen. Olen myös SMOTOoon kuuluvan kerhon hallituksessa ja sain kuulla asiasta vasta jälkeen päin. Sähköpostit olisivat kyllä kulkeneet etukäteen...  >:(

Ja asia ei ole vielä loppuunkäsitelty, komissiolta tulee vielä uusi ehdotus.
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: Vierailija - Joulukuu 11, 2012, 10:36:26 ap
Sepä se bisnes, jota taas tehtäisiin "turvallisuuden ja yleisen edun sekä päästöjen vähentämisen " nimissä, termillä vuosikatsastus. Euroopan tasolla kyse miljardien eurojen siirrosta motoristeilta katsastusfirmoille, eikä Suomenkaan osuus vähäinen ropo ole.

Englantilaisten arvion mukaan kyseessä olisi noin 80 miljardin euron tulonsiirto motoristeilta katsastusfirmoille.
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 11, 2012, 11:17:37 ap
Lainaus
Ja asia ei ole vielä loppuunkäsitelty, komissiolta tulee vielä uusi ehdotus.

Niin, järjestelmä on itseään ruokkiva: eri jäsenvaltioden kansalaisia edustava Parlamentti on antanut Komissiolle tehtävän järjestää moottoripyörille, mopoille ja kevytperävaunuille katsastuksen joka olisi samankaltainen kaikissa EU-maissa. Komissio esitti, Parlamentti ei tällä kertaa hyväksynyt koska jäsenvaltioiden lausuntojen perusteet olivat vastaan. Nyt Komissio miettii asian uudestaan ja esittää uuden direktiiviehdotuksen johon jäsenmaiden hallinnot jälleen ottavat kantaa ja lähettävät lausuntonsa asiasta Parlamentille, jne, jne, jne.

Tuota kun puretaan:

Jäsenvaltioilla on halu saada katsastus moottoripyörille, mopoille ja kevytperävaunuille. Tieto on viety EU:n toimielimille jotkat tekivät kykyjensä mukaisen esityksen. Jäsenmaista kuului kuitenkin vastakkaisia ja osin ristiriitaisia tietoja sen muodosta ja tarpeellisuudesta. Pallo on siis jälleen EU:n virkamieskunnalla joka sovittaa näkökohtia yhteen. Voipi olla että seuraavassa esityksessä esim. perävaunut on pudotettu pois direktiivistä ja pelkkä kaksipyöräisten katsastus voisi mennä ketterämmin läpi kansallisesta lausuntokierroksesta.

Tai katsastusdirektiiviesitys sidotaankin johonkin sellaiseen asiaan jonka läpimeno on varma kuten oikeus kansallisten päästöjen sääntelymekanismien laajentamisesta teollisuus/liikenne. Sellaisessa moottoripyörät on vain hyttysen jälki ja esimerkiksi tynkä-Smotolla ei ole silloin edes oikeutta lausunnonantajaksi. AKT olisi silloin lähin yhteistyökumppani jolla olisi edes himpun sananvaltaa...

Tuo oli siis spekulaatiota mutta näin on toimittu ennenkin.

Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: TimoEv - Joulukuu 11, 2012, 20:09:06 ip
>> No ei se nyt ihan fiksua ollut SMOTOn puolelta karkoittaa isot kerhot muualle jäsenmaksukiistan avulla. Ja vielä tyhmempää oli käynnistää oikeusjuttuja.<<

Minä olen käsittänyt niin, että se maksu on ihan sama per jäsen joka kerhossa. Joten mistäs siinä nyt kiistaa pitäisi tulla? Jos on paljon jäseniä, niin menee tietenkin monta jäsenmaksua, mutta se on ihan tasapuolista ja samaa kaikille.
Ymmärsin myös, että ne oikeusjutut olivat ihan sääntöjen mukaisia ( tai lakien mukaisia ) eli eronnut kerho ( siis ry ) menetteli lainvastaisesti. Eikä Smoto ry:llä ollut muuta tehtävissä kuin lähteä peräämään oikeutettuja saataviaan. Muussa tapauksessa Smoton hallitus olisi joutunut korvausvastuuseen tuottamuksellisesta rahojen haaskaamisesta".
En ole seurannut asia tarkemmin, tietäväiset oikaissevat tietojani... :P

Niin...ja kukapas sen Touring Finlandinkin etuja ajaa kansallisella tasolla ja EU:ssa? No Smoto ja FEMA. Nyt vaan se ei maksa Touringille mitään, joten ovat vapaamatkustajia.

 
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: DB2 - Joulukuu 11, 2012, 20:50:10 ip
Motomatin kannanottoon on (paha kyllä) pakko liittyä, koska noinhan se systeemi menee. Ja koska komissiossa (= ko. virkamiehillä) on (suuri) näyttämisen halu, niin taitaa olla hyvinkin todennäköistä, että asia pulpahtaa uudelleen esille jossain määrin muutettuna ja koplattuna.

t. Seppo

P.S. Seuranneena työn puolesta joidenkin asioiden etenemistä ja lopputulemaa
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: Vierailija - Joulukuu 11, 2012, 21:37:24 ip
>> No ei se nyt ihan fiksua ollut SMOTOn puolelta karkoittaa isot kerhot muualle jäsenmaksukiistan avulla. Ja vielä tyhmempää oli käynnistää oikeusjuttuja.<<

Minä olen käsittänyt niin, että se maksu on ihan sama per jäsen joka kerhossa. Joten mistäs siinä nyt kiistaa pitäisi tulla? Jos on paljon jäseniä, niin menee tietenkin monta jäsenmaksua, mutta se on ihan tasapuolista ja samaa kaikille.
Ymmärsin myös, että ne oikeusjutut olivat ihan sääntöjen mukaisia (tai lakien mukaisia) eli eronnut kerho (siis ry) menetteli lainvastaisesti. Eikä Smoto ry:llä ollut muuta tehtävissä kuin lähteä peräämään oikeutettuja saataviaan. Muussa tapauksessa Smoton hallitus olisi joutunut korvausvastuuseen tuottamuksellisesta rahojen haaskaamisesta".
En ole seurannut asia tarkemmin, tietäväiset oikaissevat tietojani... :P

Niin...ja kukapas sen Touring Finlandinkin etuja ajaa kansallisella tasolla ja EU:ssa? No Smoto ja FEMA. Nyt vaan se ei maksa Touringille mitään, joten ovat vapaamatkustajia.


Näinhän se on, että mistäs siinä kiistaa olisi pitänyt tulla - mutta tulipa vaan ja useita kerhoja erosi. Ei hyvä - tuhansia jäseniä meni. Luupäitä oli varmaan molemmilla puolilla, tarkemmin en tiedä, mutta lopputulos oli edunvalvonnan ja yhteistyön kannalta erittäin huono.

Oikeusjutuista SMOTOn puolelta väitettiin juuri noin: sääntöjen ja lakien mukaan toimittiin ja oli pakko toimia, eronneet kerhot rikkoivat sääntöjä ja lakeja - mutta kuinkas kävikään oikeudessa: sääntöjen rikkoja olikin SMOTO, jolle tuli jäsenmaksujen osalta nahkapäätös ja oikeuskulut korvattavaksi. Kansanviisauden mukaan laihakin sovinto olisi parempi kuin lihava asianajaja.

Se, että SMOTOn hallitus olisi toisin menetellen joutunut korvausvastuuseen, ei perustu mihinkään lakiin, päinvastoin: jos olisi normaalissa järjestyksessä päätetty olla nostamatta juttuja, eihän siitä automaattisesti mitään seuraa ja jos tili- ja vastuuvapaus olisi myönnetty, asia olisi ollut sillä selvä. Mutta nyt kun SMOTO joutuu korvaamaan oikeuskulut, kukahan tästä rahojen haaskaamisesta vastaa?

Vapaamatkustajien suhteen olen samaa mieltä, niitä on aivan liikaa, kaikki pitäisi saada mukaan. SMOTO on ollut jo asiassa aloitteellinen, mutta toisella puolella puidaan vieläkin nyrkkiä. Paha juttu.
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: jjp - Joulukuu 12, 2012, 10:32:40 ap
>> No ei se nyt ihan fiksua ollut SMOTOn puolelta karkoittaa isot kerhot muualle jäsenmaksukiistan avulla. Ja vielä tyhmempää oli käynnistää oikeusjuttuja.<<

Minä olen käsittänyt niin, että se maksu on ihan sama per jäsen joka kerhossa. Joten mistäs siinä nyt kiistaa pitäisi tulla? Jos on paljon jäseniä, niin menee tietenkin monta jäsenmaksua, mutta se on ihan tasapuolista ja samaa kaikille.
 

Mie muistelen pointin olleen siinä, että ääniä ei ollut sitten siinä suhteessa, vaan äänimäärää leikattiin, mutta ei tuota maksua. Voin olla väärässäkin, kun en sitä silleen seurannut.
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: John Doe - Joulukuu 12, 2012, 10:35:00 ap
>> No ei se nyt ihan fiksua ollut SMOTOn puolelta karkoittaa isot kerhot muualle jäsenmaksukiistan avulla. Ja vielä tyhmempää oli käynnistää oikeusjuttuja.<<

Minä olen käsittänyt niin, että se maksu on ihan sama per jäsen joka kerhossa. Joten mistäs siinä nyt kiistaa pitäisi tulla? Jos on paljon jäseniä, niin menee tietenkin monta jäsenmaksua, mutta se on ihan tasapuolista ja samaa kaikille.
Ymmärsin myös, että ne oikeusjutut olivat ihan sääntöjen mukaisia (tai lakien mukaisia) eli eronnut kerho (siis ry) menetteli lainvastaisesti. Eikä Smoto ry:llä ollut muuta tehtävissä kuin lähteä peräämään oikeutettuja saataviaan. Muussa tapauksessa Smoton hallitus olisi joutunut korvausvastuuseen tuottamuksellisesta rahojen haaskaamisesta".
En ole seurannut asia tarkemmin, tietäväiset oikaissevat tietojani... :P

Niin...ja kukapas sen Touring Finlandinkin etuja ajaa kansallisella tasolla ja EU:ssa? No Smoto ja FEMA. Nyt vaan se ei maksa Touringille mitään, joten ovat vapaamatkustajia.


Näinhän se on, että mistäs siinä kiistaa olisi pitänyt tulla - mutta tulipa vaan ja useita kerhoja erosi. Ei hyvä - tuhansia jäseniä meni. Luupäitä oli varmaan molemmilla puolilla, tarkemmin en tiedä, mutta lopputulos oli edunvalvonnan ja yhteistyön kannalta erittäin huono.

Oikeusjutuista SMOTOn puolelta väitettiin juuri noin: sääntöjen ja lakien mukaan toimittiin ja oli pakko toimia, eronneet kerhot rikkoivat sääntöjä ja lakeja - mutta kuinkas kävikään oikeudessa: sääntöjen rikkoja olikin SMOTO, jolle tuli jäsenmaksujen osalta nahkapäätös ja oikeuskulut korvattavaksi. Kansanviisauden mukaan laihakin sovinto olisi parempi kuin lihava asianajaja.

Se, että SMOTOn hallitus olisi toisin menetellen joutunut korvausvastuuseen, ei perustu mihinkään lakiin, päinvastoin: jos olisi normaalissa järjestyksessä päätetty olla nostamatta juttuja, eihän siitä automaattisesti mitään seuraa ja jos tili- ja vastuuvapaus olisi myönnetty, asia olisi ollut sillä selvä. Mutta nyt kun SMOTO joutuu korvaamaan oikeuskulut, kukahan tästä rahojen haaskaamisesta vastaa?

Vapaamatkustajien suhteen olen samaa mieltä, niitä on aivan liikaa, kaikki pitäisi saada mukaan. SMOTO on ollut jo asiassa aloitteellinen, mutta toisella puolella puidaan vieläkin nyrkkiä. Paha juttu.


Tunnelin päässä näyttää kuitenkin kajastavan vähän valoa, toivottavasti ei ole tulossa oleva juna:
http://www.smoto.fi/index.php/uutiset/kerhotiedotteet/758-edunvalvonta-aivoriihi-saa-jatkoa. Timolle senverran että tuliko se riita sitten siitä mitä äänivaltaa saa
tai siis vaikutusmahdollisuuksia tulee sen kohonneen jäsenmaksun vastineeksi. Järkeviäkin kompromisseja smotolle tiedän esitetyn, mutta raastupaan nämä halusivat. Jospa tämä uusi tilanne panisi asiat silleen oikealle tolalle, loppuisi mm. päällekkäiset jäsenyydet jne.

nimim. jd (ainakin 2kertainen smoton jäsen)
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 13, 2012, 10:28:00 ap
Tässä keskustelussa menee vellit ja soosit sekaisin niin kuin usein vapaissa keskusteluissa.
Yksi asia on mitä Smoto tekee, toinen asia mikä tai mitä se on.

Valaistaanpa vielä kerran historian kanssa:

Smoto syntyi kun muutama varsinaissuomalainen ja kanta-hämäläinen mp-kerho perusti yhteisen yhdistyksen ajamaan heidän yhteisiä asioitaan kahdeksankymmentäluvulla.

Tästä rakenteesta seurasi että siihen liittyi kerhoja hiljalleen ympäri Suomen. Hallinto kehittyi. Jäsenkerhojen jäsenmäärä kattoi jo -90-luvulla 20% maamme motoristeistä.
Samoihin aikoihin Smoto palkkasi täysipäiväisen työntekijän. Myöhemmin palkattiin myös tiedottaja helpottamaan toiminnanjohtajan työtaakkaa. Myös jäsenlehti perustettiin.
Nyttemmin nämä toimet ja tehtävät on lakkautettu toistaiseksi. Osa johtuu rahanpuutteesta osa huonosta hallinnosta.

Smoto muodostuu siis enimmäkseen kerhoista joilla on pohjimmiltaan jäsenlukuun perustuva äänioikeus yhdistyksen kokouksessa. Kukaan muu ei tee yhdistyksessä päätöksiä kuin jäsenkerhot. Isoilta kerhoilta oli äänioikeutta leikattu ettei yksi taho säätele päätöksiä. Nyttemmin sääntöjä on muokattu toiseen suuntaan ja henkilöjäsenyys on mahdollistettu. Niitä vain on kovin vähän.

Enemmistö päättää, vähemmistö vikisee.

Smoto = jäsenkerhojensa summa.

Voi olla perinteiseen ylhäältä johdettuun organisaatioon tottuneelle omituinen järjestely jossa, voisiko sanoa, "maantietaso" pitää valtaa. Smoton hallinto on tälle vallalle alisteinen.

Kaikesta huolimatta jotain tapahtuu kuitenkin vaikka yhdistyksellä on tällä hetkellä vain omalla ajalla ja rahalla toimintaa harrastuksenaan tukevia henkilöitä. Eli se tekee joka osaa, viitsii tai jaksaa. Kaikissa noissa osa-alueissa on puutteita mutta homma on edennyt silti.

Kaikissa laillisissa toimissa, hyvässä ja pahassa, on ollut jäsenkerhojen enemmistön päätös. Jos on omatoimisesti eronnut niin jälkeen päin yhdistyksen päätösten arvosteluun ei ole oikeutta puuttua kuin osoittamalla että lakia on rikottu. Nämä asiat ovat Smoton osalta nyt läpikäyty ja eteenpäin on menty.

Lähden itse heti sellaisen yhdistyksen tai tahon tukijaksi jolla on osoittaa parempaa tulosta moottoripyöräiliöiden edunvalvonnassa. Joillekin tuntuu kuitenkin olevan katkeraa kun Smoto toimii jalkapuolenakin.





Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: Harri Eronen - Joulukuu 13, 2012, 10:38:56 ap
Kaikille nykyisille ja entisille Smoton aktiivitoimihenkilöille nöyrä Kiitos toiminnasta harrastuksemme eteen!! Joskus rapatessa roiskuu,mutta  sitä sattuu.
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: jjp - Joulukuu 13, 2012, 14:20:51 ip
Enemmistö päättää, vähemmistö vikisee.

Smoto = jäsenkerhojensa summa.

Voi olla perinteiseen ylhäältä johdettuun organisaatioon tottuneelle omituinen järjestely jossa, voisiko sanoa, "maantietaso" pitää valtaa. Smoton hallinto on tälle vallalle alisteinen.


Ihan sama juttu on tuon eduskunnankin kanssa.
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: Vierailija - Joulukuu 13, 2012, 17:52:24 ip
<snip>
Kaikissa laillisissa toimissa, hyvässä ja pahassa, on ollut jäsenkerhojen enemmistön päätös. Jos on omatoimisesti eronnut niin jälkeen päin yhdistyksen päätösten arvosteluun ei ole oikeutta puuttua kuin osoittamalla että lakia on rikottu. Nämä asiat ovat Smoton osalta nyt läpikäyty ja eteenpäin on menty.

Lähden itse heti sellaisen yhdistyksen tai tahon tukijaksi jolla on osoittaa parempaa tulosta moottoripyöräiliöiden edunvalvonnassa. Joillekin tuntuu kuitenkin olevan katkeraa kun Smoto toimii jalkapuolenakin.

No turha on nyt lainrikkomisiin viitata (kun ei niitä kai ole?), kyllä kantaa voi ottaa muutenkin ja se on jokaisen perusoikeus. Oma kantani on, että fiksumminkin olisi jäsenmaksuasiassa voitu toimia, mutta ilmeisesti on liian suuria persoonallisuuksia ollut myötä- ja vastapuolina.

Mitä motoristien edunvalvontaan tulee, ei ole muuta kuin SMOTO ja sitä olisi syytä kaikkien tukea.
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 14, 2012, 09:22:13 ap
Seuratkaahan Smoton tiedotusta: www.smoto.fi

Porukka on jalkautunut maakuntiin ja kohta Tampereellakin tapahtuu. Turkusessa oli jo tilaisuus ja siitä yhteenvetoa: http://www.smoto.fi/index.php/uutiset/kerhotiedotteet/758-edunvalvonta-aivoriihi-saa-jatkoa

Paikka ja aika lienee Tampereen osalta kohta selvillä. Sinne vain kuulemaan kuulumisiä ja esittämään rakentavia näkemyksiä.

Eiköhän Kimmo tahi Perzza laita tuonne pääsivulle uutista aiheesta kunhan vain tiedon siitä saa.
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: rimpjar - Joulukuu 15, 2012, 19:35:29 ip
Kyllähän tuo moottoripyörän katsastus on täysin tulonsiirtoa katsastusta suorittavalle taholle.
Täällä Ruotsissa tilaat ajan ajat katsastuskonttorille kaveri katsoo renkaat valot ajaa pienen lenkin koko toimitus kestää noin 5 min ja about 260 sek köyhempänä poistut sieltä.
Samalla reissulla sitten poliisi päättää tarkistaa sinut niin sama prosessi ilman koeajoa ja hyvän matkan toivotus eikä maksa mitään.
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 15, 2012, 20:09:51 ip
Lainaus
Täällä Ruotsissa tilaat ajan ajat katsastuskonttorille kaveri katsoo renkaat valot ajaa pienen lenkin koko toimitus kestää noin 5 min ja about 260 sek köyhempänä poistut sieltä.
Samalla reissulla sitten poliisi päättää tarkistaa sinut niin sama prosessi ilman koeajoa ja hyvän matkan toivotus eikä maksa mitään.

Tuota esimmäisen lauseen toimintaa perustellaan liikenneturvallisuuden parantamisella ja jälkimmäistä sen valvonnalla. Siellä kuningaskunnassa.
Epäily on suuri täällä tasavallan puolella että katsastuksesta tehdään "paikallisiin olosuhteisiin" otollisempi juttu jossa tutkitaan muutkin kuin liikenneturvallisuusseikat.
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 15, 2012, 21:02:00 ip
Sepä se, varmaan myös pyörän valokuvaaminen saadaan jotenkin perusteltua. Myös pyörään asennettujen, alkuperäisiä laadukkaampien ja paremmin toimivien osien ja varusteiden puuttuvat "E-koodit" tarkastetaan jne..
Otsikko: Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 21, 2012, 11:51:34 ap
Maailmanlopun uutisia:

EU:n Komissio on vetänyt ehdotuksensa pois EU:n liikenneministerien esityksestä moottoripyörien ja mopojen katsastamisesta. Sen sijaan uuteen direktiiviehdotukseen on sisällytetty muita ajoneuvoja.

Lainaus
Komissio ehdotti alun perin, että katsastusten piiriin kuuluisivat myös mopot ja moottoripyörät, mutta tämä vaatimus on neuvostokäsittelyn kuluessa poistunut. Uutena luokkana määräaikaiskatsastusten piiriin tulisivat kaupallisiin tavarankuljetuksiin käytettävät liikennetraktorit. Suomi on käsittelyn aikana pitänyt tärkeänä riittävän kansallisen joustavuuden säilyttämistä.

Koko uutinen: http://www.lvm.fi/web/fi/uutinen/-/view/4136252

FEMAn sivuilla: http://www.fema-online.eu/