Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Robe - Heinäkuu 08, 2012, 12:39:29 ip
-
Onko muilla kokemusta tällaisesta?
Norge vuosimallia 2007 tekee säännöllisen epäsäänöllisesti seuraavaa.
Kun moottori on kuuma niin ei lähde sammutuksen jälkeen uudestaan käyntiin. Kun jähtyy tunnista kahteen niin toimii taas ihan normaalisti.
Eilen tähän tilaan pääsemiseksi tarvittiin noin 130 km. Lämpötila +24
Edellisellä kerralla 350 kilometriä. Lämpötila +15.
Onko korjausehdotuksia? ???
-
Pyörittääkö tyhjää vai lupaako? Onko akku kunnossa? Akun jännite saattaa laskea liian alas pyörityksen aikana. Vois olla, että joku anturi antaa väärää tietoa. ODB-lukulaitteella vikakoodien selaus voi paljastaa jotain. Puuttuuko kipinät vai eikö saa bensaa?
-
Käyntiin aina lähtenyt kun akku on ollut ok (alkuperäinen kesti 5v) mutta joskus kakistelee kun heti kylmiltään lähtee liikkeelle. Ajettu nyt 95 tkm ja syssyyn mennessä menee kuparinen rikki.
-
Ihan ensiksi kannattanee irrottaa molemmat akkukaapelit akusta ja katsoa ettei kaapelikenkien ja napojen pintaan ole syntynyt mustaa oksidikerrosta. Näyttää siistiltä mutta ei johda sähköä.
Heikentää akun lataustilaa. Levännyt akku antaa paremman käynnistysvirran ja siksi käynnistyy vielä kylmästä mutta ei enää pyöräytä lämmintä konetta. Korkeintaan rele naksahtaa painettaessa starttinappia.
Kuinka vanha akku on? Tyypillisen mp-akun keski-ikä on n. 4 vuotta.
Yllä kuvattu on yleisin vika käynnistymisongelmissa.
Muitakin vikoja voi olla kuten eri kohteissa olevat kännistystä estävät katkaisijat. Niitä on kytkinvivussa, sivuseisontatuessa ja vaihteistossa. Niihin auttaa yleensä puhdistus.
Onko punainen varoituskolmio palamassa mittaritaulussa? Entä mitä kertoo ajotietokone näytössään?
-
Kaikki nämä on jossain vaiheessa käyty läpi. Akku vaihdettu viime kesänä.
Se mitä ei ehkä ole kaikilta osalta käyty läpi on nuo erilaiset käynnistystä estävät kytkimet.
Mielestäni mahdollinen ongelman aiheuttaja pitäisi sijaita jossain sellaisessa kohdassa missä on erityisen kuumaa, koska vika ilmenee ainoastaan silloin.
Esim just eilen ajoin noin 60 kilsaa ja pysäytin lossirantaan, ajoin lossille ja pysäytin uudestaan ja lähti hyvi käyntiin. Ongelma tuli vasta 60 kilsaa myöhemmin seuraavan sammuttamisen jälkeen.
Ongelma ilmenee niin että kaikki muu on täysin normaalia, ainoa joka ei toimi on starttimoottori kun moottori on kuuma. Eli kun painaa starttinappulaa niin ihan niin kuin se ei välittäisi käskyä minnekään Kylmänä ja kunnolla jäähtyneenä ei ole mitään ongelmaa, eikä myös lyhyessä ajossa, työmatka jota ajan on noin 6 kilsaa ja virtaa on riittänyt koko kesän.
-
Mittaa yleismittarilla jännite akun navoista, kun yrität käynnistää kuumana. Putoaako nollille vai pysyykö jossain 13V paikkeilla. Sitten vaan kytkentäkaavio esille ja starttinappulasta lähtien katkospaikkaa etsimään. Sivutuen käynnistyksen estokytkin voi olla yksi mahdollinen. Pitääkö kytkin olla pohjassa, kun käynnistää. Entä vaihde vapaalla?
-
Pitää katsoa seuraavan kerran kun tapahtuu.
Voi mennä jonkun aikaa, mutta palaan kommenttien kanssa kun on jotain raportoitavaa.
-
Hätätilassa koneen saa myös manuaalisesti käyntiin. Pitää irrottaa startin suojakotelo ja kytkeä solenoidin perässä olevat isot navat yhteen. Siihen tarvitaan järeä metallikappale ja vähän hermojakin. Tämä teko jää kyllä vikamuistiin ja saattaa sytyttää myös vikavalon mittaristossa sekä ajotietokonekin ehkä kettuilee.
Jos lähtee tästä käyntiin kuin kotikuusen juurelta niin voi epäillä solenoidin kytkentähäiriötä.
-
Kaikki nämä on jossain vaiheessa käyty läpi. Akku vaihdettu viime kesänä.
<snip>
Kyllä akku voi vuodessa loppua, niin kävi mulle viime kesänä. Ei kai vaan ole Varta?
-
Laita haaroitusliitin startille menevään ohuempaan johtoon (kuvassa punavihreä) ja
liittimeen johdonpätkä, joka ylettää akulle asti. Kelaat johdon ja suojaat johdon avoimen
pään odottamaan seuraavaa tilttausta. Sen tapahtuessa yhdistät johdon avoimen pään
akun plusnapaan (pyörässä virrat päällä). Jos hyrähtää iloisesti käymään, startti, solenoidi,
akku ja niiden väliset kytkennät ovat kunnossa.
Ehkä on mukavampi jäljittää sitä vikapaikkaa kun tietää, että moottorin saa käymään
viasta huolimatta.
-
Vastaava onkelma Calin kanssa, mutta toisin päin: lämpimänä lähtee käyntiin, mutta säännöllisen epäsäännöllisesti kun seisoo jokusen tunnin (yli 8 h tyypillisesti), ei enää lähdekään. Naku-naku-naku tai click-click-clikc ääntä kuuluu, kun startti yrittää lyödä päälle. Akku on uusi.
Starttaa ok, kun yhdistää startin johdot. Kiristin startin johdon ja vaihdoin releen + laitoin CRC:tä liittimiin. Tämän jälkeen toimi kuukauden päivät ok. Nyt taas on pari kertaa jäänyt starttaamatta. Viimeksi koitin käynnistää sunnuntaina. Samat naku naku äänet eikä lähde pyörittämään. Pesin siinä joutessani pyörän ja parin tunnin päästä kokeilin: lähti iloisesti.....
Täytyy varmaan tehdä tuo piuhaviritys, että saa värkin käymään kesälomareissulla. Mutta mistä pirusta sitä vikaa osaisi lähteä hakemaan? Tuo rele jotka vaihdoin oli ainoa viisinapainen Motonetin hyllyssä, joten niistäkään ei voi mennä takuuseen. Mutta toimihan tuo pitkään silläkin,ei ymmärrä!!
-
Kuulostaa aivan kalssiselta maajohdon hapettumalta. Johdon päät irti ja hapettumat pois.
-
Mistä tuo maajohdon pää Calista löytyy? Taas hyydyttiin mökin pihalle.... Startti "naksuttaa" muttei lyö päälle. Ei viittis koko kesää työnnelläkään, vaikka kuntohan siinä kasavaa ;D
-
Minä pääsin käynnistysongelmasta eroon tilaamalla uuden (korjatun sellaisen) startin Piikkiöstä. Vanhan lähetin tilalle - ei tullut tälle rempalle sitten hintaa kuin vähän päälle kolmesataa. Hyvää tässä oli se, että totaali käynnistämättömyys ilmeni kotikylän bensa-asemalla. Oireita oli jo nimittäin edellisellä viikolla Saksassa ja Puolassa. Lämpimänä pyöritti kangerrellen jne. Saksassa sen sijaan meni takapyörästä laakerit. Se remontti maksoi kuljetuksineen autobaanalta 500 euroa (laakerit 25 euroa). Pohjolasta tuossa sitten soittivat, että osakaskon tiepalveluvakuutus on voimassa vain Pohjoismaissa... No tulihan se sieltä, mitä aina sopii epäillä ja odottaa näissä vakuutusasioissa.
Sen verran on vituttanut, että kävin eilen koeajamassa pari ei-italialaista pyörää... Hyvä, että kävin. Vaikka hyvitys Guzzistani ja kaikki muukin oli kohdallaan, niin jotain todella oleellista kuitenkin puuttui - eli pidän kiinni vanhasta, vaikka sitten hampaat irvessä. Kunpa vain Moto Guzzin mallipolitiikka olisi toisen suuntaista. Kaipaan oikeasti LeMansin kaltaista lievästi kyykähtävää oikeaa sporttia.
-
Stonessa oli joskus starttiongelmia parikin erilaista:
- Toinen aiheutui starttimoottorin "hiililevyn" halkeamasta. Siis se pyöreä musta osa, jossa hiilet ja pidikkeet ovat kiinni. Sen halkeama vääntyi siten, että ihan aina ei toinen hiili ylettynyt ankkurin kollektorille. Paikallinen autosähköpaja sen näppärästi ja edullisesti värkkäsi kuntoon.
- Starttinappula oli rikki. Nappula - siis se itse nappulakomponentti - oli siten rikki, että sen kansiosan kiinnityspidikkeet - pienet muovikynnet - antoivat periksi, joten kansi raottui. => Toisinaan ei yhdistänyt starttivirtaa, toisinaan yhdisti jopa nappulakehyksen runkoon. Sulakehan siinä käpsähti.
Nappulaa ei saa erikseen mistään. Näppäränä poikana katsoin kirjasta "Kätevät kädet" neuvoa. Kasasin nappulan ja pari pyörähdystä kunnollista sähköteippiä ja kas, pelittää. Teippi pitää ahtaassa paikassa varmasti napin kasassa ja ehkäisee samalla sen oikosulun.
-
Saksassa sen sijaan meni takapyörästä laakerit. Se remontti maksoi kuljetuksineen autobaanalta 500 euroa (laakerit 25 euroa).
Halvat oli laakerit kun Wendelillä maksaa liki 280€ ja kotimaisella toimijallakin vajaat 120€. Oliko hankala vaihtaa? Ajattelin kun alkaa olla 100 tkm taulussa niin ihan varmuuden vuoksi.
-
Tästä firmasta saa laakereita halvalla: Motorrad Technic Martynow, Bahnhofstrasse 27, D-21409 Embsen. Kuitissa lukee: 2x Kugellager 20x47x14 tot. 25,00. Oliko vaihto helppoa? Tässä vielä firman puhelinnumero, niin voit kysyä: 04134 - 909090 ;D.
-
Näyttäis tolla mitalla maksavan noin alta kympin kipale.
RUNKOLAAKERI 6204C3 20x47x14 mm 4.90 EUR
http://www.ikh.fi/URAKUULALAAKERI_20X47X14 (http://www.ikh.fi/URAKUULALAAKERI_20X47X14)
-
Calin perälaakerit SKF 6204 maksoivat 8€ / kpl sunnuntaiaamupäivänä, kaatosateessa Rovaniemen Shellin baariin tuotuna. Tähän lisäsin paikkakuntakohtaiset toimituskulut ja pullakahvit.
Asiastahan josku Il Falconessakin jutustelin.
Vieläkin lämmöllä muistelen saamaani apua paikalliselta Raskoneen korjaamopäälliköltä. ;D ;D ;D
-
Jaa kyse ei ollutkaan sitte vissiin Norjalaisen laakereista... No jo minä ihmettelinkin...
-
No niin, maajohdossa se vika sitten oli. Vantaan Velho Wikström neuvoi vetämään piuhan suoraan miinus navasta runkoon startin lähelle. Ja johan käynnistyi! Hyvä konsti varmistua maaviasta. No odotellaan vielä aamuun, jos vielä lähtee yhtä iloisesti.
Maajohto siinä vaihdelaatikon päällä näytti ihan siistiltä eikä ollut löysällä. Avasin kuitankin ja ruskuttelin kontaktisprayt ja takaisin kiinni. Sitten vaan odotellaan, mitä Cali sitten aamulla tuumaa...
-
Ja tarina jatkuu.... aamulla ei taaskaan lähtenyt pyörittämään. Ei "maajohdon ohituksellakaan". No sitten Piikkiöön ja starttia vaihtamaan. Mutta, mutta... tällä kertää ei sitten matkalla lähtenyt lämpimänäkään käyntiin. Ja akkuhan se sitten oli sökö. 18Ah patterin tilalle laitettiin perinteinen 30Ah. Sattui näköjään kohdalle nyt sellainen motonet -tuote, joka kypsyi parissa kuukaudessa.
Toistaiseksi on toiminut ok. Toivottavasti se oli tässä tällä kertaa eikä tartte alkaa uudestaan ihmettelemään ja purkamaan koko voimalaitosta palasiksi....
-
>> Sattui näköjään kohdalle nyt sellainen motonet -tuote, joka kypsyi parissa kuukaudessa. <<
Tästä akkuasiasta keväällä väännettiin erilaisia juttuja & mielipiteitä. Ne löytyvät täältä:
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=3574.0
Siellähän oli myös toteamus, jotta B****ma "laatua" ei sopisi moittia...
-
Ja tarina jatkuu.... aamulla ei taaskaan lähtenyt pyörittämään. Ei "maajohdon ohituksellakaan". No sitten Piikkiöön ja starttia vaihtamaan. Mutta, mutta... tällä kertää ei sitten matkalla lähtenyt lämpimänäkään käyntiin. Ja akkuhan se sitten oli sökö. 18Ah patterin tilalle laitettiin perinteinen 30Ah. Sattui näköjään kohdalle nyt sellainen motonet -tuote, joka kypsyi parissa kuukaudessa.
Toistaiseksi on toiminut ok. Toivottavasti se oli tässä tällä kertaa eikä tartte alkaa uudestaan ihmettelemään ja purkamaan koko voimalaitosta palasiksi....
onko Regulator/Rectifier myös kunnossa?
-
Jaa-a. Enpä osaa sanoa. Mitäs tuo kapine tekee ja mistä löytyy? Ihan vaan kaiken varalta...
Entäs sen toimivuuden testaus?
-
Eipä Norgessa ja muissakaan C.A.R.C.-malleissa ole enää erillistä tasuuntaajaa tai säädintä latauksessa. Autotyyppinen vaihtovirtalaturi tuottaa valmiiksi tasajännitettä 12V nimellisjännitteellä. Eli jos latausjännite on liian alhainen tai korkea on syytä käyttää laturia sähkölaitehuollossa.
http://www.boschcarservice.fi/
Ensin on hyvä tarkastaa laturin kiilahihnan kunto ja kireys.
Laitanpa tuohon alle kuvan millainen on vanhempien Guzzien Bosch-järjestelmän "rectifier".
-
Mulla on bilteman 6204:set toiminu jo 4000km 3€/kpl. Akut toimii aikansa ja niillä on vuoden takuu--kaikissa riippumatta mistä ostaa. Haukkuu saa kaikkee mikä liikkuu ja joskus ihan huvikseenkin ainaki Suomenpystykorvan mielestä ;)