Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Heinäkuu 07, 2012, 12:54:26 ip
-
Nuukuudessani (Lue: kustannusrajoitteisuudessani) ostin halpisjarrulevyt Stormilta.
Onko kellään kokemuksia näistä? Laittelen loppukuusta etunapaan korvaamaan ohueksi kuluneita alkuperäisiä. Eivät vain ole yhtä tyylikkään näköiset kuten alkuperäiset Brembot.
Kuvassa alkuperäinen keskellä.
Kokemuksia myöhemmin näihin liittyen: http://www.motomatti.fi/2012/07/jarrulevyt-brevaan.html
-
Eikös nuo EBC:t ole ihan kivan näköiset. Paljonko kustantaa tuollaiset? Näyttää, että Norgen levyt alkaa olla myös vaihtokunnossa. Wendelillä alkuperäiset maksaa 265€/kpl.
-
Mikäs se Wendel on?
Nuo on Stormilta. Yrittivät myydä vain yhtä kappaletta koska tietokone väitti että Brevassa on vain yksi levy. Olivat katsoneet vissiin 750 Brevan kuvaa. Noiden lähtöhinta on kahdensadanviidenkympin tietämillä/kpl. http://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/aprilia/1000-tuono-fighter/2003/ebc-x-jarrulevy-s-drive-piparkakku-42/
Tuossa saman pajan Apriliassa on kokolailla samanlaiset levyt. Stormin hinnasto ei tunne Guzzin kohdalla jarrulevyjä.
-
www.wendelmotorraeder.de on Berliinissä oleva Guzzi ja Aprilia myyjä. Tuolta olen hommannut kaikkea pientä alkuperäistä osaa mitä en tavan kioskeista ole löytänyt.
-
Mitäs Matti on nykyään mieltä näistä EBC:n levyistä? Vieläkö semmoset ostaisit vai kallistuuko alkuperäiseen bremboon?
-
..vastasin tonne botniaring-ketjuun jarrulevyistä.. sitten vasta huomasin tämän threadin.
-
Levythän näyttää ihan hyvältä.
Paloista tehnyt mieli kysyä aiemminkin, sopinee tähän ja kiinostanee muitakin.
Sintrattuja paloja saa kaikkia kokoja, mutta eikö ole parempi kuluttaa pehmeitä paloja kun syövät vähemmän levyjä?
Palat ei paljon kustanna, mutta levyt ei ole halpoja oli sitten kenen hyvänsä valmistamia.
Rata-ajot en osaa sanoa mitä kaikkea muuttuu, mutta ihan peruskäytössä.
-
Pehmeillä ei-metallisilla paloilla levyn kulutus on vähäisempää. Silti palat kestävät varsin pitkään. Brevaan laittamani jarrulevyt paloineen ovat toimineet varsin moitteitta alun pieniä ongelmia lukuun ottamatta. Eivät ole kuitenkaan ihan yhtä hyvät kuin alkuperäiset mutta sanoisin, muihin ajamiini pyöriin verrattuna, hyvää keskitasoa. Jos sattuisin seuraavalla levynvaihtokerralla olla varoissani niin laittaisi uudet Brembot. Nämä kyllä hoitaa asiansa siihen asti: kulutuspintaa on levyissä vielä useita kymmenesosamillejä.
-
Hintaeroa on kalliisiin Brembroihin.
Itse taipuisin siihen että maksaa mieluummin pehmeistä jarrupaloista kun levyistä.
En osaa sanoa vähän jarruttelevana miten kuluu käytännössä mutta sintratut palat tulee kalliiksi mieltä.
-
Hintaeroa on kalliisiin Brembroihin.
Itse taipuisin siihen että maksaa mieluummin pehmeistä jarrupaloista kun levyistä.
En osaa sanoa vähän jarruttelevana miten kuluu käytännössä mutta sintratut palat tulee kalliiksi mieltä.
Loppuviimmein Brembon levyt olikin kaikista halvimmat ;D
-
Tässä mainitun saksalaisen pikkufirman tekstiä, joka on erikoistunut vain jarruosien myymiseen:
"
Jarrut liittyvät olennaisesti turvallisuuteen – tee huoltotoimia itse vain jos taitosi ovat riittävät !
Jarrulevyjä valmistetaan enää erittäin harvoissa tapauksissa alumiinista, valuraudasta tai teräksestä. Alumiiniajat ovat ohi, valurauta oli 90 luvun puoliväliin suosittua. Tämän päivän tekniikkaa on korkealaatuinen ruostumaton teräs. Yhdessä sintermetallipalojen kanssa saavutetaan parhaat hidastusarvot. Wave –levy on optimaalinen kompromissi painon, kitkapinta-alan ja jäähdytyksen kesken.
Orgaaniset Jarrupalat koostuvat 30 eri materiaalista kuten metalleista, täyteaineista, vahvistuskuiduista, sidonta-aineista ja liima-aineista. Ne sopivat nykyisin melkeinpä ainoastaan vain vanhempiin ja edullisempiin pyöriin, joiden jarrujärjestelmät ovat myös alun perin näille suunniteltu. Nykyisin suositellaan orgaanisia jarrupaloja enää valurautalevyille. Sintermetallipalat koostuvat erilaisista metalleista ja vahvistuskuiduista. Tarkkaa koostumusta ei kerro yksikään valmistaja. Korkeampi kitka-arvo, hyvät ominaisuudet sekä märkänä että kylmänä yhdistettynä pieneen kahvan käsivoimaan ovat näiden etuja. Jo lyhyen sisäänajon jälkeen voidaan kuormittaa täysin. Nykypäivän jarrupalat.
Yhteenveto: 1) Jarrulevy ruostumatonta terästä. 2) Palat sintermetallia. 3) Wave –muoto. 4) Puoliuiva laakerointi. 5) Vakiohalkaisija.
"
-
http://www.braking.com/ Tuon tekemät hyvinkin kevyet wave-levyt ja sinteripalat on nyt sportissa. On muuten aiva tajuttoman mahtavat jarrut!
-
Mikähän siinä on kun ainakin Grisoghettossa on ollut pääsääntöisesti erittäin positiivista juttua näistä EBC:n HH (Sinter) paloista vakiolevyihin. Sopii V11, Cali (myös 1400), 1200Sport, Norge, Griso, Stelvio, Nevada, Breva, V7.
http://ebcbrakesdirect.com/Store/Motorcycle?vt=2&pn=FA244HH (http://ebcbrakesdirect.com/Store/Motorcycle?vt=2&pn=FA244HH)
Nämä "Sintered" -nimen alla myytävät palat voivat siis olla hyvin erilaisia valmistajasta riippuen. Mutta vahvasti tuntuu että maailma on kääntynyt sellaiselle hollille että parhaat palat yleiskäyttöön (myös satunnaiset ratapäivät) löytyvät nykyisin otsikon "Sintered" -alta. Tässä tapauksessa näyttäisi olevan tarjolla 4 laatua ja tämä mainittu on "toisiksi alin": FA244 (organic, daily streetbike), FA244HH (sintered, heavier and faster sportbikes in spirited street use), EPFA244 (sintered, flagship street and track day use), GPFAX244HH (sintered road race pads). Olisiko ehkä karkeasti jotain vastaavaa kun Brembon "sininen" (ei punainen, eikä musta)?
Tässä siteerauksia Grisoghettosta:
"
EBC FA244HH pads at the front are a very worthwhile improvement over the standard FF's. These pads for the front are my choice. Different material, basically a softer compound I believe. More bite and greater feel. (P.Roper)
I just ranted and raved about putting on EBC 244HH in the front of my GRiSO and it was AWESOME. Do it.
I like EBC HH pads on my other bikes so much so I bought the EBC FA244HH before I took delivery of the GRiSO.
Brembo performance Series pads p/n 07BB19.SC. Good pad but they require being very aggressive with them, they shed heat quickly, good for the track not really good on the street.
I would never mount any ebc pad other than organic, on a Brembo or Grimeca rotor ever. Their HH pads totally fucking destroy these rotors, as they do Suzuki oem rotors. FF pads are linear and easy to modulate, the organics are a good choice (or carbon pads). If you want to improve the braking system pads are not going to do much, a new master cyl to improve the ratio would be good.
"
-
Sen voi kokeilla niin, että jos magneetti tarttuu jarrulevyyn, niin orgaaniset palat ja jos ei, niin silloin sintratut.
-
Onko se jotain haponkestävää laatua kun magneetti ei tartu? Mulla on Brakingin levyt ja ajattelisin että ne on rosteriset - tosin emmä tiiä onko - magneetti pysyy kuin tatti niissä, mutta ruostetta ei näy vaikka viikon on vesisateessa. Sen sijaan uudehkon saksalaisen auton levyt on jo suunnilleen yhden yön jälkeen pintaruosteessa.
-
Se lienee varmaa että a) nykyisin jarrulevyissä käytetään pääsääntöisesti materiaalina ruostumatonta terästä sen osan kohdalla, johon jarrupalat ottavat kiinni, b) yksityiskohtaisemmin tuon ruostumattoman teräksen laaduissa voinee olettaa olevan eroja, koska hinnoissakin on merkittäviä eroja. Ja tämän arvelen olevan sidoksissa siihen, mikä jarrupala mihinkin jarrulevyyn sopii. Se lienee se vaikeasti omin voimin selvitettävä asia, semminkin kun valmistajilla on tarjolla yleensä n.4 eri vaihtoehtoa...
Mieluusti käyttäisi sellaisia paljoja joilla jarrutusteho olisi mahdollisimman hyvä yleiskäytössä. Kahdesta Brembon Serie Oro 320 mm levystä (eri moottoripyörät) on kokemusta tältä kesältä. Toisessa Brembon punaiset SA -palat: aluksi tuntui kovin metalliselta (ikään kuin kitkamateriaali olisi kulunut pois ja olisi ollut metalli metallia vasten). Muutaman tonnin jälkeen vähän tasoittui mutta sama epämiellyttävä tunne jäi yleiskäyttöä ajatellen. Jarrulevyn pinta on hieman "naarmuinen" (poikkeaa siitä mitä Carbon Ceramic palat jättävät jälkeensä). On siis kokeiltava pehmeämpiä paloja. Toisessa taas oli Brembon mustat ”peruspalat” (Carbon Ceramic 077BB19.35) jotka ovat aina olleet ”tavallisen hyvät”, voimakkaissa jarrutuksissa arvatakseni tasoa ”Guzzin hyvät jarrut”. Mutta ei lähelläkään sporttipyörän hyviä jarruja (toki niissä on Guzzeja jykevämmät osatkin).
Jarrulevyjen paino tuntuu olevan asia, joka myös korreloi hinnan kanssa. Alla kuvat Brembo Serie Oro ja Braking WK073. Molemmat sopivat lukuisiin moottoripyöriin, esim. monet Guzzit ja Apriliat käsittäen monia lajityyppejä Customeista ratakelpoisiin sportteihin. Brembosta lienee useilla omakohtaisia kokemuksia, Brakingista voinevat lausua esim. Ikkala ja Makestain kokemuksistaan.
Kauppias kehui: "Braking on merkittävästi parempi kuin Brembo, niin kuin se toimitetaan, se on käytössä myös SSP600WM, SBK-WM ja Moto2 sarjoissa".
-
Tuttu konsti todeta ruostumaton vai ei magneetilla, ei taidakaan toimia noissa jarrulevyissä, kun ruostumattomia on niin eri laatuja (http://www.polarputki.fi/files/Polarputki_Ruostumattomat_Kemialliset_Analyysit.pdf). Minulle tutummat RST (AISI 304) ja HST (AISI 316) teräkset ovat austeniittisiä ja antimagneettisia, mutta jarrulevyissä käytetäänkin martensiittistä (AISI 420 (http://www.interlloy.com.au/our-products/stainless-steel/420-martensitic-stainless-steel-bar/)) terästä, johon magneetti ottaa kiinni. On myös "erikoisluja" Metal Matrix Composite (MMC) jarrulevyt (engl.rotor) kovemmalle kulutukselle ja pidemmälle käyttöiälle metallikiteisille jarrupaloille.
eBayn osto ohje (linkki) (http://www.ebay.com/gds/Motorcycle-Brake-Pads-Buying-Guide-/10000000177633521/g.html) neuvoo, että orgaaniset palat ovat hyvät normaalikäyttöön, eivätkä kuluta jarrulevyä. Sintratut sopivat urheilu/kisa-käyttöön ja kuluttavat jarrulevyä. Keraamiset palat ovat aina tehokkaat, eivätkä kuluta jarrulevyä niin paljon, kuin halvat sintratut. Carbon-kevlar palat ovat tehokkaat, pitkäikäiset, eivätkä kuluta jarrulevyä.
BrakeTech.com (http://www.braketech.com/index.php?option=com_content&view=article&id=71:sintered-versus-organic-pads&catid=17:tech-talk&Itemid=69) ei suosittele käyttämään sintrattuja paloja lainkaan.
Niiden metallikiteiden koostumusta on vaikea tietää. Ne ovat kaikkein halvimmat, mutta voivat tulla hyvin kalliiksi.
-
metallikiteiden koostumusta on vaikea tietää. Ne ovat kaikkein halvimmat, mutta voivat tulla hyvin kalliiksi
Näyttäisi siltä että "sinter" palat eivät ole yleensä ne halvimmat, tässä tuo aikaisempi EBC esimerkki (linkin sivun hinnoin, pari):
17,02£ - FA244 (organic, daily streetbike)
23,98£ - FA244HH (sintered, heavier and faster sportbikes in spirited street use)
42,00£ - EPFA244 (sintered, flagship street and track day use)
54,00£ - GPFAX244HH (sintered road race pads)
Se samainen Braking myyjä sanoi että ensimmäisiksi paloiksi niin kauan kun levyt ovat uudet Braking/sinter palat mutta sen jälkeen jos sielu halajaa, niin Brembon SA (punainen/sintered/road) tai SC (sininen/carbon ceramic/road) paloja voi käyttää. Ikään kuin olisi tosiaan olemassa ihanteellinen kombinaatio levy/pala. Mikä sitten lienee mustien ja sinisten Brembon carbon ceramic palojen ero, kai se kitkakerroin...
-
Joskus mulle kettuiltiin Guzzin yön aikana ruostuneista valurautalevyistä. Viikonloppuna oli pe. iltana sadetta ja olin silloin kokoontumisajossa. Aamusella katselin että Brevassa olevat EBC-levyt olivat yön jäljiltä ruosteessa. Katselin sitten muitakin pyöriä. Useimmissa japanilaisissa urheilullisissa pyörissä oli myös rosterilevyt ruostuneet ruskeiksi. Customeissa taas ei niinkään ollut korroosio levyissä käynyt. Ruostumisella ei sinänsä ole jarrujen toimivuuteen tai kulumiseen merkitystä. Asia on enemmän kosmeettinen.
-
metallikiteiden koostumusta on vaikea tietää. Ne ovat kaikkein halvimmat, mutta voivat tulla hyvin kalliiksi
Näyttäisi siltä että "sinter" palat eivät ole yleensä ne halvimmat, tässä tuo aikaisempi EBC esimerkki (linkin sivun hinnoin, pari):
17,02£ - FA244 (organic, daily streetbike)
23,98£ - FA244HH (sintered, heavier and faster sportbikes in spirited street use)
42,00£ - EPFA244 (sintered, flagship street and track day use)
54,00£ - GPFAX244HH (sintered road race pads)
Jos joku kerkeää kokeilemaan noita kehuttuja FA244HH paloja niin kommenttia tänne...
Se samainen Braking myyjä sanoi että ensimmäisiksi paloiksi niin kauan kun levyt ovat uudet Braking/sinter palat mutta sen jälkeen jos sielu halajaa, niin Brembon SA (punainen/sintered/road) tai SC (sininen/carbon ceramic/road) paloja voi käyttää. Ikään kuin olisi tosiaan olemassa ihanteellinen kombinaatio levy/pala. Mikä sitten lienee mustien ja sinisten Brembon carbon ceramic palojen ero, kai se kitkakerroin...
Nuo on varmaan valmistajan suosituksesta sisäänajopaloina, että saadaan lämpösykliä levyille. Passaantuvat paremmin.
-
Mulla on omassa ketjuvetoisessa ollut useamman kesän noi EBC:n HH-palat. (EBC FA322/4HH)
On hyvät, sekä kadulla että radalla. Olen käyttänyt niitä alkuperäisillä ruostumattomilla levyillä (samat, joita löytyy brevasta, stelviosta..) sekä valurautaisilla täyskelluvilla levyillä. niille levyille ei internetin maailmassa suositella sintrattuja paloja, mutta on toimineet. Ainoa ero on jarrutuksen alkutuntumassa, joka on hieman erilainen, eli tuntuu, että ei heti ota kiinni. Varmaan lämpenee ensin hieman. ja tämä hetki on siis luokkaa millisekunteja.. mutta eron kuitenkin huomaa levyjen välillä.
-
Tuttu konsti todeta ruostumaton vai ei magneetilla, ei taidakaan toimia noissa jarrulevyissä, kun ruostumattomia on niin eri laatuja (http://www.polarputki.fi/files/Polarputki_Ruostumattomat_Kemialliset_Analyysit.pdf). Minulle tutummat RST (AISI 304) ja HST (AISI 316) teräkset ovat austeniittisiä ja antimagneettisia, mutta jarrulevyissä käytetäänkin martensiittistä (AISI 420 (http://www.interlloy.com.au/our-products/stainless-steel/420-martensitic-stainless-steel-bar/)) terästä, johon magneetti ottaa kiinni. On myös "erikoisluja" Metal Matrix Composite (MMC) jarrulevyt (engl.rotor) kovemmalle kulutukselle ja pidemmälle käyttöiälle metallikiteisille jarrupaloille.
AISI 420 ominaisuustaulukoissa sanottiin että, ei suositella käyttöä yli 400C lämpötiloissa.
On vähä alhainen tuo lämpötila. Liitteen kuvassa todennäköisesti em. materiaalista valmistettu jarrulaikka
ratasession jälkeen. Uuteen verrattuna soikeutta ilmenee n.5mm. Tässä vaiheessa laikka otti jäähdyttyään jarrusatulaan kiinni eikä mahtunut enää pyörimään. Tuolloin laikan väri oli täysin musta.
Pekka
-
Normaalit katukäyttöön tarkoitetut jarrulaikat eivät taida oikein hyvin kestää aktiivista rata-ajoa.
420 teräs menee mustaksi (n. 440 - 490 C). (http://www.terasrenki.com/teras/420_lampo_kasittely.htm)
"Ei normaalisti käytetä lämpötiloissa, jotka ylittävät 800F (427C) sen nopean pehmenemisen ja korroosiovastuksen menetyksen takia."
(http://www.aksteel.com/pdf/markets_products/stainless/martensitic/420_data_sheet.pdf)
Radalle tarvii kisa palat, -putket, -renkaat, jne ja jarrulevytkin erikoisterästä.
Japan Institute of Material tutkimus aiheesta: (linkki) (http://www.jfe-steel.co.jp/en/research/report/012/pdf/012-11.pdf). ( AISI 420 = SUS420J1 )
p.s.Tuolla aiemmassa kommentissa viittaamani BrakeTech.com ei suositellut sintrattuja paloja juuri siksi, että niillä liikutaan kovemmassa ajossa lämpöjen puolesta hyvin lähellä kalliiksi käyvää levyjen pehmenemistä.
-
Ei tarvi erikoislevyjä radalla. Brembon peruslätyt toimivat oikein hyvin. Enemmän kannattaa satsata oikeaan ajotyyliin ja levyille sopiviin jarrupaloihin.
-
Brembon peruslätyt toimivat ...
Brembo on todellinen high-performance specialist, joka ei taida valmistaa "peruslättyjä".
( http://dailynewsdig.com/what-are-brembo-brakes-learn-about-the-top-brake-manufacturer/ )
"Thanks to its high technological standards the company became the leading manufacturer of braking systems for racing cars starting in the 1970’s; among others it supported Ferrari in Formula 1. In 1972 Brembo started to supply brakes for motorcycles and quickly became the best-known supplier of brake systems for two-wheelers. With its innovative developments and high-performance braking systems the specialist company was able to convince premium manufacturers like Porsche, Mercedes and BMW." (teccom.de (http://www.teccom.de/internet/siteshome/press/news_2009_12_brembo_teccom.php))
Juuri Guzzeista se lähti v. 1972.
-
No siinä mielessä Brembon kiekko on peruslätty, että valmistajan kultakeskiölevy voi löytyä käytännössä moposta superbikeen. Ja hinta on tavallisen kuluttajan tavoitettavissa. Ei mikään eksoottinen lätkä, mutta tarpeeksi hyvä.
Erikoislevy on sitten täyskelluva komposiitti, (nykyisin) valurauta jne.
-
Valurauta on hyvä materiaali jarrulevyksi. Ei herkästi vetele.
Aikanaan sanottiin että paras jarrulaikka syntyy Huberin katukaivon kannesta josta on jo karhennukset kuluneet pois. Ei kuulemma vääntyile ja on riittävästi vanhuuskarjennut pysyäkseen lasittumatta.
Mutta ei ole sitten mun syy jos katukaivojen kannet alkavat hävitä....
-
Brembon kiekko on peruslätty
On tosiaan yllättävää jos käytetään esimerkkiä Cali EV -96 / Aprilia RSV Factory -07 että Brembon sivut tarjoavat samaa Serie Oro -jarrulevyä. Pyörien käyttötarkoitus, -tapa ja teho ovat aivan erilaisia. Ja yllättävän painava se on (kuva aikaisemmin 1,6 kg). Olen siinä käsityksessä että kaikki ovat uutena 5 mm paksuja. Vastaavat Braking ja toinen hyväksi kehuttu, Grimeca, ovat 0,3 kg ja 0,35 kg kevyempiä. Painolla ja hyrrävoimilla (paljonko metallia pyöri siellä ulkokehällä) on yllättävän suuri merkitys juuri etupään kohdalla (kuva on "Pauldaytona:n").
-
No siinä mielessä Brembon kiekko on peruslätty, että valmistajan kultakeskiölevy voi löytyä käytännössä moposta superbikeen. Ja hinta on tavallisen kuluttajan tavoitettavissa.
Bremboa on uutena oem asennettuna tosiaan monessa moottoripyörässä Guzzin lisäksi.
(mm. Aprilia, Bimota, BMW, Ducati, Harley-Davidson, Husqvarna, IMZ-Ural, KTM, MV Agusta, Triumph, Victory ja Voxan)
Huipputuotteenkin hinta saadaan sillä tavalla suurilla valmistusmäärillä laskettua kohtuulliseksi.
Tarvikelevyjä näytetään kaupattavan nykyisin enemmän niiden ulkonäöllä, kuin korkealla teknisellä laadulla.
p.s. "Mikään ei voita kokeilemista" oli viiltäjä Jackin henkilöyttä selvittäneen dna-tutkijan Jari Louhelaisen motto TV:ssä.
-
Jos aiemmista sepustuksistani ei tullut selville niin EBC piparilevy on aivan pätevä mutta ei niin hyvä kuin alkuperäinen Brembo. Hankintasyynä hinta: noin puolet halvemmat kuin Brembot.
Vaihdosta on aikaa jo reilut pari vuotta. Mitään omituista ei ole ilmennyt.
Myyjäliikkeen mainos: http://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/moto-guzzi/breva-1100/2004/ebc-x-jarrulevy-s-drive-piparkakku-45/
Myös edullisempi perusmalli: http://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/moto-guzzi/breva-1100/2004/ebc-x-jarrulevy-s-drive-45/
Lisää aiheesta: http://www.motomatti.fi/2012/07/jarrulevyt-brevaan.html
Jutun lopussa on linkki ohjeeseen levyjen vaihtamisesta ja yleisestä jarruhuollosta.
-
Ensi kesänä meinaan kokeilla rataolosuhteissa halpaa, ruotsalaisen ketjun kauppaamaa levyä. Jännä nähdä mitä siitä tulee. Pyörä ei ole Guzzi, mutta italialainen kuitenkin.
-
italialainen kuitenkin
"Niche" -tuotteissa on se jokin. Mutta putkirunkoinen piti olla (ei profiili kuten alla...)?
-
On rautarunko. Laitan moposta lisää, kunhan on vähän valmiimpi. 8)