Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Bhill - Heinäkuu 06, 2012, 10:14:47 ap
-
Yritin etsiä vanhaa keskustelua V11:n perän neulalaakereista, mutta en löytänyt. Olisi renkaan vaihto edessä ja ajattelin samalla vaihtaa perän neulalaakerit. Onko niiden vaihdossa jotain erityistä huomioitavaa? Ajattelin itse vaihtaa ne samalla kun rengas on irti. Millaista vaseliinia sinne kannattaa laittaa?
-
Onko oireita vai varmuuden vuoksi vaan?
-
Tuolla olisi juttua:
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=2516.0
Asia on meilläkin ajankohtainen, V11 on lähdössä parin viikon päästä Piikkiöön
huoltoon ja Nurmen pitäisi samalla vaihtaa tuo laakeri. Tai vaihtaa, jos saa irti.
Sanoi, että voi joutua viemään perän jollekin, jolla on venäläisiä veturinrakennustyökaluja.
-
Miksi perän neulalaakeri pitäisi vaihtaa? Siellä perävaihteen sisällä.
Ei ole aivan yksinkertaisin homma eikä onnistu kuin erikoiskaluilla. (Jotka minulta kyllä löytyy.)
Kyse onkin varmaan taka-akselin neulalaakerista jonka varassa perävaihde heiluu jouston aikana? Sen on kulutusosa jonka omassa pyörässäni vaihdoin tukevampaan versioon jo aikoja sitten ja tein asiallisemman suojauksen sille. Eipä ole ollut murheita sen jälkeen. Alkuperäinen laakeri on selkeästi alimitoitettu ja alttiina lialle.
-
Pyörän laakerit kannattaa tarkastaa, että pyörivät takertelematta. V10 vasen laakeri pääsi kulahtamaan niin väljäksi, että meinas tielle jättää. Oikean puoleinen oli kokeilemalla priimakunnossa, mutta vaihdoin senkin samalla, kun kerran irti oli.
-
No sitä taka-akselin neulalaakeria tarkoitin. Vuosi sitten vaihdoin taka-akselin kuulalaakerit ja varmuuden vuoksi ajattelin sen neulalaakerin vaihtaa. Millaisen Motomatti laitoit? Käykö se parempi ilman sovituksia paikoilleen?
-
V11 perä on erilainen kuin MM:lla Centaurossa. Omaan laitoin alkuperäisen laakerin ulkopuolen suojausta yritin parannella vanhasta pyöränlaakerista otetusta suojasta + O-rengas vielä lisäksi. Toimivuudesta ei vielä kokemusta , ensimmäinen kesä tällä virityksellä . Laakeri kannattaa putsata ja rasvata ihan oikeasti joka renkaan vaihdon yhteydessä ,-mitä ei tietenkään ole tullut tehtyä. Toisen kerran vaihdoin , nyt 110 tkm mittarissa.
-KG-
-
Nyt on vaihdettu uusi neulalaakeri, se hylsy, joka on laakerin ja taka-akselin välissä
ja pyöränlaakerit. Tuli melko jämäkkä vanhaan verrattuna.