Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: MakikEr - Toukokuu 26, 2006, 08:01:05 ap
-
Viime lauantaina sain Vintagen kilpiin ja ensimmäiset sauhut otettua keskivahvassa sateessa. Mukavastihan tuo tuntuu puksuttelevan ja tuntuu jopa suoraan ajaminen mukavalta. Guzzesta minulla ei aikaisempaa kokemusta ole, jaappanilaisella rivinelikolla olen aikaisemmin ajellut sekä saksalaisella vastaiskumoottorilla.
Kokemukset ovat oikein positiivisia ja naama on ajellessa leveässä hymyssä. Vähäsen kysymyksiä on kuitenkin herännyt ja siksi käännyn puoleenne. Konehan vetää ryskyttämättä jo 1500 kierroksesta alkaen, mutta onkohan tämä nyt ihan terveellistä pyöritellä konetta noinkin hiljaa. Arvelenkohan oikein jotta siinä 2500 kierroksen kieppeiltä pitäisi pienempää ruveta arpomaan jos vauhti edelleen hidastuu ?
Bemarikeskusteluissa puheltiin kauan ja hartaasti ruiskujen synkaamisesta ja pienillä kierroksilla ajosta. Tämmösistä aihetta en näillä sivuilla ole huomannut. Onkohan Italian insinööri keksinyt miten ruiskut pysyvät synkassa vai onko koko asialla Guzzissa niin suurta väliä ?
Vielä kun lakkaisi satamasta toivoo MakikEr
-
Ei ole terveellistä ainakaan isommilla vaihteilla. Maantieajossa jengat sopii pitää jossain 4 tonnin paikkeilla jolloin kone käy tasaisimmin ja on ns tehoaluella.
-
Onnea uuden Vintagen johdosta! Ainakin kuvissa se näyttää tyylikkäältä peliltä. Tuli turhaan etsittyä sitä kevään mp-messuilta niin kuin Piikkiön kevätajelun aikana. Odotin niin näkeväni sen luonnossa. Ehkäpä se vielä joskus tulee vastaa. Hyvä että ovat vihdoin saaneet ne Suomeen asti :)
t: Kateellinen Kimmo
-
Vintagen saivat Suomeen vähän myöhässä alkuperäiseen sopimukseen nähden pikkuisen myöhässä, mutta hyvää kannattaa odottaa niinkuin viisaat sanovat. Tyyppihyväksyntäkin aiheutti oman viiveensä, mutta edelleen odottelin ilman paniikkia kun vettä tuppasi satamaan kaiken aikaa.
Sisäänajo on taas sellainen asia josta lienee mielipiteitä yhtä monta kuin on miehiäkin. Jotenkin järkeville tuntuu ohjeet, joiden mukaan hissuttelu on pahasta ja kiihdytyksiä ja moottorijarrutuksia pitäisi harrastaa alkuunsa reippaanlaisesti. Kierroksiahan ei toki tarvitse kerätä hirmuisesti, pääasia on jotta sylinteriin syntyy reippaasti painetta jolloin renkaat istuvat paremmin. Näin olen menetelyt tietämättä asian oikeaa laitaa. Takana tulijat toki hermostuvat, mutta ei voi mitään. Ensihuolto menee pitkäksi kun jonoa on. Taidampa vaihtaa ainakin öljyt ennen sitä. 20 - 50 mineraali lienee sopiva ? Ohjekirjassa antoivat suosituksena Agip racing 10 - 60. Eipä taida meidän kylältä tuommoista löytyä.
Ihan heti en usko 4000 kierroksen tarpeellisuuteen ainakaan matka-ajossa. Tämähän tarkoittaisi, ettei viitosta voi tarjoilla kuin lähempänä puolentoista sadan vauhtia. Toisaalta kone ravistaa miehekkäästi vedätettäessä siinä 3000 rpm kieppeillä joten yli tuon kiekkoja mielellään pitelee. Tai sitten alle, 100 km/h = 2700 rpm.
Niin, mukana Iron Butissa jos sellainen toteutuu.
MakikEr
-
2000-3000 rpm alle ei pitäisi mennä, sanottiin mulle Moto Italiassa.
-
Stonessa ei ole kiekkamittaria. Mitähän vauhtia tuo 2000-3000 rpm mahtaisi vastata vaihteilla 3-4-5?
-
Vastaan lonkalta 3000rpm noin 60-80-100km
Korjatkaa muut
Muuten mulla guzzin mittari näyttää noin 6-8 km/h liikaa noin 80-100 vauhdissa, miten muilla
-
Mun Nevadan mittari näyttää 1-2 km/h pieleen (sellanen viisarinleveyden verran) nopeuksissa 80-100 km/h. Raiderilla tarkkuutettuna...
Kimmo
-
:D
toi iron butti kiinnostaa myös minua asuinpaikkani on helsinki et täältä voisin ponkaista
-
Ajelen yleensä 3 - 4000 kierroksilla , voimansiirtokin rasittu vähemmän
-
Varmaan esitetty 3000 - 4000 rpm on sopiva alue ihan oikeaan ajoon voimansiirron kannalta erityisesti. Joskus tuntuu vaan niin makealta tussutella kylän halki alle 2000 kiekan, kone pitää siinä niin mielettömän mellevän mörinän. Lapsettaa.
Iron Butista sen verran jotta aikaisemmissa ketjuissa halukkaiden olinpaikka on kai tarkentunut Turkuun ja siihen lähelle. Omalta asuinpaikaltani ( Ortimattila ) katsoen tämä on nin 250km päässä ja tuntuisi kohtuuttomalle ajella näinkin pitkä siivu aloituspaikalle. Ajamista on muutenkin riittävästi.
Voitaisiinko kuvitella jotta lähtöpaikka olisi jossakin pääkaupungin läheisyydessä, josta nopsasti pääsee motarille ? Mäntsälä, Järvenpää, Hyvinkää tms. Reittikin pitäisi sitten suunnitella tämän lähtöpaikan mukaan. Oman käsitykseni mukaan olisi helpointa ajaa suoraan ylös tai laaja ympyräreitti. Kuitteja kun ei viitsisi ihan 50km välein ottaa. Jos tällaiselle ajatukselle joku lämpenee, olisi hyvä alkaa reitin ja aikataulun suunnittelu porukalla ihan nenäkkäin.
-MakikEr-