Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: pukn - Kesäkuu 20, 2012, 14:13:55 ip

Otsikko: Kipinä katoaa calista toiselta puolelta
Kirjoitti: pukn - Kesäkuu 20, 2012, 14:13:55 ip

Elikkä pyörä on cali 3 -88 ja kipinä katoaa toiselta pytyltä. Nyt on kokeiltu uusilla puolilla, tulpat ja tulpanjohdot  on vaihdettu uusiin. Huonoja liitoksia korjailtu yms. Cdi-boxin juotokset näyttävät olevan kunnossa. Viimeksi kun tota rassailin koko päivän ja puhdistin kaikki releet ja liitokset, tuli jostain syystä kipinä taas esille. Yhden reissun kerkesin pyörällä heittää ongelmitta. Seuraavana aamuna pyörä ryypyn avulla tulille ja liikkelle, sammutin hetken päästä ryypyn ja pytty poissa pelistä, eikä ole sen jälkeen esille tullut. P(¤4&le! mikähän tuossa nyt mättää? Sama vika on ollut koko kesän, välillä toimii kuin unelma ja sit yhtäkkiä häviää kipinä, voiko huono akku tehdä tämän?
Aikaisempi omistaja on myös ottanut jostain syystä tappo katkaisimen pois käytöstä, voiko tästä löytyä joku selitys tälle?

Nim: Ymmärrys alkaa loppumaan  ???
Otsikko: Vs: Kipinä katoaa calista toiselta puolelta
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 20, 2012, 15:25:30 ip
Taas kerran: jos kaasaripeli niin mehumaijat pöydälle ja perin pohjainen puhdistus. Sitten kaasuttimet oikeisiin säätöihin. Kirjoitit itsekin, että ryyppyä käyttämällä kuoli tulppa..
Otsikko: Vs: Kipinä katoaa calista toiselta puolelta
Kirjoitti: pukn - Kesäkuu 20, 2012, 15:50:04 ip
no kun... En usko et vika on siellä päässä. Eikös sen kipinän pitäisi tulla uuteen tulppaan kun sen joka ei ole vielä käynyt pytyn sisässä? 
Otsikko: Vs: Kipinä katoaa calista toiselta puolelta
Kirjoitti: Ikkala - Kesäkuu 20, 2012, 17:32:19 ip
Minkähän merkkinen sytkäsysteemi sinne on laitettu? Josko sitä kokeilisi alkuperäisenä kärkipelinä.
Maanantaina pimahti vähän samanmoisilla oireilla hieno ja kallis kärjetön systeemi.... Onneksi jakaja oli vielä paikallaan.
Otsikko: Vs: Kipinä katoaa calista toiselta puolelta
Kirjoitti: kvlm - Kesäkuu 20, 2012, 18:58:54 ip
..kuulostaa pahasti Motoplatilta ja hojonneelta tikkurasian kokoiselta boxilta , koita vaihtaa ristiin ko. osa .. Korjaukseen taitaa paras (ainoa?) ratkaisu olla joku muu sytkä. Esim Ignitech , minkä asennukseen löytyy neuvoja ja apua tällä palstalla kirjoittavilta.

-KG-
Otsikko: Vs: Kipinä katoaa calista toiselta puolelta
Kirjoitti: pukn - Kesäkuu 20, 2012, 20:19:21 ip
en kerennyt vielä katsomaan tuota sytyksen merkkiä, kuitenkin jonkunlainen infrapuna systeemi mielestäni, josta menee piuha cdi-boxiin. Mutta tällainen vika löytyi äsken:laitoin ladatun akun kiinni pyörään ja starttasin pyörän käyntiin ja yhdellä pytyllä kävi edelleen mutta nyt haistoin palaneen hajua tankin alta. Tankki irti ja siellä oli laturilta tulevasta johtonipustaa johdot tulikuumia ja liittin osittain sulanut. Otin liittimen auki ja johdot jäähty samantien. Kun laitoin liittimen takaisin kiinni kuumeneminen jatkui vaikka ei ollut virrat päällä. Voiko tämä liittyä tuohon kipinä ongelmaan vai alkaako calin sähkösopimus sanomaan itseään irti?
Otsikko: Vs: Kipinä katoaa calista toiselta puolelta
Kirjoitti: kaide - Kesäkuu 20, 2012, 22:00:29 ip
Huono akku aiheuttaa helposti lataukseen ylijännitettä sen kautta, että ei tee tarpeeksi kuormaa ja jännite karkaa yli sen mitä cdi-boxi kestää. Tai päin vastoin kuormittaa liikaa, jolloin latausjännite vaihtelee sen mukaan onko akussa nestettä vai ei. Vaihda yksi kerrallaan sytytyksen komponentteja kunnes viallinen osa löytyy tai vaihda kerralla kaikki ja sen jälkeen voi ihmetellä mikähän siinä oli. Ensin tietysti lataus/akku kuntoon.
Otsikko: Vs: Kipinä katoaa calista toiselta puolelta
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 21, 2012, 10:19:14 ap
Ilmeisesti kyseessä on Bosch-latausjärjestelmä. Laturista lähtee liittimestä kolme keltaista johdinta ja ne päättyvät samanlaiseen liittimeen tasasuuntaajaan. Niiden johdinten keskinäisellä järjestyksellä ei ole merkitystä. Kunhan ovat. Ne siirtävät kukin muutaman kymmenen volttia vaihtojännitettä tasasuuntaajalle. Muilla johtimilla on tarkat paikkansa. Laturissa lähdöt on merkitty kirjaimmin, toisessa päässä on liitin ja jännitteensäädin. Se latauksesta.

Akku vaikuttaisi menneen rikki pahimmalla mahdollisella tavalla.

Sytytyslaitteista olen tehnyt koosteen ja pari on jutussa esillä jotka sopivat Guzziin "melkein heittämällä". Optinen sytytys on helpoin asentaa. Mutta siinä ei ole kuin perusennakko säädettävissä. Muut vaativat yleensä pientä osaamista ohjelmoinnin suhteen mutta antavat enemmän ominaisuuksia.

http://www.motomatti.fi/2011/12/digitaalisytytyksen-asentaminen.html
Otsikko: Vs: Kipinä katoaa calista toiselta puolelta
Kirjoitti: pukn - Kesäkuu 21, 2012, 14:53:14 ip
Sen verran muistan ulkomuistista pyörän johdotusta että, laturilta tulee kolme johtoa. 2 keltaista ja 1 punainen. Tankin alla on liitin mistä lähtee keltaiset piuhat jännitteen säätimelle ja punainen suoraan akun + napaan.
Ostin tämän pyörän viime kesänä ja entinen omistaja kertoi uusineen siihen jotain sähköjä.
Jonkunlainen optinen sytytys tässä on. Sijainti sillä on pytyn takana. Sytkältä lähtee yksi punainen piuha cdi-boxille.
Boxilta lähtee muistaakseni yksi piuha jännitteen säätimen kylkeen ruuvin kupeeseen (maa tod. näk.?), molemmille puolille yhdet omat piuhat ja yksi piuha jakaantuu puolien +navalle. Laitan tarkempaa tietoa kun pääsen kotia taas rassaamaan tuota. Yritän myös laittaa kuvia tuosta sytsästä.

Otsikko: Vs: Kipinä katoaa calista toiselta puolelta
Kirjoitti: pukn - Kesäkuu 21, 2012, 21:39:25 ip
Tuossa kuvia sytsästä, boxista ja liittimestä.
Sen verran äsken kokeilin pyörää että laitoin akun kiinni ja laitoin laturilta tulevia johtoja yksitellen takaisin kiinni.
Keltaiset johdot eivät aiheuttaneet mitään hämminkiä, mutta punaisen johdon kun sai kiinni alkoi kaikki piuhat kuumentua. Täytyy juhannuksen jälkeen kokeille toisella akulla miten johdot reakoi.
Sen verran olen märkäkorva näissä pyörissä että pakko kysyä ennenkuin kokeilen, eli voinko kokeilla auton akulla mitä nuo piuhat tekee toisella akulla? Tää cali on mun eka pyörä ja kaikesta huolimatta tuntuu siltä että merkkivalinta osu kohdalleen  ;D

Mutta hyvää juhannusta kaikille guzzi veljille!
Otsikko: Vs: Kipinä katoaa calista toiselta puolelta
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 21, 2012, 23:02:45 ip
Voi kokeilla auton akulla. Ainakin itse olen käyttänyt auton akkua välillä. Piranhan sytty, tulee viime kesä mieleen. Ekun takana ajelin Karstulan suunnilla ja välillä Ekun vauhti hiipuili. Käsi käy sivukopalla ja sitten pamahtaa kuin haulikolla ampuisi! SP hyökkää eteenpäin. Tätä sattui muutaman kerran reissulla. Oli ihan hauskan näköistä ja kuuloista.  ;D
Otsikko: Vs: Kipinä katoaa calista toiselta puolelta
Kirjoitti: kvlm - Kesäkuu 21, 2012, 23:39:18 ip
Piranha kuulu siitä että tärinä saa juotokset pätkimään ---> kolvailtava liitokset tai laiteltava hyppylankoja jos oikein pahoja murtumia piirilevyssä. Omassa pätki kun oli satulan takana työkalu boksiin sijoitettuna , meni molemmat pytyt pimeäksi. Vartin jäähdyttelyn (oli käteenkin kuuma) jälkeen taas pelitti hetken. ---> sijoitettava ilmavasti.

-KG-
Otsikko: Vs: Kipinä katoaa calista toiselta puolelta
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 22, 2012, 10:48:57 ap
Ekullakin oli nimen omaan boksin kanssa kosketushäiriötä, pätki toista pyttyä.
Otsikko: Vs: Kipinä katoaa calista toiselta puolelta
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 24, 2012, 14:06:53 ip
Syttyrasian kiinnityksestä: Olen huomannut että jos tärinää ei voi eliminoida niin sitä voi muuttaa siten että terävät korkataajuiset resonanssivärinät eivät pääse laitteeseen. Velcro-tarra on osoittutunut yhdeksi parhaista kiinnitystavoista. Sellaista mallia jossa on liima toisella puolella nauhaa jolla tarra kiinnitetään kohteeseen ja asennuspaikkaan. Kangastarra tartuu lujasti toiseen puoleensa mutta vaimentaa pienet liikkeet tehokkaasti.
Otsikko: Vs: Kipinä katoaa calista toiselta puolelta
Kirjoitti: pukn - Kesäkuu 27, 2012, 11:34:18 ap

Noniin. Vikaa on sen verran selvitelty että jännitteen säätäjä on vissiin sökö. Siihen kun laittaa laturilta tulevat johdot kiinni alkaa kipinä sade  :)
Sen verran osasin mittailla itse, että yksi jännitteensäätimen "kampa" ottaa kontaktin maihin. Toinen niistä mikä on yhteydessä laturiin.
Osittain sulanutta johto nippua löytyi myös startti napin läheisyydestä. Tyhmä kysymys: voiko tämä jännitteen säädin liittyä tuohon kipinän katoamiseen? ja
saako tuollaista säädintä mistään tarvikkeena?
Otsikko: Vs: Kipinä katoaa calista toiselta puolelta
Kirjoitti: Pekka - Kesäkuu 27, 2012, 22:19:27 ip
Laita/laitata ensin ne palaneet johtosarjat kuntoon ja vasta sitten tutki mitä osia mahdollisesti
tarvitset lataus- ja sytytysjärjestelmään.
Jos on Bosch-laturilla, (tasasuuntaaja ja ISO mekaaninen latausrele sivukopan takana?) löytynee sopiva jännitteennsäädin autotarvikekaupasta Fiat merkkisestä autosta.

Jos Ducati-mallinen, Moto Italiasta tai täältä

http://www.stein-dinse.biz/eliste/?sid=d5d5gd3fa90g65c2b38g701c5acf0&lg=en

Samasta osoitteesta löytynee uusi johtosarjakin.

Pekka

Otsikko: Vs: Kipinä katoaa calista toiselta puolelta
Kirjoitti: kaide - Kesäkuu 29, 2012, 00:29:41 ap
Aika vähän oireita aiheutti, jos vaan kipinä katosi silloin tällöin. Ehdottomasti mustunut/sulanut johtosarja(t) uusiksi ja tasuri. Akku, laturi ja säätäjä tarkistukseen tai muuten saat etsiä vikoja loputtomiin.
Otsikko: Vs: Kipinä katoaa calista toiselta puolelta
Kirjoitti: pukn - Elokuu 13, 2012, 23:36:24 ip
Noniin, cali käy ja kukkuu taas jotenkuten. Vein pyörän Jämsään huoltokaksikkoon, kun alkoi mennä yli hilseen nämä sähkö viat. Piranha boxi ja jännitteen säätäjähän siitä oli sökönä. Kiitos kaikille neuvoista.