Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: aripitka - Kesäkuu 12, 2012, 22:27:20 ip
-
V11 teki temput kun ajelin töistä kotiin, niin kierroslukumittari heilahteli laidasta laitaan. Noh, ajattelin että Veglia Borletin mittari taas teki temppunsa, mutta illallapa ei jaksanut pyörittää käyntiin. Noh, yleismittaria kouraan ja mittauspäitä sohimaan sinnetänne. Akun jännite alhainen, lataus ja uudelleen käyntiin. Uusi mittaus kertoo että ei lataa, ja laturin valo ei pala.
Ensidiagnoosi oli että laturi rikki tai hiilet vähissä, mutta vanhan tavan mukaan kysely Piikkiöön kertoi että lataussäädin/tasasuuntaaja saattaa olla todennäköisempi. Ja jälleen kerran oikeassa oli. Vähän vinkeä paikka vaihdella, mutta kun irrotti öljynlauhduttimen niin sai lisää tilaa ja sujui helpommin.
Taas saa mennä hymyssä suin töihin ja illalla kotiinkin on riemukkaampi lähteä... ;)
Jälleen siis pitää kiitellä Piikkiön asiantuntijat hyväksi neuvojen ja varaosien saatavuudesta...
-
Kannattaa laittaa säätimelle vielä toinen(kin) maajohto runkoon toiminnan varmistamiseksi.
Ps. V11 laturissa ei ole hiiliä lainkaan.
-KG-
-
Kannattaa laittaa säätimelle vielä toinen(kin) maajohto runkoon toiminnan varmistamiseksi.
Ps. V11 laturissa ei ole hiiliä lainkaan.
-KG-
Kiitos vinkistä. Taidampa kaapeloida vähäsen...
-Raaka-Arska-
-
Osittain tähän liittyen: Yksi kaapelointi kannattaa tehdä vaikka ei tarvitsisikaan.
Johdin rungosta ohi ohjausakselin vaikkapa alakolmioon. Vaikka ei olisikaan sähkölaitteita etuhaarukassa niin hyvin päistään maadoitettu johdin "tappaa" rungon ja etuhaarukan välisen potentiaalieron. Säästyy ohjauslaakerit galvaaniselta syöpymiseltä. Lievimmässä tapauksessa kyse on siis "kissanahkasähköstä" jota etupyörä pyöriessään muodostaa rakenteisiin.
Jos taas, kuten itsellä, V10:ssä on etuhaarukassa ajovalo ja lataussäädin niin johtonipussa kulkevan varsinaisen maajohdon ohella on hyvä olla se toinen maajohdin. Alkuperäinen maajohdin kun sanoi työsopimuksensa irti katkeamalla liittimensä juuresta nousi saman tien sininen savu lataussäätimestä. Sen jälkeen kun korjasin alkuperäisen, asensin varajohtimen myös. Sen jälkeen säädin onkin kestänyt.
-
ECU:lle voi myös varmistus maajohdon laittaa , kallista savua ...
-KG-