Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: kaide - Kesäkuu 06, 2012, 11:54:22 ap
-
Centauro -97:ssa on muutoskatsastettu Guzzin alkuperäinen Termignonin valmistama viritysputkisto. Muutokatsastutin sen syksyllä 2011. Tuolloin mittaus antoi 97dB/4100rpm. Sallittu olisi ollut 103dB. Tien päällä miliisin mittauksissa läpi menee 103+5+3=111dB. Marginaalia on siis tosi reilusti, kun ottaa huomioon, että korvan kipukynnykseen (120dB) on matkaa enää 9dB. Mittaus Nokia 5100:lla antoi kuvan mukaisesti saman 97dB. Venttiilikopan tienoille vietäessä tuli n.101dB:n lukemia.
-
>>...enää 9dB...<<
Tuota...dB-asteikko on logaritminen. 3dB:n muutos on joko kaksinkertainen tai puolet.
Siispä 9dB "enää" on kahdeksankertainen voimakkuus. Joten onhan siihen kuitenkin matkaa...
Tässä meteliasiassa on ilmeisesti mennyt nuo mitta-asteikot ja desibelit ja meteli ja A-suodatus jne. ihan sekaisin jopa "Helsingin Herroilla".
Vaikka eihän tuo nyt ihme - itselläkin joskus opiskeluaikana alkuaikoina meni antennivaimennus/vahvistuslaskut pieleen, ennen kuin ymmärsin tämän dB-skaalan... :P
-
Tuo Nokialla melun mittaaminen on yhtä varmaa, kuin tikkunekulla mittaaminen. Tuo on todettu TM:ssä ja muissa alan lehdissä, ei voi puhua edes suuntaa-antavasta mittaamisesta.
Oikea mittari käteen ja mittaamaan.
-
Eilen mittailin omasta Grisosta varustettuna Mistraalin ovaali-pöntöllä db-killer kiinni 97db (tyyppikilvessä 97db), eli sama kuin vakio pöntöllä. Ilman killeriä sain 101db lukemat. Mittaukset kunnollisella db-mittarilla. Periaatteessa melujen puolesta voisi ajaa ilman killeriä, mutta en tiedä miten miliisi suhtautuu. Seoksetkin saattaa heilahtaa laihalle killerin poistolla, joten jätin sen paikalleen. Ihan kivat pörinät näinkin.
-
Eilen mittailin omasta Grisosta varustettuna Mistraalin ovaali-pöntöllä db-killer kiinni 97db (tyyppikilvessä 97db), eli sama kuin vakio pöntöllä. Ilman killeriä sain 101db lukemat. Mittaukset kunnollisella db-mittarilla. Periaatteessa melujen puolesta voisi ajaa ilman killeriä, mutta en tiedä miten miliisi suhtautuu. Seoksetkin saattaa heilahtaa laihalle killerin poistolla, joten jätin sen pakalleen. Ihan kivat pörinät näinkin.
Pistäppä kuva, niin nähään kuin soppii pönttö paikkalle.
-
Pistäppä kuva, niin nähään kuin soppii pönttö paikkalle.
Iha hyvi tuo soppii tämmösee kurasee pyöräänki.
-
Onhan tuo nätempi kun alkuperäänen.
-
Desibelilukemista: 3dB:n äänenpaineen nousu tarkoittaa että melun tuottamiseen tarvittava teho on kaksinkertaistunut. Ihmiskorvan kuulema äänen voima ei tällöin ole kaksinkertaistunut vaan jotain siltä väliltä ja kaiken lisäksi subjektiivinen kokemus johon vaikuttaa mm mieliala ja tottumukset.
Jos vaikka lähdetään 30dB:n voimasta: Sanotaan että jokin laite tuottaa 10 Watin teholla tuon äänen, niin sama laite tarvitsee 20 Wattia 33dB:n äänenpaineen tuottamiseen. 36dB:n ääneen tarvitaan jo 40W sitten 80W, 160W, jne ja ei mene kauaakaan kun puhutaan jo kilovateista.
Lisäksi tulee vielä fysikaaliset tekijät jotka muokkaavat ääntä kuten äänenvaimentimet. Äänenvaimennin ei koskaan voi olla muuta kuin kompromissi polttomoottorin tuottamien pulssien tasaajana. Jollekin kierrosluvulle ja tehoasetukselle voidaan tehdä optimaalinen vaimennus mutta kun tästä poiketaan niin vaimennin toimii huonommin melun ja mahdollisesti tehon tuotonkin suhteen.
-
Hyvä TimoEv. Minulla ei ole tässä asiassa mennyt sekaisin yhtään mikään. Centauron 97dB:n suhteellisesta äänenpainetasosta on kipukynnykseen eroa 23dB, joka on todella paljon. Suosittelen ääniopin oppimateriaaliksi vasta-alkajille Klaus Grogeruksen Seepra-sarjan teosta Hyvä äänentoisto. Painokset on myyty loppuun, joten divareista sitten. Tietysti voin julkaista skannauksia täällä sopivista kohdista, koska kyseinen hifistien raamattu on nykyään poikani kirja(CD/DVD) hyllyssä.
Hyvä TunturiTT. Tarkistan Nokia 5100:sta ettei mikrofoniin ole jäänyt vaikkua, koska eihän se muuten voi samaa näyttää kuin virallinen kalibroitu parin tuhannen euron äänimittalaite.
-
En missään määrin tarkoittanut olla ilkeä, mutta TM:n testissä aikoinaan, kun Nokian 5000-sarjan puhelimiin "mittari" tuli, saivat 85db:n taustamelumittauksessa vaihtelevasti 80-97db:n arvoja (muistaakseni hajonta oli tuota luokkaa). Ei siis hyvällä tahdollakaan voi puhua luotettavasta mittauksesta. Syyksi voisi epäillä kännykän rakennetta äänitasomittarina; mikrofoni ei ole melumittausmikki ja se sijaitsee erilaisten suojien takana, kännykän sisällä. Ajatus Nokialta ok, toteutus vitsi.
-
Et tietenkään. Ollaan täs jo sen verran tutuiks tultu. Ei ollut taustamelua. Mittari näytti 55dB, kun kone ei ollut käynnissä, joten dynamiikkaa oli tarpeeksi.
-
>> Hyvä TimoEv. Minulla ei ole tässä asiassa mennyt sekaisin yhtään mikään. <<
En sitä tarkoittanutkaan. Tarkoitin yleisesti sitä, että dB-asteikko on sikäli hämäävä, että se pitää ymmärtää. Suomi24-palstalla joku ilkkui, että mitenkän motoristit aikovat pärjätä, kun mittauksissa sallitaan "vain" 5dB ylitys. Ko, kyselijä ei ymmärtänyt mitä tuo +5dB tarkoitti.
Meteli sinänsä on - kuten tiedät - hyvin vaikea asia; Mittauksissa pitää muistaa A-suodatuksen merkitys. Sen lisäksi on huomioitava sen äänen taajuus ja mahdollinen "iskevä vaikutus". Sekään ei ole toisarvoista, miten henkilö suhtautuu ääneen: Oman joukkueen tekemä maali aiheuttaa kakofonisen metelin jäähallissa, mutta se hyväksytään aiheuttajan vuoksi. Samoin sinfoniakonsertin fortefortissimo -kohdat, jos pitää ko. musiikista.
Toisaalta hälyajoneuvon pilli huutaa +110dB, mutta ei välttämättä kuulu edellä ajavaan autoon, kun siellä ulvoo krammari Madonnaa nupit kaakossa. Siis taustahälyn merkitys on huomattava.
No, niin tai näin, aina on joku jota potuuttaa ja häiritsee kaikki pyörivä ja pörisevä. Ja erityisesti silloin, kun kesäillan hiljaisuuden rikkoo "se saa***nan Harrikka". Ja sen jälkeen on jokainen motorist hirtettävien listalla.
-
Täytyy niissä miliisien mittareissa olla asetukset valmiina A-käyrineen ja hidastuksineen. Sitä vaan meinasin, että ainakin näissä esipuheissa julkisuudessa rajat on niin väljät, ettei guzzistilla ole huolta huomisesta kunhan nyt ei ihan avoimilla putkilla paukuttele. Voi olla, että käytäntö kiristyy ja kynnys määrätä katsastukseen alentuu ajan mittaan, kun taidot ja tieto karttuu. Ois kiva tietää mikä tässä on todellisuudessa kohderyhmänä. Kakstahtiset viritetyt skootterit, prosenttiporukat vai pommittajat. E-merkintöjä syynätään varmasti niissä, joissa sellainen kuuluu olla.
Aattelin ottaa ton 5100:sen johonkin kokoontumisajoon mukaan esim guzziralliin, niin sitten aamuyön ratoksi voidaan tehdä mittauksia. Ei ainakaan taustamelu häiritse.
-
Aattelin ottaa ton 5100:sen johonkin kokoontumisajoon mukaan esim guzziralliin, niin sitten aamuyön ratoksi voidaan tehdä mittauksia. Ei ainakaan taustamelu häiritse.
Ajatus on tosi hyvä, mutta epäilen että taustamöly voi kyllä olla aika kova ;D ;D
-
Itsekin olen ladannut tuohon omaan Samsung Galaxyyn db-mittarin. Meillä pitäisi töissä olla egonomiaryhmällä kalibroitu mittari, voisi kokeilla miten hyvin on lähelläkään.
-
Centauro -97:ssa on muutoskatsastettu Guzzin alkuperäinen Termignonin valmistama viritysputkisto. Muutokatsastutin sen syksyllä 2011. Tuolloin mittaus antoi 97dB/4100rpm. Sallittu olisi ollut 103dB. Tien päällä miliisin mittauksissa läpi menee 103+5+3=111dB. Marginaalia on siis tosi reilusti, kun ottaa huomioon, että korvan kipukynnykseen (120dB) on matkaa enää 9dB. Mittaus Nokia 5100:lla antoi kuvan mukaisesti saman 97dB. Venttiilikopan tienoille vietäessä tuli n.101dB:n lukemia.
Muistaakseni toi +5dB ei koske tyyppihyväksymättömiä vaan näissä vanhemmissa 103 ja 106 on ihan oikeita maksimiarvoja joihin poliisi lisää vaan 3dB mahdollista mittausepätarkkuutta, eli meillä maksimi olis 106dB joka sekin kyllä alittuu kaikissa tilanteissa, jos mittaus tehdään edes suunnilleen ohjeiden mukaan.
-
Täytyy nyt muistaa, että tällaisen kännymittarin dynamiikka(äänen voimakkuuden mittausalue) ei ole tiedossa. Varmasti epätarkkuutta tulee kovemmilla äänenpaineilla, kun lähestytään ylärajaa. Luin justiin yhden ammattikäyttöön tarkoitetun audioanalysaattorin speksejä. Sen kyllästymispiste on juuri 106dB. Tarkoittaa, että jos lisätään äänen painetta 3dB:ä mittari näyttää 108dB. Tätä voi kysellä ratsiassa, jos haluaa saada lisää penaltia vääränlaisesta ylimielisestä virkavaltaa halventavasta asenteesta.
-
Jos haluaa ihan omaksi kohtuullisen mittarin ja ammattilaitteiden useamman tonnin hinta on liikaa
niin tuo linkin 80 EUR laite on varmaan riittävän hyvä tähän tarkoitukseen.
Niitä on varmaan ostettukin pyörämelumittauksiin kun näyttävät olevan tilapäisesti loppu.
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=94_1348
-
On mullakin Vintagessa varsin avara savuhormi, mutta keskustelee Rapidin kanssa varsin mukavasti joten olkoon. Mitä nyt moottorijarrutuksessa valuu vähän kaakkua piippuun ja pitää sitten siellä omaa elämäänsä.
Tämän desipeliongelman olen ajatellut ratkaista seuraavalla tavalla:
Rälläköin alkukäyristä suoralta osalta pätkän pois ja hitsaan muhvit päihin. Väliin kierrän öbut puolentoista- kahden tuuman palloventtiilit. Vettiilin kahvat jätän näkyviin siihen astinlaudan ja koneen väliin.
Ajelen sitten edelleenkin ns. torvi auki ja mahdolliseen ratsiaan tultaessa potkaisen vaivihkaa kahvat 45 asteen kulmaan, eli puolelle putken reijälle. Ei pitäisi tehdä ääni enää haittaa. Jos poliisimies alkaa ojennella kättään kohti venttiilin kahvoja, niin sanon hänelle kohteliaasti, mutta napakasti, että: "zot zot herra konstaappeli, eipäs muuteta ajoneuvon alkuperäis-säätöjä".
Suurta suomalaista ajattelijaa Antero Rokkaa vapaasti siteeraten: "Hitonko hyö miulle mahtavat. Se on semmonen tää outlawbaikkeroinnin stratekia". ;D