Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: JouniN - Toukokuu 31, 2012, 00:51:57 ap
-
mistä johtuu kun kun mittaan akun navoista jännitteen moottorin käydessä niin mittari sekoaa eikä näytä mitään järkevää lukemaa,
mopossa on sabrisan laturi?muuten kaikki pelaa ok.
-
Moi!!
Olihan mittari tasavirta-alueella ? Mika
-
Juu on tasavirralla,pelkkä - johtimen kiinni laitto saa aikaan sekoamisen,mittari on ehjä toisessa mopossa mittaus onnistuu ok.
-
Mitä tarkoitat, että mittari sekoaa?
Jos mittari näyttää toisessa kohteessa oikein, niin vika ei taida sitten olla siinä mittarissa.
-
lukemat vaihtelevat epämääräisesti
-
Otatko koetin virran kaapelikengästä vai akun navasta?
Jos otat akun navasta putsaa sen kiinnitys, eli kaapeli auki puhdista napa ja kenkä.
Voit vielä tarkistaa asian ottamalla koetin virta suoraan kaapelista.
Mulla vaan kävi joskun kun otin akun navasta koetin virran näytti aivan ihmeellisiä lukenia ja kaapelista oikein, mutta liitoksen puhdistus korjasi homman.
Seuraava homma myös mahdollinen, jos kaapelissa on oikee virtamäärä ja kenkäliitos on ok, niin akku voi olla kohta kaput.
-
kun mittasin säätimeltä tulevasta johdosta ja rungon välistä niin antaa tasaisen 14,7 V, mutta akulle tulevista johdoista lukemat heittelee holtittomasti.
-
Moi!
Oletko tarkastanut akun ja tasasuuntimen maadoitusjohtojen kunnot myös runkoliitoksen päästä?
T. Kimmo
-
liitokset ovat kunnossa,saprisan laturista lähtee kolme johtoa, kaksi keltaista menee säätimelle ja punainen suoraan akulle+, säätimestä lähtee yksi latausvalolle ja toinen menee sulakerasiaan,
kytkentäkaaviossa näin näyttäisi olevan. Laturilta tulevat keltaiset ovat ilmeisesti staattorin päät, mittattuna ovat yhteydessä ja mitään runkovuotoja ei ole kummassakaan,mitenkähän se akulta
tuleva punainen johto laturissa on kytketty?
Miten säädin toimii tässä tapauksessa,osaisiko joku selkokielellä selittää??
-
Jos kyseessä ei ole herätevirralla toimiva säätö, niin tyristorisäädin raaasti oikosulkee ylimääräisen virran pitäen näin jännitteen latausalueella. Vikaselostuksen perusteella siellä on katkos tai oikosulku säätimeltä akkuun menevässä kaapelissa tai liitoksessa. Kokeile rauhottuuko ulkopuolisella kaapelilla. Maadoitukset kannattaa tarkistaa myös. Pistä miinusprobe(mittapää) aina samaan paikkaan jännitemittauksessa esim akun miinuskenkään Onko akun kengät ja navat putsattu teräsharjalla satavarmasti? Akun navoista mitatessa pitäisi jännitteen pysyä muutaman voltin sisällä. Laita mittarin jännitealueen valinta pois automaattiasennosta, jos se on digimittari. Näissä hommissa analogimittari on selkeempi.
Vielä lisää vinkkiä: mittaa ensin jännite akun napojen välillä, Siirrä sen jälkeen miinusmittapää päämaadoituspisteeseen=akusta koneen runkoon. jos edelleen vakaa lukema, voit käyttää konetta referenssipisteenä ja etsiä punaisella mittapäällä paikka, jossa lukemat alkavat heitellä.
-
vedin suoraan akusta säätimelle johdon ja lukemat tasaantui koneen käydessä 14-15 voltin tietämille, jos vielä saan paikannettua sen vikakohdan...
-
Ei sitä ihan pakko ole löytää. Teet vaan kunnon liitokset eli niin sanotun ohitusleikkauksen ja myyt äkkiä pois.