Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: MotoJussi - Toukokuu 16, 2012, 08:45:59 ap

Otsikko: Rahinaa
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 16, 2012, 08:45:59 ap
Tarttailin Calin parkkipaikalta tänään mennäkseni töihin.

Rahinaa / laahausta kuului "jostain koneen suunnalta" jo startatessa. Kurkkasin notta koneessa on öljyä ja öp-valo ei pala ja mietin hetken ja ajoin duuniin.

Pitää miettiä, mistä moista ääntä voisi kuulua ja että mitä sille pitäisi tehdä.

Hieman kyllä huolettaa.
Otsikko: Vs: Rahinaa
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 16, 2012, 10:02:02 ap
Kuuluuko ääni edelleen?

Joskus on katkaisijavian/muun kytkentävian vuoksi jäänyt startti makaamaan päälle ja siitä kuuluu rahiseva ääni silloin.

Jos laturin ankkurin ja kentän väliin on päässyt kivi, tms töhnää niin sekin pitää rahinaa. Laturin ankkuri löysässä?

Toimiiko kytkin aivan kuin ennenkin? Loppuuko rahina kun kytkimen kahvasta puristaa?
Otsikko: Vs: Rahinaa
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 16, 2012, 10:40:41 ap
Kuuluuko ääni edelleen?

Joskus on katkaisijavian/muun kytkentävian vuoksi jäänyt startti makaamaan päälle ja siitä kuuluu rahiseva ääni silloin.

Jos laturin ankkurin ja kentän väliin on päässyt kivi, tms töhnää niin sekin pitää rahinaa. Laturin ankkuri löysässä?

Toimiiko kytkin aivan kuin ennenkin? Loppuuko rahina kun kytkimen kahvasta puristaa?

Oli kypärä päässä niin en oikein saanut selville, mistä suunnalta ääni kuuluu.

Ei kuitenkaan tuntunut tulevan selkeästi vasemmalta kyljeltä (startin suunnalta) eikä edestä (laturin suunnalta).

Startti ja laturi ovat ammattilaisten jäljiltä. Oleellista on siis, ettei omilta jäljiltäni, ne kun pelottavat.

Kytkin tuntuu muutoin hieman nypyttävän, mutta toimii. Kytkimen vaikutusta ääneen en erityisesti huomannut.

Oikealla jompikumpi venttiili naputtaa aika äänekkäästi. Pitää kai yrittää tsekata, että kaikki on siellä kunnossa.
Otsikko: Vs: Rahinaa
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 16, 2012, 21:52:35 ip
Kuuluuko ääni edelleen?

Joskus on katkaisijavian/muun kytkentävian vuoksi jäänyt startti makaamaan päälle ja siitä kuuluu rahiseva ääni silloin.

Jos laturin ankkurin ja kentän väliin on päässyt kivi, tms töhnää niin sekin pitää rahinaa. Laturin ankkuri löysässä?

Toimiiko kytkin aivan kuin ennenkin? Loppuuko rahina kun kytkimen kahvasta puristaa?

Kuuntelin tarkemmin.

Ääni kuuluu startatessa voimakkaasti, mutta jatkuu sen jälkeenkin.

Kytkimen painaminen ei vaikuta ääneen.

Pyörä tuntuu muutoin suunnilleen normaalilta, Kytkin ottaa vähän äkkiväärästi.

Voiko kytkimen suunnalla jokin pultti tms olla kiertynyt auki ja sorvata nyt lohkoa tai vaihteistoa?
Otsikko: Vs: Rahinaa
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 17, 2012, 11:00:12 ap
Kuuluuko ääni edelleen?

Joskus on katkaisijavian/muun kytkentävian vuoksi jäänyt startti makaamaan päälle ja siitä kuuluu rahiseva ääni silloin.

Jos laturin ankkurin ja kentän väliin on päässyt kivi, tms töhnää niin sekin pitää rahinaa. Laturin ankkuri löysässä?

Toimiiko kytkin aivan kuin ennenkin? Loppuuko rahina kun kytkimen kahvasta puristaa?

Jospa ajaisi tuon tallille (kauhusta jäykkänä) ja koittaisi kaivella metelin aiheuttajaa ilmi.

Jos ottaisi bensapumpulta piuhan irti ja pyörittäisi startilla ja koittaisi kuulostella. Mulla taitaa olla, jos löydän, sellainen metallitikkustetoskooppi. Oiskohan siitä apua.

Jos sitten ottaisi startin irti ja pyörittelisi sitä.

Niin joo, eilen poksautti pari kertaa  vasemmassa pakokäyrässä, kuin laihalla kävisi. Äsh.


Otsikko: Vs: Rahinaa
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 17, 2012, 12:18:52 ip
Kuuluuko ääni edelleen?

Joskus on katkaisijavian/muun kytkentävian vuoksi jäänyt startti makaamaan päälle ja siitä kuuluu rahiseva ääni silloin.

Jos laturin ankkurin ja kentän väliin on päässyt kivi, tms töhnää niin sekin pitää rahinaa. Laturin ankkuri löysässä?

Toimiiko kytkin aivan kuin ennenkin? Loppuuko rahina kun kytkimen kahvasta puristaa?

Jospa ajaisi tuon tallille (kauhusta jäykkänä) ja koittaisi kaivella metelin aiheuttajaa ilmi.

Tallilla, tartti irti otettuna. Tuntuu näin maallikon silmiin toimivan ihan ok ilman isompia meteleitä.

hitto. mitähän sitä sitten osaisi katsoa.

edit: statti irrallaan kun nytkyttelee pyörää eestaas, kuuluu koneen etuosasta "kronks" tyyppisiä ääniä.
pakoputkessa paukuttelu selvisi. alipaineliittimestä oli tulppa kadonnut jonnekin..
Otsikko: Vs: Rahinaa
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 17, 2012, 12:50:39 ip
Sitä ton startin osalta arvelin että jääkö se päälle ja siten vauhtipyörän hammaskehä pyörittää sitä mukanaan käynnistymisen jälkeen. Tarkoittaa että solenoidissa jää magneettikenttä vetämään eli vika on kytkennässä, ei välttämättä startissa. Solenoidin sydämen voide saattaa myös tahmautua ja käynnistyksen jälkeen startti palautuu hitaasti.

Kurkista sinne kytkintilaan ja tarkista ettei siellä ole mitn ylimääräistä.
Otsikko: Vs: Rahinaa
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 17, 2012, 13:00:47 ip
Sitä ton startin osalta arvelin että jääkö se päälle ja siten vauhtipyörän hammaskehä pyörittää sitä mukanaan käynnistymisen jälkeen. Tarkoittaa että solenoidissa jää magneettikenttä vetämään eli vika on kytkennässä, ei välttämättä startissa. Solenoidin sydämen voide saattaa myös tahmautua ja käynnistyksen jälkeen startti palautuu hitaasti.

Kurkista sinne kytkintilaan ja tarkista ettei siellä ole mitn ylimääräistä.

juu tajusin mitä ajoit takaa kun olin jo kirjoittanut.

käsin kytkemällä solenoidi vetää ripeästi takas. starttinappulan kanssa en ole kokeillut, mutta ymmärrän mitä tarkoitat.

otin sen sijaan tulpat pois ja etuseinän pölysuojakopan.

pyöritin konetta kampiakselin päästä ja huolestuin oikeasti. RAK RAK RAK RAK ääni kuuluu ja sama tuntuu myös vääntimeen.

Tän hetken veikkaus: nokkaketjun kiristin paskana. Pakko tuo on avata.

Viikonloppuna ois italoralli, ja näyttää vähän siltä että sinne mennään, jos mennään, honda cbr 600:lla.
Otsikko: Vs: Rahinaa
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 17, 2012, 13:14:55 ip

Tän hetken veikkaus: nokkaketjun kiristin paskana. Pakko tuo on avata.

otin staattorin pois. pyöritin käsin. ei raksata enää.

tutkin.
Otsikko: Vs: Rahinaa
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 17, 2012, 13:27:32 ip

Tän hetken veikkaus: nokkaketjun kiristin paskana. Pakko tuo on avata.

otin staattorin pois. pyöritin käsin. ei raksata enää.

tutkin.

kummin päin se pyörivä härdelli pitää olla: siivet eteen vai taakepäin?

nyt oli ilmanvispaussiivet eteenpäin, mutta toisella puolella systeemiä (sileällä) oli jäljet kompressorin hihnapyörän kiinnityksestä.

pitäiskö siis laittaa ne ilmanvatkaussiivet kohti konetta eikä eteenpäin
Otsikko: Vs: Rahinaa
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 17, 2012, 13:37:01 ip

kummin päin se pyörivä härdelli pitää olla: siivet eteen vai taakepäin?

ois kiva kun tuolla guzziclubin "linkit" sivulla ois linkit räjäytyskuviin. miniläppärillä näpit rasvassa täällä tallilla on vähän hankalaa...

edit:

workshop_manual_califoria_en_de_ne.pdf sivu M58 antaa ymmärtää että siivet eteenpäin ja mutterin alle vain yksi prikka.

mulla oli kaksi prikkaa, mutta se tuskin haittaa.

pitää vaan katsoa että pyörii vapaasti.
Otsikko: Vs: Rahinaa
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 17, 2012, 14:18:23 ip
pitää vaan katsoa että pyörii vapaasti.

oli näköjään staattori väärinpäin. mut ei se kai haittaa.

ongelma näyttäis olevan, vieläkin, et roottori hipoo staattoria.

ei hyvä. vaan minkäs teet.
Otsikko: Vs: Rahinaa
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 17, 2012, 15:44:43 ip

ongelma näyttäis olevan, vieläkin, et roottori hipoo staattoria.


samoin näyttää siltä että etupään stefa ei 100% pidä öljyjä sisäpuolella.

ei kai tästä pitäisi päätellä että kampura on kiero tai etummainen kampiakselin laakeri on väljä?
Otsikko: Vs: Rahinaa
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 17, 2012, 18:44:27 ip
Operoit kahdessa ketjussa mutta ei se mitn. Yhdistelet tietoja molemmista. Miniläppärillähän minäkin...

Sulla ilmeisesti staattori ja roottori ovat irti. Jos akseli hemppuu säteettäisesti on ainakin etummainen petilaakeri väljä. Hyvä puoli on siinä että se on helppo vaihtaa moottoria isommin purkamatta.

Jos on mutka tullut kampiakselin päähän olisi hyvä selvittää miksi.

Pienen mutkan pystyy kyllä oikomaan varsin oireettomaksi jos se on petilaakerin etupuolella.
Otsikko: Vs: Rahinaa
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 17, 2012, 21:43:02 ip
Operoit kahdessa ketjussa mutta ei se mitn. Yhdistelet tietoja molemmista. Miniläppärillähän minäkin...

Juuh, jatkot täällä:
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=3655.0