Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Piippu - Toukokuu 04, 2012, 23:09:54 ip
-
NYT OLISI HYVÄT NEUVOT TARPEEN,PITÄISI SAADA LATURI IRTI ETTÄ SAISI VAIHDETTUA KAMPURAN STEFAN,PULTIN PÄÄ MURJOTTU MELKO PYÖREÄKSI KUUSIOKOLO AVAIN
PYÖRÄHTÄÄ , PULTTI KIRISTETTY HELVETIN TIUKKAAN,SAIN TUUMA KOON KUUSIOKOLOAVAIMEN HYVIN PULTINPÄÄHÄN KIINNI MUTTA PULTTI PIRUN TIUKASSA,ONKO
HYVIÄ NEUVOJA MITEN JATKAN YRITYSTÄ,PYÖRÄ NTX 650.
-
Kuumailmapuhaltimella kokeile lämmittää ja sitten toivo ettei pultti katkea, kun alat sitä kiertämään auki.
-
Sitten kun pultti on auki niin laturi ei lähde irti ilman erikoistyökalua. Työkalu on hyvin yksinkertainen. Siinä on kannasta alkaen n. 30 mm M8 kierrettä ja siitä eteenpäin n. 40 mm matkalla n. 6 mm läpimitaltaan olevaa suoraa pyörötankoa. Ohuen tangon on tarkoitus mennä kampiakselin päässä olevan M8 kierteen sisään ja kierreosa kiertyy laturin ankkurin kierteeseen. Laturin ankkuri on kiinni kartiolla kampiakselin päässä ilman kiilauraa. Jos kiinnityspultti on vedetty kovin tiukkaan niin ankkurikin on tiukassa. Ulkopuolisesta ulosvetäjästä ei juurikaan ole apua. Pikemminkin sillä rikkoo rakenteita.
Kiinnityspultin katkeaminen reikäänsä ei ole kovin fataali ongelma mutta silloin ankkurin poisvetäminen mutkistuu. Jos katkeaminen tapoahtuu heti kannan alta on jo syntynyt vaikea ongelma mutta jos katkeaminen tapahtuu syvemmältä niin ulosveto onnistuu ilman erikoiskalua tavallisella M8 pultilla tai ns massaulosvetäjällä.
Ankkurin kiinnityspultti on kavennettu ohueksi heti kannasta alkaen. Kierrettä on pultin loppupäässä n. 20 mm.
-
kiitoksia vastauksista,tämä irrotus puoli on hallinnassa ja siihen on tarvittava työkalu mutta uskallanko lämmittää pienellä pillillä pulttia päästä jospa joku kyläseppä olisi vaikka lykännyt
kierteeseen liimaa.
-
Moi.
Kierreliima pehmenee tyypillisesti n.200C lämpötilassa. Lämmitettäessä pultti myös laajenee ja löystyy
jos lämpöä ei pääse leviämään laturin ankkuriin. Koska lämpöä tarvitseva kohta on tässä tapauksessa
aika syvällä ja lämmön johtava pultti ohut, kestänee lämmitysprosessi kauan kun samalla lämpiää
kampiakselin pää ja laturin ankkuri. Jos kuumennat pultinkannan nopeasti punaiseksi ja odotat kunnes
punahehku on selvästi hiipunut ja yrität avata, saatat onnistua.
Jos pillien käyttö on outoa puuhaa, kannataisi ensin harjoitella jonkun vähemmän herkän kohteen
parissa ;D
Myös pultin kanntaan kohdistettu reipas vasarointi voi löystyttää liitoksen. Tässä tapauksessa tarvitset
suunnilleen pultin kannan paksuisen tuurnan avuksi.
Pekka
-
Joo pillien käyttö tuttua,lämmitin pultin päätä tosin en uskaltanut ihan punahehkuiseksi lämmittää pelkäsin jos lämpö vaurioittaa niitä
pyörijöitä joihin hiilillä kontakti,ei auennut eikä myöskään pultti katkennut,siis uskallan lämmittää aivan punahehkuiseksi?
-
Ainiin siinä onkin Boshin laturi. Sillon ne hiilirenkaat on kyllä vaarassa jos punaiseksi pultinkannan kuumentaa.
Tekisin siihen ainakin pellistä ja putkepätkästä suojan liukurenkaille ennenkuin kohdistaisin pultiin liekkiä.
Kokeile vasaroida, pulttiahan ei tarvitse sääliä kun se nyt menee kuitenkin uusiksi.
Ei sen pultin katkeaminen kannan alta mikään maailmanloppu ole.
Jämän poiskaivaminen dremelillä ja poralla on hyvinkin päivän joogaharjoitusta vastaava operaatio ;D
Pekka
-
Vasarointi ei auta,mutta kysyisin jos lämmitettäessä liukupinnat vaurioituu onko koko ankkuri menetetty ja uusittava?
-
Jos on jo punahehkuisena käynyt eikä lähtenyt, niin ei sitä rataa kannata jatkaa lisävaurioiden välttämiseksi. Lukkopihdeillä luja ote ja sitten toivotaan parasta, että pultti katkeaa sopivasta kohtaa. Ehjä pultti valmiiksi odottamaan kokoon panoa.
-
Lukkopihdeilstä ei apua,pultin pää liukupinnan päähän upotettu,mutta eiköhän se siitä.
-
Pidin ruokatunnin ja tuumaustauon,päädyin sellaiseen että lämmitän vielä kerran punaiseksi ennenkuin rupeen murjomaan enemmän,kas kummaa pultti on nyt käsissä ja laturi säästyi ilmeisesti vaurioitta(suojasin hyvin putken pätkällä ja pellillä sekä ankkurin ympärillä märkä pyyheliina) ei muutako ankkuria irrottamaan.
-
Vasarointi ei auta,mutta kysyisin jos lämmitettäessä liukupinnat vaurioituu onko koko ankkuri menetetty ja uusittava?
Liukurenkaat voi sorvata. Tällaisen ankkurin kiinnitys sorviin on vain hieman työläs, kun sille pitää ensin olla(lue=tehdä)
vastaava kiinnityskartio kuin kampakselissakin on. Jos epäilet muodonmuutoksia tuleen, tarkista lopuksi mittakellolla
liukurenkaiden heitto kun ankkuri on kiristetty kampiakseliin kiinni. Ohjearvoa ei taida olla, mutta jos ei ylitä paljoa runkolaakerin
välystä, (n. 0,05mm) ei kannattane ryhtyä muihin toimenpiteisiin ennen kuin on koeajettu.
Pekka
-
Ei muodonmuutoksia , lataa erittäin hyvin,kiitoksia neuvoista.