Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: ALi - Toukokuu 01, 2012, 18:59:15 ip
-
Voisiko RE85 ttä käyttää uudemmissa Guzzeissa pelkästään tuollaisen bioadapter.com (http://bioadapter.com) sivustolla myytävän laitteen asennuksella ?
Kaiketi ainakin pa-järjestelmä kestää, jos kestää 95E10 nkin (?).
Hintaa on 85,- ja soveltuvuudeksi ilmoitetaan 1-4 syl moottorit. Laite (http://bioadapter.com/product_info.php?cPath=28&products_id=45), liitännät (http://bioadapter.com/information.php?info_id=11) ja asennus (http://bioadapter.com/information.php?info_id=10) vaikuttavat yksinkertaisilta.
Autopuolen keskustelussa (http://re85-muunnos.wikidot.com/forum/t-459977/ford-focus-1-6-2002) kertovat, että asennus on helppo ja "käynti on lähes samanlaista, kuin bensalla.
Moottorin käyntiääni on väännöillä pehmeämpää käyttäessä etanolia."
JOS noin helppoa olisi alkaa "viinaa polttamaan", niin saataisin harkita flexi-fuel motoristiksi ryhtymistä.
-
Mielenkiintoista. Tuo boksi siis yksinkertaisesti venyttää ruiskutuspulsseja siten että E85:n tarvitsema rikkaampi seos toteutuu. Olisin jotenkin luullut että myös sytytyspuolelle olisi tarvittu hieman säätöä mutta ilmeisesti ilmankin pärjää. Vai olisiko niin että nykymoottoreiden (autot) nakutuksentunnistus yms. systeemit osaavat adaptoida myös sytytystä riittävästi ihan itsestään.
Tuosta tulee mieleen se että periaatteessa saman efektin voisi saada aikaan lataamalla Powercommanderiin riittävästi rikastetun kartan (+20 - +30 % ?). Sehän tekisi aivan saman kuin tuokin laatikko ja uudemmissa commandereissa taitaa olla mahdollisuus jopa vaihtaa kartaa lennosta.
Öljynvaihtovälit, tulpan lämpöarvot yms. saattaa vaatia pientä säätämistä mutta asia ei varmaan oikein muulla selviä kuin kokeilemalla. Onko se niin Brasiliassa ollaan kokeneimpia viinalla ajamisen suhteen. Olisko siellä jotain mp-kerhoa jolla olisi web-sivut joilta löytyisi enemmänkin kokemusperäistä tietoa.
Motomatilla voisi olla kokemusta siitä onko E85 herkempi tai epäherkempi väärälle seokselle. Kylmäkäynnistys lienee haastavinta. Siihen pitäisi Powercommander-kokeilussa keksiä joku erillinen niksi. Voisikohan sen tehdä niin että 0 rpm kierroksilla laittaisi vaikka osakaasulle rajun rikastuksen ja sitten kylmänä starttaisi kaasu vähän auki jolloin rikastus iskee peliin. Lämpimänä starttaus sitten kaasu kiinni ilman lisärikastusta.
- JuhaV
-
Voisiko RE85 ttä käyttää uudemmissa Guzzeissa pelkästään tuollaisen bioadapter.com (http://bioadapter.com) sivustolla myytävän laitteen asennuksella ?
Kaiketi ainakin pa-järjestelmä kestää, jos kestää 95E10 nkin (?).
Hintaa on 85,- ja soveltuvuudeksi ilmoitetaan 1-4 syl moottorit. Laite (http://bioadapter.com/product_info.php?cPath=28&products_id=45), liitännät (http://bioadapter.com/information.php?info_id=11) ja asennus (http://bioadapter.com/information.php?info_id=10) vaikuttavat yksinkertaisilta.
Autopuolen keskustelussa (http://re85-muunnos.wikidot.com/forum/t-459977/ford-focus-1-6-2002) kertovat, että asennus on helppo ja "käynti on lähes samanlaista, kuin bensalla.
Moottorin käyntiääni on väännöillä pehmeämpää käyttäessä etanolia."
JOS noin helppoa olisi alkaa "viinaa polttamaan", niin saataisin harkita flexi-fuel motoristiksi ryhtymistä.
Erittäin kiintoisaa. Mikä on Guzzin käytössä oleva liitintyyppi? http://bioadapter.com/information.php?info_id=11 mukaan mulla on bosch ev1.
On sen verran halpa, että voisi kokeeksi hankkia.
Enpäs tiedäkään saako tuohon tökättyä lambadan, ei kai.
-
Pari varoituksen sanaa: Voi olla isoilla kierroksilla ongelma suuttimien aukioloajan suhteen. Joko menee laihalle tai suuttimen käämit on kovilla. Mitään ongelmaa etanolikäytöstä ei rakenteiden puolesta tule kovinkaan äkkiä.
Kylmäkäynnistys voi olla ongelma.
Laite sinällään on edullinen. Toivottavasti joku hankkii ja kertoo kokemuksiaan.
Jos alkuperäisessä ruiskussa on kapeakaistainen lambda niin se hoitaa ns. takaisinkytkennän. Lambda ei välitä onko tankissa koivupilkettä vai dieseliä tai etanolia. Lambda mittaa jäännöshapen määrää: jos seos on laiha jää happea polttamatta ja lambda ilmottaa asiantilan ECUlle joka pyrkii korjaamaan sitä rikkaamman suuntaan että päästään lambda-arvoon yksi.
Aiheesta hieman kattavammin:
http://www.motomatti.fi/2011/12/ilma-polttoaineseoksen-vaikutus.html
Alussa yleistä. Loppupäässä myös etanolin ominaisuuksista.
-
Tuotesivulla http://bioadapter.com/information.php?info_id=10 kerrotaan toiminnasta ja boxin säätämisestä.
Kylmäkäynnistys toimii automaattisesti, jos odottaa yli 5 sek virran kytkemisen ja starttaamisen välillä.
Nopeampi starttaus ohittaa kylmäkäynnistys ominaisuuden, jota suositellaan alle +15C lämpötilassa.
Seoksen rikastaminen on itse säädettävissä "service menussa" 1% pykälin välillä 0...155% .
Kylmäkäynnistys 1% pykälin välillä 0...250%, josta laskee pehmeästi nollaan yhdessä minuutissa.
Made in Europe (Ukraine) laite ei ole "vapaa-ajan harraste" hinnoiteltu ja ilmeisesti toimii "kytke ja aja" periaatteella.
Kulutus kasvaa sen 25-35%, mutta E85 maksaa vain 0,99 - 1,20 asemasta riippuen.
( http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/teema/e85-bensiini )
Kustannus-ajattelua mielenkiintoisempaa on kuitenkin tuo laajempi ruokavalio.
p.s.Luin foorumeilta (google kuvahaku "bioadapter"), että tuo laite on tullut myyntiin keväällä 2010 kahden vuoden tuotekehitysprojektin tuloksena ja nyt v.2012 ohjelmistoversio on 3.1. Sytytyksen säätöön ei ole tarvetta.
-
Tuotesivulla http://bioadapter.com/information.php?info_id=10 kerrotaan toiminnasta ja boxin säätämisestä.
...
Made in Europe (Ukraine) laite ei ole "vapaa-ajan harraste" hinnoiteltu ja ilmeisesti toimii "kytke ja aja" periaatteella.
...
p.s.Luin foorumeilta (google kuvahaku "bioadapter"), että tuo laite on tullut myyntiin keväällä 2010 kahden vuoden tuotekehitysprojektin tuloksena ja nyt v.2012 ohjelmistoversio on 3.1. Sytytyksen säätöön ei ole tarvetta.
Ei ole tarvetta mutta hyvähän se olisi säätää, sekin. Samoin ahtopaine ;)
Taidan tilata.
Smarttiinkin voisi tuollaisen laittaa.
Lisäys: En uskaltanut lopulta tilata suoraan Ukrainasta. Olisi pitänyt tehdä kansainvälinen rahasiirto tilille X, saajana firma josta veppisaitilla ei ole mitään(?) tietoa.
Listaavat pari EU:ssa toimivaa jälleenmyyjää, joille voisi maksaa paypalilla. Ehkäpä siten uskallan.
-
Tilaa, Jussi, samalla kaksi bioadabteria. Kokeilen sitä bensiinille säädetyn Megasquirtin kylkiäisenä.
-
Minä voisin ottaa yhden kanssa.
En kylläkään moottoripyörää vaan autoa varten.
Tosin Bemuunhan tuota voisi kokeilla...
-
Minä voisin ottaa yhden kanssa.
En kylläkään moottoripyörää vaan autoa varten.
Tosin Bemuunhan tuota voisi kokeilla...
Äh, jos ei ois parempaakaan tekemistä, voisin ryhtyä jälleenmyyjäksi. Hmm.... HMM.
Itse asiassa tälle asialle voisin tehdäkin jotain.
Lisäys: Tein asialle jotain. Odotellessa suosittelen muutoin tutustumaan http://tuningstudio.fi/portal/fi/ muuhun tarjontaan.
-
Jäi sanomatta että saapi olla Breva 1100 liittimillä. Mutta jos ei ole niin muukin käy kunhan on asennusohje mukana...
-
Lisäys: En uskaltanut lopulta tilata suoraan Ukrainasta. Olisi pitänyt tehdä kansainvälinen rahasiirto tilille X, saajana firma josta veppisaitilla ei ole mitään(?) tietoa.
Autopuolen foorumeilla (Ford, Opel, Renault, Citroen, WV) tuo on jo melkoinen villitys näemmä ollut viime keväästä saakka.
Porukka on tilannut suoraan Ukrainasta ja laite on tullut (seurantakoodin kanssa) kahdessa viikossa.
Myös jälkimarkkinointi eli (yhden) viallisen vaihto uuteen toimi ongelmitta.
Toiminta ongelmaa (auto asetus liian rikkaalla bensaa käyttäessä) on ilmennyt (http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=10003&start=100&sid=17bc32a88ee138888a96d31b4e3e76eb) jossakin (Citroen) Siemens-Fenix ECUssa.
Ilmeisesti Ukrainaankin on PayPal käytössä, kun ko. hlö sai sinne rahat takaisin, kun palautti (huom. ehjän) laitteen.
Sähköpostitiedusteluihin (englanniksi) on vastannut Andrej, joka on avuliaasti neuvonut laitteen itse asennuksissa.
Itse ovat kehitelleet laitetta 2008-2010 Peugeot 406 2.0 turbolla.
Uskallan siis foorumikirjoitusten perusteella (Suomeen tilattu kymmeniä laitteita) pitää suoraan Ukrainasta tilaamista luotettavana.
Sama laite on jälleenmyyjillä (mm. http://bioadapter.de ) puolta kalliimpi tai Suomessa ( http://flexfuel-company.fi/ ) kolminkertainen.
-
Jäi sanomatta että saapi olla Breva 1100 liittimillä. Mutta jos ei ole niin muukin käy kunhan on asennusohje mukana...
Tuossa oli sen verran rohkaisevaa kommenttia että tilasin kaksi. Ittelleni ja Matille. Ja tilaus lähti samoilla liittimillä. Toivottavasti Brevassa on samanlaiset liittimet kuin mitä Calissa.
Jos ei ole, sait siitä californiaan käypäiset liittimet kaupan päälle :)
Tulee kun tulee, kerron sitten lisää. Rahaakin saatan sitten pyytää, sen 95 euroa.
-
Juu, rahaa on.
Pitänee vaan muuttaa joku pyöristä rahaksi.
-
Ihan mielenkiinnolla odotan koetuloksia Guzzilla. Jos sitten vaikka itsekin innostuisi, kun kerran on mittarikin kotopuolessa. Täällä Berliinissä noita tunnu joka nurkalla olevan.
-
Juu, rahaa on.
Pitänee vaan muuttaa joku pyöristä rahaksi.
Sinulla on luottoa ja maksuaikaa.
-
Minä voisin ottaa yhden kanssa.
Onnea tilaukseen. Minä siis tilasin jo, kaksi. Nuo BIC, SWIFT, IBAN ynnä muut käikäleet aiheuttavat ressiä...
-
JOS noin helppoa olisi alkaa "viinaa polttamaan", niin saataisin harkita flexi-fuel motoristiksi ryhtymistä.
Olisipa kiva jos tuossa purkissa olisi mukana anturi viinapitoisuuden mittaamiseen ja siitä sitten automaattisäätö.
Nääs kun tuo jako "bensaa tankissa" tai "70% alkoa seassa" tai "85% alkoa seassa" tuntuu aika karkealta.
Alkopitoisuudenhan saa pääteltyä portaattomasti polttoaineen sähkönjohtavuudesta, ainakin suunnilleen.
-
Alkopitoisuudenhan saa pääteltyä portaattomasti polttoaineen sähkönjohtavuudesta, ainakin suunnilleen.
Toisaalta taas.
Jos pistäisi guzziin säädettävän bensapaineregulaattorin, jossa olisi säätöpyörä kätevästi saatavilla, voisi säätää käsin portaatta lennossa bensapaineen eli seoksen rikkauden.
Jos ja kun tietäisi millaista seosta tankissa on, voisi sitten aproksimoida paineen kohdalleen, vaikkapa lambada-näyttöä silmillään seuraten.
Joku tällainen varmaan hoitaisi homman: http://www.futurez.fi/fi/shop/polttoaineensyotto/paineensaatimet/show_pr/124/malpassi-pa-painesaadin-vaparikoneisiin
-
Katotaan Ekku jos tilattais jossain vaiheessa. Ootellaan kokemukset Jussilta. Mulla on vielä tuo voimankomentajakin, niin saa hienosäädettyä.
-
Tuolla aikaisemmin jo kirjoittelin että periaatteessa tarvittavan rikastuksen voi saada aikaan Powercommanderin "yleisrikastetulla" kartalla. Tuohan ei sitten huomio sekabensatilanteita mutta kartta voisi olla erikseen 95E/98E ja R85:lle. Tuolla tavoin R85:tä voisi kokeilla pyörässä ilman mitään investointeja. Uuden kartan luominen ja lataaminen tietokoneella kommanderiin kestää n. 15 min. Käytännössä tosin optimikartta ei synny "yleisrikastuksella" koko kartan alueella vaan eri alueita pitää painottaa hieman eri tavoin ja lisäksi kylmäkäynnistysarvoja pitää muuttaa. Ja lisäksi lämpötilan mukaan tapahtuvaa seossäätöä voi joutua virittämään eli tarvitseeko etanolibensa kovempia kylmärikastuksia esim. kuin normibensa.
Lambda-signaalin avulla voi oikean seoksen määrittää ja jos ECU sallisi riittävän ison lambda-korjauksen niin ECU voisi siitä päätellä millaista seosta milloinkin on tankissa ja luoda sen perusteella "korjauskertoimen". Mutta tämä ei siis nyky-ECU:lla toimi koska lambda-korjaus on rajoitettu esim. +- 15 %:iin.
Pitäisikön Australian Cliffille vihjaista että ohjelmoi MyECU-laitteisiin tämän ominaisuuden. Tulisi nimittäin aika helposti samat ominaisuudet kuin noissa lisä-adaptereissa + tuo mahdollisuus käyttää lambdaa järkevästi blendi-tason määrittämiseen tankkauksen jälkeen. Esimerkiksi : Tankattuasi, käynnistä moottori ja aja lämpimaksi. Sen jälkeen tyhjäkäynnillä paina nappia ja odota 30 sek kun ECU määrittää blendin ja yleisen korjauskertoimen tason. Sen jälkeen ei kun ajoa adaptoituneella kartalla.
Tuo Motojussin esittämä bensapaineen säätö voisi myös olla kokeilemisen arvoinen tapa säätää blendi-kohdilleen. Eli tankkauksen jälkeen tyhjäkäynnillä taas säätöä kunnes lambda-arvot on kohdillaan.
- JuhaV
-
Jussin idea säädettävästä regulaattorista on hyvä idea mutta karkea koska tenttu palaa eri käyntitiloissa hieman eri tavalla. Mutta se voi olla toimiva jos moottoria ei ole vedetty kovin vireiseiksi ja jos pudistussuhde on reilusti alle 10.
Tuossa tunnistamisessa voi lambdakin toimia kunhan sille annetaan riittävän iso korjauskerroin. +50% suunnilleen. Kylmäkäynnistyksessä spriitä täytyy olla enemmän kuin bensaa. Jos ryypyttäessä bensiiniä on noin 20 -kertainen määrä niin etanolia pitää olla 100 -kertaisesti. Mutta jos kone on valmiiksi käyntilämpöinen niin polttoaineen vaihto käy vauhdissa.
Polttoaineen laadun tunnistimia on olemassa. Liitteenä Fordin palikka. Maksaa hoppakaupassa useita satoja euroja.
-
Pitäisikön Australian Cliffille vihjaista että ohjelmoi MyECU-laitteisiin tämän ominaisuuden.
Vinkkasin kun oli email-osoite tuossa sopivasti tallessa.
-
Tuo Motojussin esittämä bensapaineen säätö voisi myös olla kokeilemisen arvoinen tapa säätää blendi-kohdilleen. Eli tankkauksen jälkeen tyhjäkäynnillä taas säätöä kunnes lambda-arvot on kohdillaa
Mielessä kummittelee sellainen hieman "käsiryypyn" tyyppinen säädin, jolla fiiliksellä, kokemuksella ja arvailulla säädetään starttia varten paine kohdalleen (eli stoppariin) ja sitä mukaa kun kone lämpenee, voisi vipstaakia kääntää siihen asentoon että vatkain käy hyvin.
Kuuluisia viimeisiä sanoja: "Ei se niin tarkkaa tarvi olla" ;)
-
Pitäiskö varata www.viinapiru.fi omaksi domainiksi jollei jo joku ole...
Ei muuten ole. www.viinipiru.fi on. Tarkistin.
Muita asiaan liittyviä nimikkeitä: VVM, Viina Vie Miestä. Tasapuolisuuden vuoksi myös VVH.
Öljymäki oli jossain lähi-idässä mutta meillä on aina ollut Viinamäen miehiä.
Enää ei olisi bensapyörrettä tankissa vaan on alkoholikierre. Bensa-asemalle poikkeaminen, Viinamäen sijasta, olisi vieroitusta. Enää ei voisi puhua bensasyöpöstä vaan ajoneuvo olisikin viinaan menevä.
Näitä löytyisi melkonen määrä...
-
Mittariverkon ulkopuolelle joutuminen olisi alkoholiongelma.
-
Rutiineihin tottuneelle RE85 voi aiheuttaa yllätyksen, kun tankillinen ei riitä kuten bensiinillä ??? .
Viinan kanssa läträäminen kiinnostaisi, mutta nyt on muut projektit (talo) niin niskan päällä, että joutuu pakosta seuraamaan sivusta toisten touhuamista :-[ . Autokin on väärä (Audi 2.0 vm.-91) peräkärryn vetokykyä "viinurilla" kokeilemiseen.
Sytytyskartan "justeeraus" on motoMatilla työn alla, joten kokemusta sen merkityksestä RE85:lla ei liene vielä olemassa.
Ahdettu moottori olisi ilmeisesti etanolille suotuisin "liekkikenttä", jonka ajattelin pitää mielessä, kun tulee nelipyöräisen uusimisen aika.
(Ainakin minusta tuntui, että TM:n 98 vs. 95E vertailu oli yleistettynä "muunneltua totuutta", kun testipenkkinä oli Saabin turbo-kone, jonka moottorin-ohjaus tiedetään hyvin edistykselliseksi vrt. meikäläisen Bosch K-Jetronic mechanical fuel injection, jonka seoksen hienosäätö tehdään pitkällä 3mm:n kiintoavaimella ;D . )
MotoMatilta (ja miksei muiltakin) onkisin silti tietoa, että jos bensasta siirtyy etanoliin, niin pelaako tankkausväliä lukuunottamatta kaikki kuten aiemminkin ? Vai olisiko esim. öljynvaihtoväliä (etanolin pesevyyden takia) hyvä lyhentää ?
-
MotoMatilta (ja miksei muiltakin) onkisin silti tietoa, että jos bensasta siirtyy etanoliin, niin pelaako tankkausväliä lukuunottamatta kaikki kuten aiemminkin ? Vai olisiko esim. öljynvaihtoväliä (etanolin pesevyyden takia) hyvä lyhentää ?
Öljynvaihtoväliä en aio lyhentää. Olen aikanaan pistänyt litran vetoisen välipalan öljypohjaan, nyt on siis öljytilavuutta neljä litraa. Saapi luvan piisata.
Sen verran tässä tietty on, että jos moottori käy viileämpänä, ja myös isompi öljymäärä käy viileämpänä, lienee syytä seurata öljyn lämpötilaa. Ei muuten mutta veden kertymisen takia.
-
"...Tulpissa käy sama lämpöarvo RE85:lle ja bensalle mutta platinatulpat ei käy vaan kuparitulpat. .."
Tuollainen kommentti oli vagarena.fi keskustelussa (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8904).
-
"...Tulpissa käy sama lämpöarvo RE85:lle ja bensalle mutta platinatulpat ei käy vaan kuparitulpat. .."
Tuollainen kommentti oli vagarena.fi keskustelussa (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8904).
eh. mulla taitaa olla molemmat... palotilan toisella laidalla "perinteinen" tulppa, lie kuparia. Toisella laidalla on sit kaiketi joku hi-tek titaaninen.
Tuolla sanotaan noin ->>> http://www.e85mustangs.com/tuning.html
Lisää ennakkoa, koska E85 syttyy hitaammin.
... ja jos näin on, ei taatusti kaksi tulppaa haittaa laisinkaan. Jesh.
Flexi Fuel autoissa on sensori polttoaineelle GM#12570260...hintava jotain $ 350 halvimmillaankin.
http://www.rmsautoparts.com/proddetail.php?prod=12570260
Tuolla tollanen sovellutus -> http://www.zeitronix.com/Products/ECA/ECA.htm
-
Tulppana olen käyttänyt samaa kuin bensiinilläkin mutta on otettava huomioon että ahdin ei ole vielä asennettuna. Arvelin laittavani kylmemmän tulpan kunhan saan ahtimen paikoilleen.
Sytytystä etanolille myöhäistetään mutta kartta ei ole aivan sama mutta ei se olla kovin paljon pielessä jos kartaa myöhäistää etanolille kokonaisuutena 3 - 5 astetta.
Taitavat mustankimiehet käsittäneet jotenkin väärin. Etanoli palaa nopeammin kuin bensiini.
Sitten voitte kokeilla kumpi pesee enemmän. Koittakaa vaikka liottaa öljyyn kastetusta kangaskappaleesta öljyä pois erikseen bensiinillä ja etanolilla. Mistä lie tullut tuollainen urbaanilegenda?
Kirjoitin talvella tutkielman aiheesta. Tosin vähän eri näkökulmasta. Lähinnä päästöjä jahtasin. Siinä jutussa on kuvaajia bensiini vs etanoli sekä sytytyshetken vaikutus palamiseen.
http://www.motomatti.fi/2011/12/ilma-polttoaineseoksen-vaikutus.html
Voi olla että jutussa on virheitä mutta sitten virheet ovat alan kirjallisuudesta peräisin.
-
Taitavat mustankimiehet käsittäneet jotenkin väärin. Etanoli palaa nopeammin kuin bensiini.
Minullekin tuli hassu olo kun luin tuon mustankimiesten palstan väitteen. "Ignition" ja "burning" on tai ei ole kaksi eri asiaa, mutta tuskinpa siitä on kyse tai sillä on väliä.
Mietin vaan, et tuplatulppaus vaikuttaa samaan tapaan kuin että sytytystä myöhästetään? Joka olisi alkholion polton kannalta hyvä asia?
Eikun just toisinpäin. Eli "palotapahtuma on äkkiämmin joka paikassa" on tietty sama asia kuin että sytytettäis aikaisemmin. Höh.
-
Alkoholin parissa läträillessä aika kuluu rattoisasti, vaikka sitä ei sisäisesti käyttäisikään.
-
Tuskin olisivat äidit ja tädit koskaan arvanneetkaan, että äijäporukassa tallilla viinan kanssa läträämällä vietettyä aikaa voidaan joskus jopa ihan vakavissaan kutsua "maailman parantamiseksi" ;D
Puristussuhteen nostaminen tai ahtaminen sopii ilmeisen hyvin etanoli (http://fi.wikipedia.org/wiki/Etanoli#Moottoripolttoaineena)lle ja parantaa virittely mahdollisuuksia.
Luetun ymmärtämiselläni vapaasti hengittävässä koneessa ei ajoitusta tarvii muuttaa, mutta ahdetuissa koneissa
(nakutuksen ja RE85 nopeamman palotapahtuman vuoksi) täytyy sytkää säätää n. 5 astetta myöhemmälle.
Tuo pesevyys/liuottavus riippuu mitä pestään/liuotetaan. Lika lähtee sillä mistä se on tullut ??? .
Bensa (mineraaliperäinen) ja etanoli (kasviperäinen tai orgaaninen) puhdistavat ja liuotavat oman "sukunsa" tuotoksia.
Tämä menee jo aiheesta sivuun, mutta vesikin on liuotin mm. suolalle ja sokerille, jotka eivät liukene bensaan.
Jos muuten olette joskus miettineet, millä konstilla tai aineella saisi takan tai kiukaan lasiluukun puhtaaksi, niin tarvittava on käden ulottuvilla. Tökkäämällä vetistä rättiä tuhkaan ja sillä pyyhkimällä kiinni palanut noki irtoaa aivan helpolla ;) .
Alkaa tuo RE85 bioadapter vaikuttaa sen verta kiinnostavalta, että saatanpa tehdä tilauksen :) .
Tankkauspaikkakin on lähellä ja projektille varmaan löytyy jokin väli "ruoskaniskujen ja juomalaulujen" välistä ;D .
p.s."Megasquirt 2 v3 löytyi valikosta flexfuel anturille korjauskartat" kerrotaan täällä (http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=41424.55) (alleviivattu=linkki).
-
... Bensa (mineraaliperäinen) ja etanoli (kasviperäinen tai orgaaninen) puhdistavat ja liuotavat oman "sukunsa" tuotoksia...
Uh. Mitähän tuo "mineraaliperäinen" tässä tarkoittaa? Bensiini on hiilivetyjen seos ja sellaisena orgaaninen liuotin kuten etanolikin. Se, että kasvit ja eläimet elivät ja kuolivat vuosimiljoonia sitten ei tee niiden jäänteistä yhtään vähempää orgaanisia.
-
Orgaaninen=eloperäinen. Mineraalitärpätti mitäköhän se on? Onko sukua mineraalivedelle? Onnea vaan matkaan kaikille liuotinaineilla kokeileville.
-
Orgaaninen=eloperäinen. Mineraalitärpätti mitäköhän se on? Onko sukua mineraalivedelle? Onnea vaan matkaan kaikille liuotinaineilla kokeileville.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mineraalitärpätti (http://fi.wikipedia.org/wiki/Mineraalitärpätti)
"Mineraalitärpätti eli lakkabensiini on maaöljystä jalostettu liuotin..."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Maaöljy (http://fi.wikipedia.org/wiki/Maaöljy)
"Maaöljy eli vuoriöljy tai raakaöljy, joskus myös yksinkertaisesti öljy, on maaperässä muinaisista eliöistä muodostunut hiilivetyjen seos..."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Hiilivety (http://fi.wikipedia.org/wiki/Hiilivety)
"Hiilivety on orgaaninen yhdiste, joka koostuu vain hiilestä ja vedystä..."
Eli mineraalitärpätti on maaöljystä valmistettu orgaaninen liuotin.
-
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mineraali sekä http://fi.wikipedia.org/wiki/Mineraali%C3%B6ljy
Menee "OffTopic", mutta
"...kivennäinen, yhtenäinen maankuoren tai taivaankappaleen aines, joka ei ole ihmisen tai elollisen luonnon tuottama; tavallisesti epäorgaaninen yhdiste..."
Käytännössä jako on orgaaninen ("elollinen", kasvi- tai eläinperäinen) vs. epäorgaaninen ("kuollut", maa-/kiviperäinen).
Kasvi- ja eläinöljyissä (rapsi, rypsi, pellava, mänty, voi, kala, sitruuna, oliivi jne öljyt) käytettävä orgaaninen liuotin/ohenne esim. etanoli tai puutärpätti (=pineenitärpätti männystä).
Maa- eli mineraaliöljyssä käytettävä liuotin/ohenne on aromaattinen- tai alifaattinen hiilivetyliuotin eli mineraalitärpätti, maaöljytisle, lakka- tai teollisuusbensiini.
Orgaanisia öljyjä ovat ne joita yleensä vatsa kestää ja joista voi valmistaa bio-polttoaineita (http://www.rescompass.org/suomi,106/1-uusiutuva-energia,107/2-biopolttaineet,97.html).
Näistä kahdesta ryhmästä kokonaan erillinen on sitten synteettinen öljy: http://fi.wikipedia.org/wiki/Synteettinen_%C3%B6ljy
Omat kokemukseni näistä öljyjen ja liuottimien eroista tulee puun pintakäsittelystä mm. pellavaöljyllä ja pellavaöljylakalla.
Esim. kuivuneeseen pellavaöljyyn ei bensiini tai mineraalitärpätti tehoa, vaan luistaa kuin rasva sen pinnalla.
Sen sijaan Marinol/Masinol (=n.80% etanoli) siihen tehoaa sitä liuottaen ja pehmittäen.
Yllä esittämästäni johtuen uskon, että ennakkoluulot ja kokemukset siirtymisessä 98:sta 95E10:een oli huono ajoittaa talviseen vuoden vaihteeseen. Lisääntynyt etanoli teki vanhoihin autoihin "suolihuuhtelun", joka ilmeni käyntihäiriöinä ensimmäiset pari-kolme sataa kilometriä eloperäisen karstan liuettua pa-järjestelmästä. Näin kävi omalle autollenikin lämpimillä keleillä 95E:n ensitankkauksen jälkeen.
Tyhjäkäynti ja veto oli välittömästi huono muutaman päivän ja sitten käynti palasi takaisin entistä ehompana.
Suositus näyttää olevan (ehkä tuosta syystä?) vaihtaa öljyt sekä suodattimet 1500 km:n jälkeen siirryttäessä 95E:stä RE85:een.
-
Onnea tilaukseen. Minä siis tilasin jo, kaksi. Nuo BIC, SWIFT, IBAN ynnä muut käikäleet aiheuttavat ressiä...
Bioadapter
------------------------------------------------------
Order Number: 577
Detailed Invoice: http://bioadapter.com/account_history_info.php?order_id=577
Date Ordered: 03/05/2012
The comments for your order are
Your order has been shipped by international registered airmail.
Tracking number is: XXXXXXXXXXXXX.
Direct link to tracking service (will start to work at next business day):
http://80.91.187.254:8080/servlet/SMCSearch2?barcode=XXXXXXXXXXXXX&lang=en
After the shipment will be exported abroad, you can track it on the mail site of your country.
Your order has been updated to the following status.
New status: Shipped
Products
2 x Bioadapter version 3.1
- Connectors:: EV1
-
Pitäisi kaiketi olla huolestunut, että meinaat lisätä viinan kulutusta tuntuvasti tänä kesänä :o
Mut asiasta: - Etanoli liuottaa ruostetta, jos sitä on tankissa ja toisaalta myös ruostuttaa peltitankkia, koska sisältää happea.
Ei haitanne (?) ainakaan uudempaa kalustoa, mutta talviseisontaan joko tankki tyhjänä tai bensalla (98) täytettynä.
Kaikki muovitankit eivät nekään tykkää etanolista, joten niihin sopivuus selviää vain (?) kokeilemalla.
-
Juu, viinaa kuluu mun ja Jussin riennoissa entistä enemmän.
Silti ei pyöristämme saa ihan heti ja helpolla korkeakiiltoista terassinseisojaa...
-
Mut asiasta: - Etanoli liuottaa ruostetta, jos sitä on tankissa ja toisaalta myös ruostuttaa peltitankkia, koska sisältää happea.
Ei haitanne (?) ainakaan uudempaa kalustoa, mutta talviseisontaan joko tankki tyhjänä tai bensalla (98) täytettynä.
Kaikki muovitankit eivät nekään tykkää etanolista, joten niihin sopivuus selviää vain (?) kokeilemalla.
Mistä tulikin mieleeni.
Onko olemassa ja jos niin mistä saa ja mihin hintaan tankin sisäpinnoitusjuttua?
Joku liemi tai sotku jolla vois eka pestä tankin sisäpuolen ja sitten toinen litku jolla huljuttamalla ja holvaamalla tulis tankkiin ikuinen pinnoita?
-
Kun pinnoittavat noita vesi- ja viemäriputkia, niin kestäisiköhän se aine etanolia?
Työn osaavalta mp-tankki voisi hoitua juomapullon hinnalla.
POR 15 aineista foorumeille kirjoitetut kokemukset ovat hyviä http://www.mobitive.com/tanksealer.html
edit: ... jaa-aa motomatilla on näköjään ollut tämä projekti esillä mmaf:n puolella pari vuotta taaksepäin,
( http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1331.0 ) mutta ketju ei kerro kuinka asiassa sitten on käynyt.
Veneilyharrastuksen puolelta on tietoa, että jopa 95E10 voi liuottaa hartsia lasikuitu-pinnoista.
Siitä syystä (sekä tietysti moottoreihin sopivuudesta) veneasemat myyvät vain E98:aa ja dieseliä.
-
Pinnoitusprojekti jäi kiinnostuksen puuttuessa pois.
Nyt kyllä jälleen kiinnostaa kun pitäis tankkihommia alkaa tekemään.
Taidan myös päätyä tuohon PORriin.
mm
-
POR 15 aineista foorumeille kirjoitetut kokemukset ovat hyviä http://www.mobitive.com/tanksealer.html
Humjaa. Tossa ois pinnoite. ennen sitä pitäis vaan siivota tankin pinta. fosforihappo?
-
VMPK:n puolella ovat käyttäneet myös sitruunahappoa kera sepelin tahi ruuvi/mutterilajitelman. Lämmin happo ja sepelit tankkiin ja riuskaa ravistelua. Jos omistat sementtimyllyn, niin tankki vaahtomuoviin ja myllyyn. loppuhuuhtelu esim. sinolilla. Näin ovat kertoneet isot pojat joillon henskelit.
-
PORrista löytyy valmis "korjaus-sarja" http://www.mobitive.com/tsmc.html ( ei muovi- tai lasikuitutankeille )
Tuo kustantaa Englannissa (http://www.frost.co.uk/automotive-tanks-products/por15-motorcycle-fuel-tank-repair-kit.html) 38,50 £ eli tällä kaukana pohjoisessa voipi jäähä "alta satasen" (?).
1. Marine clean purkki on oksaalihappo (http://fi.wikipedia.org/wiki/Oksaalihappo)liuos
2. Metal ready purkki jättää (mainoksen mukaan) sinkkifosfaattipinnan eli on ilmeisesti fosforihappo (http://fi.wikipedia.org/wiki/Fosforihappo)a
Huuhtelu kuumalla vedellä ja erityisen tärkeää on (ohjeen- ja luetun mukaan) huolellinen kuivaaminen
3. Pinnoitus U.S. tank sealer tiivistäjällä
Pelkkä tiivistäjä (http://www.hoeseler-por15.de/Shop/catalog/product_info.php?products_id=138&language=en&osCsid=0857f246ca63d054da48fde8564805d1) on n.15,-€ / 236ml / alle 20 litran tankeille (Saksan hinta).
Ei kai se peltitankki yhdessä kesässä käsiin lahoa RE85:llä, jos "vaan vähän kokeilee" ?
Talvella olisi (?) paremmin aikaa, eikä pyörää joutuisi pitämään poissa ajosta.
-
Ihan kohta on ollut tankissa RE85:sta vuoden päivät. Kesällä ajoa ja talvella lämpimässä tallissa. Käynnistetty kokeilumielessä ainakin kerran viikossa. Testaan materiaaleja.
Valokuvasin tankin sisältä enkä ole huomannut mitään eroa edellisvuotiseen. Tankissa oli ruostuneita kohtia saumojen ja muiden hitsauskohtien läheisyydessä jo vuosi sitten. Laitoin asiasta blogiini pienen maininnan kuvien kera.
-
Puristussuhteen nostaminen tai ahtaminen sopii ilmeisen hyvin etanoli (http://fi.wikipedia.org/wiki/Etanoli#Moottoripolttoaineena)lle ja parantaa virittely mahdollisuuksia.
Luetun ymmärtämiselläni vapaasti hengittävässä koneessa ei ajoitusta tarvii muuttaa, mutta ahdetuissa koneissa
(nakutuksen ja RE85 nopeamman palotapahtuman vuoksi) täytyy sytkää säätää n. 5 astetta myöhemmälle.
Joo'o. Kiintoisaa kyllä. Itsellä tosiaan laskettu puristussuhde ja tuplatulpat eikä aavistustakaan, mitä se tekee E85:n kelpoisuudelle :)
Tiedän ja tiedostan että voisi ahtaa tai edes nostaa puristussuhdetta ja sytytystä voisi säätää, mutta entäs jos homman tekee toisinpäin?
Vähentää puristusta ja siirtää kipunointia s.e. kaikkialla palaa aiemmin: mitä siitä seuraa :)
No, just nyt kiinnostaa enemmän, miksi Qinggi moposkootterini booaa täydellä kaasulla. 2-tahtinen härpäke ilman mitään muutoksia.
(Hmm.... Mikähän siinä korkkaisi ja miksi, jos tankkaisi E85:sta ? :)
-
Öljyn palamisen kanssa tullee kaksahtisessa ongelmia kun se ei lähde oikein hyvin etanolin kanssa palotilaan kampikammiosta. Riippuu tietenkin voitelujärjestelmästä mutta oletan siinä olevan erillinen öljyvoitelu.
-
Täytyypä käydä pumpulla ja sekoitella vähän kaksitahtiöljyä kasivitoseen. Sittenhän tuon näkee, ottaako rasvaa itseensä vai ei.
-
Öljyn palamisen kanssa tullee kaksahtisessa ongelmia kun se ei lähde oikein hyvin etanolin kanssa palotilaan kampikammiosta. Riippuu tietenkin voitelujärjestelmästä mutta oletan siinä olevan erillinen öljyvoitelu.
On tuorevoitelu eli erillinen öljyvoitelu; bensat yhteen tankkiin ja öljyt toiseen.
Öljypumpulta lähtee pari letkua, mutta en ole sen tarkemmin katsonut, minne ne menevät.
Vaan nyt jos olisi lambda mopossa, näkisi, käykö se laihalla vai mikä mättää kun vauhti hyytyy ylämäkiin :(
Alkuperäiseen aiheeseen liittyen: skootterissa on kaasutin eli adapterista ei ole paljoa apua.
-
... Itsellä tosiaan laskettu puristussuhde ja tuplatulpat eikä aavistustakaan, mitä se tekee E85:n kelpoisuudelle :)
Arvailisin, että 15% bensiinin ansiosta lämmin kone toimiii kuten bensallakin.
Arvailen myös, että korkea puristus-suhde ja ahdin vaikuttaa lähinnä hyötysuhteeseen.
RE85:n kohdalla kulutuksen sanotaan lisääntyvän 5-35% bensiinillä ajoon verrattuna ja
nuo 5% lukemat saadaan mm. turbo Saabeilla, jossa ECUun saa etanolikartan ja (kylmemmin palavalla) etanolilla jopa n.5% lisää tehoa.
30% lisäys taas on tyypillistä lähes muutoksitta toimivissa matalaviritteisissä mm. V8+autom. kulkineissa.
Keskustelua tietysti kannattaa aina käydä 1 vs. 1,3 suhteesta pa-verotuksen säilyttämiseksi nykyisellään ja
Etanilin kokonaiskulutus riippuu lopulta eniten käyttö ja käytöstavoista http://www.youtube.com/watch?v=JoTsB6an3go
-
JOS noin helppoa olisi alkaa "viinaa polttamaan", niin saataisin harkita flexi-fuel motoristiksi ryhtymistä.
En vielä osaa sanoa, mutta sen verran väliaikatietoa voin kertoa että kävin tänään postista hakemassa Ukrainasta tulleen paketin.
Paketissa oli kaksi sarjaa, toinen minulle ja toinen Matille. Tässä ovatten pöydällä.
-
Nyt jännittää. Nimittäin kylmänä käyntiinlähtö. On muuten todella pienistä prosenttieroista (seoksessa) kiinni käynnistymisen helppous. Nyt leikkinyt Powercommanderin kartoilla ja todella pienillä alakartan eroilla venyttää sahausaikaa kylmänä.
-
En vielä osaa sanoa, mutta sen verran väliaikatietoa voin kertoa että
... ensimmäinen yritys päättyi epäonnistumiseen.
En keksi muuta kuin että se +12V lähtö mitä käytin, ei riittänyt teholtaan ohjaamaan suuttimia. Tai jotain.
Joka tapauksessa kone ei lähtenyt käyntiin, eikä ympäristössä leijunut ylenpalttinen bensan haju.
Sitten oli kello niin paljon että oli pakko keskeyttää.
-
Sitten oli kello niin paljon että oli pakko keskeyttää.
Tänään ei jatketa, ainakaan meidän tallilla. Tänään ajetaan Hauhoon ja annetaan MotoMatille 1 sovitin näppiin.
Otan mukaan myös diagnostiikkapiuhat + miniläppärin jossa asianmukaiset softat.
-
Käynnistysryypytystä myös säädellyt viime aikoina. On nimittäin totaalisen erilaiset nuo etanolin käyrät bensiiniin nähden.
Tuossa liitteenä viimeistelemättömiä ryypytyksen kuvaajia. Ylemmällä käyrällä käynnistetään huoneenlämmöstä etanolikäytöllä. Alemmalla käyrällä lähtee bensiinillä käyntiin.
Merkittävin ero on se että etanolia pitää tarjota melko runsaasti käynnistysvaiheessa mutta sitten määrä putoaa jyrkästi kun kone on käynnistynyt.
Bensiinillä pitää moottoria "saatella" että se pysyy käynnissä. Myös sytytyskäyrästössä on eroja. Etanolilla ennakkoa vähemmän 3 - 6 astetta eykk. Käynnistysennakko (= perusennakko) 3 - 4 astetta eykk. Käynnistyvyys huononee jos sytytys on aikaisemmalla.
Syy: etanolin palamisnopeus on suurempi kuin bensiinin.
-
Koitan myös käyttää alkoholia tänään ja ajaa Hauholle.
Mielenkiintoista tekee lähdöstä se että viimeksi ajaessani oikeasta pakoputkesta pukkasi järjettömästi sinistä savua. Voi olla että huohotus konstailee mutta voi tietysti olla jokin vauriokin. Selviää tänään.
Vakuutuskin pitää laittaa voimaan enste.
-
Rikastuksesta BioAdapter sivuilta (http://bioadapter.com/information.php?info_id=10):
1) Enrichment in E70 (winter) mode, range 0…155 %; step 1%; default value 35%;
2) Enrichment in E85 (summer) mode, range 0…155 %; step 1%; default value 42%;
3) Enrichment in "Auto" mode, range 0…155 %; step 1%; default value 20%;
4) Additional cold start enrichment - range 0…250 %; step 10%; default value 100%.
Additional cold start enrichment smoothly decreasing to 0% within 1 minute after engine start.
Tuollaisiin keskitien oletusarvoihin on valmistaja omissa testeissään päätynyt.
Asetuksia muuttamalla saa oman kulkineensa sitten toimimaan paremmin tai ei ollenkaan ;D
-
Eilinen säätöajo EtanoliCalifornialla Hauholle ja takaisin Puutikkalan ja Sappeen kautta Tampereelle otti sen verran koville että tyytyväisenä päivän saavutuksiin nukuin yön erittäin hyvin ja tänään pidän lepopäivää ja suunnittelen asioita.
Jussilta sain Hauholla käteeni bioadapterin josta alustavaa juttua blogissani www.motomatti.fi muiden turinoiden välissä.
Kohta on siis kaksi biopolttoaineella käyvää pyörää taloudessa. Ensimmäinen itse rakentamallani polttoainejärjestelmällä ja toinen tehdastekoinen johon tulen lisäämään bioadapterin joka jäännöshappitunnistimen avulla, esitteen mukaan, osaa adaptoitua kulloinkin tankissa olevaan polttoaineseokseen automaattisesti. Saapa nähdä. Valitettavasti en ehdi paneutua aiheeseen kuin vasta ensi kuun puolella ja Juhannuksen jälkeen seuraavan kerran vasta syksyllä. Sen verran vaikuttaa tänä suvena menevän muihin tekemisiin aikaa.
Ohessa vielä pukkaa muuta projektia kuten hyötysuhteeltaan tehokkaan vetykennon suunnittelu ja rakentaminen sekä sen sovittaminen ajoneuvoon. Ilman isompia räjähdyksiä.
Bioadapterissa on mahdollisuus optimoida toimintaa ajoneuvon ominaisuuksien perusteella mahdollisimman edulliseksi. Käyttöliittymä vain vaikutti, kertalukemalla, hieman hankalalta kun on tottunut graafisiin käyttöliittymiin. Tässä kun pitää tulkita ledien vilkkumisen perusteella mitä mikäkin muutos tarkoittaa. Pitää lukea ajatuksen kanssa ja kokeilla kytkemistä ensin perussäätöjen kanssa.
MotoJussi jo ehti laitteen kytkemään mutta tulos ei ollut kovin lupaava: Pysyi mykkänä. Mahtoiko edes ledit syttyä?
Parhaassa tapauksessa laitteen pitäisi toimia kunhan liittimet ja maajohdon tökkää kiinni ja lähtee ajamaan. Hienosäädöstä huolehtii silloin pyörän lambda joka ohjaa ECUa. Biorasia kun vain pidentää suuttimien aukiloloaikaa.
Jos laite toimii niin sen, kieltämättä varsin edullinen hinta, tulee kompensoitua jo alle kymmenen etanolitankkauksen matkalla jos keskimääräinen tankkaus on noin 20 litraa. Sen jälkeen "sataa laariin" jokaisesta kulutetusta litrasta n. 0.5€ verrattuna bensiiniin. Vai laskinko oikein? RE85 1€/litra ja 98E5 1,8€/litra. Luvut likiarvoja ja ottaen huomioon etanolin isomman kulutuksen.
Eilen käydessäni Tampereelta Hauholla ja takaisin, Tampereelta lähtiessäni tankkasin 16 litraa etanolia 16 Eurolla ja kotiin päästyäni näytti olevan vielä aika kerros tankin pohjalla lientä. Matkaa kertyi kiertoteitä pitkin 190 km.
-
Jussilta sain Hauholla käteeni bioadapterin josta alustavaa juttua blogissani www.motomatti.fi muiden turinoiden välissä.
Ihan heittämällä ei lähtenyt rokkaamaan. Valmistajaa on kontaktoitu ja asia saattaa edetä hyvinkin.