Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Skunk73 - Huhtikuu 29, 2012, 13:42:53 ip
-
miten seosruuvi vaikuttaa seoksiin.Jos kiristän niin meneekö laihemmalle vai toisinpäin?
-
Mikä kaasari on kyseessä? Tuolta löytyy isolohkon säätöohje: http://www.guzziclub.fi/images/pdf/tekniikkapalsta/kaasuttimen%20s%E4%E4t%F6.pdf jälleen kerran. Ei ota kantaa kumpaan suuntaan seos menee eikä sillä käytännössä ole väliä, koska seos säädetään sopivaksi iteroimalla tyhjäkäynnin kierrosluvun säädön ja seoksen säädön avulla. Vai mitä haet? Ootko lyönyt vetoa?
-
Ei oo vetoa lyöty.. :D yritän vaan saada säädöt kohdalleen ja tuolla ohjeella olen yrittänyt.Selailin nettiä ja jossain oli että kiristys -> laihempi ja toisinpäin.
dellorto phbh 30 olis kaasari.
-
Jos ei seosruuvia säätämällä tokene, pitää puuttua suuttimen kokoon. Onko tehty muutoksia hengitykseen? Pitäisi mennä kohdilleen, jos on orkkis kokoonpano ja puhtaat kaasarit ja suodatin.
http://bristollambretta.webs.com/mixtureadjustment.htm
täällä on ohje, missä sisään kiertäminen rikastaa.
-
Tuon ohjeenkin mukaan sisäänkiertäminen laihentaa, kuten se myös todellisuudessa tekee. Kyseessä on siis seosruuvi, joka ulospäin kierrettäessä (anticlockwise) rikastaa ja sisäänpäin (clockwise) laihentaa. Ilmaruuvi taas toimii toisinpäin, esim Mikunin VM-kaasarit.
Ilmaruuvi on yleensä kaasarin ilmanputsarin puolella ja seosruuvi moottorin puolella.
-
Jokunen vuosi sitten pyöri useampi Aprilia RS125 kaksitahtipeli Dell'Ortoineen pihassa. Jälkikasvu haki tehoja ja opetteli säätöjä. Asiasta itse liikoja ymmärtämättä kaivoin netistä ohjeita ja käänsin niitä pojille. Laitan liitteeksi, josko siitä olisi mitään iloa (?) - voi olla väärinkin, kyse oli 2-tahtivehkeistä ja keskityin "kääntämiseen" kun faktatietoa ei itsellä ollut.
-
No juu olin taas päiväntasaajan toisella puolella näiden clockwise ja anticlockwise kiertojen kanssa. Kyseisen kaasarin tapauksessa tosiaan rikastuu, kun käännetään ruuvia sisään ainakin tuon kopsaamani linkin tarinan mukaan. Jos säätäminen ei vaikuta ollenkaan pitää miettiä onko kaasarissa roskia vai ovatko tehdyt muutokset vieneet seokset pois säätöalueelta. Nää alkaa aina niin vähillä lähtötiedoilla, että arvailuksi aina aluksi menee. Haittaakse?
-
Näin keväällä ainakin Millessä usein tyhjäkäynti ontuu eli seos ei ole oikein kohdallaan. Ei ole tullut käytettyä mitään bensan säilöntäaineita, niin taitaa siellä jotain talven aikana saostua kaasareissa.
Jos haluaa olla perusteellinen, niin ottaa kaasarit auki ja putsaa. Millen kaasareihin on kuitenkin tehonnut bensaan sekoitettava putsausaine, jota saa paikallisesta autotarvikeliikkeestä, eli Sonax fuel injection & carburettor cleaner (tai vast.). Yleensä riittää jo yksi tankillinen.