Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Huhtikuu 29, 2012, 10:39:12 ap
-
Käydessäni Motonetissä muilla asioilla akkuhyllyssä pisti silmään että Euroglobe halpisakun rinnalle on tullut Bosch-merkkisiä akkuja. Viime keväänä niitä ei näkynyt. Valikoimaakin näytti pikaisella silmäyksellä olevan mutta erityisesti miellytti asia joka tuntuu yleensä tuolla perstaskun puolella. Olivat hinnaltaan varsin edukkaita ja rakenteeltaan asiallisia lyijynapoineen. (Ei mitään messinkilappuja kuten Euroglobessa.)
Californian akku saattaa vaihtua Boschiksi. Brevaanhan laitoin Eurogloben vuosi sitten. Käsittääksen Bosch -merkillä on ollut vahva maine mutta alkaako korkea status kärsiä kun merkki löytyy samasta hyllystä halpisakkujen rinnalta ja liki samalla hinnalla?
-
Caliin tuli CNB-akku Fixus-liikkestä. Ei ollut pahan hintainen, kuivavarattuna ehkä tuorekin. Edellinen samanlainen kesti 7 vuotta, nyt alkoi virran anto olla hilkulla mutta käyntiin jaksoi juuri pyöräyttää. Taisi hiipua käyttämättömyyttään pyörän nojatessa enimmän kesää sivutuella, saattoipa se jäätyäkin. Ulkoisesti CNB on Yuasan tyylinen perinteisen näköinen. Käsittääkseni made in Taiwan.
-
Käsittääksen Bosch -merkillä on ollut vahva maine mutta alkaako korkea status kärsiä kun merkki löytyy samasta hyllystä halpisakkujen rinnalta ja liki samalla hinnalla?
Kaikkihan tietää sen miksi englantilaiset tykkäävät juoda lämmintä olutta?
Nykyisin saksalainenkin olut on ollut pahasti lämpiämään päin sekin ;D
Pekka
-
<snip> Käsittääksen Bosch -merkillä on ollut vahva maine mutta alkaako korkea status kärsiä kun merkki löytyy samasta hyllystä halpisakkujen rinnalta ja liki samalla hinnalla?
No ainakin Vartalle on käynyt niin. Saksalainen laatuakku on muuttunut amerikkalaiseksi halpisakuksi - mutta hinta on pysynyt kovana. >:(
-
Salama-akku oli alkujaan suomalaisen Akkuteollisuus Oy:n tuotemerkki. Jossain vaiheessa homma siirtyi saksalaisen Varta-konsernin omistukseen. Suomen tehdas oli Espoon Kilossa. Suurin tuoteryhmä oli 80Ah:n starttiakku. Niitä tehtiin n. 65´000 kpl / vuosi. Tuotantomäärä oli kuitenkin "liian pieni", joten emoyhtiö siirsi tuotannon pois Suomesta. Samaan aikaan Pakkasakku lopetettiin.
Akkuteollisuuden sulkeminen aiheutti jopa Eduskuntakyselyn, jonka aiheena oli huoltovarmuus ja kriisiajan akkujen saatavuus. Eipä johtanut mihinkään.
Sittemmin Varta siirtyi Johnson Inc. omistukseen ja Varta-tuotemerkki hukkasi Salaman yms. suomalaiset merkit.