Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Työkalupalsta => Aiheen aloitti: MotoJussi - Huhtikuu 20, 2012, 08:04:43 ap

Otsikko: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: MotoJussi - Huhtikuu 20, 2012, 08:04:43 ap
Läppäri jossa joku windows-versio, ainakin seiska kelpaa.

Läppärin persiiseen USB-OBD piuha ja sen jatkoksi OBD-Guzzi - piuha.

Läppärin sisään ajuri joka juttelee tuon piuhan kanssa ja GuzziDiag.exe ohjelma.

Näin saa luettua ja nollattua ruisku-guzzin vikakoodin ja selvitettyä, ovatko anturit tolkuissaan ja herra tietää mitä kaikkea muuta, riippuu vieläpä guzzin versiosta.a



Lainaus käyttäjältä: Camn
Linkkejä:

Softa: http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
Kaapeli 1: http://www.obd2-shop.eu/obdusbkkldiagnoseinterfacefertiggert-p-151.html
Kaapeli 2: http://www.ebay.de/itm/Adapter-Stecker-Fiat-Lancia-Alfa-Romeo-OBD-OBD2-II-plug-/220656283825?pt=Elektroger


Eikös nuo kaapelit saa myös Suomesta?
Esim.
http://www.elekma.com/index.php?main_page=product_info&cPath=149_123&products_id=857
http://www.elekma.com/index.php?main_page=product_info&cPath=159&products_id=1148

Lainaus käyttäjältä: Kustimies

Ohessa ebay mestat mistä tilasin kaapelit:
16PIN OBD2 TO 3PIN OBD1 DIAGNOSTIC ADAPTOR CABLE F FIAT
http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220808692750&ssPageName=ADME:L:OC:GB:1123

USB VAG-COM 409.1 OBD 2 II CABLE LEAD AUDI VW VAG COM
http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220518250615&ssPageName=ADME:L:OC:GB:1123

Omaa kontribuuttia sen verran että tuolta Kustimiehen linkeistä tilasin kaapelit. Tän USB-OBD - kaapelin mukana tuli CD-levy, jossa "VAG COM" ajurit ja kai joku softakin. Softaa en ole (vielä) kokeillut, enkä tiedä sillä tehdään, mutta ajurit tipahtivat ihan kivasti windows-seiskaan. Softalle on manuaali, jonka eka sivulla lukee "Diagnostic Software for VW/Audi/SEAT/Skoda" mutta siitä en osaa sanoa sen enempää,

Elikkäs; nyt pystyn lukemaan (nollaamaan?) vikakoodit ja anturien arvot ilmeisesti kaikista (?) guzzeista joissa on ruisku ja kolmekarvainen diagnostiikkaliitäntä.
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: Camn - Huhtikuu 20, 2012, 08:54:02 ap
No vot !

Hyvä että nyt on Suomessakin Guzzidiag käytössä.

Kaapeli siis on kuin onkin 3 -napainen, muistelen että aikaisemmin oli puheta että 2-napainen (ei ole omaa pyörää nyt käsillä että voisi tarkistaa) ?  Kun on tuo VAG-COMM -kaapeli jo ennestään niin pitää koettaa hommata tuo jatkojohto ja kokeilla sitten kesällä.  Onhan se tosi mukavaa kun voi itse lukea vikakoodit eikä tarvitse maksaa 50-100 € siitä että pelkästään koodit luetaan.  Sitten sen kun vaihtaa puutaheinää puhuvia antureita ja nykimisest yms. ovat tiessään.  Ja eikös sen TPS:n perusasennon ynnä läppien asentojen säätö (puhumattakaan tyhjäkäynnin kierrosluvusta) ole lasten leikkiä: kaikki numerot nököttävät kiltisti pc:n näytöllä.  Mitäs jos otetaankin projektiksi tuon ohjelman kääntäminen suomen kielelle...taidan laittaa kyselyä menemään...
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: kaide - Huhtikuu 20, 2012, 11:28:24 ap
Läppien keskinäisen asennon muuttaminen vaatii fyysistä työtä ja alipainemittausta. Ei onnistu pelkällä PC:llä niinku ajan henki nykyään on, että pitäis.
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: MotoJussi - Huhtikuu 20, 2012, 11:38:37 ap
No vot !

Hyvä että nyt on Suomessakin Guzzidiag käytössä.

Kaapeli siis on kuin onkin 3 -napainen, muistelen että aikaisemmin oli puheta että 2-napainen (ei ole omaa pyörää nyt käsillä että voisi tarkistaa) ?  

Pyörässä on kolmenapainen uros tai naaras, kaapelissa on vastaava naaras tai uros, ja lisäksi kaksi alligaattoria. Toinen on täpätty mustaksi, toinen punaiseksi.

Ohjeita ei mukana tullut, mutta ihan itse rohkaistuin ja kytkin punaisen akun plus- ja mustan akun miinusnapaan.

Lainaus
Onhan se tosi mukavaa kun voi itse lukea vikakoodit eikä tarvitse maksaa 50-100 € siitä että pelkästään koodit luetaan.  Sitten sen kun vaihtaa puutaheinää puhuvia antureita ja nykimisest yms. ovat tiessään.    


Vaan jos mulla olisi ollut tämä softa ja nämä piuhat näpissä kolme vuotta sitten niin maailma olisi nykyään ihan erilainen paikka. Prkl.

Minähän en businesta tee, mutta jos joku haluaa antaa minulle lahjan siitä hyvästä että, niin en varmaan kehtaa kieltäyäkään.

Lainaus
Mitäs jos otetaankin projektiksi tuon ohjelman kääntäminen suomen kielelle...taidan laittaa kyselyä menemään...

Tai edes lontooksi. Kunhan ois jotain muuta kuin saksaa/ranskaa.
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 20, 2012, 12:11:39 ip
Kiinnostaa...
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: Camn - Huhtikuu 20, 2012, 17:57:33 ip
Lainaus
asennon muuttaminen vaatii fyysistä työtä
=> Arvelin että niiden läppien asennon tarkka näyttö (tps) asteissa tai miten se näkyykään, helpottaisi asiaa (itse en osaa).

Lainaus
Kiinnostaa...
=> Pyydys on ulkona ja suosituksia on saatu.  Vastauksia odotellaan.
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: Ikkala - Huhtikuu 20, 2012, 18:49:40 ip
Kait munkin on noi piuhat hommattava. En ainakaan muuta keinoa sportin TPS:n nollaamiseen keksi.
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 20, 2012, 19:30:50 ip
Näyttääkös tuo TPS:n reaaliajassa? Voiko käyttää käynnissä?
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: MotoJussi - Huhtikuu 20, 2012, 20:01:48 ip
Kait munkin on noi piuhat hommattava. En ainakaan muuta keinoa sportin TPS:n nollaamiseen keksi.

En tiedä mitä tarkoitat TPS:n nollaamisella.

Tuo näyttää asteet joita TPS sille kertoo. Ja näin on hyvä.

Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: MotoJussi - Huhtikuu 20, 2012, 20:02:37 ip
Näyttääkös tuo TPS:n reaaliajassa? Voiko käyttää käynnissä?

Näyttää. Kyllä.

Samoin kierrokset ja lämpötilat ja syttyennakon ja herratietää mitä kaikkea muuta mukavata.
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 20, 2012, 20:21:32 ip
Henkilökohtainen kiinnostuksen siemen kylvetty..
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: Camn - Huhtikuu 20, 2012, 20:23:36 ip
Meneekös se niin, että vanhemmissa pyörissä TPS säädetään pelkästään koko kapistusta kääntämällä ja uudemmissa sille kerrotaan "reset, nyt olet nollakohdassa" ?  Tällaisen kuvan olen saanut?  Että esim. Griso, Sport, Norge nollaten ja edellisen sukupolven vehkeet käsin kääntäen (Cali, V11) mutta tässäkin tapauksessa on näpsää lukea PC:n näytöltä tasan ne millivoltit, mitä ecu tps:ltä saa ja sitten myöhemmin tasan ne asteet, minkä verran ecu:n mukaan läpät ovat auki.

Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: Ikkala - Huhtikuu 20, 2012, 21:03:54 ip
Meneekös se niin, että vanhemmissa pyörissä TPS säädetään pelkästään koko kapistusta kääntämällä ja uudemmissa sille kerrotaan "reset, nyt olet nollakohdassa" ?  Tällaisen kuvan olen saanut?  Että esim. Griso, Sport, Norge nollaten ja edellisen sukupolven vehkeet käsin kääntäen (Cali, V11) mutta tässäkin tapauksessa on näpsää lukea PC:n näytöltä tasan ne millivoltit, mitä ecu tps:ltä saa ja sitten myöhemmin tasan ne asteet, minkä verran ecu:n mukaan läpät ovat auki.

Ilmeisesti näin. Mulla ainakin tuo anturi on valettu ruiskurunkoon niin että eipä sitä pahemmin käännellä.
Kyllä kaasarikoneen kanssa pääseekin helpolla... :P

Vikakoodit saa sentäs luettua ajotietokoneen kautta nätisti ilman ylimääräisiä piuhoja.
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: MotoJussi - Huhtikuu 20, 2012, 22:23:53 ip

Ilmeisesti näin. Mulla ainakin tuo anturi on valettu ruiskurunkoon niin että eipä sitä pahemmin käännellä.
Kyllä kaasarikoneen kanssa pääseekin helpolla... :P

 

miten se voi olla valettu ruiskurunkoon? pakkohan se on olla vaihdettavissa ja ... kalibroitavissa.
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: Ikkala - Huhtikuu 20, 2012, 23:41:38 ip
miten se voi olla valettu ruiskurunkoon? pakkohan se on olla vaihdettavissa ja ... kalibroitavissa.

En tiiä miten se siinä on. Mutta ei ainakaan ruuvattuna...
Kai siinä vaihdetaan koko ruuttasysteemi jos tarvii. Ja "kalibrointi" tietokoneella...
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: Kustimies - Huhtikuu 21, 2012, 11:32:12 ap
Esim. Grisossa TPS potikka on kiinteä ja sitä ei voi mekaanisesti säätää niinkuin joissain muissa malleissa.
Se nimenomaan nollataan sähköisesti 4,6 asteeseen ruiskuläppien mekaanisen balansoinnin jälkeen.
Sen voi tehdä DUCATIDIAG ohjelmalla, Guzzidiag ohjelmaa en ole kokeillut. Ducatidiag näyttää suoraan asteina
TPS:n arvon kun kaasukahvaa kiertää.
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: Camn - Huhtikuu 21, 2012, 19:05:59 ip
Tässä tulee väliaikatietoja Hollannista:

Hollannin Guzziclubin Webmaster Paul sai noin vuosi sitten idean, että olisi hyödyllistä, jos keskiverto Guzzisti näkisi mitä hänen pyöränsä Ecu “puuhailee”.  Hän alkoi etsiskellä kohtuuhintaista vaihtoehtoa ja laittoi kyselyn Saksan ”punaiselle foorumille” (Gruppon Foorumia vastaava paikallinen foorumi).  Yksi foorumilaisista oli tehnyt vastaavan ohjelman autolleen ja piti ideaa hyvänä ja tarjoutui aloittamaan ohjelmoinnin.  Näin syntyi saksankielinen (ei muita kieliversioita olemassa) Guzzidiag.  Se tukee tällä hetkellä P8/16M ja 15M Ecuja (ei uusien pyörien 5AM Ecua).

Ranskalainen Ducatidiag tehtiin ensin 5AM Eculle mutta nykyisin on olemassa eri versio myös vanhemmille Ecuille.  Myös englanninkielisenä.

Nämä kaikki ohjelmat ovat ainoastaan diagnostisia, niillä voi lukea tietoja, resetoida häiriöilmoituksia, nollata huoltoilmoituksen ja tehdä TPS –resetin.

Sitten Ducatidiag –mies kehitti ohjelmiston, jolla voi lukea 5AM Ecun kartan ja ohjelman, jolla voi ladata kartan takaisin Ecuun.  Joku toinen teki ohjelman, jolla voi editoida karttoja ja ”disabloida” lambdan.

Ducatidiag on kehittyneempi kuin Guzzidiag, molemmat ovat ilmaisia ja tarvitsevat samat kaapelit, VAG409 kaapelin ja Fiat –adapterin.  Ducatidiag –sivustolla on englantilainen osa kysymyksiä varten.


Yhteenvetoa:

Guzzidiag – vain saksankielinen – vain P8/16M ja 15M Ecut - vain luku/reset toiminnot.
Ducatidiag – 5AM Eculle englanti ja monikielisyys (käännettävissä), vanhemmat Ecut vain englanti- kehittyneempi.



Paulin omat sivut:

http://www.fastguzzi.nl/


Paulin sivut Guzzidiag:ista:

http://www.mgcn.nl/index.php/diagnose-software


Ducatidiag ohelma:

http://jpl250rs.perso.sfr.fr/download.php


Ducatidiag englanninkielinen sivusto:


http://ducatidiag.xooit.com/

Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: MotoJussi - Huhtikuu 22, 2012, 20:42:23 ip

Nämä kaikki ohjelmat ovat ainoastaan diagnostisia, niillä voi lukea tietoja, resetoida häiriöilmoituksia, nollata huoltoilmoituksen ja tehdä TPS –resetin.

Sitten Ducatidiag –mies kehitti ohjelmiston, jolla voi lukea 5AM Ecun kartan ja ohjelman, jolla voi ladata kartan takaisin Ecuun.  Joku toinen teki ohjelman, jolla voi editoida karttoja ja ”disabloida” lambdan.
...
Ducatidiag on kehittyneempi kuin Guzzidiag, molemmat ovat ilmaisia ja tarvitsevat samat kaapelit, VAG409 kaapelin ja Fiat –adapterin.  Ducatidiag –sivustolla on englantilainen osa kysymyksiä varten.
...
Guzzidiag – vain saksankielinen – vain P8/16M ja 15M Ecut - vain luku/reset toiminnot.
Ducatidiag – 5AM Eculle englanti ja monikielisyys (käännettävissä), vanhemmat Ecut vain englanti- kehittyneempi.

Kiitos selvennyksestä.

Eli guzzidiag on vain lukua.

ja ducatidiag on lukua PLUS myös kirjoitusta, mutta vain uudemmille ecuille.

Näyttää siltä ettei vieläkään ole softaa jolla 15M voisi lukea ja kirjoittaa?

Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: Camn - Huhtikuu 22, 2012, 21:45:26 ip
Lainaus
Guzzidiag on vain lukua, Ducatidiag on lukua PLUS myös kirjoitusta, mutta vain uudemmille ecuille.

=> Näin olen ymmärtänyt (minun on vähän hankalaa pysyä kärryillä kun ei ole rittävästi osaamista). Ducatidiag –ohjelma sopii kaikkiin Guzzeihin. Vanha versio Ducatidiag => vanhat Guzzit, tekee saman kuin saksankielinen Guzzidiag mutta englanniksi.  Uusi versio Ducatidiag käy kaikille Carc –Guzzeille, Guzzidiag ei käy näille ollenkaan.

Lainaus
Ducatidiag on lukua PLUS myös kirjoitusta.

=> Karttojen muutos mahdollista (vain Carc –Guzzit), mutta tätä ei tee Ducatidiag itse, vaan erillinen softa "ECM"

Lainaus
Ettei vieläkään ole softaa jolla 15M voisi lukea ja kirjoittaa.

=> Saksalaiset viripajat tähän pystyvät (Dynotec, Däs, HTM-Moto, Lamparth) mutta softa ei sitten ole saatavissa eikä ainakaan freewarea.


Ducatidiag olisi siis mahdollista ehkä saada käännetteyä myös suomenkielelle, mutta sehän on jo englanninkielinen.  Pitäisikö tähän ryhtyä (nimihän on Ducatidiag ettätuota...) ?


Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: MotoJussi - Huhtikuu 23, 2012, 07:29:02 ap


=> Näin olen ymmärtänyt (minun on vähän hankalaa pysyä kärryillä kun ei ole rittävästi osaamista). Ducatidiag –ohjelma sopii kaikkiin Guzzeihin. Vanha versio Ducatidiag => vanhat Guzzit, tekee saman kuin saksankielinen Guzzidiag mutta englanniksi.  Uusi versio Ducatidiag käy kaikille Carc –Guzzeille, Guzzidiag ei käy näille ollenkaan.


Kysyin:

Lainaus
Hello.
I have MG California Jackal from year 2000 with Marelli 15M.
Should ECM tool be able to read the ECU? Rewrite?


My bike used to have a supercharger, so plenty of stuff has been changed: compression ratio, dual plugs, open exhaust, large exh valves etc etc so it would be really great to be able to change the parameters. Now I'm running with standard ECU, and the bike runs ok. I just know it could be much better...
The supercharger broke down and I took it away.

I have cables and have GuzziDiag up and running in w7 laptop, but I'd like to edit the maps as well.

sain vastauksen:

Lainaus
ecm is a map editor, it cannot upload or download your ecu.
my tools can't do it too  on 15m ecu
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 23, 2012, 10:20:32 ap
Onkos siitä apua että kun mulla on 16M Ecuun soveltuva softa jolla voi säätää kyseistä rasiaa mutta siinä ei ole varsinaista käyttöliittymää vaan sen käyttö perustuu koodin muokkaamiseen jollain konekielellä josta mulla ei ole hajuakaan? Muutamat tuttavani ovat saaneet sillä säädettyä Ducatinsa toimimaan hyvin nykybensoilla. Guzziin sitä ei ole kekään kokeillut mutta kyse on joka tapauksessa samasta hardwaresta mutta tietenkin hieman eri painotuksilla.

Asian sivusta: Mulla kävi viime kesänä sillai että kesken reissun omasta pyörästäni katosi softa (Guzzi 850/TunerStudio/Linux/Megasquirt) kesken taipaleen mutta kaverilla oli läppäri jossa oli talletettuna Ducati 600/MegaTune/Windows/Megasquirt -softa jolla ajelin kotiin varsin kivuttomasti. Kyseessä kun olivat suunnilleen samantehoiset pyörät.
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: Camn - Huhtikuu 24, 2012, 23:22:08 ip
Karttaeditori ECM on siis eri tyypin tekemä kuin Ducatidiag.

Ohjeet neuvotaan lukemaan Ducatidiag forumilta.
http://ducatidiag.xooit.com (http://ducatidiag.xooit.com)

ECM -ohjelma:
http://ecmtool.free.fr (http://ecmtool.free.fr)
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: MotoJussi - Huhtikuu 27, 2012, 07:39:42 ap
Onkos siitä apua että kun mulla on 16M Ecuun soveltuva softa jolla voi säätää kyseistä rasiaa ...

Hmm. Saisikohan Jackaliin vaihdettua sellaisen lootan, jota voisi ohjelmoida vaikkapa tuolla ECM-softalla.

Nääs, samoja asioitahan ne lootat tekevät? Piuhat joutuisi tietty tekemään uusiksi ainakin liitinten osalta.

Toisaalta, sitten olisi kyllä tuo MyECU houkuttavampi ratkaisu.
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 27, 2012, 10:53:02 ap
Eikös, Jussi, sulla ole jossain hyllyn perukoilla Megasquirt?
Siihen löytyisi valmista softaa muistitikkukaupalla sekä bensiinille ja etanolille. (Etanolia varten tarvitset ahtimen.) Alkuperäinen ECU jäisi hoitamaan sytytystä ja toimisi omilla anturitiedoillaan. Olemassa olevien lämpö- ja ilmanlämpöantureiden käyrät pitäisi vain syöttää ensin MS:lle. Tai asentaa valmiiksi speksatut anturit alkuperäisten rinnalle.

Taidan aloittaa ajokauden etanolilla. Se on nykyisin edullismpaa käyttää kuin bensiini. Isommasta kulutuksesta huolimatta. Maksaa edelleenkin alle Euron litralta.
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: MotoJussi - Huhtikuu 27, 2012, 11:14:01 ap
Eikös, Jussi, sulla ole jossain hyllyn perukoilla Megasquirt?

Oishan tuo tuolla. En vaan ole koskaan saanut sitä juttelemaan järkeviä.

Taitaisi olla parasta että joku muu kuin minä laittaisi sen paikalleen, jos siihen päädyn.

MS olisi kyllä ihan viksu juttu.
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: Ikkala - Toukokuu 11, 2012, 17:37:14 ip
Piuhat tuli tänään ja molemmat, guzzidiag ja ducatidiag on koneessa. Laitoin piuhat kiinni mutta eipä tapahu mittään :P  Pitääkö tuossa jotain kikkailla että tietokone löytää guzzin? Vai onko vikana taas windows 7?
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 11, 2012, 22:41:11 ip
Eiköhän seiskakin pysty toimittamaan tietoa.

Minkäslaiset piuhat ne on? Sarjaportissa vai USB -lävessä?

Mulla oli hieman samanlaisia ongelmia sytytyksen säädössä: ohjelma ei päässyt laitteeseen.

Kysytään nyt kumminkin perusasia: oliko pyörässä virta päällä kun kokeilit? Virratonta laitetta ei tietokone löydä.

Katso koneelta ettei jokin muu ohjelma varaa tietoliikenneportteja. Asiaan voi myös auttaa porttien poistaminen, sammutus, käynnistys, porttien lataus uudelleen ja sammutus sekä uudelleen käynnistys.

Korjasin samanlaisen vaivan tänään. Tosin vanhemmassa Windowsissa. www.motomatti.fi
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 11, 2012, 23:32:29 ip
Ihan tyhmä juttu, mutta onko johto kunnolla pohjassa? Asensin tuossa alkuviikosta powercommanderiin karttaa, ja ei säätöläppäri ei löytänyt boksia millään ilveellä. Luovuin jo kerran toivosta ja lähdin tupaan. Myöhemmin sitten näppäilin tallilla ihan muita, mutta kokeilin sitten olisko mahdollista, ettei johto ole pohjassa. Aika kovaa sai painaa, että mini-usb meni perille asti. Johan löytyi boksia ja karttaa yms.
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: kaide - Toukokuu 12, 2012, 00:31:52 ap
Tätä aihetta on nyt monessa kohtaa palstalla. Ohjaimien pitää antaa asentua ensin. Asensi ensin kaapeleitten mukana tulleelta levyltä VAG-ohjelman ja ilmeisesti siihen sopivat ohjaimet. Tätä ei ehkä olis kannattanu tehdä, koska guzzidiag ei lähtenyt jutskaamaan ecun kanssa. En ole läppäriekspertti, joten palautin järjestelmän VAG-ohjelman asennusta edeltävään tilaan. VAG-ohjelmaa en saanut hallitusti poistettua muuten. Tämän jälkeen annoin koneen hakea ohjaimet automaattisesti jostain tietokannasta ei levykkeeltä. Niitä asentui kaksi serial USB ja joku toinen. Tän jälkeen käynnistin Guzzidiagin ja ECU tuli linjoille. Koneen pitää olla tulilla, jotta kaikki parametrit näkyvät. En viitsinyt käyttää niin kauaa, että oisin nähnyt ja kokeillut kaikkia ominaisuuksia. Neljää eri valittavaa asiaa pystyy seuraamaan saman aikaisesti. Pulsseista ym hienouksista en vielä tiedä. Ducati-ohjelma on kokeilematta. Ei ainakaan heti alkanut vorkkia.
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: Ikkala - Toukokuu 12, 2012, 20:22:42 ip
Vahva epäilys että mulla ei mennyt ihan putkeen piuhan ohjaimen asennus. Kait mä oon vähän nolo näitten tietokoneitten kanssa... Varsinkin tämä win7 tuntuu tekevän välillä ihan mitä sitä itteään huvittaa. Jos rehellisiä ollaan niin mun mielestä moottoripyörää ja tietokonetta ei olisi koskaan saanu sekottaa keskenään millään lailla....

Hain kaverilta XP läppärin lainalle. Kokeilen sillä jokupäivä kun taas kiinnoistaa. Ducatin ohjelma muuten vaatii jonkinsortin lisenssin (ilmaisen?) ennenkun toimii kunnolla, näin olen ymmärtänyt.

Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 01, 2012, 21:14:49 ip
=> Siirretty kohtaan "Guzzidiag"
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: seko - Heinäkuu 24, 2012, 09:26:25 ap
Terve,

voiko tuolla ducatidiag-ohjelmalla nollata myös Nevada IE:n TPS:n?
Pyörän ECU on tyypiltään IAW15RC.

- seppo
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: Camn - Heinäkuu 24, 2012, 21:23:30 ip
Tämä on oma käsitykseni tällä hetkellä (Guzzidiag etenee koko ajan ja uutta on odotettavissa):

Ecut menevet kronologisesti tähän malliin (esimerkkejä suluissa): P8 (Daytona, Cali 1000), 16M (Sport 1100, Centauro), 15M (ei katteja; Calit, V11, Quota), 15RC (katit; Calit, V11, Bellagio, Breva750, Nevada750, V7Classic).

Sekä Guzzidiag että Ducatidiag" OldEcu3c" osaa nämä. Luulin, että tps nollaus on ainoastaan uusissa 5AM -pyörissä (Carc -mallit), kuten isot Brevat, Norget, Sportit ja Stelviot ja muissa vanhemmissa (P8-15RC) malleissa tps -säädetään perinteisellä tavalla: tps=150 mV läpät täysin kiinni (topruuvit auki).

Ducatidiag24 ohjelma 5AM eculle osaa tps kalibroinnin ja uudemmat Guzzidiag -versiot myös. Guzzidiag ei osaa vaan ihan vielä yhdistää 5AM ecuun mutta 15RC:hen osaa, vain Ducatidiag osaa 5AM:n. Ducatidiag OldEcu3 vanhoille ecuille ei vaadi mitään rekisteröintejä, Ducatidiag24 uudelle 5AM eculle vaatii.
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 24, 2012, 21:28:50 ip
Jos on asennettuna PowerCommander, niin sillä voi TPS:n tilan tarkastaa ja nollata.
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: Camn - Heinäkuu 24, 2012, 21:59:41 ip
Kun oma Power Commander on tätä nykyä hyllyllä, meneekö se niin, että Power Commander -tapauksessa (kun Power Commander "tekee kartan" ja kaikki "data" menee sen läpi), Power Commanderille voi kertoa sen oman läppärisoftan "Set Throttle Position" -toiminnalla, montako asetta kaasu on auki juuri silloin. Esim: läpät täysin kiinni, topruuvit auki ja kerrotaan: "nyt on 0 astetta auki".  Tai läpät säädettynä tyhjäkäyntiasentoon kerrotaan esim. "nyt on 3,5 astetta auki" ?

Mutta Power Commander pitää olla sitten aina kiinni, jos sen irrottaa, sitten taas vanha meno ja säätö tps:ää liikuttamalla.
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 24, 2012, 22:45:42 ip
Commanderilla korjataan oman boksin karttaa. Eli oma kartta on käytössä, mutta PowerCommanderilla lisätään tai vähennetään alueittain soppaa.
Kaasunasentoa mitataan prosentteina tässä tapauksessa. Omaan määrättiin alue nollasta sataan. Alapää nimenomaan piti resetoida nollaan, koska se ei itse sinne tajunnut mennä. Jäi kartalta 0-3 prosenttia käyttämättä, eli moottorijarrutuksen alue.
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: JuhaV - Heinäkuu 25, 2012, 09:01:51 ap
Selkeytetään vähän vielä tuota Powercommanderin toimintaa ja TPS:n nollapistettä :

Powercommander ei tee mitään muutoksia pyörän omaan ECU:uun. Eli jos TPS:n fyysinen nollapiste on väärin niin pyörän ECU näkee väärän nollapisteen ja siten polttoaine- ja syttykartta on siltä osin käytössä virheellisesti suhteessa oikeaan kaasunasentoon.

Powercommander lisää ECUn oman polttoainekartan "päälle" oman polttoainesäätönsä TPS:n ja kierrosluvun mukaan määritetystä korjaustaulukosta. Se Powercommanderin TPS:n "nollaus" tarkoittaa vain sitä että Powercommanderille kerrotaan mikä on TPS:n fyysinen nollapiste.

Eli jos se fyysinen TPS:n nollapiste on väärin, niin Powercommanderin saa kyllä ymmärtämään sen 0 %:n kaasunavaukseksi, mutta pyörän oma ECU ymmärtää sen edelleen sitten väärin koska sen nollapiste on määritetty tehtaalla vastaamaan sitä tiettyä mV määrää (tyypillisesti 150 mV).

Kannattaa siis saada se fyysinen nollapiste oikein vaikka käyttäisikin PC:tä.

T: JuhaV
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 25, 2012, 11:25:19 ap
Totta tämäkin.
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: Camn - Heinäkuu 25, 2012, 14:37:34 ip
Kiitos selvityksistä.  Pyörän ecu siis vaan "kuuntelee" tps:n jännitettä. Ecu:n ohjelmalle on kerrottu (Guzzit), että 150 mV = läpät 0 astetta auki, ei tyhjäkäyntiasennossa raollaan, vaan täysin kiinni runkojaan vasten. Sen jälkeen eculle on kerrottu, mikä tps:n antama mV -määrä vastaa mitäkin läpän avautumiskulmaa. Tässä kohtaa onkin jo eroja eri mallien välillä (minkälaista käyrää tps antaa ulos, Guzzien kohdalla käyrä ei lineaarinen) ja eri pyörien välillä ero voi sitten olla mitä hyvänsä (mikä tps käytössä). Tässä kohtaa siis esim. Ducatidiag:in käyttäminen läppien avautumiskulman tarkkailuun muiden Marellin ecu:jen kohdalla (italialaisia pyöriähän riittää) voi olla väärin, jos ei ole tietoa siitä, että ecu/tps -yhdistelmä on 100% sama mitä varten Ducatidiag on tehty.

15M (Cali, V11) kohdalla on usein PF3C -tps, joka antaa yhtä käyrää ulos 3300mV (=30°) asti ja sen jälkeen toista, 4150 mV on esim. 60°. Mutta on käynyt ilmi myös että 15M ecu:n tapuksessa on asennettu myös PF1C tps:ää. Nämä antavat ulos erilaista jännitekäyrää. P8 (Daytona, Cali 1000) ecujen yhteydessä käytetään PF09 -tps:ää ja uusimpien 15RC ja 5AM ecujen kodhalla pelkästään PF1C/00 -tps:ää. Sillon kun on PF1C, pitäisi tämän mukaan tps reset olla käytettävissä, koska PF1C:ssä ei ole viistoja reikiä että sitä voisi kääntää [tiedot Guzzidiag -koodajalta].

=> Onko siis tuo PF1C/00 tps <=> 15RC/5AM ecu se yhdistelmä, jossa tehdään ohjelmallisesti "tps reset" kun kaikissa muissa tapauksissa (vanhemmat) tps säädetään käsin erillisen volttmittarin avulla arvoon 150mV = läpät kiinni?
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: seko - Heinäkuu 25, 2012, 15:43:29 ip
Ainakin Nevada IE/RC15 -tapauksessa TPS:n nollaus pitää tehdä ohjelmallisesti, koska TPS on sellainen, ettei
sitä voi kääntää. TPS:n nollaus pitää tehdä balanssisäädön jälkeen.

- seppo
Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: Camn - Heinäkuu 25, 2012, 21:36:20 ip
Korjaus 25.07.2012 / 21:30

Juuri tuli viesti, että Guzzidiag osaa 15RC ecu:n tapauksessa tps:n kalibroinnin !

Minä en vaan ollut koskaan asettanut pyörän malliksi sellaista, missä on tuo 15RC. Kun valitsee sellaisen mallin, esim Nevada, ilmestyy testaussivulle painike "TPS Kalibrointi". Guzzidiagille on ehdottoman tärkeää kertoa tarkasti pyöränsä malli, muuten tps -asiat eivät mene oikein.

=> Siis onnistuu  :D

Edit 26.07:
Tps reset 15RC:lle on ohjelmaversiosta V0.15 alkaen mukana. Läppä voidaan siis kalibroida, löytyy kohdasta "testaukset" (Aktoren).  Mutta kaikkien mallien kohdalla, jossa käytetään 15RC:tä, se ei käy.  California KAT ja V11 KAT -mallien kohdalla ei (niissä täytyy siis olla säädettävä PF3C -tps?).


Otsikko: Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
Kirjoitti: seko - Heinäkuu 25, 2012, 23:34:34 ip
Kiitos tiedosta.

Pitääpä sitten hankkia tarvittavat kaapelit ja softa. Nevadan läppien balanssisäätö onkin mielenkiintoinen tehtävä, jos haluaa hyvän lopputuloksen.
Siinä kun on säädettävä yhdystankoa ja vasemassa läppärungossa olevaa ruuvia. Vain toista säätämällä saa kyllä balanssiin, mutta vain yhdellä kaasukahvan asennolla.
Näin ainakin olen ymmärtänyt. Kokeilemallahan se sitten selviää.

- seppo