Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: MotoJussi - Huhtikuu 13, 2012, 15:54:55 ip

Otsikko: E85 Californiaan?
Kirjoitti: MotoJussi - Huhtikuu 13, 2012, 15:54:55 ip
Samasta vemputtimesta kyse kuin ennenkin, eli California Jackal vm 2000 hiukkasen muokattuna....

Nyt kun bensabensan hinta on mitä on, niin ihan ajatusleikkinä kävin miettimään E85:n käyttöä.

Riittääkö että laittaisi alkuperäisten suutinten rinnalle toiset, virtaavammat, ja katkaisijasta valitsisi, kumpia suuttimia käytetään: alkuperäiset kytkettynä kun ajetaan bensabensalla, virtaavammat kun ajetaan alkosotkulla?

Bensapumpun, letkujen, vastaavien kestävyys on epärelevantti yksityiskohta; Jos lahoavat, vaihdetaan parempiin.

Pointtina siis että jos alkuperäinen suutin antaa bensaa 100% ja alkosotkua menee "30%" enemmän, riittäisikö jos katkaisijalla vaihdettavat suuttimet olisivat virtaamaltaan 130% alkuperäsiiin verrattuna.

Tai sitten katkaisijasta saisi käyttöön 30% lisäsuuttimet alkuperäisten rinnalle.

Näin raa'asti arvioiden ei tarvitsisi (??) puuttua mihinkään muuhun millään lailla?

No eihän se tietenkään näin oikeassa maailmassa toimi, mutta kai sitä saa ajatusleikitellä :)
Otsikko: Vs: E85 Californiaan?
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 13, 2012, 17:05:46 ip
Saattaisi toimiakin polttoaineen syoton kannalta. Kauntiinlahto kylmana olisi ongelmallista. Sytytyksen ajoitus olisi myos muokattava.
Otsikko: Vs: E85 Californiaan?
Kirjoitti: Olli - Huhtikuu 13, 2012, 18:20:09 ip
Miten sitten kun joudut vaihtamaan polttoainetta, eli olet tankannut matkalla tähän mennessä E85 alkkomaholia ja sitten huoltiksella saakin vain E5/E10 bensaa. Tankki puolillaan, mutta ei riitä seuraavalle huoltoasemalle (matkalla jossain sivistyksen ulkopuolella). Kummat suuttimet kehiin vai onko sillä väliä?
Vai tyhjennätkö tankin?

  .
Otsikko: Vs: E85 Californiaan?
Kirjoitti: MotoJussi - Huhtikuu 13, 2012, 23:48:30 ip
Miten sitten kun joudut vaihtamaan polttoainetta, eli olet tankannut matkalla tähän mennessä E85 alkkomaholia ja sitten huoltiksella saakin vain E5/E10 bensaa. Tankki puolillaan, mutta ei riitä seuraavalle huoltoasemalle (matkalla jossain sivistyksen ulkopuolella). Kummat suuttimet kehiin vai onko sillä väliä?
Vai tyhjennätkö tankin?

silloin ajetaan sillä säädöllä joka perstuntuman mukaan toimii paremmin. tietenkin :)

paitsi että sivistyksen ulkopuolella ajetaan sillä bensalla mitä sieltä saa, eli 76-oktaanisella joka käynee nykysysteemille ihan ok.
Otsikko: Vs: E85 Californiaan?
Kirjoitti: MotoJussi - Huhtikuu 14, 2012, 10:57:08 ap
Saattaisi toimiakin polttoaineen syoton kannalta. Kauntiinlahto kylmana olisi ongelmallista. Sytytyksen ajoitus olisi myos muokattava.

On tätä miettineet muutkin, muun muassa täällä: http://e85vehicles.com/e85/index.php?topic=1893.0

Tuossa autossa, tuossa tapauksessa: "The results showed about 5 degrees less advance in this case was optimal" eli E85:lla on hyvä viivästää viidellä asteella verrattuna bensiiniin.

Millähän viivästäisi viisi astetta nappia painamalla? :)
Otsikko: Vs: E85 Californiaan?
Kirjoitti: kaide - Huhtikuu 14, 2012, 11:03:50 ap
Pitää järkätä laite, joka suihkauttaa jotain käyntiinlähtöä helpottavaa suihketta imukanaviin. Ajaiskohan NOS asian. Sitä vois käyttää myös, jos pitää joku hidasteleva Busa ohittaa baanalla.
Otsikko: Vs: E85 Californiaan?
Kirjoitti: MotoJussi - Huhtikuu 14, 2012, 16:36:55 ip
Saattaisi toimiakin polttoaineen syoton kannalta. Kauntiinlahto kylmana olisi ongelmallista. Sytytyksen ajoitus olisi myos muokattava.

Millähän viivästäisi viisi astetta nappia painamalla? :)

Starttipilottipurkki napin painalluksella starttiapuna? :)

"Viivästäisi viisi astetta nappia painamalla" .... hmmm jos pistäisi nykyisen CPS:n viereen toisen CPS:n ja napilla voisi valita, kumpaa luetaan? Montakohan astetta saisi eroa ... ovat aika isoja murkuloita, voi olla ettei saisi alle 10 asteeen päähän niitä toisistaan...

Säädettäväksi CPS:ää ei ihan helpolla saa.
Otsikko: Vs: E85 Californiaan?
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 15, 2012, 20:01:10 ip
Tästähän sikiää ihan uusi juttu: Mekaanismanuaalinen ruiskun säätö.
Esimerkiksi ei tuo CPS:n ainoa asennuspaikka ole tuo nokka-akselin päässä oleva kiekko. Vastaavan kiekon voi tehdä myös vauhtipyörän kehälle. Vaihtokytkin siihenkin. Tein viime kesänä sarjan kokeita E85 vs 95E10. Periaatteessa tuo 5 astetta lienee lähellä oikeaa mutta todellisuudessa säätöalue pitäisi olla muokattavissa koko käyntialueella koska eri kuormitustilojen osalta ennakkokäyrän muoto poikkeaa etanolilla eri tavalla kuin bensiinillä. Toisaalta sillä ei noin matalapuristeisessä pyörässä ole suurtakaan merkitystä.
Eetteri käynnistysaineena ei pitkän päälle liene suositeltavaa mutta ihan tavallisen bensiinin käyttö käynnistysaineena ei liene ongelmallista. Sillä ei moottoria saane hajoamaan ja palovaarakin on pienempi kuin pilotilla. Eikä paukahtele ilmanputsarin kotelo tai läppärungot irti jos backfire yllättää.

Viikonloppuna Repen ja Weltin kanssa asiaa pähkäiltiin ja tultiin siihen tulokseen että asia on mahdollinen kunhan tarkkailee letkujen ja muiden osien etanolikestävyyttä. 
Oma lyhytaikainen kokemukseni on että etanoli ei ihan hetkessä hajota komponentteja ja tosiasiassa kaikki ne komponentit joita etanolin kanssa joutuu tekemisiin on sekä helppo että kohtuuhintaista korvata etanolia kestävillä komponenteilla.
Letkut voi vaihtaa vaikka joka vuosi alle parinkymmenen Euron kuluilla. Pumppu maksaa n. 50€ ja suodatinta ei tarvitse etanolin vuoksi vaihtaa. Bensiinihanan O-renkaan voi vaihtaa etanolinkestäväksi. Oikeastaan vain suuttimet ja regulaattori, mikäli eivät kestä etanolia, ovat hieman arvokkaampia.

Koska moottori etanolilla käy kovin kylmänä joutuu ruisku rikastamaan seosta että se olisi palamiskelpoisempaa. Tätä voi säätää sylinterikannessa olevan lämpöanturin väliholkin materiaalia vaihtamalla enemmän lämpöä johtavaksi. Toisin sanoen ECU luulee että moottori käy kuumenpana kuin käy ja laihentaa seosta. Asiassa liioitteleminen voi kyllä johtaa noidankehään ja moottori kuumenee kuumenemistaan kunnes vaurioituu. Etanolilla kun on tapana kyetä kuumassa moottorissa palaa vieläkin kun seos on jo ylilaihaa. Toisaalta tätä ilmiötä voi hallita seuraamalla lämpömittaria joka näyttää todellista lämpötilaa tai käyttämällä laajakaistalambdaa.

Yhdyn siihen mielipiteeseen että vakiosuuttimet ovat liian pienet etanolikäyttöön. Maksimi aukioloaika vakiosuuttimilla todennäköisesti ylittyy. Noin 20 - 25% isommat suuttimet olisivat ehkä vielä käyttökelpoiset että moottori käy myös tyhjäkäyntiä kohtuullisesti. Etanoli ei kovin herkästi kastele tulppia ja toisaalta palaa erittäin puhtaana.

Etuja on tulppien pidempi käyttöaika lämpökuormituksen alentuessa sekä puhtaana pysyessä koska nokea ei synny lainkaan.

Jonkinlaisena haittana voidaan pitää sitä että kylmäkäyntisyystaipumuksen vuoksi moottoriöljyyn kertyvä kosteus ei haihdu kovinkaan tehokkaasti ja sen aiheuttama moottoriöljyn voiteluominaisuuksien osittainen heikentyminen lyhentää öljyn käyttöikää. Öljyt olisi syytä vaihtaa jo 10000 km välein normaali kesäkeliajossa ja ennen seisontaan laittoa.
Öljynä pitäisi käyttää herkästi juoksevaa ja kylmäominaisuuksiltaan hyvää öljylaatua.

Jossain vaiheessa kauppoihin tulee erityisesti etanolikäyttöisiin moottoreihin suunniteltua moottoriöljyä.
Otsikko: Vs: E85 Californiaan?
Kirjoitti: MotoJussi - Huhtikuu 15, 2012, 20:51:24 ip
Tästähän sikiää ihan uusi juttu: Mekaanismanuaalinen ruiskun säätö.

No hitto. Kai sitä saa fantasioida :)

Lainaus
Eetteri käynnistysaineena ei pitkän päälle liene suositeltavaa mutta ihan tavallisen bensiinin käyttö käynnistysaineena ei liene ongelmallista. Sillä ei moottoria saane hajoamaan ja palovaarakin on pienempi kuin pilotilla. Eikä paukahtele ilmanputsarin kotelo tai läppärungot irti jos backfire yllättää.

Heh mullahan oli ihan oikea ryypytys kun koitin pelkkään paineeseen ja kierrosmäärään perustuvaa bensan ruiskutusta.

Injektioruiskulla pari millilitraa bensaa toiseen imukanavaan; johan lähti.

Tuo puolityhmä konversio on kyllä niin päätön idea että tätä pitää pohtia. Vaikkapa viinikuution tai olutlaatikon ääressä.
Otsikko: Vs: E85 Californiaan?
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 15, 2012, 21:42:33 ip
Tuo viimeinen ainakin oli hyvä ajatus. Tervetuloa miettimään.
Otsikko: Vs: E85 Californiaan?
Kirjoitti: MotoJussi - Huhtikuu 16, 2012, 09:53:27 ap
Tuo viimeinen ainakin oli hyvä ajatus. Tervetuloa miettimään.

Katsopas, Matti, tämän julkaisun http://www.vtt.fi/inf/julkaisut/muut/2008/VTT-R-07049-08.pdf sivulla 31 olevaa kuvaa numero 6.

Kaavio esittää eri bensa/alkho-blandisten sähkönjohtavuuden. Tuosta voisi kuvitella saavansa automaattisäätymiseen jotain ajatusta.

"Kokeissa olleen eetteribensiinin johtavuus ei juurikaan poikennut
BE95R:n johtavuudesta. Sen sijaan 10 til-% etanolilisäys sai aikaan
polttonesteseoksen sähkönjohtavuuden merkittävän kasvun. Kirjallisuudessa
pidetään 1000 pS/m johtavuutta rajana, jonka ylitse mentäessä staattisen sähkön
aiheuttamat riskit vähenevät merkittävästi lyhentyneen relaksaatioajan johdosta
(Smallwood). E10:n johtavuus oli jo kertaluokan verran ylitse tämän raja-arvon –
puhumattakaan E85:n hyvästä sähkönjohtokyvystä."

En tiedä, onko miten helppo mitata ja reagoida, mutta kaipa se onnistuu.
Otsikko: Vs: E85 Californiaan?
Kirjoitti: MotoJussi - Huhtikuu 16, 2012, 10:50:26 ap

Viikonloppuna Repen ja Weltin kanssa asiaa pähkäiltiin ja tultiin siihen tulokseen että asia on mahdollinen kunhan tarkkailee letkujen ja muiden osien etanolikestävyyttä. 
Oma lyhytaikainen kokemukseni on että etanoli ei ihan hetkessä hajota komponentteja ja tosiasiassa kaikki ne komponentit joita etanolin kanssa joutuu tekemisiin on sekä helppo että kohtuuhintaista korvata etanolia kestävillä komponenteilla.
Letkut voi vaihtaa vaikka joka vuosi alle parinkymmenen Euron kuluilla. Pumppu maksaa n. 50€ ja suodatinta ei tarvitse etanolin vuoksi vaihtaa. Bensiinihanan O-renkaan voi vaihtaa etanolinkestäväksi. Oikeastaan vain suuttimet ja regulaattori, mikäli eivät kestä etanolia, ovat hieman arvokkaampia.


Talveksi ja muutenkin voisi sitten semiflexfuel-pyörään pistää ihan reilusti bensiinit. Vähentäisi korroosioita ja muita harmeja.