Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Rauno - Huhtikuu 05, 2012, 11:05:17 ap

Otsikko: Californian tulpat?
Kirjoitti: Rauno - Huhtikuu 05, 2012, 11:05:17 ap
Moi
Alkuperäiset tulpat NGK BPR6ES-11, mikä ero on tulpalla NGK BPR7ES? Tuo alkuperäistulppa oli noin kyppitonni ajettuna mustakarstainen ja kärkiväli oli kasvanut 0,7 millistä 1,0 milliin.
Otsikko: Vs: Californian tulpat?
Kirjoitti: Jukka Laine - Huhtikuu 05, 2012, 11:54:42 ap
Nummerot ilmentävät tulpan lämpöarvoa. Muistaakseni isompi numero meinaa kylmempänä käyvää tulppaa. korjatkaa jos oon väärässä.
Otsikko: Vs: Californian tulpat?
Kirjoitti: Ikkala - Huhtikuu 05, 2012, 13:09:39 ip
http://www.ngk.de/fi/tekniikkaa-yksityiskohtaisesti/sytytystulpat/ngk-koodin-purkaminen/
Otsikko: Vs: Californian tulpat?
Kirjoitti: Rauno - Huhtikuu 05, 2012, 14:07:32 ip
Kiitos Sami valasevasta linkistä. Taisi ratketa tuo kärkivälin kasvaminenkin, olen nimittäin aina naputellut uudesta tulpasta sen välin rakotulkin kans siihen 0,7mm, mutta ilmeisesti aiheutettu jännitys laukeaa lämmössä ja väli palautunut alkuperäiseen 1,1mm, joka lienee tuo koodin viimeinen luku (11). Onko kukaan muuten kokeillut noita kylmempiä (seiska) tulppia, kun sattumalta semmoset olis tuolla hyllyllä?
Otsikko: Vs: Californian tulpat?
Kirjoitti: TimoEv - Huhtikuu 05, 2012, 15:16:22 ip
Calissa 2008 on NGK BPR6ES. Olen tällaisia käyttänyt ja uusissa on ollut tuo 0,7mm kärkiväli aina kohdallaan. Ja on pelittänyt hyvin. Yleensä olen vaihtanut keväisi, mutku viime vuonna tuli kilsoja vain alle 15´000, niin enpäs sitten viitsinyt vaihtaa tänä vuonna.

Ilma on kyllä kohtuuttoman pahassa tilassa, kun on sitä jo odotellut... Huoh! :-\
Otsikko: Vs: Californian tulpat?
Kirjoitti: Ikkala - Huhtikuu 05, 2012, 16:54:11 ip
Mistä muuten on tuo tieto että toi -11 tulppa olis sun kaliin se oikea? Vähän tuntuu kummalta.
Tavallista  BPR6ES:ää mä olen aina kaleissa käyttäny enkä koskaan ole kärkiväliä joutunu säätämään.
Otsikko: Vs: Californian tulpat?
Kirjoitti: kaide - Huhtikuu 05, 2012, 19:57:19 ip
Myyjät myy ja kauppa se on mikä kannattaa. 1,1mm tulppa käy myös 20hv yamahan perämoottoriin. Ei se ihan vääränlainen ole, jos on noinki kauan salamoinu. Parasta laittaa semmonen, mitä ohjekirja neuvoo. Tulpan ko lukema kertoo, miten se johtaa lämpöä sylinterin kanteen. Väärä lämpöarvo johtaa joko nokeentumiseen tai männän reikääntymiseen. Jotain muuta vikaa on , jos suositeltu tulppa nokeentuu.
Otsikko: Vs: Californian tulpat?
Kirjoitti: MotoJussi - Huhtikuu 05, 2012, 20:08:53 ip
Myyjät myy ja kauppa se on mikä kannattaa. 1,1mm tulppa käy myös 20hv yamahan perämoottoriin. Ei se ihan vääränlainen ole, jos on noinki kauan salamoinu. Parasta laittaa semmonen, mitä ohjekirja neuvoo. Tulpan ko lukema kertoo, miten se johtaa lämpöä sylinterin kanteen. Väärä lämpöarvo johtaa joko nokeentumiseen tai männän reikääntymiseen. Jotain muuta vikaa on , jos suositeltu tulppa nokeentuu.

tää taitaa lähinnä kääntää kapulan asentoon yksitoista, jos mopo käy räkimään väärän tulpan lämpöarvon takia, kun käyn sen hakemassa piikkiöstä.

mopo on siellä odottamassa ... hmm. noutajaa. eli minua.
Otsikko: Vs: Californian tulpat?
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 07, 2012, 11:17:43 ap
Tästä innostuneena vaihdoin omaani eilen Briskin tulpat, Championien tilalle. Olivat pikimustat. Nykybensoilla tulpat ovat muutenkin tummempia, mutta nuo olivat kyllä tasan mustat. Tosin, pienikin tyhjäkäynti ennen sammutusta mustaa tulpat. Penkissähän tuo seos selviää, kunhan sen sinne saan.