Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Kimmo Saarelainen - Huhtikuu 02, 2012, 19:41:33 ip
-
Terve!
Vaihdoin etuiskareihin öljyt ja tiivisteet.
Valuttelin öljyjä ulos molemmista päistä iskaria. Yläpäästä tuli vain vähän öljyä verratttuna alapäästä tulleeseen määrään.
Jäin miettimään mikä on tämän yläpään "öljyruuvin" status?
Onko yläpään öljyt yhteydessä varsinaisen iskarin öljyihin vai onko tällä säätömekanismilla ns. omat öljyt?
Teinkö tyhmästi kun avasin myös yläpään ruuvin, kysyy epätietoinen?
t. Kimmo
-
Asiasta mitään en tiedä, mutta ainakin urheilupyörissä olen nähnyt vastaavasta ruuvista poistettavan sivutuotteena syntynyttä ilmaa, joka heikentää vaimentimen toimintaa. Olisikohan samaa öljyä vaimentimen männän molemmin puolin, joten hyvä tyhjentää molemmista päistä.
-
Yleensä etuiskunvaimentimen vaimenninöljy vaihdetaan löysäämällä tuo isokantainen tulppa ja sen jälkeen irrotetaan koko iskunvaimentaja pyörästä ja avataan kokonaan tuo isokantainen tulppa teleskoopin yläpäästä. Sen alta löytyy jousi. Se otetaan myös pois ja kaadetaan sen jälkeen vanha öljy pois pumppaamalla iskunvaimentajaa sisään ja ulos. Useimmissa nykyiskareissa kun ei ole tyhjennysproppua alhaalla.
Jos ei ole tietoa mitä on tekemässä ei kannata avata ulkoputken alapäässä olevaa kuusiokolopulttia. Paitsi jos on tarkoitus purkaa iskunvaimentaja kokonaan, muuttaa sen säätöjä tai se tarvitsee liukuholkkien vaihdon.
Joskus iskunvaimentaja pitää purkaa kokonaan että kaiken lian ja sakan saa pois.
-
On hyvä purkaa, jos joutuu tiivisteet vaihtamaan. Muuten pitää kikkailla erilaisten koukkujen tms avulla vuotavat stefat pois.
-
Tässä öljynvaihto-operaatio englanniksi:
http://archive.guzzitech.com/EVForkOilChange_Bob-S.html
Ja tässä linkki Stonen etuiskareiden öljynvaihtoon valokuvin avustettuna:
http://motoguzzimaintenance.wetpaint.com/page/Moto+Guzzi+Metal+Stone+Fork+Oil+Change
Tuossa Stonen tapauksessa kaveri huuhtelee iskarit amerikkalaisittain sanottuna "kerosiinilla" niin kauan,että kaikki mössöt on ulkona. Kerosiini tarkoittanee jotain petroolin(?) tapaista. Mitä mieltä olette, voiko se aiheuttaa jotain häikkää esim. stefoille?
Jouko
-
Kerosiini eli lentopetrooli ei lyhytaikaisesti käytettynä ole vaaraksi kuin luonnolle. Siellä syvemmällä perinneiskarin sisällä ei ole ihmeemmin tiivisteitä tai muuta kemiallisesti vaurioituvaa niin kauan kuin pysytään petroolituotteiden maailmassa jota vaimenninöljykin on.
Lentopetroolia lähinnä on, siviilin saatavaksi tarkoitettu, lamppuöljy eli valopetrooli. Sitä käytän itsekin kappaleisiin joita ei voi puhdistaa vesiliukoisilla liuottimilla. Eikä sitä paitsi haise kovin pahalle verrattuna moottoripetrooliin. Muistanette petro-Saabit, -Talbotit ja -Ladat vuosien takaa? Ne tuoksuivat parkkipaikallakin jo kaukaa.
-
Kerosiini on periaatteessa valopetrolia eli lamppuöljyä. Se on puhdistettu sekä kemiallisesti, että mekaanisesti.
Suihkumoottorissahan on periaatteessa ihan sama mitä siinä poltetaan, kunhan se vain palaa, eikä aiheuta itse korroosiota yms. haittaa. Ja tietenkin sen pitää olla turvallista käytössä.
Joskus kauan sitten joku Eimericassa oli keksinyt kerosiinin lisäaineen, joten kerosiini ei pala / räjähdä mahdollisessa pakkolaskussa. No, kokeilivat ja oikein televisiokameroiden nähden.
Kokeilu oli sinänsä helppoa; Käytöstä poistettu matkustajakone radio-ohjauksella ohjattiin lentokentälle pakkolaskuun.
Räjähdyksen jälkeen totesivat, että kyllähän se perskule vaan paukahti. :P
Keksijä häipyi vähin äänin julkisuudesta... ;)
-
Grison etuiskarien (usd-keula) öljyt ajattelin opetella vaihtamaan. Manualista löytyy jotain ohjeita, onko antaa vinkkejä tähän hommaan?
-
Suosittelisin mitä lämpimämmin mallikohtaisen korjaamokirjan hankkimista. Joitakin erikoistyökaluja ehkä myös tarvitaan.
Tässä yhden Griso-mallin korjaamokäsikirja: http://guzzitek.org/gb/ma_us_uk/1200/Griso1200_8V_072008_Atel%28GB%29.pdf
Iskunvaimennusasia alkaa sivulta 186.
Samassa osoitteessa on muutaman muunkin mallin ohjeistuksia.