Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: kaide - Maaliskuu 26, 2012, 10:14:52 ap

Otsikko: Nokkapyörät Centauroon
Kirjoitti: kaide - Maaliskuu 26, 2012, 10:14:52 ap
Tuo oli hyvä vinkki Valpolinista. En ollu aiemmin kuullu moisesta. Löysin sieltä selatessa Daytonaan merkatut vinohampaiset nokkapyörät. Käyvät varmaan Kentauriinkin. Onko kokemusta moisista?
Otsikko: Vs: Nokkapyörät Centauroon
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 26, 2012, 10:52:04 ap
Ei ole vinohampaisista kokemusta. Suorista kyllä on. Merkittävin mekaanisen melun lähde moottorissa.
Kampiakselin ja alempien remmipyörien akselin rattaat ovat terästä mutta väliratas on alumiiniä.
Noin 80000 km matkalla siihen oli kulunut kahteen kohtaan 90 asteen välein hakkautumat joka johtuu venttiilijousten aiheuttamasta kuormasta. Käänsin silloin pyörää kiinnityksessään 180 astetta jolloin kuluneet kohdat eivät ole enää rasituskohdassa. Käyntiääni hiljeni merkittävästi. Silloin. Nyt tuntuu että ääntä on taas. Vielä on varaa kääntää aluhammaspyörää 90 astetta kaksi kertaa mutta se vaatii rattaan napaan uudet keskitystappien reiät.
Näin tulisivat viimeiset ehyet kohdat käyttöön.

Mutta mieluiten laittaisin uudet rattaat minäkin.

Muuta:
Alimpana on öljypumpun alumiininen ratas. Sen laakerointi on sama kuin öljypumpun käyttöakselilla. Rattaan aiheuttama sivuttaisvääntö rasittaa ö-pumpun akselia ja saa pumpun kotelon akselireiän kulumaan vinoon jolloin pumpun ensiöpyörä kalvaa pumpun pesän väljäksi.
Aikoinaan sen korjasi minulle JLMeccanica holkittamalla pumpun akselin reiän uudelleen.

Jakopään avaaminen on helpompi homma kuin miltä se äkkiseltään kuullostaa. Samalla voi tsekata kampiakselin päässä olevan rattaan kiilauran kunnon. Uusi jakopään tiiviste tarvitaan. Aineet hommaan löytyy vaikka Biltemasta.
Itsellä se oli väljistynyt ja päästi ajoituksen vaeltamaan hieman. Uusi ylikoko kiila ja akselilukitetta niin homma tuli kuntoon.
Kiilan pettäessä on totaalinen konevaurio todennäköisin seuraus. Samoin jos alumiiniratas pettää. Tai remmi katkeaa.
Otsikko: Vs: Nokkapyörät Centauroon
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 26, 2012, 12:07:44 ip
Onkos se, vissiin Daytona/Centauro malleissa väliakseli, suunniteltu vinoille vai suorille hammaspyörille? Tarkoitan vaan sitä, että mahtaa tuo vinohampainen vetää tai työntää itseään akselin suunnassa. Onko isolohkossa painelaakeria akselissa? Vai onko tuossa samanlainen systeemi kuin pikkulohkossa; anturi pitää akselin pituussuunnan kurissa.
Otsikko: Vs: Nokkapyörät Centauroon
Kirjoitti: kaide - Maaliskuu 26, 2012, 12:10:35 ip
Ilmeisesti tähän kuvaan eivät kaikki osat ole mahtuneet. Mitä puuttuu? Taitaa olla yhden puolen tarvikkeet näytillä. Tarvitaankohan modaamista vai meneekö bolt-on, mitä arvelet, Matti?
http://www.valpolini.com/index.php/home-en/prodotto?&fID=603
Otsikko: Vs: Nokkapyörät Centauroon
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 26, 2012, 12:16:36 ip
Eikös tuossa nyt kaikki rattaat ole. Rattaathan ovat jakopäässä, yläkerrassa on vain hihnapyörät..

(http://www.centauro-owners.com/articles/mike_wallis/pics/motor2.jpg)


vastattu, vaikken Matti olekaan..
Otsikko: Vs: Nokkapyörät Centauroon
Kirjoitti: kaide - Maaliskuu 26, 2012, 12:31:08 ip
Noitten rattaitten avulla pitäis pystyä korvaamaan hihnat ilman muita muutoksia molemmille puolille ennen ku alan tilaamaan.
Otsikko: Vs: Nokkapyörät Centauroon
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 26, 2012, 13:00:53 ip
No ei. Korvaavat/ovat uudet vain nuo kampiakseli-öljypumppu-nokka/välipyörä -pyörät. Vaatisi nuo hihnakotelot muitakin muutoksia, kuin pelkät rattaat. Mm. ölljyä pitäisi koteloon saada, tiivistys, välipyörien laakerointi jne..
Otsikko: Vs: Nokkapyörät Centauroon
Kirjoitti: Ekku - Maaliskuu 26, 2012, 13:56:10 ip
Ei niistä hihnoista pääse kokonaan eroon ihan kuten Tunturi TT sanoi.

Tuossa on sellainen viestiketju, missä käsitellään niiden alapään rattaiden korvaamista V11-mallin ketjusysteemillä.

Tämä olisi se modi, minkä minä laitattaisin tai laitan sitten kun osissa alkaa olemaan kulumaa.

Uskoisin että se rattaiden aiheuttama kolina jäänee käyntiäänestä pois. Täysin kunnossa olevakin Centauro7Daytona kuulostaa monesti siltä, että siinä on jotain pahasti vialla...
Otsikko: Vs: Nokkapyörät Centauroon
Kirjoitti: kaide - Maaliskuu 26, 2012, 14:47:41 ip
Eivät siis ole sellaiset timing gearsit, jotka korvais timing beltsit. Ja jos oliskin pitäisi nokkakannulla ruutata voitelua aika tiuhaan. Kiitoksia selvennyksistä. Valpolini lähetti lisätietoa: rattaat on tarkoitettu lähinnä vanhempiin Daytonoihin korvaamaan ketjua. Ei kannata suoria hampaita pelkän pienen meluhaitan takia vaihtaa. Vinoista tulee häviöitä metelin tilalle. Valpolinin hinta rattaille on 240€.
Otsikko: Vs: Nokkapyörät Centauroon
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 26, 2012, 21:22:38 ip
Hinta ei sinänsä ole paha. Niissä ei liene alumiinihammaspyöriä kuten suorahampaisessa versiossa on. Pitänee tutkia paljonko suorahampaisen alumiiniratas maksaa ja verrata sen hintaa koko tarvikeratassarjaan. Ketjuvedolla saa ainakin suhteellisen äänettömän käynnin.

Hammashihnoja ei kannata pelätä. Kunhan ei asentaessa laita kovin tiukalle niin ne kestää kyllä aikansa. Pitää noudattaa valmistajan ohjeita ja maalaisjärkeä hihnojen suhteen. Ikä vanhentaa hihnoja yhtä laila kuin kilometrien kertyminen.

Viimeksi oli menneellä viikolla kiistaa kuinka kireälle Ducatin remmit laitetaan. Omistaja oli sitä mieltä että ne tulivat liian löysälle.
Otsikko: Vs: Nokkapyörät Centauroon
Kirjoitti: kaide - Maaliskuu 26, 2012, 22:11:02 ip
Ne on Ergal-alumiiniä. Centauron/Daytonan hihnojen kiristykseen on erikoistyökalu (cod. 30948600), jolla väännetään momenttia 0.4-0,48kpm:llä hihnapyörää painamaan hihnaa. Eihän kellään sellaista heebeliä ole, niin näppituntumalla mennään. Sellaisen neuvon sain (en muista keneltä), että hihna on sopivan kireellä kun sen saa väännettyä 90 astetta pisimmän vapaan kohdan keskeltä. En luottanut tuohon neuvoon, vaan ihan näppituntumalla kiristin vyöt. Vanhatkin oli virheettömän näköisiä, mutta mistäs noista tietää.
Otsikko: Vs: Nokkapyörät Centauroon
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 26, 2012, 22:30:49 ip
Tuo 90 astetta toimii mainiosti Guzzissa ja Ducatissa. Ohje on tuttu autoista ja kun Centaurossa ja Ducatissa remmi pyörii puolikkaalla kampuran nopeudesta, ei remmi saa juuri koskaan kovia kiihtyvyyksiä.
Otsikko: Vs: Nokkapyörät Centauroon
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 26, 2012, 23:13:54 ip
Mulla on tuo kiristinheebeli mutta en joko osaa käyttää sitä tai sitten se on susi.
Varmemmin hihnat saa sopivalle kireydelle ihan koittosormella.
Huushollissa on ollut useita vuosia kerrallaan erimallisia Ducateja ja muita Ducatimoottorisia pyöriä. Myös niitten remonttia olen tehnyt useita kertoja enkä ole mitään erikoistyökalua tarvinnut. Mulla on varmaan käynyt säkä kun ei ole omat eikä muidenkaan vehkeet poikineet kun ei ole tehty ohjeen mukaan oikein.

Hieman sama juttu on Ducatin venttiilivälysten kanssa. Kansa luulee että se on jotain mystiikkaa mutta kaksiventtiilisessä Ducatissa venttiilien säätö käy kokolailla yhtä helposti kuin Guzzissakin. Takapytyn kanssa on vähän enemmän haastetta. Riippuu siitä mikä rungon malli sattuu olemaan.

Vertailua hihnoista: http://www.motomatti.fi/2012/03/jakohihnoja.html
Otsikko: Vs: Nokkapyörät Centauroon
Kirjoitti: Marko - Maaliskuu 27, 2012, 09:08:05 ap
^no, koitas säätää neliventtiilisen (desmoquattro) Ducatin välyksiä - tarvit lehmän hermot ja sormet joissa on 6 tai enemmän niveliä. Olen suosista vienyt Eerolalle. Sinultakin taisin joskus kysyä, mutta et halunnut säätää.  ;)
Otsikko: Vs: Nokkapyörät Centauroon
Kirjoitti: kaide - Maaliskuu 27, 2012, 09:52:50 ap
Koittosormet on erilaisia eli hihnan kireys vaihtelee yksilöstä riippuen. Siinä toisessa hommassa, mihin koittosormea käytetään responssia tulee välittömästi, joskus jo etukäteen. Tehdas on kehittänyt tuon vipstaakelin, jotta ois mahdollista tasata koetinsormista johtuva vaihtelu hihnan kireydessä. Naksahtava momenttiavain ei käy. Pitää olla viisarimallinen tai numeronäytöllä varustettu. Väännetään mokkulaa annettuun momenttiin ja lukitaan siihen. Tietenkin tulos varmistetaan näppituntumalla koittosormea käyttäen. Kokeilin hihnan vääntämiskeinoa ja minun etusormituntumani kertoi, että on vielä epämääräisempi tapa tai sitten tein väärin. Se kait pitäisi tehdä niin, että ensin väännetään 90 astetta rulla löysällä ja sitten kiristetään ja lukitaan.
Otsikko: Vs: Nokkapyörät Centauroon
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 27, 2012, 12:14:44 ip
Juu. Jätän nuo neliventtiilisten Ducatien venttiilihommat suosista Rolalle.
Niiton kumminkin niin vähän että ei kannata palasarjoja niihin hommailla näin harrastuspohjalta.
Uusimmassa Ducatissa tosin nokka-akseleita vetää kaksi kettinkiä. Että remmit alkaa olla katoavaa kansanperinnettä. Toivottavasti kuitenkin pitäytyvät vielä pitkään kaksiventtiilisten osalta noissa remmeissä. Helpompi homma kuin ketjunohjureitten määräaikainen vaihtaminen.

Centauroon olen remmien vaihdon tehnyt noin joka toinen vuosi. Paitsi nyt on mennyt yli viisi vuotta että en ole. Tosin en ole ajanutkaan kuin toissakesänä 350 km ja viime kesänä kävin syrjäkadulla vetämässä muutaman "powerwheelien". Kummasti nostaa vanhan sykettä.
Osaa sitten taas arvostaa Brevan laiskanpulskeaa ja hillittyä käytöstä.

Centauron ja Daytonan omistajat ovat varmaan huomanneet että pyörissä on nokka-akseleiden päätypyörien sisäkehällä lähes portaaton ajoituksen säätö.
Tehtaan jäljiltä niissä on ollut jonkin verran heittoa ilmoitettuun arvoon verrattuna.
Tarvitaan astelevy ja heittokello välineiksi niin homma tulee kuntoon.



Uudet remmit, Red Linen "marjapuuro" ja Valvolinen 20W50 mineraalit on varattuna ja perään tilkka Molykotea ja GL5:sta. Kunhan saisin aikaiseksi.
Otsikko: Vs: Nokkapyörät Centauroon
Kirjoitti: kaide - Maaliskuu 27, 2012, 20:44:18 ip
Stein Dinse on uusinut nettikauppasivunsa. Nokkahihnat kustantaa 22€ kpl siellä.
Otsikko: Vs: Nokkapyörät Centauroon
Kirjoitti: Pekka - Huhtikuu 10, 2012, 01:19:18 ap
Kun katsotte kuvassa olevan ratassatsin nokka-akselin hammaspyorää, näette että siinä on viisi
reikää ohjuritapille.
Noita reikä vaihtoehtoja käyttämällä voi nokka-akselin ajoitusta muuttaa 2,5 astetta kerrallan.
Riittää tavalliselle "rivivirittäjälle/säätäjälle"
Janne on lisännyt tuohon portaattoman hienosäädön 8)

Pekka
Otsikko: Vs: Nokkapyörät Centauroon
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 15, 2017, 21:58:31 ip
???
Otsikko: Vs: Nokkapyörät Centauroon
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 15, 2017, 23:10:43 ip
Olen nähnyt tuon rakenteen aiemminkin, olikohan desmo-periaatteita esittelevällä sivustolla. Desmodromology tms se sivusto.

edit: ja kyllä, muistin oikein. Rakentaja Hans Peter Länge.

https://www.desmodromology.nl/hans-peter-lange-moto-guzzi/ (https://www.desmodromology.nl/hans-peter-lange-moto-guzzi/)