Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Camn - Maaliskuu 20, 2012, 23:08:08 ip
-
http://www.manager-magazin.de/unternehmen/autoindustrie/0,2828,821846,00.html (http://www.manager-magazin.de/unternehmen/autoindustrie/0,2828,821846,00.html)
”
Audin johtamat neuvottelut alkavat olla lopuillaan. Scanian, Porschen, Man:in ja Suzuki –osuuden jälkeen Volkswagen-Patriarkka Piëch hoitelee nyt moottoripyörävalmistaja Ducatin. Konsernin piirissä tiedetään, että Audin johtamat neuvottelut ovat lähellä päätöstään.
Kauppa tultaneen mitä todennäköisimmin viemään päätökseen vielä huhtikuun aikana. Audi maksanee Ducatista 870-875 miljoonaa Euroa. Hinnassa sanotaan olevan mukana 200 miljoonan velat. Erimielisyyttä sanotaan olevan enää joidenkin kiinteistöjen hinnasta, kertovat konsernin johtajat.
Korkea-arvoinen Audi-mies puhuu Ducatin olevan ”jalokivi”. Teknisesti italialaisten sanotaan olevan ”state of the art” ja ”erittäin hieno merkki”. Ducatilla arvellaan olevan merkittävää kasvupotentiaalia ennen kaikkea Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa.
Ducati saavutti 2011 480 miljoonan liikevaihdolla 110 miljoonan operatiivisen tuloksen ja moottoripyöräkanta saavutti 42000 kappaleen rajan. Teknisesti kuuluu Ducatissa kiinnostavan kaksi asiaa: toinen on erityinen palokammiomenetelmä, jota sanotaan voitavan käyttää mahdollisesti myös autoissa tai vaihtoehtoisissa kuljetuskonsepteissa, toinen on osaaminen kevytrakenteissa.
Ducatia pidetään kaksipyöräisten joukossa yhtenä jaloimmista merkeistä. Ducatin keskus sijaitsee Borgo Panigalessa, Bolognan esikaupungissa, samalla Emilio-Romagna alueella ovat myös Ferrari, Lamborghini ja Maserati.
Ferdinand Piëch, joka on siviilielämässään motoristi, istuu mieluiten Ducatin satulassa. Valentino Rossilla on vuodesta 2011 Ducatin kanssa sopimus.
Audi oli jo 70 –luvulla valmistellut astumista moottoripyörämaailmaan. Ingolstadtilaiset (Piëch oli silloin Audin kehityspäällikkö) olivat silloin kehittäneet prototyypin Z02. Tuo 60 hv moottorilla ja n. 1100 kuution moottorilla varustettu moottoripyörä ei tullut koskaan kuitenkaan kauppoihin.
”
Edit: Ai tää olikin jo vanha juttu.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/index.jsp?oid=201203129807&ext=rss (http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/index.jsp?oid=201203129807&ext=rss)
-
Mielenkiintoista.
Tämä nyt on ihan off topic, mutta Ferdinand Karl Piëch on Ferdinand Porschen tyttären Louisen poika (Porschen poika "Ferry" oli oikeasti Ferdinand Anton Ernst Porsche). Ferdinand-nimi tuntuu olevan hellä suvussa, sillä Ferryn poika "Butzi", 911:n designer, on myös oikeasti Ferdinand Alexander Porsche. :)
-
Kauppa melkein tehty!
http://www.manager-magazin.de/unternehmen/autoindustrie/0,2828,821846,00.html
-
Ilmeisesti asia on saanut sinetin.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/index.jsp?oid=201204154829
-
No siltä firmalta ei sitten ihan heti rahat lopu 8)
-
Tuleekohan ens vuonna Audi Panigale ja Audi Monster.
-
Tuleekohan ens vuonna Audi Panigale ja Audi Monster.
Veikkaanpa, että keskimääräinen Audin ostaja ei ole kovin kiinnostunut italialaisesta tekniikasta ja ainakin tuo Audi Monster nimenä voi herätää negatiivisia mielikuvia...
-
Sinänsä jännä nähdä miten Ducatin laadun käy. Tähän asti kun Audissa istuessa on ollut olo, kuin leikkaussalilla ajelisi ja Ducati ei parhaalla tahdollakaan viimeistelyllään ole kovin vakuuttava. Ehkäpä käytössä oleva raha menisi laadun ja viimeistelyn kohentamiseen, eikä esimerkiksi uusien "ralliraitateippimallien" esittelyyn.
-
Ekulle: Lähinnä oli mielessä analogia BMW:hen ei se, että Audi-mies alkaisi moottoripyöräilijäksi.
-
Ekulle: Lähinnä oli mielessä analogia BMW:hen ei se, että Audi-mies alkaisi moottoripyöräilijäksi.
Bemarihan on onnistunut projektissaan varsin kiitettävästi. On tarjolla uusia sporttisia pyöriä järkevään hintaan ja on saatu vanhojen jäärien tilalle uudet ostajat, jotka vaihtaa pyörää 2 vuoden välein ja maksavat välirahaa sen minkä ilkiää pyytää.
Toivottavasti nyt vaan älyävät pitää sen Ducatin omanlaisenaan ja keskittyvät vaan tuotantoteknisten seikkojen hiomiseen.
Saksalainen täsmällisyys ja italialainen intohimo samassa paketissa olisi varmaan kaupallinenkin menestys.
Tosin voi siinä tulla ongelmiakin. Pieni aiheeseen löyhästi liittyvä vitsi :
Mitä saadaan kun yhdistetään venäläinen ja saksalainen kansanluonne :
Ihminen joka on 2 tuntia myöhässä, mutta aina tasan 2 tuntia.
-
Audillahan on jo tämä italialaisen luonteen ja saksalaisen laadun yhdistelmä : http://www.autowiki.fi/index.php/Audi_R8
Kyllä tuo jokusen insinöörin tuokin yhdistelmä sytyttää :)
- JuhaV
-
Iso yhtiö tää Volkswagen. Saa nähdä tuleeko lisää tietoa Ducati-kaupasta tänään?
http://www.bloomberg.com/news/2012-04-17/audi-said-poised-to-buy-motorcycle-maker-ducati-for-1-1-billion.html
-
Suomalaiset tietävät:
Volkswagen päätti tänään http://www.hs.fi/talous/Audi+ostaa+Ducatin/a1305560188760
-
Valmista nyt kunnon retromalli
-
Ekulle: Lähinnä oli mielessä analogia BMW:hen ei se, että Audi-mies alkaisi moottoripyöräilijäksi.
Bemarihan on onnistunut projektissaan varsin kiitettävästi. On tarjolla uusia sporttisia pyöriä järkevään hintaan ja on saatu vanhojen jäärien tilalle uudet ostajat, jotka vaihtaa pyörää 2 vuoden välein ja maksavat välirahaa sen minkä ilkiää pyytää.
Toivottavasti nyt vaan älyävät pitää sen Ducatin omanlaisenaan ja keskittyvät vaan tuotantoteknisten seikkojen hiomiseen.
Saksalainen täsmällisyys ja italialainen intohimo samassa paketissa olisi varmaan kaupallinenkin menestys.
Tosin voi siinä tulla ongelmiakin. Pieni aiheeseen löyhästi liittyvä vitsi :
Mitä saadaan kun yhdistetään venäläinen ja saksalainen kansanluonne :
Ihminen joka on 2 tuntia myöhässä, mutta aina tasan 2 tuntia.
Tai sitten siinä käy, kuten Alfa-Romeolla ja Nissanilla aikanaan. Kumppanusten mielestä oli fiksua yhdistää Nissan Cherryn ulkoasu ja italialainen 80 luvun sähkö ja koritekniikka, kun koko homma olisi pitänyt tehdä päinvastoin... Eihän siitä tietenkään mitään tullut ja tuotanto sekä yhteistyö kuopattiin aika nopeasti...
http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Arna (http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Arna)
-
Aika näyttää onko VAG:llä muuta tarkoitusta kuin ostaa pois jo moneen kertaan mainitut tekniset oivallukset ja niiden patentit kuin varsinaisesti tehdä moottoripyöräbisnestä. Jos oikein ryhtyvät moottoripyöriä tekemään niin ehkä VAG:n suojissa merkki voi saada ohessa sellaista mainetta että saksalainen insinöörikin uskaltaa sen hankkia. Mutta en usko että saksalainen innovointi voisi tuoda mitään ainutlaatuisuutta merkkiin josta Ducati on tähän asti tunnettu. Pikemminkin päin vastoin.
Tuli vain mieleen kuinka erästä italialaista mp-pajaa on heitelty kuin riepusäkkiä. Tarkoitan ent. Aermacchia, ent Cagivaa, nyk. MV Agustaa. Sitä ovat pallotelleet edestakaisin Castiglionin klaani ja H-D pariin otteeseen. Jälkimmäinen maksaa ensin miljoonia, pitää hetken ja myy takaisin yhdellä Eurolla kuten uutisista taannoin saatoimme lukea.
-
Siitä tulee sellainen vitriinipyörä. Audimiesten on parasta lähestyä aihetta katselemalla ensin lasin läpi.
-
http://www.asphaltandrubber.com/news/ducati-announces-dvtdesmodromic-variable-timing/ (http://www.asphaltandrubber.com/news/ducati-announces-dvtdesmodromic-variable-timing/)
Nyt lähti sitten VAG -tekniikka kulkemaan Borgo Panigalen suuntaan. Muuttuva ajoitus tulossa desmodromiseen ventiilinohjausjärjestelmään. 1,198cc v-twin moottorista 160hv ja 136Nm ja samalla polttoaineenkulutus 8% alaspäin. Alakierroksilla imu- ja pakoventtiilien yhtäaikainen aukioloaika pieni ja suuren tehon alueella suuri (jos nyt ymmärrän tämän overlap -asian oikein). Ei näyttäisi vaikuttavan venttiilien säätötoimeen koska säätö tapahtuu nokka-akselia käyttävän hammaspyörän "sisällä". Hienot videot.
-
Tästä tekniikasta on vain lyhyt matka siihen että kaasuläppä jää historiaan.
Kyseisestä aiheesta olen jo jonkin aikaa vouhkannut.
Hondalla on myös hyvä alku tällä rintamalla mutta antavat ilmeisesti Ducatin ottavan riskin kyseisen tekniikan lanseerauksessa.
Siinä taas ei ole mitään uutta että suuttimet ruiskuttaa kuumien imuventtiilien varsiin. Itsellänikin on sellainen moottori. Tein sen jo muutostyönä muutama vuosi sitten alkoholikäyttö kiikarissa.
Mutta hienot videot ja animaatiot ovat siellä jossain tehneet.
Systeemissä ei ole suuresti eroa BMW:n vastaavaan. He vain eivät sitä vielä ole laittaneet moottoripyörään kun ei ole ilmeisesti ole ollut tarve: ilmankin kulkee.
-
Eikös tuo nyt aikalailla eroa Bmw:n Vanoksesta siinä määrin, että tuo säätää ajoitusta vain vähän. Bemarillla koko noston matkalla. Mielestäni Fiatilla on kehittynein järjestelmä. Sillä voidaan ajaa erilaisia, kuvitteellisia, nokkaprofiileja. Venttiilit voivat aueta vaikka kaksi kertaa yhden nousun sijaan.
-
Saksan mediasta:
VW:n ykkösmies Matthias Müller haluaa paremman hyötysuhteen ympäristöystävällisiä autoja, ja vähentää mallivalikoimaa merkittävästi. Tähän asti oli tehty päinvastoin, kun tavoitteena oli tulla maailman suurimmaksi autovalmistajaksi. Nyt tapetilla on akkuteknologia, sähköautot ja itse ajavat autot. Tässä tilanteessa pidetään akkutehdasta järkevämpänä (”vihreänä”) investointina, kuin suhteellisen paljon kuluttavia ajoneuvoja valmistavan Ducatin omistamista. Koko ostonhan on spekuloitu perustuneen pitkälle Piechin henkilökohtaisiin mieltymyksiin, tuo harrastus sattui nyt vaan maksamaan 742 miljoonaa. Saattaa olla, että Ducati ja MAN -laivamoottorit saavat lähteä, vaikka Ducatin voitto oli 54 miljoonaa 2015 ja pyörien myynti lisääntyi 10.000 kappaleella.
-
No joo, kaikki tämä informaatio tukee mun asennetta... jos Audi on ostanut Ducatin niin asiat ovat pahasti pielessä... Audi on jo merkkinä vastenmielinen....
-
Merkkien imagoasioissa ”kauneus on katsojan silmissä”. Jännittävää on mielestäni seurata, miten päättäjät katsovat parhaiten tulevaisuudessa yhtiönsä arvoa ja tuloksentekokykyä kasvattavansa. Nythän kirjoiteltiin lehdistössä, että Euro 5 –määräysten aikana dieseleistä ei saada enää kilpailukykyisesti riittävän vähäpäästöistä. Autot tulevat siis olemaan joko bensa- tai sähkökäyttöisiä.
”Varustamme Volkswagen-konsernin uudet TSI ja TFSI -bensiinimoottorit pienhiukkassuodattimella.”
”Volkswagen karsii kalustoaan kovalla kädellä lopettamalla lähivuosina ainakin 40 automallin valmistuksen.”
Tässä katsannossa Ducatin omistaminen, merkin huippuarvostuksesta ja -osaamisesta huolimatta, lienee toistarvoista.
-
Taitaa päättäjät olla niin kytköksissä valmistajiin että tuskin dieselit menee poistolistalle.