Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: TimoEv - Maaliskuu 14, 2012, 11:32:34 ap
-
tai ainakin suunnitelmissa...
Onkos kukaan kulkenut Suleskarvegen´in kautta? Siis Oslo-Kongsberg-Stavanger vuorten yli? Millaisessa kunnossa se on? Kun huomioi, etten ( vielä ) aja Stelviolla... ;)
Ymmärtääkseni näköalat ovat joltiseenkin komeat ja olisi vielä tarkoitus poiketa Prejkestolen´illa.
-
Käännyttiin vuonna 2007 kyllä Kongsbergistä pohjoiseen, joten tuosta suunnittelemastasi reitistä en tiedä sen enempää. Mutta jos tuota reittiä suunnittelet, niin käy ihmeessä ajamassa matkan varrella Drammenin spiraali. Se on vanha höyryvasara-aikoina louhittu sotilaskäyttöön tarkoitettu tunneli, mikä nousee spiraalin muotoisena ylös Drammenin vuorelle. Eikä siinä mitään Stelvioita tarvita, Calistimella vaan.. Se spiraalin ajo on jo itsessään ainutlaatuinen kokemus, eivätkä maisematkaan ole hullumpia noin alkupaloiksi, ennen kuin ne varsinaiset maisemat vuorilla alkavat.. Kahvia ja ruokaa sieltä saa myös näköalojen lisäksi, tosin Norjan hinnoilla, Norjassa kun ollaan..Yleisesti ottaen Norjan tiet ovat kunnossa, mutta ne pienet huippujen tuntumassa kulkevat asfalttipäällysteiset "polut" saattavat paikoin olla hieman heikompikuntoisia. Alkuun tomtomi ei millään meinannut ottaa niitä reiteiksi, ennen kuin hokasin, että pitää muuttaa reitti pyöräilyreitiksi. Eikä se tomppa silloin ainakaan mitään maastopyöräreittiä valinnut. Nykyään se taitaa jo varoitellakkin sorapäällysteisistä. Kyllä ne pyöräreitit meni ihan mukavasti Calilla, vaikka oli kaksi päällä, laukut täynnä ja hirmunen vuori emännän vaihtovaatteita tarakalla. Pitää sovittaa vaan vauhti olosuhteita vastaavaksi. Kyllä siellä muutkin motoristit ajavat, tosin harvemmassa, kuin isommilla teillä. Helpompi on tietysti ajella isompia teitä, mutta siellä huippujen tuntumassa on kyllä hyvällä kelillä ihan oma fiilinki.
Jouko
-
Just tuota koko reittiä en oo ajanu mutta osia siitä kyllä. Tiet tuppaa osin olemaan kapeita, mut ainakin sillon pinnoitteltaan suht hyviä. Oon tosin ajellu siellä autolla enkä prätkällä. Preikestolenia voi kyllä suositella. Vaatii myös pientä patikointia, sillä parkkipaikalta vielä vähän matkaa. Maisemat on kyllä upeet. ja niin myös vähän pohjoisempana, Hardangerilla. Sieltä vois sit körryyttää taas haukelin yli osloon päin.
-
Voin suositella kalottimatkailusta kiinnostuneille reittiä käsivarren kautta Tromssaan ja sieltä ennen Mo I Ranaa (tie 77) Arvidsjaurin läpi Luulajaan.
-
Urpo ja Turpo ovat pyörineet parina kesänä noilla seuduilla ja siellä on ainakin kaksi
maininnanarvoista moottoripyöräilijän kiusaksi tehtyä viritystä:
-Mo I Ranan eteläpuolella oleva pitkä, kylmä ja kostea sysimusta tunneli.
-Arvidsjaurin itäpuolella oleva ilmeisesti vuosikausia kestänyt tietyö, josta ei ole
mainintaa tietyökartoissa ja jossa kaivetaan koko tiepohja auki kerrallaan kymmenien
kilometrien matkalta ja ajetaan sepeliä päälle. Sepeliä ei jyrätä vaan odotetaan, että
autoilijat (ja moottoripyöräilijät) hoitavat homman.
-
Aivan, Arvidsjaurin tietyö oli viime kesänä uskomattoman pitkä ja vittumainen kokemus...
-
Ei oo ollenkaan paha, jos on
NORJAAN MENOSSA
mutta se on kyllä paha, jos on
MERJAAN JONOSSA. ;D
-
Niin tai jos Arska lähtee terapiaan hullun piilillä koppi helisten.
-
http://www.motoguzzi.no/treff.asp Altassa on näköjään heinäkuussa kekkerit. Taitaa tulla pikareissu kun ei lomat natsaa tuohon kohtaan.
Norjaan jos menet ja vähänkään olet lähellä niin geirangerin vuono (http://www.geiranger.no/) on hieno paikka. Me on käyty viitisen kertaa mamin kanssa tuossa kylässä ja joka kerta se on aina vaan hienompi kokemus. Turisteja tosin sitten piisaa lomakautena. Idästä päin jos ajelet niin Dalsnibba on siinä oikealla kädellä. Ottavat pienen maksun huipulle ajosta mutta se kannattaa maksaa. Tie on kapea ja liukas soratie ilman kaiteita yms mutta kyllä siitä calillakin (ja sportilla) pääsee kun ei hätäile. Näkymät huipulta on aivan mahtavat. Länsipuolella on trollstigen. Ehkä vähän yliarvostettu pätkä mutta hieno kuitenkin.
Norja on hieno maa eikä enää edes kallis mitä vertaa vaikka 10v takaiseen. Ihan sama minne sielä suuntaa niin maisemat on mahtavat ja tiet hyvät. Keskellä tosin ei ole oikein mitään. Pohjoinen ja etelä on ne käymisen arvoiset.
-
Kesäkuussa suunnitelmissa Borgund-Jotunheim-Dalsnibba-Geiranger-Trollstigen. Pariin kertaan on ne tullut käytyä autolla ja kerran Guzzilla. Olis tarkoitus lähteä pojan kanssa piikin Hondalla ja V11 Sportilla. Arvatkaa kumman kyydissä on kaikki matkatavarat?
-
piikin Hondalla ja V11 Sportilla
Perhe ei sitten pysynyt Piaggiossa... Meillä meni pari vuotta Aprilia RS125/Cali Stone -linjalla mutta kyllä nuoriso halusi kuljeksia pääasiassa omineen. Vaihto (Cali=>V11) tapahtui myös osin siksi, että se hommattiin "yhteispyöräksi". On helppo katsastaa alitehoiseksi niin että 18/19 -vuotias saa ajaa. Sattuu olemaan sopivassa paikassa jenka niin että siihen ruuvi toppariksi.
-
Toi nelari on paremmin mieleen. Varsinkin kun tulee pidempääkin ajoa. Eiköhän CBR ens kesän jälkeen vaihdu pikkulohko-Guzziin. Sitten saa jo kuskata omat kamansa mukanaan.