Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Matti - Toukokuu 11, 2006, 14:50:59 ip
-
Hei
Yhteiseloni Guzzin kanssa sujui hienosti n. 300 km saakka kunnes latauksen merkkivalo alkoi loistaa käynnistyksen jälkeen tosi kirkkaasti. Purin uteliaisuuttani laturin varmistaakseni hiilien toimivuuden mutta kopan alta ei mitään hiiliä löytynyt vaan kestomagnetoitu roottori ja käämit joista lähti kolme johtoa jonnekin. Rungon oikealta puolelta löytyi laatikko, ilmeisesti jännitteensäädin, voisiko vika piillä siinä vai onko mahdollista että virtalukko, kuten aiemmassa viestissä oli syyllinen, aiheuttaa valon palamisen. Jännitemittari myös puoltaa epäilystä lataamattomuudesta osoittimen pysytellessä n. 12 v paikkeilla ilman valoja ja lukema putoaa alle 10 v valot päällä vaikka kuinka kierroksia lisäisi.
-
Haiskahtaa kovin jännitteensäätäjän kärähtämiselle. Kaverin Apriliasta juuri tänä keväänä etsittiin vikaa, kun ei sähkö riitä. Säädin oli siis rikki ja diagnosointi tapahtui juuri kuvaamallasi tavalla -> mittari näytti käynnissä ollessaan vain napajännitteen. Lataamattomuus poiki vielä toisenkin vaivan; latausrele resetoitui ja lataus ei säätimen vaihdollakaan meinannut ottaa tuulta alleen. Etsittiin muuten kuumeisesti "suurta" vikaa :D Jotenkin sitten älyttiin koettaa ajovalojen relettä tuohon. Sittenpä ryhtyi akkua täyttämään.
Niin muuten, onko tuossa SP:ssä jokin erilllinen latausrele? Jos on, niin kokeileppa vaihtaa se ensin. Tosin, en usko tuon säätimen olevan kovin kallis. On varmaan Piikkiön pojilla hyllyssä.
-
Piikkiöstä kerrottiin että heillä on jännitteensäädin hyllyssä hintaan 114 € , heidänkin epäilynsä kohdistui säätimeen tai johdinkatkokseen. Säädin sisältää sekä tasasuuntaajat että jännitteensäätimen eikä edullisempaa korvaavaa laitetta taida olla saatavana:vau:. Täytyy vielä yrittää mittailla mitä latausjärjestelmässä oikeasti tapahtuu ennen eurojen levittelyä.
-
No HUH!! :O Kylläpä tuolle hinnan keksivät. Itse kun en omaa juuri minkäänlaista elektroniikkaosaamista, joudun hädän sattuessa ostamaan mokomat osat ja vastaavat. Jos noista vehkeistä jotain tietäisi, varmaan kohteeseen jonkun muun vehkeen säätimen voisi soveltaa..? Ei kai se mitään hitekkiä ole?
-
Pekka tiesi kertoa mun latausongelmaketjussa (http://www.gruppoguzzi.com/forum1/318.html (http://www.gruppoguzzi.com/forum1/318.html)) että Biltemasta löytyisi ainakin le Mans IV:hen sopiva erillinen (Fiatin) jännitteensäädin. Jos siis sulla on alunperin erillinen tasasuuntaaja, tuo saattaisi olla halvempi ratkaisu.
-
Latausongelma ratkesi kun Guzzit tunteva Aki kävi mittareineen ongelmaa tutkimassa:). Laturilta tulevissa johdoissa on tankin alla kolminapainen liitin ja akkuun tulevan johtimen liitin oli hapettunut tyystin pilalle. Lataus toimii liittimen uusinnan jälkeen kuten ennenkin eli tyhjäkäynnillä latausvalo hehkuu himmeästi mutta kierrosten nosto pimentää valon ja herättelee jännitemittarin näytön oikeille lukemille. Kiitoksia vielä Aki avusta ja näkyillään LrMp kerholla.