Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: TunturiTT - Lokakuu 24, 2005, 03:50:39 ap
-
Mulla olisi tämmönen probleema jotta talven aikan on tarkoitus päivittää Larioon putket (pöntöt) ja imupuolta olisi tarkoitus herkistää vapaammin virtaavalla filtterillä. No probleema on siinä, että miten kannattaa toimia?
Äänärit olen jo liki pitäen tehnyt, ovat rosteriset purettavat kannut. Imupuolen kanssa olen kahden vaiheilla, eli vaihdanko vain alkuperäisen filtterin tilalle K&N:n neliskuution mallisen paneelin vai kannattaisiko samalla vaihtaa kartiot kaasarin neniin? Entä riittääkö kaasareissa säädöt näin miedoille muutoksille, vai pitääkö hommata isompaa suutinta ja erilaista neulaa? Riittääkö neulojen nosto jne? Tuntuu jotenkin olevan nyt jo rikkaalla tai sitten tuo putsarin kenno oli jo todella tukossa..
Mielipiteitä? Onko joku tehnyt kyseisiä muutoksia?
-
Heitä vaan se alkuperäinen ilmanputsari hyllylle ja laita powerfiltterit kaasareiden perään.Suuttimia jouduin aikoinani itse vaihtamaan isompiin.
-
Kyllähän niitä säätöjä varmaan joutuu vähän katselemaan, jos hengitystä (noinkin paljon) muutetaan.
Muutama tyhjäkäynti- ja pääsuutin, ja kokeilemaan. Talvella tietenkin hieman hankalampaa..
Perfektionistit tietenkin tunkee lambda-anturin pakoputkeen ja mittarin tankkilaukkuun ja lähtee tienpäälle mittaamaan. Me muut voidaan sillai näppituntumalla/persdynolla arvailla oliko em. suutinten vaihdosta hyötyä vai haittaa; ts. paraniko/huononiko veto jollain kierrosalueella jnejne.
Joku asiasta enemmän tietävä voi jatkaa.. :-P
/edit: onko venttiilit koska vaihdettu/meinaatko vaihtaa. Suositeltava vaihtoväli muistaakseni 15000 km. Muuten voi tulla kannenvaihto-operaatio eteen, ja se onkin sitten kertaluokkaaa vaikeampaa, kun uusia ei enää tältä pallolta tahdo löytyä..
-
Venttiilit on vaihdettu n.10tkm sitten, eli ensi kesänä vaihtuvat. 15000km on mulle ehdoteltu väliksi. Ainakin jos on kyse alkuperäisistä venttileistä.
Täytynee laittaa Powerit tilaukseen, tuleepahan tuo putsareiden huolto "hiukan" helpommaksi :)
Huomaahan sen muutoksen sitten viimeistään kevät/kesä viileillä, jos menee kauhean laihalle.
Mistä muuten kannattaa hommata suuttimia noihin mehustimiin? Vai onko jollain omat hyllyt notkollaan ylimääräisiä, joista pitäisi päästä eroon?
Jos sattuisi olemaan taskut pullollaan vaihdannan välineitä, hommaisi allekirjoittanut vissiin ISOMMAT ja modernimmat (=lätyskäluistiset) kaasarit koneeseen. Mutta kun ei satu :(
-
MopoSport myy dell'Ortoon melkein mitä vain. Välttämättä ei kannata uskoa heti, jos sanovat, ettei heillä ole jotain osaa. Varsinkaan kesäpojat eivät aina ole ajan tasalla.
Suoraan kaasariin laitettaviin tehofilttereihin suhtaudun tietyllä varauksella, ainakin isolohkossa. Saattaa tulla pari varsaa lisää, mutta menettää ala- keskialueen vääntöä tai suodatin on jopa niin tukkoinen, että suutinta täytyy pienentää (kokemusta on). Väljempi suodatin alkuperäiseen putsariin tai kiihdytystorvet. Välimuodot on välimuotoja. Suuttimia joutuu varmasti vaihtamaan, neulaan ei ihan heti kannata koskea. Eli hae ensin pääsuutin kohdalleen, sitten voit kokeilla siirtää neulaa. Ryyppy on kohtalainen apuväline pääsuutinta etsiessä Viitosella täyskaasulla vedä ryyppy päälle. Jos voimaa tulee lisää, suurenna suutinta. Jos voima vähenee pienennä. Jos ei havaittavaa muutosta olet aika lähellä.
-
ja Tampereella suuttimia saa ainakin Puromotor:ista.
-
Ihan kuriositeettinä mainitsen että keväämmällä kun laitettiin ahdin omaan mopoon, ajelin aika pitkät matkat aika reippaasti ja ihmettelin kun ei oikein seokset oo kohdallaan. No kävi ilmi et koneelle kyllä survottiin lisäilmaa, muttei lisäbensaa!
Ei mennyt mitään rikki vaikka "parhaani yritin". Kai tuo sitten kestää laihaa seosta ...
Ei silti kannata kokeilla :)
MotoJussi
-
Laita semmoset öljyttävät vaahtomuovitötteröt kaasarien perään niin ei tartte taistella orkkissuodattimen kanssa, ja hommaaa niitä kumikurkkuja varalle! Tuppaavat kuluun kun kaasari ei ole enää tuettu molemmista päistä ja kuluu ne muutonkin!
Mulla oli laariossa lisäksi muistaakseni mistralin suorat vaimenninpöntöt, pääsuutin taisi olla 120, tyhjäkäyntisuutin 40 ja neula pykälän ylös eli kolmannessa. Voin hiukan muistaa väärin... mutta pyörä kulki hyvin. Kannattaa satsailla myös teräspunottuihin jarruletkuihin
Tapio
-
Nuo vaahtomuovifiltterit mahtavat olla ehken jopa kevyemmät kuin normaalit kartiot..?? Ei muuten mutta josko se säästäis noita kurkkuja.
Onko jollain tietoa, käykö Larioon mitkä kurkut? Vai onko tuossa mallissa omansa? Hintaa? €?
Teräspunosletkut onkin jo joku ovela entinen omistaja asentanut :cool:
-
Mopo sportista taisin ostaa ne tötteröt, on taipusat niin sai helposti tungettua paikalleen konehuoneeseen. Tein jonkun sovituskappaleen käyttämällä alkuperäsen putsarikotelon liitäntää
Ne kumikurkut joilla kaasarit on kiinni imusarjoissa on hiukan kuluvaa sorttia, ei ne moto italiassa paljoa maksa, pidin itte aina yhtä työkalupakissa kun kerran yks pimahti tienpäällä. Vaikka kai sen teipillä korjaa hätätilassa.
t:tapio
-
Taitaapa olla juuri näitä töttöröitä kun MotoMatti tekee tilauksesta kun hälle toimittaa mallikappaleen. Kestää elämää ja jopa ahtopaineita.
motomatin saa kiinni varmasti täältä palstalla huhuilemalla, tai voin kertoa email-osoitteen jos mattia ei näy ja kiire on ja haluaa minulta kysyä :)
Suosittelen!
-
MIstäpä teräspunotut letkut hommasit?
Tarkoitus olis itse letkut vaihtaa ja kartoittelen hintoja/saatavuutta...
-
Minä hommasin paikallisesta Hi-Flexistä, menin mallikappaleen kanssa paikall ja sanoin, että "yksi tämmöinen ja toinen 5cm pidempi." samalla otin pidemmän banjon ja prikkoja. Hintaa taisi olla jotain vähän päälle 100 monikansallista, sorry, en muista tarkkaa hintaa. Remontin yhteydessä poistin siis integraalin käytöstä. Samalla vaihdoin etujarrun kahva-sylinteri yhdistelmän 13mm --> 16mm.
-
Tyhmä kysymys:
Onko näin, että tuota ilmanputsarikoteloa ei Lariosta saa pois jos kone on rungossa? Vai enkö vain tajua jotain jippoa? Akkukotelo pois? Takalokari pois? Vai miten?
Ahdasta on..
Mites tuo huohotin? Vedänkö vain vahvan röörin koneen alle vai jätänkö tuon öljynerottimen paikkaansa ja siitä letku luontoon?
-
En nyt ihan suoralta kädeltä muista, mutta olikos siinä jokin jippo, että sen sai katkaistua kahtia?
Hemmetin vaikea se ainakin on, jos suodatinta ei ole pakko vaihtaa jätä vaihtamatta. Ainiin, sinähän oli laittamassa niitä tötteröitä..
Jos se huohotuksen laitat suoraan ulkoilmaan, sitä sitten tulee aika reilusti.. minulla kerran irtosi tienpäällä yksi letku siitä huohotinkotelosta ja jälki ole sen näköistä kuin öljyä olisi tullut enemmänkin ulos koneesta. Onneksi saimme letkun takaisin paikalleen, vaikka ahdasta oli.
-
Tunturi TT:lle : ei ole tyhmiä kysymyksiä, kysymätön kysymys ehkä...
Käyttöohjevihossa näkyy miten kotelo purkautuu, omassa Lariossani se (ilmanputsari) oli jo jonnekin hukattu alkuperäisten katteiden ohella! :O
Voi olla, että akun irrotuksen jälkeen on tilaa käännellä ko. purkkia enemmän - moottori-voimansiirtopaketti kyllä irtoaa pienellä vaivalla koko rungosta ja sitten sitä on mukava putsailla sun muuta :) Itselläni alkaa lähipäivinä olla pyörä palasina, toivottavasti keväällä kokoonpanon jälkeen ei jää kovin paljon osia yli.. :vau:
Itselläni oli powerfilttereiden peltisiin takakansiin porattu reiät ja niihin läpiviennit letkuille jotka y-kappaleen kautta kiinnittyivät öljynerottimen muoviputkeen, joka kiinnittyy vakiona ilmanputsarin koteloon.
Itse olen aikonut muuttaa huohotusta siten, että kyseisen muoviputken päähän kiinnitän kampikammion huohotussuodattimen jollaisia saa tarvikeosina - semmoinen kartiomaisen ilmanputsarin näköinen mutta pienempi. Tällöin öljynerotinpurkki jää paikalleen.
Toinen vaihtoehto olisi liittää em. suodatin suoraan kansista tuleviin huohotusletkuihin mutta taitaa hönkiä öljyä niin riskisti ettei käytännössä ole ehkä hyvä vaihtoehto, kuten täällä tuli jo todettua(?)
Molempien menettelyiden etu on se ettei kaasuttimille syötetä sylintereiden ohivirtausilmaa eli kaasarit saavat maksimaalisen määrän puhdasta ilmaa
Omiin kaasuttimiini tulen sovittamaan imutorvet ja niihin Pipercrossin vaahtomuovisuodattimet - tila vain on niin pieni ettei riittävän pitkät torvet meinaa mahtua jotta imukanavisto kaasuttimineen olisi optimaalisen pituinen Larion max tehon kierrosluvulle. Nokka-akseliin suunniteltu muutoshionta tosin korjaa tilannetta siirtämällä tehohuippua muutaman sata rpm ylemmäs.
Btw. Dellorton kaasuttimien säätöön ja muutenkin kivaa nippelitietoa "Lortoista" löytyy ducatimeccanica sivuilta, en muista sivun osoitetta mutta googlettamalla löytää perille. Itselläni vaahtomuovisuodattimilla nyt kesällä oli 165 suuttimet, eikä olleet ainakaan liian isot... säätö jatkuu ensi keväänä :D