Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: herrapii - Tammikuu 27, 2012, 15:27:29 ip
-
;)
tulipa tässä kotomatkalla mieleen semmottinen asia ku vaihteet.
Täällä kun enempi Jaappaninpeleillä ja Thaimaalaisilla tulee ajeltua niin mietin vaan että kun Cali odottelee Suomessa kesäntuloa, niin voikos Guzzilla ilman kytkintä poljeskella vaihteita ilman että loota hajoaa?
::)
minimerkki "kaikkea sitä päähän pälkähtää"
-
Moi.
Hyvin vaihtuu vaihteet ilman kytkintä perinteisessä isolohkon vaihteistossa.
Isompaan päin tekniikan oppii helposti.
Pienempään päin vaihtaessa kun ei yleensä ole niin kiirekkään, kytkimen käyttö
on suotavaa.
Pienempään päinkin kyllä onnistuu, mutta kierrosten kohdalleen satuttamiseen mennee
enemmän aikaa ilman kytkintä vaihtaessa.
Tässä suhteessa pikkulohkon vaihteisto on parempi. Ainakin NTX:llä sorateitä
koheltaessa tulee vaihteita survottua ilman kytkintä molempiin suuntiin.
Pekka
-
Ensi kesänä kokeillaan.. ;)
(Ekku hys hys..)
-
650 TT:llä tuli kelattua soralla ja poluilla vaihdelaatikkoa molempiin suuntiin surutta eikä tullut minkäänlaista vaivaa eikä ollut silppua öljyn joukossa.
Isolohkoisessa vaikuttaa vaihteiston toimintaan kovasti vaihdevivuston mekanismit. Kisakuskeilla näkyy usein olevan vaihdevipu suoraan vaihdeakselissa.
Myös kytkimellä ja vauhtipyörän massalla on merkitystä vaihteiston toimintaan vaikka kytkinvipua ei käyttäisikään.
On olemassa myös ns. close ratio-vaihteisto joka on harvinainen. Lähinnä aikanaan tehtaan kisapyörissä.
Sitten on eri malleissa ollut sekä vino- että suorahampaisia vaihteistoja. Sillä ei sinänsä ole merkitystä vaihteiden vaihtonopeuteen.
Parhaat vaihteet, omista pyöristäni, on Centaurossa. Ei juuri välivapaita vaikka vaihtaisikin huolimattomasti, vaihteita voi kiskoa isommalle melko raa'asti ilman kytkintä hieman kaasukahvasta nykäisemällä mutta Brevan kuusivaihteinen on kevein ja helpoin käyttää eikä ole pelkoa välivapaista mutta se on hieman tylsää niin kuin koko pyöräkin. Vasta pitkän matkaa ajettuaan huomaa sen hyvät puolet.
-
Sitten on eri malleissa ollut sekä vino- että suorahampaisia vaihteistoja. Sillä ei sinänsä ole merkitystä vaihteiden vaihtonopeuteen.
Parhaat vaihteet, omista pyöristäni, on Centaurossa.
Vinohampaiset ne on Centaurossakin ja hyvin vaihtuu ilman kytkintä. Vanhalla Sp:llä en kyllä ole monesti kokeillut, tahtoo löytyä välivapaita muutoinkin...
-
Mistä olet löytänyt kuvan ja mitä on tapahtunut - tuliko kalliiksi ??????????
-
komia kytkinvipu
-
Jostakin kumman syystä lähes jokaisessa moottoripyörässä on kytkin. ???
-
Onhan tuossakin kytkin. Hihnakytkin.
-
Jostakin kumman syystä lähes jokaisessa moottoripyörässä on kytkin. ???
Kytkin on vain helpottamassa liikennevaloista tai muuten paikaltaan lähtemistä ;D
-
Jostakin kumman syystä lähes jokaisessa moottoripyörässä on kytkin. ???
Kytkin on vain helpottamassa liikennevaloista tai muuten paikaltaan lähtemistä ;D
Tuossa hieman kärsineen laatikon omaavassa Guzzissa muuten kytkintä ei ole varmaan käytetty kuin korkeintaan välillä alaspäin vaihtaessa. On sitä muutenkin ajettu aika kovissa olosuhteissa.
-
Jostakin kumman syystä lähes jokaisessa moottoripyörässä on kytkin. ???
Kytkin on vain helpottamassa liikennevaloista tai muuten paikaltaan lähtemistä ;D
Ei kai? Eihän siihen kytkintä tarvittu.
-
megola - ja youtubevideokin
http://www.cockerell.de/05%20Megola.htm
-
Tönätään menopeli käyntiin ja sitten hypätään kyytiin. Ko tyyli oli käytössä ainakin TT-kisoissa ja LM 24h. Kaupunkiajossa hieman hankalaa ja hikistä puuhaa. Videolla ei näy Megolan starttia.
-
Tässä paremmalla kuvalla.
http://www.youtube.com/watch?v=0L3oOC9HDAc (http://www.youtube.com/watch?v=0L3oOC9HDAc)
-
On se kummalista kun kameratekniikka ei osaa näyttää pyörien ja propellin pyör.suunta vuonna 2012.
Megola kehittää 14 hv/3600 rpm ja huippunopeus 109 km/t. 640cm2. Kallis mp nykyään.
Mutta onko näillä kytkinkahva ja vaijeri + juosi ym ? kats Huimapyörälehti viim. sivu 6/2005. ::)