Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
		Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: TK - Tammikuu 26, 2012, 21:44:27 ip
		
			
			- 
				Törmäsin tänään työaikaa väärinkäyttäessäni tämmösille sivuille: http://www.cityhistory.us/cookedgoose/2001photos.htm
 Työpöydällä sattu samaan aikaan olemaan näytenumerona saapunu MP-Maailma 1/12 jossa oli juttua suomen nopeimmista moottoripyöristä ja kotimaan nopeus "kilpailuista".
 Jutussa esiteltiin mm. vapaastihengittävä Hayabusa joka kulki yli 320km/h ja perjaatteessa aikalailla katukunnossa. Artikkeli oli otsikoitu "Suomen nopeimmat moottoripyörät" ja tietysti heti tuli mieleen suomen nopeimmat oikeet moottoripyörät.
 Onko kukaan foorumilainen vielä käyny Guzzia testaamassa tommosessa tapahtumassa?
 Kuka ajaa ensimmäisenä Guzzilla 200mph-kerhoon? Ei kai se ainakaan teoriassa mahdotonta ole? Joku isolohko ahtimella ja ekassa linkissä olevan lemanssin tyylisillä katteilla jne..
 
- 
				Tuolta löytyy mutta ei Guzzeja.
 www.nopeusmittaus.com
 
- 
				Moi.
 Tuolla katteella ei taida 200mph nopeuteen riittää edes 200hp tehot lähellekään. On se melkoinen "aerodynaaminen" jarru.
 Parempaan pääsisi vaikka LM:n omilla katteilla. Silti, taitaisi joku 160mph haaveilu olla lähempänä totuutta.
 Takakoppa ja etulokari ovat aika hienot.
 
 Pekka
- 
				Moro. 
 
 Multa on näköjään jääny mainitsemani eka linkki kokonaan pois. Tarkoitin siis tätä tälläkin foorumilla joskus mainittua lemanssia: http://teamsubtlecrowbar.pitpilot.com/pictures/meteor.htm
 Runko näyttää aika vakiolta. Tommoseen vaikka E85:llä käyvä mekaanisesti ahdettu motti ja sopivat välitykset niin kai se jo aika kovaa menis, ja varmasti erottuis tylsästä hayabusa massasta.
 Jos olis edes muutama tonni löysää, eikä kaikki nurkat täynnä keskeneräsiä projekteja.. En mä varmaan tommosta koskaan valmiiks sais mut hieno tallin koristehan vanha lemanssi olis keskeneräisenäkin.
 
- 
				Moi.
 No tuo näytää ihan oikealta peliltä Bonnevillen aavikolle 200mph vauhtiin. Nuo sivujen kolot kun vielä peittäisi mutta
 säännöt muistaakseni sen kieltävät?
 
 Pekka
- 
				Joo kolot pitää olla että pääsee ajamaan "Partial Streamlining" ryhmissä. Tiimin vuoden 2009 saavutuksia kun kattelee http://teamsubtlecrowbar.pitpilot.com/bonneville/bonneville2009.htm niin jotenkin tuntuu aika kovalta toi ilman katteita ajettu 158mph jos katteiden kanssa meni 170mph, molemmat kuitenkin hyviä vauhteja 1000 kuutioiselle vaparille. 
			
- 
				tykkään pakokäyristä. käsityötä hienoimillaan.
			
- 
				Vaikeeta on Guzzista saada niin paljon voimaa, että 200 mailia ylittyy.
 
 En sano että se on mahdotonta, koska siitä saa joku sitten kimmokkeen rakentaa sellainen. Nirometaania ehkä?
 
 Ei ne tuohon nopeuteen pystyvät Hayabusatkaan nyt ihan "vakioita" ole.
 
 Jos vakiolla pystyy jossain olosuhtaissa pääsemään siihen 300 kilometriin tuniisa, niin veikkaan että se seuraavat 20 kilometriä vaatinee ainakin sen 20 hevosvoimaa lisää.
- 
				Tais olla luokkaa 40-50 heppaa lisää, jos aerodynamiikkaa ei muuteta ja painoa pudoteta. Kun katsoo, miten team Force major (tms) on tehnyt Busansa eteen, niin saa käsitystä, mitä vauhti vaatii..
 http://www.teamforcemajor.com/blog/ (http://www.teamforcemajor.com/blog/)
 
- 
				En sano että se on mahdotonta, koska siitä saa joku sitten kimmokkeen rakentaa sellainen. Nirometaania ehkä?
 
 
 Jotain tämmöstä mä just toivoisinkin. Mulla ei raha, eikä ainakaan taidot riittäis, enkä muutenkaan tunnu nykyään saavan mitään aikaiseksi..
 
 Jatketaan kuitenkin sen verran että jos toi 1000 kuutioinen vapari kulkee 170mph ja siinä on tehoa jotain hv?? Nykyaikaset veekakkoset pääsee johonkin 150 heppaan, ja tässä tuskin on lähelläkään niin paljon? Omia haaveitani ei rajoita mitkään luokkasäännöt joten kuutioita ja ahtopainetta vois huoletta lisätä ja toi aikaisemminkin mainitsemani E85 vois ehkä myös tarjota jotain mahdollisuuksia. Mä en oikeesti näistä mitään tiedä mutta luulis että jostain +1000cm3 guzzista vois ahdettuna puristaa helpostikkin yli 150hv, tietysti kestävyyden kustannuksella.
 Oikeesti noi 200mph Hayabusat ei tosiaan varmastikkaan oo vakioita, mutta muistan joskus lukeneeni alan lehdestä miten vakiokin pystyi peilit yms. turhat poistettuna 300km/h nopeuteen. Hayabusankaan aerodynamiikka tuskin on mitenkään ylivoimaista esim. mondello meteoriin verrattuna. Äkkiseltään vois kuvitella että reilut 150hv kehittävä guzzi jollain tommosella peräpuikko katteella vois ehkä hyvinkin kulkea 300km/h?
 
- 
				´snip´
 Jutussa esiteltiin mm. vapaastihengittävä Hayabusa joka kulki yli 320km/h ja perjaatteessa aikalailla katukunnossa.
 ´snip´
 
 
 No, vanhimmat Hayabusat kulkivat ihan oikeasti hiukan yli 300 km/h - sitten japanilaiset valmistajat sopivat, että yli 300 km/h ei mennä ja Hayabusatkin rajoitettiin.
 Nykyisessä Busassa on enemmän sylinteritilavuutta ja tehoa, joten voisi olla että 320 km/h eli 200 mph lähtee rajoittimen poistolla.   ;D
- 
				
 No, vanhimmat Hayabusat kulkivat ihan oikeasti hiukan yli 300 km/h - sitten japanilaiset valmistajat sopivat, että yli 300 km/h ei mennä ja Hayabusatkin rajoitettiin.
 Nykyisessä Busassa on enemmän sylinteritilavuutta ja tehoa, joten voisi olla että 320 km/h eli 200 mph lähtee rajoittimen poistolla.   ;D
 
 
 Tuskinpa vaan menivät ihan vakiona. Ainakin peilit oli otettu pois niissä mittauksissa.
 
 En usko, että menee nykyinenkään 320 pelkällä rajoittimen poistolla.
 
 Se 20 kilometriä lisää päälle kolmensadan vaatii vaan aika paljon enemmän.
- 
				Omalla mittarillaan varmaan kaikki uudet kulkee 320. Pitäisi Vegliaa tujotelleiden tietää, ettei omaan kelloon ole luottaminen..
			
- 
				Kreikan FIMissä jakoivat videota missä tyyppi lähti Ateenasta motaria länteen päin Busalla.
 Kun nopeusmittarin lukema nousi kolmeensataan, syttyi mittariin koko nöytön kokoinen punainen luku 300.
 Sen jälkeen kierroslukumittari kelasi vielä 1000 rpm lisää.
 Tässä kaikki kokemukseni Busasta :D
 
 Pekka
- 
				Nopeita? Kyllä minun LM on aivan riitävän nopea - kun ei oo edes ajettu niin pitkiä matkoja täydellä kaasulla. En muistaakseni ole yrittänyt kertaakaan saavuttamaan huippunopeuden oikein kunnolla.
 
 Muistan kerran Saksasta kun ajoin täydellä tellttavarustuksella guzzin tavaratelineellä, tankkilaukulla ja craven sivulaukuilla, noin 200 kun oli  saksanpoika CB 600llä joka yritti autobaanalla...
 
 Ei ollut mitään ongelmia. Ne tulivat vasta myöhemmin samana päivänä kun sadevesi tuli reilusti ja tää mun ei tykännyt vedestä. Täytyi pitää taukoa vähän aikaa...
 
 Kyllä luulisin että on parempi valita toinen merkki jos haluaa  ajaa todella kovia huippulukemia.
 
 Esim. Suomen nopein kaudella 2011, Jorma Karjalainen ajoi 397,2 km/h ZZR,llä. Hevosvoimia takakumilta 450.
 
 Hän sanoi että  nyt yrittää nostaa 600 hv ja yrittää saavuttaa 430 km/h.
 
 Voi , voi...
- 
				
 No, vanhimmat Hayabusat kulkivat ihan oikeasti hiukan yli 300 km/h - sitten japanilaiset valmistajat sopivat, että yli 300 km/h ei mennä ja Hayabusatkin rajoitettiin.
 Nykyisessä Busassa on enemmän sylinteritilavuutta ja tehoa, joten voisi olla että 320 km/h eli 200 mph lähtee rajoittimen poistolla.   ;D
 
 
 Tuskinpa vaan menivät ihan vakiona. Ainakin peilit oli otettu pois niissä mittauksissa.
 
 En usko, että menee nykyinenkään 320 pelkällä rajoittimen poistolla.
 
 Se 20 kilometriä lisää päälle kolmensadan vaatii vaan aika paljon enemmän.
 
 
 Vaikea sanoa mitään täsmällistä, kun niin vanhoja moottoripyörälehtiä ei ole kokoelmissa, mutta kyllä yli 300 km/h nopeuksiin viitataan uudemmissa lehdissä - siis lehtien mittaamiin. Eivätkä lehdet yleensä virittele testipyöriä - paitsi amerikkalainen Cycle World, joka joskus mittailee varttimailin kiihdytyksiä ja antaa ammattimaisen kiihdytysajajan kokeilla kaikkia temppuja - ja tämä on selvästi selostettu artikkelissa.
 
 Hayabusassa oli aikaisemmin 1299 ccm ja 175 hv, nyt 1340 ccm ja 198 hv ja aerodynamiikkaakin on parannettu. Vaikea tosiaan sanoa, päästäisiinkö rajoittamattomalla Busalla 320 km/h - kun en tiedä, mikä oli tarkka nopeus aikoinaan.
 Selvä se, että parikymmentä heppaa lisää ei kovin paljon nopeutta nosta, mutta aerodynamiikka... ja paljonko sitä lisää tarvittaisiin?
- 
				Ei ne lehdet niitä virittelekään, vaan heille toimitetaan eri lailla säädettyjä mopoja testeihin. Japseissa ei tänä päivänä niinkään, mutta eurooppalaisilla saattaa "unohtua" erilaiset asetukset boksiin, vakiosta poikkeavia välityksiä, renkaita yms testipyöriin.. Hieman kun lukee ulkomaisia lehtiä, niin saa hyvän käsityksen aiheesta.
			
- 
				No, lukiessani nyt tammikuun 2011 Cycle Worldia (sivu 77) löytyi, mitä on aikoinaan mitattu rajoittamattomalle 1299-kuutioiselle Hayabusalle: 194 mph eli 312 km/h.
 Kuvassa on peilit tallessa. Varttimailin aika oli 9.86 s.  :)
- 
				No, lukiessani nyt tammikuun 2011 Cycle Worldia (sivu 77) löytyi, mitä on aikoinaan mitattu rajoittamattomalle 1299-kuutioiselle Hayabusalle: 194 mph eli 312 km/h.
 Kuvassa on peilit tallessa. Varttimailin aika oli 9.86 s.  :)
 
 
 Onpa ollut jenkeillä hyvässä vireessä oleva pyörä...
 
 Niissä lehdissä mitä minä olen tuolloin lukenut taisi parhaat lukemat olla 302km/h, jos muistan oikein ja sekin peilit käännettynä.
 
 10 kilometriä lisää tuohon vaatinee jo reilusti lisää tehoa.
 
 Katsoppas noita Suomessa ajettuja lentokenttäajojen tuloksia nini tuskinpa löydät sieltä montakaan vakio Busaa, joka on pystynyt ylittämään 300.
- 
				Nää kotimaan nopeusmittaukset on oikeestaan kiihdytyksen loppunopeuksia. Matkaa on pari korkeintaan kolme kilometriä. Veikkaan, että jenkeillä on pitempi matka käytettävissä esim Bonnevillessä, jolloin pienemmälläkin teholla kerkiää kelata maksimit mittariin ja kuski paketoida ittensä mahdollisimman munamaiseen asentoon.
			
- 
				´snip´
 
 Katsoppas noita Suomessa ajettuja lentokenttäajojen tuloksia niin tuskinpa löydät sieltä montakaan vakio Busaa, joka on pystynyt ylittämään 300.
 
 
 No ei kai niitä ole, kun ne on rajoitettu 300 km/h.
- 
				Vanhemman mallin busassa tartti vain nipsasta yksi piuhan lenkki pois, niin rajoitus oli ohitettu. Ei luulis näin GPS-aikakautena olevan vaikeeta saada täsmälleen oikea todellinen nopeus selville. Kylläkin oman Centauron Veglia on tuskallisen tarkka. Pari tikettiä on aikoinaan tullu ja samaa on näyttäny virkavallan tutkan kanssa. Ihan toista maata kuin LM IV:n loki.
			
- 
				Pitäiskö laittaa tänne tilaus? http://www.kompressor-guzzi.de/
 V11 tuolla näkyy antaneen reilut 125hv, eihän se vielä 300 vauhtiin riitä mut siitä ois hyvä jatkaa..
- 
				Se on vaan semmonen juttu, että Guzzi alkaa olla kovilla nopeusennätyksiä tehdessä, jos patissa on voimaa. Se kun ei ole pikku purskautus voiman alueella, vaan veto on torvi levällään joka vaihteella ja varsinkin isoilla vaihteilla loppuun asti! Siinä alkaa ilmajäähykoneessa lämpökuorma näytellä isoa osaa, kun tehoa pyydetään muutamaa sekuntia pidempään..
			
- 
				Guzzin kone, kokemukseni mukaan, kestää kyllä lämpöä aika reilusti. Ja jos vielä tehoa ulos otettaessa kuljetaan reipasta yli 200 km/h nopeutta niin on sitä ilmavirtaa saatavissa olionjäähdyttimeen ja ripojen väliin varsin riittävästi. Mikä estäisi laittamasta saman tien isomman jäähdyttimen? Kuumankestävä laadukas öljy vielä sisään. 20W50 tai kankeempi ja kunnon lämmityskäyttö. Ainakin V10-koneessa rajusti kiihdytettäessä öljypumppu horasee tyhjää jos ei ole täytetty yli ylärajan tai asennettu tilanjakajaa öljypohjaan.
 
 Tiedätte pyöreäsylinterisessä käytetyt venttiilikopan suojaraudat. Niiden päissä olevat kumitupet ovat sulaneet jo aikoja sitten kokeillessani eri seoksia ajossa. Öljynlämpömittari antautuu n. 200 asteessa eikä näytä enenpää.
 
 Etanolia poltettaessa vakiopuristussuhteella lämpötila ei tahdo nousta yli 70 asteen kun ulkolämpötila on +20C ajettaessa 120 km/h nopeutta tasaiseen.
- 
				Juu ja on olemassa öljytilan laajennussarjoja, tehokkaampi öljypumppu ym. Flektin voi myös viritellä pyörimään kaupunkiajelua varten. 
 
 Busan alkusarjojen nopeuskokeita rajoitti takarenkaan kestävyys. Donitsi alkoi murentua minuutin täyskaasulla ajon jälkeen. Voi olla sama ongelma olemassa vieläkin, jos minuuttikaupalla alkaa odotella viisarin pysähtymistä. Olosuhteilla on varmasti suuri merkitys huippunopeuteen. Reippaassa myötätuulessa saa helposti esim 20km/h etua, koska ilman vastus kierrosluvun rajoittajan ohella on merkitsevin tekijä noissa nopeuksissa.
- 
				´snip´
 
 Katsoppas noita Suomessa ajettuja lentokenttäajojen tuloksia niin tuskinpa löydät sieltä montakaan vakio Busaa, joka on pystynyt ylittämään 300.
 
 
 No ei kai niitä ole, kun ne on rajoitettu 300 km/h.
 
 
 Eipä taida se ns. "rajoittimen" poisto olla mikään kovin kummoinen temppu.
- 
				´snip´
 
 Katsoppas noita Suomessa ajettuja lentokenttäajojen tuloksia niin tuskinpa löydät sieltä montakaan vakio Busaa, joka on pystynyt ylittämään 300.
 
 
 No ei kai niitä ole, kun ne on rajoitettu 300 km/h.
 
 
 Eipä taida se ns. "rajoittimen" poisto olla mikään kovin kummoinen temppu.
 
 
 Eipä kai, mutta sitten ei puhuta vakio Busasta.
- 
				´snip´
 
 Katsoppas noita Suomessa ajettuja lentokenttäajojen tuloksia niin tuskinpa löydät sieltä montakaan vakio Busaa, joka on pystynyt ylittämään 300.
 
 
 No ei kai niitä ole, kun ne on rajoitettu 300 km/h.
 
 
 Eipä taida se ns. "rajoittimen" poisto olla mikään kovin kummoinen temppu.
 
 
 Eipä kai, mutta sitten ei puhuta vakio Busasta.
 
 
 Menee jo saivartelun puolelle.
 
 Minä kun olen käsittänyt, että kyse on myöskin siitä, riittääkö sen vakiokuntoisen Busan teho tuohon 300 nopeuteen. Ei se rajoittimen poisto kokonaistehoa kuitenkaan lisää.
 
 Eiköhän tämä riitä tästä aiheesta.
- 
				Jatkan kuitenkin:
 Luoman Jussin vanhemmalle Classic-killpuri-Guzzille olisi kuulemma kilpailun aikainen suoranopeus yli 250 km/h pitkällä välityksellä. En nyt juuri muista mikä ko perän välityssuhde on vaikka itse olen sen kasannut.
- 
				Kyllä joo. Mutta pitempään vedätettäessä tulee rauta kurkkimaan tuostakin. 
			
- 
				Veikkanpa, että ne Jussin Guzzin huiput on ajettu Chimayn katuradalla. Siellä on sen verran pitkä suora, että kerkiää huippunopeutta tavoitella pidemmälläkin välityksellä.
 
 Siellä muuten myös hajosi todella monta pyörää ja ei vain ilmajäähdytteisiä 2-tahtisia. Kärkipään pyöristä hajosi monta Bsa:ta ja Triumphia ja ne on yleensä kestäneet hyvin.
 
 Hieno kisa muuten käydä paikanpäällä katsomassa, jos sattuu ajankohta sopimaan vaikkapa jonkin muun matkasuunnitelman yhteyteen.
- 
				Minkähänlaisiin vauhteihin MGS-01 pystyis? Esim. tässäkin artikkelissa: http://www.motorcyclistonline.com/firstrides/moto_guzzi_mgs_01_corsa/index.html
 mainitaan mm. mäntien öljyruiskut ja kai tommonen muutenkin on rakennettu ainakin periaatteessa kestämään myös parin kolmen kilsan kaasu pohjassa ajo.
- 
				Morjens!
 
 Vähän haluaisin selventää näitä harhakuvia mitä täällä on pyörien huippunopeuksista ollut. Ensiksikin Suomessa lentokentällä ei ajeta enää pidempää matkaa kuin seisovaa mailia, jossa kiihdytetään 1,6km ja mitataan loppunopeus. Siinä ei absoluuttista huippunopeutta saada tehokkaalla vakiopyörällä selville(mikäli välitys ei lopu kesken), aika lähelle kyllä päästään.
 
 170mph ei todellakaan tarvitse todellisena huippunopeutena kovinkaan suurta tehomäärää, mikäli pyörässä on hyvä aerodynamiikka/suojaava kate. Ja kuskilla asialliset ajovarusteet sekä tekniikka.
 
 Itse ajoin -01:llä 750 GSX-R:llä kyseisellä mailin matkalla 275km/h tutkatun nopeuden kesällä 2011 Hallissa. Pyörä vakio(madallettu kiihdytyksen helpottamiseksi+ välitys optimoitu tuohon mailin matkalle). Tehoa n.130hp takarenkaalla. Todellinen huippunopeus +280km/h. Ja olin 180cm/90kg tuolloin, eli pienempi kaveri voisi päästä paremminkin aerodynaamiseen ajoasentoon, ja kovempiin nopeuksiin. Uskoisin tuon pyörämallin olevan teholuokassaan parhaita kulkupuolen suhteen, esimerkiksi uudemmilla huomattavasti tehokkaamilla(+150rwhp) r1:llä ja CBR1000rr:llä tuo 270km/h seisova maili on arkipäivää, jos kuski ei ole erityisen pienikokoinen. Koska esim. em. pyörissä ei ole juurikaan suojaavaa katetta.
 
 
 Gen1 Hayabusalla ei seisovalla maililla vakiona 300km/h helposti ylity, mutta huippunopeutena aivan varmasti.
 
 Nopeimmat vakiopyörät ovat selkeästi lentokenttäajojenkin perusteella Gen2 Hayabusa ja  BMW S1000rr, mikäli välitystä on jatkettu(+nopeudenrajoitin poistettu). Molemmat menevät vakiovälityksellä kierrostenrajoittimeen jo n. kilometrin kiihdytyksen jälkeen. Gen2 Busassa tämä tapahtuu 308-310km/h kohdalla, ja S1000rr:ssä 303-304km/h. Vakiobusalla(rajoitin pois) ja korkeammalla takarenkaalla(hieman pidempi välitys) ajoi eräs herra viime kesänä Joensuussa 315km/h tutkaan maililla, ja vieläkin oli ehtinyt rajoittimeen ennen tutkapistettä. S1000rr pidemmällä välityksellä joku ajoi Hallissa 317km/h mailin matkalle.
 
 Vakioksi katson sellaiset moottoripyörät, joiden mahdolliset muutokset eivät nosta moottorin huipputehoa merkittävästi. Tai ole rankemmin muutettu aerodynamiikkaa. Varmasti gen2 Hayabusa menee yli 200mph todellista huippunopeuta rajoitin poistettuna, mikäli välitystä on jatkettu riittävästi. Samoin BMW s1000rr. Aerodynamiikka- ja välitysmuutoksillahan vakio (putkiviritteinen) gen2 Busalla on vedetty 327km/h seisovan mailin nopeus täällä Suomessa.
 
 Moottoripyörällä kovaa ajaminen on vaan pitkälti taitolaji, kuskin ajoasennon merkitys pyörän aerodynamiikkaan on valtava. Jotkut ei vanhalla Hayabusallakaan tahdo päästä lentokentällä yli 270km/h.
 
 
- 
				7.6. (Lpr ilmailupäivä) taulukossa alempana ovat hitaimmat, ensin sekunnit 0-400 m ja nopeus 1602 metrin kohdalla. Nopein oli ahdettu Busa 387 km/h (nopein rekisterissä oleva 329 km/h). Esimerkkejä rekisterissä olevista muista pyöristä: BMW S 1000 RR 307 km/h, Suzuki GSX R 1000 295 km/h, Kawasaki ZZR 1400 290 km/h, Yamaha R1 275 km/h, KTM Duke 260 km/h, Aprilia RSV Mille R 256 km/h.
 
 V11 Workshop Manual: ”Suurin nopeus ilman lisävarusteita, vain kuljettaja, 220 km/h (EU-Norm)”. Kun kokonaisvälitys moottori-takarengas on 1:417 ja takarengas 180/55-17, antaa yksi löytämäni Excel suurimman tehon kierrosluvulla 7800 rpm juurikin 222 km/h.  Ajamani 202 km/h vastaa saman taulukon mukaan kierroksia 7100 rpm. Matkaa oli kyllä, siinä sen kun odotteli liputusta...
 
 
 
- 
				"1973 Moto Guzzi V7 Sport Vintage Racebike Current Bonneville Landspeed Records. The World's Fastest V7 Sport - 156.233@Bonneville" (251 km/h)
 
 http://www.ebay.com/itm/121439613560 (http://www.ebay.com/itm/121439613560)
 
 Kun klikkaa kuvaa pääsee selaamaan niitä suurempina.
- 
				Törmäsin tänään työaikaa väärinkäyttäessäni tämmösille sivuille: http://www.cityhistory.us/cookedgoose/2001photos.htm
 
 
 Ihan noin sivuhuomautuksena: tuon kokokatteisen musta-punaisen Le Mansin tankin kyljessä on myös minun nimeni.
 
 Homma lähti liikkeelle silloisella Ameriikan Moto Guzzi -postituslistalla ja rahoitus koottiin myymällä T-paitoja yms krässää ja lahjoituksia. Ostin pari T-paitaa ja lahjoitin jonkin summan kyhnyä hankkeeseen; tuosta sain iloksi T-paidan, jonka hihansuussa lukee "Team Sponsor", ja vielä siis nimen pyörän tankkiin.
 
 Ja koska tämä on Internet, eli "Pics or it didn't happen" eikä ensimmäisen viestin kuvien reso riitä nimien lukemiseen tankista:
 
 (https://lh6.googleusercontent.com/-cXlhSBy85UI/VCKRHJBQOZI/AAAAAAAANCg/jHSgRCKiomc/w900-h599-no/DSC_2679_b.jpg)
 
 (https://lh5.googleusercontent.com/-Lk8JEVEqA98/VCKRIR4WJ1I/AAAAAAAANCo/4twJvP5uIjk/w900-h599-no/DSC_2680_b.jpg)
 
 (https://lh5.googleusercontent.com/-yzvN3RSlugs/VCKRJhEFDGI/AAAAAAAANCw/t1emdS4i8k4/w900-h599-no/DSC_2681_b.jpg)
 
 Tällä porukalla  oli sitten aiempikin nopeusveto Bonnevillessä, vuonna 1999; silloin tuli (erään toisen omistamani T-paidan mukaan) enkka parissa luokassa.
 
 Näin asian muistelisin olevan, mutta kun tuo porukka teki useampia Bonnevillen-reissuja, en ole enää täysin varma vuosista. Ehkä olinkin sponsorina 1999, ehkä se oli 2001. Onhan tuosta jo aikaa. Mutta vaikka "not been there, ain't done that" niin "got the T-shirt".
 
 Erään kerran kuitenkin sfnetin aikana muudan keskustelija siellä (sfnet.harrastus.moottoripyörät tai jotain) näki nimeni jossakin Ameriikan lehdessä tuon Le Mansin tankin kyljessä ja kysyi, onko tämä sama henkilö joka sfnettiinkin kirjoitteli.
 
 -Topi
- 
				V11 Workshop Manual: ”Suurin nopeus ilman lisävarusteita, vain kuljettaja, 220 km/h (EU-Norm)”. Kun kokonaisvälitys moottori-takarengas on 1:417 ja takarengas 180/55-17, on nopeus suurimman tehon kierrosluvulla 7800 rpm juurikin 222 km/h 
 Tänään pääsi suoraan lähtöviivalle (Lpr, kevään ilmailupäivä) - taisi tulla kävijäennätys, arvelivat. Nyt 204 km/h, siihen kierroslukumittari tyssäsi 7200 kohdille, sitä köröteltiin sitten "puoli kenttää" (tuntui), vaikka kuinka koetti paketissa olla.
- 
				...siihen se kierroslukumittari tyssäsi 7200 kohdille... 
 Kaikki ei ole kohillaan, eiköhän V11:kin pitäisi kiertää vakionakin enemmän kuin 7200, mikäli kierroslukua ei ole tähän rajoitettu.
 
 Mutuna V11:sta, mutta LM1 kiertää hienosti 8000:een ja vetoja jatkuisi vieläkin ylemmäs ja 1200 Sportikin alkoi uupua vasta 8500:n jälkeen.
 
 T,
 Jukka
 
 Ps. LM1:ssä ei ole vakio nokka. Guzzin tehtaan kisanokka 70-luvulta - otaksun ;)
 
- 
				Ei ole kovin selkeää muistikuvaa tästäkään asiasta, mutta hämärien muistikuvien pohjalta jostain moottoritieltä sanoisin, että Musta Sorsa (Nero Corsa) jää samoille kierroksille mitä Camnin Scura.
 Paikallaan tehtaan Titanium sarja, eli boxi ja putket.
 
 Toisaalta ihan sama mitä se kulkee. Jos vauhtia haluaa, niin sitten pitää ostaa joku Sukisuki tai Jamamoto. Ei Guzzia.  ;D
 Tuo pari hunttia riittää hyvin. Tärkeintä on se, että myös ajo-ominaisuuksia riittä sinne asti. Ja aivan kevyesti. Menee kuin sukkasillaan kulkeva juna.
- 
				Kyllä mulle ainakin riittää Titaniumin 195 km / h, mitattu Hallin sotilaslentokentällä 2009    8)
			
- 
				Tänään Siuron lenkillä (~500km) kiihdytyksissä V11 loittoni selvästi LM1:stä kun lähdettiin neljästä tuhanesta liikkeelle, mutta kun LM1 alkoi kuuden tonnin jälkeen heräillä, niin pitikin jo hellittää.
 
 Oudolta tuntuu, ettei V11 kierrä. Siurossa ollut V11 LM on saavuttanut mittariin 250 - todellista 226 ja menohaluja olisi kuulemma vieläkin riittänyt.
 
 Titaniumin 195 vrt. Scura 204?
 
 Toisaalta ihan sama mitä se kulkee. Jos vauhtia haluaa, niin sitten pitää ostaa joku Sukisuki tai Jamamoto. Ei Guzzia.  ;D
 Tuo pari hunttia riittää hyvin. Tärkeintä on se, että myös ajo-ominaisuuksia riittä sinne asti.
 Näinhän se tietenkin on ;)
 
 
 T,
 Jukka
 
 
- 
				Voipihan se olla, että mullakin heruisi vielä jotain kilsoja ja kierroksia lisää jos olisi kenttää missä laskisi menemään. Nykyiset kokemukset ovat aamuiselta moottoritieltä. Siellähän se on kuusikymppisen ukon hyvä harrastella ja testailla.   :P
 
 Ei ole tullut käytyä noissa lentokenttähommissa. Joku invamopo sielläkin takuulla nokkisi minut.
 Olikohan joskus jotain juttua jossain, että missälie lehdessä oli testi missä vanha vapaastihengittävä Lemppari pesi EU-normitukkoisen V11 laitteen kiihdytyshommissa? No, näitä löytyy. Huhuja.
- 
				...siihen se kierroslukumittari tyssäsi 7200 kohdille... 
 Kaikki ei ole kohillaan, eiköhän V11:kin pitäisi kiertää vakionakin enemmän kuin 7200, mikäli kierroslukua ei ole tähän rajoitettu.
 
 Mutuna V11:sta, mutta LM1 kiertää hienosti 8000:een ja vetoja jatkuisi vieläkin ylemmäs ja 1200 Sportikin alkoi uupua vasta 8500:n jälkeen.
 
 T,
 Jukka
 
 Ps. LM1:ssä ei ole vakio nokka. Guzzin tehtaan kisanokka 70-luvulta - otaksun ;)
 
 
 
 Mun aikalailla vastaava Sport 1100i on käyny parikin kertaa Viaberin dynossa ja molemmilla kerroilla suurin teho, vajaa 80hv takapyörältä, on tullu aika tarkkaan 7000:n kierroksen kohdalla. Huippunopeutta en ole koskaan kokeillut mutta ehkä näissä vaan loppuu potku parissa markassa kun tehokäyrä alkaa jo kääntyä alaspäin.
- 
				Ennen ;)
 
 (http://www.thisoldtractor.com/mg_images/brochure_ambo_2-page_speed-records_2.jpg)
 
 
 T,
 Jukka
- 
				..juu , siihen on V11 jäänyt hiukka päälle 7000 -201 on kovin mikä jäänyt muistiin...  Kovin verkkaan nousee niillä lukemilla eikä ole jaksanut tosissaan odotella/koittaa.
 
 edit. penkityslapussa on kierrokset olleet n.8300-8400 l. rajoitin katkaissut -kovaahan se kulkee jos tiellä jaksaa(jaksaisi) sinne asti kiekat nostaa :o
 
 -KG-
- 
				Hei hienoa Topi. Sponsori nimi katteissa! kyllä kauan yhtäsektoria harrastavat kaikkeen kerkeää..
 
 Minun guzzikoneinen ei nyt ihan iskussaankaan ollessaan niin ihmeitä huippuja edes mittarin mukaan mene (italo optimismimallithan näyttää 20 km/h likaa!)  Pääsen kyllä ihan punarajalle kierroksissa..
 Ihan normi kasikymppisalueilla olen etupäässä ajellut.. Ja siitä välillä kovan lisenssimaksunkin maksanut  :(
 Motarilla kokeilut on tylsiä.. ::)
 Älkää kokeilko yleisillä teillä kuuluu sanoa.. ja moraalisesti arvelluttavaa!
 
 Mutta muutaman kokemuksen otan esiin: Tasaisessa parin sadan vauhdissa pyörän muotoja mukaillen suppuun meneminen nostaa vauhtia todella hämmästyttävän nopeasti  ;D
 Tuollaista asentoa pitää oikein harjoitella kun se ei ole kovinkaan luonteva.. siitä kun on jo aikaa kun kohdussa tuli oltua abaut samanlaisessa sykkyrässä..
 
 Kokeilkaapa muuten tehdä mahdollimman nopea pysähtyminen parista markasta niin huomaa että ei siinä vauhdissa ole enää väliä näkeekö sen esteen missä vaiheessa.. liian myöhään se on kuitenkin. Ja kyllä jarrut ja renkaat valittaa!!
 
 Ghezzissä on muistaakseni lähellä kasia rajotin  ja viimeksi kun olin "omalla vakio radalla" ryntäytin radan alussa ohi kaverin B Kingistä niin keskityin vain ohitukseen ja kovavauhtisen mutkan ottoon niin älysin vaihtaa vasta kun alkoi prutata rajotinta vasten..
 Hauskoo.. se riittää . Ei näillä rakkineilla oikeasti lujaa pääse.
 
- 
				Toisaalta ihan sama mitä se kulkee Täähän on vaan se juttu että käy valvotuissa olosuhteissa päästämässä sen minkä lähtee (laillisesti). Muu nautinta ihan erikseen. Pitää muistaa tuolla aikaisemmin kirjoitettu, lentokentällä ei ole kyse siitä mihin kierrokset nousevat kun on rajattomasti aikaa ja tietä. Nopeus mitataan esim. kohdassa 1609 metriä ja alusta on tasainen.
 Siurossa ollut V11 LM on saavuttanut mittariin 250 - todellista 226 Tuo vaatisi 7950 rpm.  Varmaankin vaatinut alamäkeä ja matkaa?
 siihen on V11 jäänyt hiukka päälle 7000 -201 on kovin 201 km/h = 7050 rpm.
 asentoa pitää oikein harjoitella kun se ei ole kovinkaan luonteva Täytyy ottaa tavoitteeksi 205 km/h näillä keinoin...
 
 Tuossa muita samoilla huituvilla olevia: 182/Honda Valkyrie GL1500. 183/Ducati Monster 696. 194/Kawasaki 750. 199/Buell. 209/Yamaha TRX. 211/H-D Sportster.
- 
				Se nyt on ihan sama mitä nää rautaläjät ottaa huippuja,mut tää kyseisen lempparin huiput on ajettu Saksan baanalla  LEIPZIG-BERLIINI E51 A9,sitä en muista oliko ylä vai alamäkiä,mut kyl ihmettelen jos te vaivoi pääsette vain lähelle 2 markaa.