Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Työkalupalsta => Aiheen aloitti: Guzzr - Tammikuu 17, 2012, 19:23:20 ip
-
Onko vasara teidän käytössä mp-huollossa ja -remontissa ?
-
Kyllä vasaraa tarvitaan. Ei oo pakko lyödä täysillä :P
-
Sanotaan myös että mitä painavampi vasara sitä kevyempi pää ;)
-
Vasara on siitä etevä että sitä käyttämällä löytyy kaikki herkästi hajoavat osat.
-
Lienee ensimmäisiä työkaluja mihin hädän tulle tartutaan ???
Itse en ainakaan saa purettua tai kasattua juuri mitään ilman vasasraa ;D
Niitä löytyy useampia mutta eniten käytössä on kevyehkö muovipäinen.
Tosi tarpeeseen löytyy ihan omatekoinen useamman kilon painoinen
lyijyvasara.
Pekka
-
Vasara on vaarallinen vain taitamattoman tai psykopaatin käsissä.
Vasaraa tarvitsee useasti mm purkuhommissa mutta silloin käytetään jotain välikappaletta tai muovi/kumivasaraa. Vasaran tarve vähenee asennushommissa jos on käytössä jämäkkä viilapenkki tai hydrauliprässi. Myös jotkin ulosvetimet voivat korvata vasaran.
-
Jatketaan:
Liukuvasara on etevä peli. Tosin se ei pelkästään riitä vaan siihen on hyvä olla erilaisia kiinnittimiä. Soveltuu erittäin hyvin laakerien ulosvetoon umpiperistä.
Jos sisäkehästä ei voi vetää niin purkaa laakerin paikalleen ja vetää ulkokehästä.
Mulla on tämä sarja: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Ulosvedin/Laakerinulosvedinsarja-9-osaa-191280/
On edullinen ja toimii niin kuin pitääkin. Olen siihen laatinut lisäksi erilaisia kärkiä, haarukoita ja koukkuja joilla pääsee hankaliinkin paikkoihin.
-
;) Olen kuullut HD-miehiä käyttävät ISOJA vasaroita. Guzzit ovat ehkä välimaastossa HDstä japsipyöriin.
Itse käytämme töissä PVC-ikkunoiden ja ovien valmistuksessa ainakin 5 erilaisia vasaroita.
Ja mp-korjaamossa käytän sekä pienen vasaran että kumivasaran ja harvoin ison vasaran.
-
Vasaroita löytyy, sukuvika. Seppäkoulutusta löytyy itseltänikin, olen vissiin viides polvi ko hommassa. Monelle vasaran käyttäjälle on tuntematon käsite vasaran teroitus..
Liukuvasaran tein itse, kun vaimon Fiatista pii saada vetarin malja irti laatikosta.
-
Vasaraa piti käyttää aikanaan California Jackalin startin napautukseen, että sai sen henkiin ja pyörän käyntiin.
Itseaiheutettu vika, kun yltiöpäisen pesemisen seurauksena starttimoottoriin oli päässyt kosteutta.
Korjaustoimenpide: vaihtostartti Piikkiöstä.
Mutta niinhän sitä sanotaan, että kun järki loppuu työkalut suurenee... ;D
-
Toinen vanha sananlasku: mitä isompi vika sen isompi leka. Näistä ei aina tiedä tarkkaan mitä meinataan. Että onko tuo leka työkalu vai joku muu. Ehkä puimakonetta korjatessa tarkoitetaan työkalua ja Guzzin ominaisuuksia ihmetellessä lekaa, missä on sihtivettä sisällä.
-
Niittivasara
Vetoniiti ja niittimutteri. Kerro nyt käytännön eroja , + ja - , ja missä rakenteessa olisi hyvää käytää näitä. Kestävyys ja tiivis.ominaisuudet? Kestääkö popniitti huonommin? ???
Itse olen eniten käyttänyt vetoniitti tai ns popniiti ja maatalouskäytössä tavallinen rautaniitti ja ruostum.-niitti.
katsoin motomatti.fi nyt aamulla.
Wikipediasta oli esim. ( niittivasara) nithammare
popnit vetoniitti
-
Kun on takana autonasentajan, lentokoneasentajan, levysepän ja lentokonelevysepän koulutukset niin on tullut tutustuttua noihin niittaus- ja kiinnitystapoihin varsin perusteellisesti.
Nuo niittimutterit, joita tuolla blogissani esittelen, on köyhdytetty siviili/harrasteversio oikeasta niittimutterista samoin kuin pop-niitti on surkea näköisjäljitelmä oikeasta lentokonelaadun vetoniitistä esim. Sherrymaxista tai Avdelista. Kyseisessä niitissä on neljä - viisi toiminnallista osaa kun pop-niitissä on vain kaksi. Molemmat tulevat tarpeeseensa.
Niittimutterissa on kierre sisällä. Sitä voi käyttää lisänä, mutta ei yksinään, kahden levymäisen kappaleen kiinnittämiseen toisiinsa mutta sen päätarkoitus on saada ohueen seinämään aikaiseksi kierre pultin ja siihen tulevan osan kiinnittämistä varten silloin kun kappaleen toiselle puolelle ei voi tai ei pääse asentamaan mutteria.
Ei toimi umpiaineeseen kuin erikoisporattuun reikään joka laajenee sisäänpäin.
Vetoniittiä käytetään samoin. Oikea nimi on "sokea niitti" joka kuvaa sitä asiaa että kappaleen kääntöpuolelle ei näe.
Sokeita niittejä on todella paljon erilaisia. Joissakin on sisällä räjähde: niitti laitetaan reikään ja sitten sen kantaa napautetaan niin niitin sisällä tapahtuu hallittu räjähdys ja silloin niitti täyttää reiän ja muodostaa toiselle puolelle päätekannan.
Normaali niitti kiinnitetään laittamalla se reikään, pitämällä vastaraudalla vastaan ja alkukannan puolelta lyömällä vastarauta muodostaa lieriömäisen päätekannan.
Umpiniitit lienevät yleisimmät niitit ja niitä käytetään mm siltarakenteissa, kuorma-autojen rungoissa, lentokoneissa ja maatalouskoneissa siksi että niillä on vakaa laskennallinen lujuus sekä hyvä joustavuus toisin kuin hitsisaumalla. Lisäksi niittaus on usein kevyempi kuin liimaus tai hitsaus. Hyvänä puolena on lisäksi se että niittauksen voi purkaa vahingoittamatta perusrakennetta ja niitata uudelleen samoihin reikiin.
Popniitti on huonoin vaihtoehto kiinnittämiseen. Sillä voi kiinnittää silloin kun kiinnitykselle ei aseteta lujuusvaatimuksia.
Hieman niittikuvastoa Googlelta: http://www.google.fi/search?pq=sherrymax+vetoniitti&hl=fi&cp=7&gs_id=k&xhr=t&q=SherryMax+vetoniitti&safe=off&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.,cf.osb&biw=1024&bih=429&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=1s4bT478IY2f-wbg-MX4Cw#um=1&hl=fi&safe=off&tbm=isch&sa=1&q=SherryMax+rivet&pbx=1&oq=SherryMax+rivet&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=s&gs_upl=2164l6893l0l8625l15l14l0l5l0l7l341l2412l0.3.1.5l9l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.,cf.osb&fp=572f2488a452ff3&biw=1024&bih=429
-
Saimme kyllä asiantuntijan hyvän vastauksen - semmonen haluaisinkin saada.
Täältä näkyy "moottoripyöräniitit" ja niittien käyttötarkoituksia.
Nyky m-pyörien rakenteessa ovat niitä plasticniittejäkin, kateosissa jne.
-
täällä (ei onnistunut - www.google motorcycle rivets kuvanäyttö
:( >:( :(
-
Kun sattui olemaan pop-niittejä saatavilla, laitoin niitä riittävästi?
Viritys kesti sen aikaa kun oli käytössä.
Tuo keräin on edelleen paikallaan mutta alumiinipelti on vaihtunut
järeämpään alumiinista jyrsittyyn kehikkoon.
Keräin on edelleen kiinnitetty siihen pop-niiteillä.
Pekka
-
Kuulapäävasara on hyvä väline lainattavaksi.
Sen voi ojentaa toiselle ja sanoa, toss on sulle kuulapää vasara.