Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: egon - Tammikuu 05, 2012, 09:57:25 ap

Otsikko: Breva ja Norge takasvingin nivelpisteiden jälkivoitelu
Kirjoitti: egon - Tammikuu 05, 2012, 09:57:25 ap
Miten lienee käytänössä, pitäisikö takasvingin mekanismien laakereita jälkivoidella? Neulalaakerit niissä taitaa olla. Jos vastaus on kyllä, niin miten se tehdään? CRC:tä osaan spruutata kaikkaille, mitä pitää voidella, mutta noissa paikoissa taitaa olla rasvavoitelu.   
Otsikko: Vs: Breva ja Norge takasvingin nivelpisteiden jälkivoitelu
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 05, 2012, 10:45:09 ap
Vaseliiniähän noissa nivelissä ja niiden laakereissa on. Takatuentaa en ole vielä irrottanut mutta parin kesän ajojen jälkeen purin kyllä iskunvaimentajan ja takatuennan välisen mekanismin. Alkavaa ruostetta oli siellä. Suojaukset eivät neulalaakereilla olleet kummoiset. Puhdistin ympäristön ensin, sitten purin ja puhdistin jälleen. Kokoon pannessa runsaasti sitkostettua vaseliinia laakereihin.
Neulalaakereita ei saa ilman väkivaltaa tai asianmukaista työvälinettä pois pesistään.

Tuon yllä olevan tehdessäni ei minulla ollut sorvia tai jyrsinkonetta. Nyt on.

Talven aikana olen suunnitellut tekeväni pienen muutoksen rakenteeseen. Nivelistö on koottu pulteista, holkeista ja laakereista. Olen tuumaillut että poraan pienet kanavat pulttien sisään ja holkkeihin. Pulttien päihin rasvanipat. Rakenne ei ole ikuinen mutta kestänee pidempään purkamatta ja ruostumatta. Siellä alla ei haittaa pienet rasvakasaumat mitä väkisinkin syntyy kun uudella vaseliinilla ja paineella työnnetään vanhat voiteet pihalle ja törky siinä mukana.

Ainoa ongelma on se että pultit ovat kovin ohuita (M8) että kovin isoja kanavia ja rasvauria ei niihin auta tehdä.
Otsikko: Vs: Breva ja Norge takasvingin nivelpisteiden jälkivoitelu
Kirjoitti: Breeze - Tammikuu 05, 2012, 21:48:56 ip
Mie laitoin linkkuun rasvanipat. Jos niistä ei muuta hyötyä ole, niin saa sillä rasvalla työnnettyä paskan ulos neulalaakereista (luulisin...).
Otsikko: Vs: Breva ja Norge takasvingin nivelpisteiden jälkivoitelu
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 06, 2012, 11:26:07 ap
Breezen sovellus taitaa olla parempi kuin oma pultti/nippa viritys. Pitääpä katsella miten on kokonaisuuden kannalta paras toimia.
Otsikko: Vs: Breva ja Norge takasvingin nivelpisteiden jälkivoitelu
Kirjoitti: Kari Sairanen - Tammikuu 06, 2012, 23:36:08 ip
Hoi

Nuo rasvanipat ovat hyvä apu, mutta ravaa lisätessä kannattaa painella prässiä tosi hitaasti koska rasva painaa helposti tiivisteet ulos. Periaatteessa jos tiivisteet ovat uuden veroiset, niin niiden ”ulospullistuminen” on varmaa.

Jos systeemistä tekee hyvän, niin se vaatii rasvan ja ilmanpoistoreiät tiivisteen etupuolelle, reiäksi riittää vaikkapa 1,5 mm reikä. Likaa tästä ei mene sisälle, rasva tukkiaa reiän.
Otsikko: Vs: Breva ja Norge takasvingin nivelpisteiden jälkivoitelu
Kirjoitti: Aapo - Tammikuu 07, 2012, 11:47:11 ap
Kokosin joskus yhden enduron linkkuihin stefat väärinpäin ja tietenkin rasvanipoilla. Rasva pääsi hyvin ulos ja lika ei päässyt sisälle. Toimi hyvin monta vuotta, kunnes joku varasti pyörän.
Otsikko: Vs: Breva ja Norge takasvingin nivelpisteiden jälkivoitelu
Kirjoitti: Breeze - Tammikuu 07, 2012, 21:49:43 ip
Tuo "stefa/tiiviste" asia on otettu huomioon, koska stefat on siellä enää näon vuoksi. Sen verran ovat kovettuneet vuosien varrella (uusiahan ei osteta...).
Jos ne pitäisi isoimmat kivet ja männynkävyt ulkopuolella, niin se riittää.

Otsikko: Vs: Breva ja Norge takasvingin nivelpisteiden jälkivoitelu
Kirjoitti: Breeze - Tammikuu 07, 2012, 21:54:40 ip
Pari kuvaa siihen, miksi koko rasvanippa-ajatus tuli edes mieleen. Takahaarukka oli purettu, puhdistettu ja rasvattu 10 000km / 2v sitten. Sen jälkeen pesty varovasti painepesurilla.
Jos kaiken tämän jälkeen akseli on umpiruosteessa, niin jotain piti asialle tehdä.

Samoilla lämpimillä tyrkkäsin yhen rasvanipan takahaarukkaan.