Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Tammikuu 02, 2012, 18:39:09 ip
-
Nyt tuntuu itsestä hölmölle kun talouteen hankittiin vuosi sitten uusi dieselauto ja nyt jo polttoaineen hinta pompahti halvemman bensan kanssa samoihin lukemiin. Tulin juuri Savonlinnasta ja katselin polttoaineen hintoja jakeluasemien tolpista. Aika kova hinta on 98E5-moottoribensiinillä ainakin Jkylän itäpuolella: 1,72€ ja risat päälle.
Mutta ei niin huonoa ettei jotain hyvääkin: Moottorietanolin hinta oli tänään kokolailla Euron tienoilla. Mutta voin vaikka lyödä vetoa että ennen kesää sekin nousee... Viime kesänä kovin hinta RE85:lla oli 1,22€. Noin äkkiä päissään laskien alkaa E85:n olemaan kilpailukykyinen polttoaine.
Silloin kun tehtiin päätöstä dieselauton ostosta olisi vaihtoehtona samaan autoon ollut flexifuel-moottori ja tonnia halvemmalla.
Näin sitä maailma laahaa...
-
Pakettiauton omistajien vit***skäyrä jyrkkyys lähentelee vertikaalia, kun veron "alennus" ei koske pakuja.
Omassa taloudessa on kaksi bensa-autoa, joiden kulutukset pyörivät seka-ajossa 5-7 välillä. Lisäksi toimivat tämän hetken halvimmalla "tavallisella" polttoaineella eli 95E10:llä. Kallista tuo polttoaine kyllä on, saa kouraista taskua koko ajan syvemmältä, kun tankkaa.
Tuskin vaikuttanee kesän pyöräilyihin.
-
Tämä on aivan valtiovarainministeriön vero-osaston yleisen linjan mukaista: kun jonkin "edullisen" vaihtoehdon suosio kasvaa, sille veroa lisää. :'(
Ja diesel-autojen suosio on kasvanut, samoin valtiontalouden alijäämä - lopputulos on selvä. ;D
No, Corollan keskikulutus 8 vuoden ajalta on 5,5 litraa dieseliä per 100 km - eipä taida bensa-auto tulla halvemmaksi. Tosin ajot alkaa olla meikäläisellä niin vähäiset, että polttoaineen hinnalla tai kulutuksella ei ole merkitystä.
90 päivän päästä taas mopolla. :)
-
Siitä voidaan olla varmoja, että re85:n hinta nousee samoihin kunhan menekkiä alkaa olla tarpeeksi.
-
Ymmärtääkseni RE85:n ja E85 hinta tulee vain seuraamaan bensiinin hinnan vaihteluita. Eihän sitä samaan hintaan kukaan ostaisi kun sitä käyttäen kulutus nousee kolmanneksen. Todennäköisempää on että se on juuri sen hintaista, isompaan kulutukseensa nähden, ettei sen käyttämisestä jää säästöä tai se on minimaalista.
Mulla on menossa käytännön tutkimus siitä onko etanoli tulevaisuudessa käyttökelpoinen energialähde moottoripyörille. Ainakin siitä lähtee enemmän tehoa kuin bensiinistä. Etanoli on myös julistettu saasteettomaksi polttoaineeksi Suomessa kunhan se vain on tehty jätteestä.
Jotain aiheesta on blogissani:
http://motomatti.blogspot.com/search/label/Alkoholipy%C3%B6r%C3%A4
-
Varmaan seuraileekin niin kauan, kun pysyy marginaalituotteena. Menekin kasvaessa siihen mittaan, että alkaa olla syödä bensiinin osuutta, verotusta nostetaan jollain hienolla perusteella.
-
<snip>
Mulla on menossa käytännön tutkimus siitä onko etanoli tulevaisuudessa käyttökelpoinen energialähde moottoripyörille. Ainakin siitä lähtee enemmän tehoa kuin bensiinistä. Etanoli on myös julistettu saasteettomaksi polttoaineeksi Suomessa kunhan se vain on tehty jätteestä.
<snip>
Wikipedia: "Etanolin lämpöarvo on kuitenkin huomattavasti bensiiniä alhaisempi (etanolin 26,8 MJ/kg, moottoribensiinin 43,0 MJ/kg), minkä vuoksi litramääräinen kulutus kasvaisi lähes puolella, ellei moottorin hyötysuhde paranisi. Sensijaan E95:n lämpöarvo on 42,19 MJ/kg ja gasoholin eli E10:n lämpöarvo puolestaan 41,38 MJ/kg."
Etanolin oktaaniluku on 110 eli puristusta voidaan nostaa, mikä kompensoi niin, että kulutuksen kasvu on vain tuo 30% - tehoa voidaan saada enemmän, mutta kulutus kasvaa reippaasti.
Itse asiassa tästä on runsaasti kokemusta jo 40- ja 50-luvuilta, kun formula ykkösissä sai alkoholia käyttää vapaasti (siis polttoaineena) ja kun se sitten kiellettiin.
Mutta esim. maailman ehkä menestyksekkäin kilpa-auto Tipo 159 Alfetta kulutti 170l/100km - parhaimmillaan toki 420 hv ahdetusta 1.5 litraisesta. Polttoaineena oli seos, jossa oli 98,5% metanolia, 1% risiiniöljyä sekä 0,5% vettä.
Niin että siitä vaan alkoholilla ajelemaan! ;D
-
Ei tainnut olla mikään flexifueli.
Noissa Tipo, 159 ja Alfetta-tyyppinimissä on jotain tuttua. Niitä kierrätetty eri Fiat-konsernin tuotteissa.
-
Viime kesäisissä koeajoissa vaihtelevissa olosuhteissa matkalla Tre - Vääksy - Tre Californian tankillinen riitti 273 kilometrin ajomatkaan. Viimeisen kolmesataa metriä meni vapaalla huoltoasemalle. (Menomatkalla oli kolme ukonilmaa ja parhaimmillaan kadulla oli 40 cm vettä. Tulipa testattua sytytysantureiden suorituskyky myös veden alla. Paluumatkalla oli helle.)
Olin kovin tyytyväinen tuohon km suoritukseen. Ensi kesänä testaan ahtimen kera niin saan ehkä hyötysuhdetta parannettua.
Taidanpa käydä ostamassa valmiiksi kanisterit viinaa täyteen kun se nyt on edullista.
-
Viime kesäisissä koeajoissa vaihtelevissa olosuhteissa matkalla Tre - Vääksy - Tre Californian tankillinen riitti 273 kilometrin ajomatkaan. Viimeisen kolmesataa metriä meni vapaalla huoltoasemalle. <snip>
No, oma ennätykseni Californialla ja bensalla on 381,3 km (31.8.2004 Ii) - eikä tarvinnut rullata eikä työntää. :)
Samalta Lapin reissulta on muitakin mukavia lukemia.
Pakko kyllä myöntää, että Cali kolmosen tankki on suurempi kuin nykyisten.
-
Jonain päivänä öljy loppuu, niin on hyvä alkaa valmistautua siihen hyvissäajoin. Toivottavasti siihen mennessä voi alkaa itse tislata lähipolttoainetta laillisesti :P
-
Kävimme Ruotsissa viettämässä uutta vuotta - Siellä bensiinin 95 okt oli suur.piirt. samanhintainen kuin Suomessa, 14,70 SEK. Ja Dieseli oli samanhintainen kuin bensiini , Uppsalan aluella.( Uppsalassa kävimme myös Lelleskauppa kattomassa, ja Hedinsbilin verstaalle -kun
nykyään on niin vaikeaa vaihtaa autojen ajovalo-poltimia.) PS Lellen hyllyllä olikin hieno BELL-mp-kypärä)- en ole nähnyt viime vuosien aikana semmosia. Oli siellä mp-vaatteita runsaasti.
-
Jos haluaa lisää tehoa ja/tai pienempi kulutus ja hyvä moottorikäynti tä on ehkä vaihtoehto :
http://www.qct.fi/info-fi-FI/yhteensopivuus/
-
Vähän yli pari vuotta sitten kun ostin firmalle uuden Lantikan ja rekisteröin sen pakuksi, oli litra dieseliä jossain euron pinnassa, nyt puolitoista. Ei tuo ihan pienellä kulje, joten kustannusnousu on ihan kohtuullinen. Dieselvero on toki ihan jotain muuta kuin henkilöautoissa, mutta työkäytössä tuo onkin. Miksi hemmetissä yleensäkään tällä nykysysteemillä pitää kenenkään maksaa jotain käyttövoimaveroa. Tuo saastemaksu onkin sitten lisäksi eri luokkaa kuin henkilöpeleillä.Toisaalta mitä tässä turhaan narisen, itse olen ääneni vaaleissa antanut.
-
Jos haluaa lisää tehoa ja/tai pienempi kulutus ja hyvä moottorikäynti tä on ehkä vaihtoehto :
http://www.qct.fi/info-fi-FI/yhteensopivuus/
Laitoin kyselyn ko pajaan V10:n optimoinnista. Lyhyen meilin vaihdon jälkeen lopputulos oli, että optimointi vaatii penkitystä eikä heillä ole mp-dynoa. Suosittelivat sitten toista Vaasassa sijaitsevaa liikettä. Vastasin, että on täällä prätkädynopuljuja lähempänäkin. Ts vaikka Guzzit ovat heidän listallaan, kunnon optimointia eivät pysty tekemään.
-
Toisin sanottu: He ovat luvanneet enemmän kun osaavat tehdä.
-
Jos haluaa lisää tehoa ja/tai pienempi kulutus ja hyvä moottorikäynti tä on ehkä vaihtoehto :
http://www.qct.fi/info-fi-FI/yhteensopivuus/
Höh, ei ollut chevroletiä listalla. Kyl mää oisin pikkaisen kiinnostunut vähän tiputtamaan ton 6.2 litran V8:n kulutusta.
J
-
siihen ei taida auttaa muu kuin kuskin kaasujalan optimointi
-
Kesäautona tallissa luuraapi Camaro 1978, Siinä on 350 Hemin V8 etupäässä. Takapyöriltä on dynottu 304 konivoimaa.
Bensaa menee loristen, mutta viime kesänä mittariin tuli rapiat 4000 km. Joten se kulutus on pelkkää hintaa riemusta...
-
Ystävä tuli juuri Afrikan reissulta ja siellä vasta kallista bensaa oli! Ottivat juuri Nigeriassa kaikki valtion tuet pois polttoaineilta ja heidän tulotasoon verrattuna olisi sama kuin täällä suomessa bensa maksaisi noin 50 euroa litra. Eli meillä bensa on melkein ilmaista. Ei maksa kuin vähän enemmän kuin maito!
-
Mille Lire. Ja tässä pitkä versio siitä, mistä bensarahat Guzziin hädän tullen. V7 melkein lähtee siinä automaatilla jalalta. Vaan mitäpä kuvattavaa vanhoissa ruttuisissa Guzziukoissa olisi ?
https://www.youtube.com/watch?v=_jAb0kWJHxY (https://www.youtube.com/watch?v=_jAb0kWJHxY)
-
Tuo video on ollut palstalla aiemminkin. Se on ollut tuores peli,kun leffa on kuvattu. Looppirunkoinenhan on monasti mainittu ketteräksi peliksi. Hyvin näkyis sopivan naisen käsiin :D